HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inte så konstigt att folk inte frågar efter Sacd..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:25:57  Show Profile Send matså a Private Message
Jag undrar ofta varför det inte finns mera Sacd och dvd-audio utbud i butikerna. Många här och inklusive mig själv har alltid sagt att vanligt folk är nöjda med cd. Men så hade vi en diskussion på jobbet om musik och hifi. Då frågade jag slätt över en slätt kopp kaffe om någon hade en dvd audio eller sacd spelare. De sa till mig -Mats nu får du komma ner på jorden, vad i helskotta är det för något?

Många vet inte om vad är för något. Jag tror nu att det är därför att det inte finns så mycket av just dessa format. För en sak som många inte vet vad det är, det frågan man inte efter, plus en massa andra saker.

Min fotosida på flickr

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:41:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag tror inte det spelar någon roll om dom vet vad det är eller inte. Var finns behovet? Folk vill ha en maskin som spelar DVD, CDs, brända CDs med mp3 osv. Dom vill inte ha drösvis med dyra apparater. Och vad ska dom med SACD till när dom flesta tycker mp3 låter tillräckligt bra? Jag själv vet vad det är och ser ändå inte behovet för egen del. Med mina prylar och det rum jag har så är det en god bit kvar att göra CDn rättvisa. Bäst att satsa pengarna där först. Dessutom är jag skeptisk till SACD som format rent allmänt eftersom det inte är linjärt. Ett PCM system som DVD-A passar mig mycket bättre.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:48:14  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag hoppas verkligen att SACD snart ersätter CD. När folk hittar fler SACD-skivor i butikerna så kan intresset växa. Jag har hört att flera sivbolag nu planerar att släppa en hel del klassiska SACD hybrider under hösten.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:35:41  Show Profile Send Margaux a Private Message
DVD-Audio utbudet är bedrövligt. Rent av katastrofalt med tanke på att alla DVD maskiner över lågbudget stödjer det.

Skivindustrin drivs endast av vinst och den enda anledningen till att dom överhuvudtaget ens intresserar sig lite för SACD och DVD-A är att kopieringsskyddet är bättre. Hade dom varit intresserade av kvalitet hade dom redan idag kunnat pressa bra mycket mer ur CD:n och andra tillgängliga standarder som DTS 96/24 som redan stöds av alla DVD-spelare.

Skivindustrin är noll teknikdrivna. Snarare teknikfientliga. De har misslyckats kapitalt med internet mm. Stackars Hi-end hårdvarutillverkare som faktiskt förutom vinst faktiskt har visioner och även försöker förbättra produkten.

Det verkar som de flesta ljudentusiasterna finns på hårdvarusidan. Av någon anledning finns det inga sanna audiofiler på mjukvarusidan (med några få undantag men då är det väldigt smalt). Jämför Bladelius med Butt, Bert och allt vad dom heter. Då blir man inte förvånad

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:00:35  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag tror tyvärr att Margaux har helt rätt. Detta är VIKTIGT, allt anpassas för att låta bra i en bärbar "superdupercool" apparat för 1250:-
Vad skall VI göra? Tipps? audiofilutgåvor av vinyl?, ja det är ett tipps! men visst måste vi kunna påverka mer !!!??
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:28:41  Show Profile Send matså a Private Message
Mr Älg, behöver inte vara dyrt för att få sacd och dvdaudio idag. Men jag håller med om att på pappret låter dvd audio bättre(har inte kunnat kollat)

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:50:43  Show Profile Send EAR a Private Message
Det tror inte jag Matså.Jag tycker hittils iaf att SACD låter bättre.
Så blir det full rulle framöver

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:58:39  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Det som har hänt på min avdelning på mitt jobb är att många har fått upp ögonen på bra hembioprylar. Det har hänt under det sista året. Det är tre stycken som har köpt lite bättre hembio det senaste året och en eller två som köpte året före. En av dom har möjlighet att spela upp DVD-A.

