HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare 30.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:35:35  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ägare till denna, berätta gärna åsikter, bra o dåliga!!
Har själv lyssnat på denna förstärkare ett par gånger och alltid imponerats av dess lugna storskaliga luftigt detaljerade ljud
med en musikalisk pondus!
Finns det andra åsikter?
Jag funderar på att shoppa en

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/09/17 10:38:55

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/17 :  11:29:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Primare A30.1 som den heter har jag haft. Den var mycket bra på så gott som allt. Anledningen till att jag bytte upp mig var att jag ville få möjlighet till att spela de nya ljudformaten SACD och DVD Audio.

Den spelar med mycket kontroll och balans på vad som sker i musiken. Jag tycker att det är en av de bästa förstärkare som jag hört. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:29:00  Show Profile Send D-Man a Private Message
Jag äger en A30.1 sedan ett par veckor tillbaka. Jag har tidigare hört/läst om att den saknar egenljud, vilket jag nu själv erfarit. Det är snarare andra kompontenter i kedjan som påverkar ljudet. Detta antar jag beror på att den är varken för ljus eller för mörk. Jag upplever ljudet som kraftfullt, detaljerat och stabilt även vid höga ljudnivåer.

Den stödjer hela frekvensspektrat upp till 100kHz om man vill nyttja den fördelen med de nya formaten i tvåkanal. Sen så tycker jag att den är riktigt snygg också!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/18 :  18:54:48  Show Profile Send Anton a Private Message
Primare A30.1 är en (enligt mig) mycket bra förstärkare!

Inget register sticker ut, utan det upplevs som om musiken presenteras som den är.
Man skulle lite elakt kunna säga att den är lite korrekt tråkig. Men den har mycket bra kraftresurser, jag har hittils inte lyckats pressa den till att låta illa.

Det första som slog mig när jag hörde den första gången var faktiskt tystnaden!
Musiken hördes ju så klart, men det var ändå en häpnadsväckande tystnad kring instrumenten (låter lite dumt när man försöker förklara).

Den är också byggd som en stridsvagn, känns väldigt gedigen. Designen är sparsmakad och, i mina ögon, mycket lyckad!

/A
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/18 :  20:19:24  Show Profile Send ReKo a Private Message
Intressant tråd.. Funderar själv på just en A30.1.. Måste vara en av de snyggaste stärkarna som gjorts.

Verkar som det råder delade meningar om den klarar de nya ljudformaten.. whiskyman sålde sin för att kunna spela SACD och DVD Audio medans D-Man påstår att den stödjer frekvenser upp till
100kHz.. Hur är det egentligen?

Sedan undrar jag om det är någon vet var man hittar mätningar på förstärkaren.. Primares enklare modell I20 mäter bra i 8 och 4 ohm.. men viker ner sig ordentligt där under.. är det samma sak med A30.1?

/ Ante
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:39:38  Show Profile Send D-Man a Private Message
quote:
Verkar som det råder delade meningar om den klarar de nya ljudformaten.. whiskyman sålde sin för att kunna spela SACD och DVD Audio medans D-Man påstår att den stödjer frekvenser upp till
100kHz.. Hur är det egentligen?

Grejen är att den av självklara skäl inte klarar att spela musik i fler kanaler än två, eftersom den är en steroförstärkare. Men det finns skivor med de nya formaten för tvåkanalsåtergivning, ex Eagles "Hotel California" på DVD-Audio.

quote:
Sedan undrar jag om det är någon vet var man hittar mätningar på förstärkaren.. Primares enklare modell I20 mäter bra i 8 och 4 ohm.. men viker ner sig ordentligt där under.. är det samma sak med A30.1?

Jag har inte själv sett någon mätning på A30.1:an, men den är definitivt kraftfullare än I20. 100watt 8ohm, 180watt 4ohm visar på bättre effekt och linjäritet än vad I20 kan prestera. Antagligen är även strömkapaciteten bättre.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:19:24  Show Profile Send Anton a Private Message
Hifi&musik testade slutsteget A30.2 för ett tag sedan, och det är nog snarlikt A30.1 i prestanda (förutom lite högre specad effekt).
Kuben som presenterades var väl rätt bra, tappade lite i 2 ohm och i 1ohm var effekten inte så imponerande.

Har man inte allt för elaka högtalare är det nog inget problem

/A
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:24:44  Show Profile Send Rishna a Private Message
Brorsan har en A30.1:a som enligt mig låter alldeles ypperligt samtidigt som den är föredömligt uppbyggd. T.ex. är den helt dual-mono med två ordentliga ringkärnor. Stabil, snygg och välljudande apparat med varm och öppen klang.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:07:27  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har en A30.1 sedan ett tag tillbaka, & jag är tycker att det kan vara ett bra köp. Det tråkiga är nog att den inte har balanserade utgångar för tex ett slutsteg, men vad gör det, nu står den mest & samlar damm. ( man ska ju rasta de andra prylarna också)
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:30:07  Show Profile Send ReKo a Private Message
Anton: Du vet möjligtvis inte vilket nummer H&M testade slutsteget i?

