HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyra högtalare = bra ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  15:18:37  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Det här inlägget är lite tänkt som en uppmaning för att tänja på gränserna när det gäller priset i förhållande till ljudet.

Låt säga att du har en budget på 50 000:- som du kan använda för att köpa högtalare. Köper du eller bygger du själv? Vilka högtalare? Finns det några dokumenterade DIY-projekt som kostar 50 000:- för de ingående delarna: element/filter/material/spikes/terminaler osv?

Slutligen, min viktigaste fråga (den jag är mest intresserad av att få svar på): I vilken "prisklass" börjar "priset" inte längre spela någon roll för hur bra ljudet blir (om alternativet att bygga lådor och filter själv finns)?

PS: Jag visste inte om den ska ligga här eller under DIY. Känns som om det blir lite fler svar här.

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/09/20 :  15:49:51  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Jag är nog fel person att svara på dina frågor, och jag vet inte om mitt svar är relevant.

Men, jag kan i alla fall säga att det finns (minst) en butik i Sverige som säljer element och filter för DIY:are som passerar 50000:- gränsen. Golden Age Music i Alingsås säljer nämligen element och filter till DIY projekt (antingen kan man få färdigbyggda högtalare, eller som byggsats med eller utan färdigbyggda lådor), där priset för de dyraste elementen och filtren ligger på 65000:- !!

För mer info gå in på följande sida, och klicka i vänstra menyn på Golden Age högtalare:

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html

Övriga frågor kan jag tyvärr inte svara på, men det finns ju många kunniga på forumet som säkert kan ge svar.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/20 :  16:24:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Den perfekta högtalaren finns inte (dvs frekvensrespons ± 0.1 dB 20-20000 Hz i vinklar upp till 45°, samt mindre än 0.01% distorsion vid realistiska spelnivåer). När det gäller högtalare så går det i princip att höra skillnad på alla högtalare, dvs idag är prisgränsen på den perfeka högtalaren oändlig.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  16:53:51  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Så går man över 100 000:- för ett par högtalare så spelar priset fortfarande stor roll för hur det låter? Finns det ett generellt samband mellan pris och ljud oavsett hur långt upp i pris man kommer?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  16:57:07  Show Profile Send Fred_J a Private Message
En till lite kul fråga: (säkert en idiotisk sådan, men är man nybörjare så är man nyfiken...)

Om man bygger själv för 50 000:- Vad motsvarar det när det gäller inköp av färdiga högtalar i butik?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/20 :  16:58:12  Show Profile Send pak a Private Message
måste bara få säga detta.
ju dyrare högtalarna är,ju kräsnare tycks de bli på kringutrustningen.
i alla fall min erfarenhet.det är inte lätt att matcha grejer i dessa prisklasser så att det funkar optimalt-utan hjälp.
det är inte direkt billigt att få liv i en 100.000 kronorshögtalare.
för att inte tala om rummet och placering-mycket enklare med "billiga" grejer.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  17:06:28  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Sedan kanske man kommer upp i en gräns då inspelningarna blir den absolut avgörande faktorn. Spelar det någon roll om man har utrustning för 500 000:- om studion där CD-skivan är inspelad har masterings-utrustning för 100 000:- ?

Blir det inte enbart sämre att ha bättre utrustning då, eftersom man "hör" alla fel?

Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  17:11:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Dyra högtalare = bra ljud?"

Inte alls säkert. Det finns gott om dyra högtalare som inte är speciellt lyckade (vissa direkt usla). Men det finns förståss många riktigt högklassiga konstruktioner.

Det finns också bra, relatift billiga högtalare. Särskilt om man ska bygga själv. Jag håller för närvarande på och klurar på en högtalare som kommer att bli riktigt bra, men ganska dyr, minst 20000 med snickarbyggda lådor.
Det är inte säkert att dom någonsin blir byggda. Jag har annat på inköpskistan som kostar +20kkr som måste gå före.
Byggar man själv för 50000 beror resultat väldigt mycket på hur duktig man är, vilka mätmöjligheter man har. Man kan, om man "har otur" få en högtalare som får pisk av en som i butik kostar 5000. Lägger man ned tid, lär sig om högtalare och framför allt filter, kan mäta konstruktionen under uppbyggnad etc så kan man få en högtalare som skulle ha kostat nästan hur mycket som helst.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/20 :  17:32:01  Show Profile Send belle a Private Message
Det sker inte per automatik, uppgraderingen ifrån "lakritssnören" till märke ** är en uppgrdering, men därefter är skillnaderna ytterst små...


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:28:31  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej!
Titta runt lite på den här sidan om du vill bygga högtalare av hög klass. Har själv byggt ett par Phoenix och är mycket nöjd

http://www.linkwitzlab.com/

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:54:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Håller med "jonasz", har lyssnat en del på "Orion" och det
låter inte illa. I köpeshögtalarna tar man inte bara betalt för
materialet utan också för den kunskap som trots allt måste till för
att det hela skall låta så bra som det var tänkt.
För egen del så skulle jag bygga själv (magnetostat/ribbons)men jag skulle nog inte
rekomendera någon annan att göra det för dom pengarna.

Du glömmer en väldigt viktig aspekt i resonemanget och det är insatt tid i form av
arbete och projektering (sömnlösa nätter mm).
Det kräver mycket tid, tålamod och surt förvärvade erfarenheter
innan man blir riktigt nöjd och det finns väldigt mycket fina
begagnade högtalare om man rör sig i
dom här prisklasserna.

Om å andra sidan kunskaperna och tiden finns så får man väldigt
mycket fina material för 50Kkr.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  23:01:40  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Föresten... är det någon som har lyssnat på "snäckorna" som finns på hififklubben ?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/20 :  23:15:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Att man blir "off topic" i sin egen tråd är lite ovanligt men....
Nej, jag har inte lyssnat på dom även om jag skulle vilja.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/21 :  01:36:24  Show Profile Send Dimitri a Private Message
En idé kanske:
Köpehögtalarna går ju att att lyssna på hos handlarna. Men... det byggs mången fin högtalare i stugorna. Det vore kanske en ide att skapa en sida, eller en permanent tråd där alla som byggt (och som ställer upp) talar om vad de byggt och i vilken stad de bor så att vilsna spekulanter/byggfunderare kan lyssna och bilda sig en uppfattning.
Dimitri
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/21 :  12:19:51  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Det var ett utmärkt förslag faktiskt =)

En egen kategori av trådar kanske.... en tråd för varje högtalare, sedan kan man ju berätta hur de låter i samband med att man berättar var de finns. =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000