Den stora massan börjar först nu köpa bra biogrejor och sen ska vi vänta på att dom ska köpa en spelare som tar dom nya formaten.

Mjukvaran på SVCD eller DVD-A får inte vara dyrare än en CD-skiva är i dag annars så köps det inte så många sådana skivor även om spelaren klarar formatet.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:05:57  Show Profile Send jatttelite a Private Message
matså, din gamle sorterare av föremål, jag håller nog med dig DVD-audio låter på pappret bättre än SACD, men om ingen utnytjar ens CD-formatet så spelar det mindre roll!?
Vinyl bättre? Ja! Kan vinyl mer ändå? Ja! Leve 100g vinyl, och väljud!?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:13:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Att utnyttja cdformatet, det uttrycket förstår jag inte.
Sacd i jämförelse med cd är bra mycket bättre i alla rum.
Om det var det som det handlade om så kunde man lika gärna spela
MP3 i lägsta upplösning tills man har ett perfekt rum.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:39:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jorma: Vad jag menade var att om jag lägger t.ex. 5000 på en SACD-spelare så får jag en ljudförbättring jfr med min gamla spelare, i alla fall på nyinköpta SACD-skivor. Men om jag för samma pengar förbättrar den usla rumsakustiken här hemma så kommer jag garanterat att få en betydligt större förbättring av ljudet. Och den dagen jag samlat ihop mer pengar till en SACD-spelare kommer jag att få större nytta av den investeringen.
Själv föredrar jag att börja med att lägga pengarna där dom gör mest nytta.

Mp3or är ju vanligen i 128kBit/s. En kvalitet som duger utmärkt för muzak och allmänt slölyssnande, dvs det som dom flesta "vanliga svenssons" håller på med.
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:51:00  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Att rumsakustik för si eller så många kronor är mer värd än ett byte av spelare eller att MP3 duger tills rummet är perfekt är inte kärnan i den här tråden.
Den stora allmänheten har inte fått upp ögonen för dom nya formaten ännu.
Det finns en tradition att köpa skivor men om skivan inte finns i DVD-a eller SVCD så kommer inte formaten att slå.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:54:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MrÄlg> Som vanligt (får man väl säga) så utesluter det ena inte det andra och dessutom kan inga rumsåtgärder i världen trolla fram bättre upplösning. Att lägga pengarna där de gör mest nytta är högst subjektivt, jag kanske är känsligare mot mp3:s hårdhet på ett sätt som du inte är eller kanske jag prioriterar skillnaden mellan cd och sacd högre än skillnaden i ändra rumsakustik, allt väldigt subjektivt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:04:27  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Man får väl räkna med att det är en inkörningsperiod först.
Nu är vi kanske lite bortskämda av DVD:ns snabba introduktion.

Jag tror nog att sacd kommer på sikt (verkar ju vara det före dvd-audio om man ser till utbudet.

hmmmmmmmmmm
själva har jag en sacdspelare sedan ungefär et halvår+ kablar och förstärkeri, men ännu inte provat sacd..........
Är nog en viss tröghet ändå..........i alla fall för mig.
Alla mina gamla cd skivor låter så bra på min Philips 963SA, att jag har inget som helst behov av sacd i nuläget......kommer kanske


//Gonzo//
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:06:27  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
nl: Min poäng var väl att jag tror inte att folk bryr sig om dom nya formaten. Dom är nöjda med det dom har. Det kommer nya grejjor hela tiden och folk är precis i full fart med att köpa DVD och hemmabio, eller har nyss köpt. Jag tror att folk vill ha en spelare som klarar så många format som möjligt och den ska vara billig.