MVH

/ Ante
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:37:59  Show Profile Send Anton a Private Message
ReKo: Nja, inte exakt, men det var nog inte mer än ett år sedan, de testade några slutsteg.
Fast nu slog det mig att det kanske var 3-kanalsslusteget de testade, hmm... minnet sviker

Nåja, mätningarna borde iaf. ge en fingervisning om hur A30.1 uppför sig.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/19 :  00:04:26  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar iaf.. ska kolla upp det på biblan som jag tror har alla gamla nummer..

Ni som har A30.1 .. Vad spelar ni med för högtalare.. ?
Tror ni B&W:s mellanpris högtalare kan vara ngt?.. är lite sugen på nya 700 serien.. efterföljaren till cdm.. Audiovector M3 super/signature känns också intressant..

/ Ante
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/19 :  00:21:49  Show Profile Send Anton a Private Message
ReKo: Jag driver ett par Dynaudio Contour s1.4, som är rejält tungdrivna ca 85dB/4ohm.
Det fungerar aldeles utmärkt, även om tankar på biffiga slutsteg har förekommit.

/A
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:37:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Hifi&musik testade slutsteget A30.2 för ett tag sedan, och det är nog snarlikt A30.1 i prestanda (förutom lite högre specad effekt).
Kuben som presenterades var väl rätt bra, tappade lite i 2 ohm och i 1ohm var effekten inte så imponerande.

Har man inte allt för elaka högtalare är det nog inget problem"

Ja , Anton, det var den 3kanaliga effektförstärkaren A30.3 som testades i det här numret och jag tror inte attde har testat A30.2.Men det har Whats Hifi! gjort och där fick den mycket lysande omdömen tillsammans med A30.1 och D30.2,om jag inte tar helt fel.

Fet faktum att den 3kanaliga effektförstärkaren a30.3 är klenare än A30.2 i stereo var anledningen till att jag valde en A30.2 och en A30.3 istället för en A30.5 vid mitt val av hemmabio.

Anledningen till varför jag bytte till processorn SP31.7 tillsammans med dessa effektförstärkare var just för att kunna få möjlighet till det flerkanaliga ljudet hos SACD och DVD Audio och inte pga attA30.1 inte skulle klara att återge ljud upp till 100KhZ.

En lite kul sak är att den 3kanaliga effektförstärkaren A30.3 använder de även som referens i testar mot bl a Mark Levinson men det borde man kunna anse vara en ojämn matchning samt även när Hemmabio som är systertidning till Hifi&Musik testar klart dyrare kombinationer som Halo by Parasound.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:41:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Märk väl med det förra menades att Halo By Parasound är dyrare än Primarekombinationen inte att den skulle vara dyrare än Mark Levinson.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:36:00  Show Profile Send erixon a Private Message
Efter att ha läst alla inlägg på den här tråden har jag egentligen inget att tillägga. Använder själv A30.1 tillsammans med D30.2 och är mycket nöjd med resultatet. Kan bara instämma med ovanstående inlägg.

Ville bara hänvisa till de engelska tester som är gjorda i bl a HIFI Choice där Primare alltid har fått bra testresultat.

A30.1/D30.2 http://www.hifichoice.co.uk/review_print.asp?ID=1655
D30.2 http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2091
PRE30/A30.2 http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2714

En sökning på de olika modellbeteckningarna ger en hel del roligt att läsa. Bl a skriver man så här om A30.1:

"Best Buy. This is one of the most naturally balanced, least intrusive and thoroughly enjoyable amplifiers in the group, whose sound for once is sophisticated and complete enough to justify its cost. What more can you ask?"

Jag använder Avance 7 Mk II och HT-kablar tillsammans med mina Primareprylar. Fungerar mycket bra tillsammans.

//erixon


"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2003/09/19 19:57:41
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/21 :  02:04:23  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Man hör tystnaden !!!
UNDERBART
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/21 :  12:51:44  Show Profile Send Svante F a Private Message
ReKo skrev:
"Ni som har A30.1 .. Vad spelar ni med för högtalare.. ?
Tror ni B&W:s mellanpris högtalare kan vara ngt?.. är lite sugen på nya 700 serien.. efterföljaren till cdm.."

Jag har också 30.1 och funderar på ett par B&W 703.
(Har just nu ett par LTS-F1)
Kombinationen 30.1/B&W 703 BORDE väl vara väldigt trevlig.
B&W i den prisklassen(har själv provlyssnat CDM-9NT och N804 en del) brukar ju luta en aning åt det ljusa hållet...och Primare är väl ganska neutral men mera mörk/varm än ljus i klangen.
/Svante


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000