För att dom nya formaten ska kunna slå så måste det förståss finnas skivor att köpa och dom får inte vara dyrare (inte mycket i alla fall, folk klagar ju redan på CD-priserna) än CD. Om man kan välja mellan en SACD för 200 spänn eller en CD för 180 så tar nog dom flesta CDn, tror jag. Men SACD kommer nog med tiden. Bolagen vill inte trycka både och. Vänta några år och se. Hur lång tid tog det innan vinylen försvann ur vanliga skivbutiker efter att CDn lanserats? Det tog väl 10 år eller så, någon som minns? Jag vill minnas att först hände ingenting, sedan gick det på några år, och så vips!, knappt en vinylplatta kvar i affären...
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:20:51  Show Profile Send nl a Private Message
Hej MrÄlg

Vi är helt överens. Det jag reagerade på var det att det gör mer att fixa till rummet än att byta CD-DVDspelare. Jag tror att alla på detta forum är överens om det men den stora massan, den som gör att priserna sänks inte lägger ut ett par tusen på rummet. Tyvärr.

Det ska handlas stärkare, högtalare och spelare för många tusen. Om CDskivan kostar 180Kr så får inte skivan i det nya formatet kosta mer.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:29:08  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Bra nyheter för fans av Depeche Mode, deras första SACD/CD hybridskiva "101" kommer att släppas under Oktober. Eftersom Mute Records har ett nära samarbete med EMI, som stöder SACD, kan vi kanske vänta oss att flertalet Mute Records artisters skivor kommer att remastras och släppas på nytt(!).
Artister inkluderar: Nick Cave, Erasure, Moby, Einstürzende Neubauten, Recoil och självklart redan tidigare nämnda Depeche Mode.
I så fall skulle jag ha mängder av anledningar att köpa SACD skivor... (spelare har jag redan)

Edited by - Kaleid on 2003/09/20 01:32:53
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  06:12:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som vi konstaterat tidigare, de flesta människor är primärt inte ute efter bättre ljud, möjligen en DVD till film.
En nyformatspelare till Sibastapeln lär inte vara någon större höjdare, och dessutom kanske den spelaren kostar mer än hela stapeln.

Dessutom utan utbud, varför skall någon vara intresserad.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/20 :  07:53:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tänk om t.ex Microsoft inte skulle släppa spel till Xboxen. Hur många skulle köpa den då? Om inte skivindustrin är heltända blir det svårt.
Dom har väl några år till på sig. Sen kommer det att dö ut för massan.
Kvar står vi...

Det är inte väljud som intresserar skivindustrin. Det finns faktiskt CD-skivor som låter väldigt bra i mina öron. Så det känns inte som ens CD:n har visat sin fulla potential i alla läger.

Jag tillhör dem som anser att inspelning, rum och högtalare gör mest för väljudet. Det andra är självklart lika viktigt men skillnaden mellan är inte lika stor om man kommer upp på en viss nivå.

Vi får väl hoppas att det förhatliga kopieringsskyddet åtminstone intresserar dem

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:59:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kommentar till fjortontaggaren "Mr.Älg".

quote:
Hur lång tid tog det innan vinylen försvann ur vanliga skivbutiker efter att CDn lanserats? Det tog väl 10 år eller så, någon som minns?


Det handlade om två skillda medier och ett nytt koncept som dessutom, otroligt nog, i början lät alldeles förfärligt, men var lätthanterligt, nytt och spännande.
Idag är behovet av nyheter inte lika stort, bekvämlighetsmässigt är det ingen skillnad, kvalitetsskillnaden för de flesta ointressant och de nya formaten tävlar med massor av ny teknik som inte fanns vid tiden för cdmediets lansering som dator(spel), Dvd/hemmabio osv.

Det är mycket möjligt att konsumenterna helt hoppar över detta när det finns så många andra medier att välja på, pengarna räcker inte till allt.
Skall man till detta lägga formatkrig, (ännu) dyrare skivor, investringar i multikanal utöver hemmabio osv. så kan nog dessa format ligga ganska risigt till.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/20 :  13:29:29  Show Profile Send matså a Private Message
Tack för alla intressanta ord och tankar. Ja för att massan skall börja intressera sig för det hela så får skivorna inte kosta mer än en cd skiva, reklamen på Sacd och dvd audios reklam i andra tidingar än film/hifitidningar bör ökas mer så att det går mer in i deras medvetande. Själv har jag inte gjort något med vårt rum, mer än att ställa in högtalarna, skärmad elkontakt, ställt in soffan rätt.

Jag tänker oftast på två saker när jag blir påmind och Sacd och dvd-audio. Det första är när Microsoft program blev mer populärare än Apples program. Jo det var ju för att många tyckte Apple var för fina i kanten. Deras program var ju mest riktade till grafiker, studenter osv. Många tyckte att de var lite näsan i vädrettyper, medans microsoft var mer för alla. Dvd audio verkar för många nog också vara lite finkultur. För vad hittar vi mest där jo Jazz och klassiskt. Missförstå mig inte nu, jag gillar sådan musik. Men många anser det vara finkulturmusik. Jämfört med dvd-audio har ju Sacd varit mer på alerten och från början haft mer katergorier av musik.

Det andra jag tänker på ´ä'r såklart kampen mellan betamax, 2000 och vhs. Där vhs vann tack vare smarta affärsmetoder. Det blir nog så nu också. Den som har smartast affärsmetod vinner. Inte den som har bäst ljud och bild. Men hoppas kan man ju alltid.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:16:49  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"dessutom kan inga rumsåtgärder i världen trolla fram bättre upplösning."

Driver du med oss eller menar du upplösning på ett mer tekniskt plan?

"Deras program var ju mest riktade till grafiker, studenter osv. Många tyckte att de var lite näsan i vädrettyper, medans microsoft var mer för alla."

Vill nog ifrågasätta den analysen en smula. Det kanske främsta skälet till Microsofts marknadsdominans som brukar framföras, är väl att de tillät kloning på hårdvarusidan. Sedan finns det en hel räcka andra bra skäl också bl.a. den omfattande piratkopieringen. Jag har svårt att tro att folk skulle låta bli att köpa Mac för att de skulle ha någon sorts finkulturstämpel.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:36:03  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Det kanske främsta skälet till Microsofts marknadsdominans som brukar framföras, är väl att de tillät kloning på hårdvarusidan


Nu är vi ju inne på något annat än HiFi, men Microsoft har aldrig sysslat med hårdvara (utom på senare tid med möss,tangentbord osv). IBM menar du nog!? och de var konkurenter till Apple. Dessutom tillät de inte kloning av deras BIOS.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:36:21  Show Profile Send matså a Private Message
Magnuz du har rätt där. Jag menade så här att Apple glömde bort att göra program mer än till grafiker osv. Hade de satsat mer på alla så hade Apple hade blivit större än Pc.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  23:17:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tänker på din ursprungliga fråga "matså", om varför det inte finns flera nyformatskivor ute.
Det är faktiskt vad jag undrar med, hur tror industrin/bolagen att de skall kunna sälja något nytt när antingen mjuk- eller hård- vara saknas, dessutom är väsentligt dyrare än det existerande format folk i stort sett är nöjda med. Lägg till konkurrerande format och obefintlig lansering så förstår man att folk inte bryr sig.

Industrin tycks inte lära sig hur många ggr. de än går på pumpen av samma misstag.

Bravo
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/21 :  01:33:13  Show Profile Send soren a Private Message

Ni tror inte att SACD kommer att få problem nu när ett digitalt interface är "spikat??" för highdef ljud .. HDMI.

SACD är ju skitkrångligt att göra paket av, som skall skickas oklockat till da-omvandlarna ... de snackar ju iofs om att köra konverteringen SACD->PCM->paket(HDMI) -> DA-Omvandlare.
Men vilken audiofil vill ha den konverteringen?

Nej, jag tror att DVD-Audio sakta men säkert kommer att vinna "kriget" då det är enkelt att paketera det formatet.

/Sören
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000