HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken sladd är för 110/230V på en transformator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:50:27  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur vet man vilken som är vilken?

Det är tre sladdar på primärsidan med färgerna orange, röd & svart.

Mellan orange och röd mätte jag 10.5 Ohm

Mellan orange och svart mätte jag 14.0 ohm

Mellan röd och svart mätte jag 3.2 ohm

Edited by - Lash on 2003/09/18 21:51:28

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:06:40  Show Profile Send DHT a Private Message
Om du har en primärsida som du kan koppla för 115 eller 230V så borde du ha 2 st likadana primärlindningar (4 sladdar alltså)
som du kopplar i serie för 230 och parallellt för 115. Du måste nog ge mer info om någon skall kunna hjälpa...
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:23:23  Show Profile Send Lash a Private Message
Det finns bara tre sladdar där.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:44:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Primären för 230V är antagligen mellan orange och svart. (Och 110V mellan orange och röd) För säkerhets skull kan du testa den med ett effektmotstånd på 470 ohm eller liknande i serie. Sekundären skall vara olastad. Kan du då mäta 200V AC eller så över den inkopplade primären så är det rätt, och du kan utan risk skippa motståndet. Jag behöver väl inte påpeka att du skall vara försiktig...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/18 22:45:27
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:07:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har en känsla av att det är en 220, 240 trafo. Testa detta genom att peta in en känd spänning på sekundären, 12 VAC kanske? Mät sedan vad du får ut i andra änden på primären. Multiplicera sedan med faktorn mellan testspänning och den normala tänkta sekundärspänningen.

Är du säker på att det är en primärlindning? Det skulle kanske vara 100 och 220 V? Jag tycker att förhållandet mellan lindningarna inte riktigt stämmer för att vara varken den ena eller andra. Är det nåt surplus du har fått tag på?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/18 23:12:46
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:14:04  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Är du säker på att den är avsedd för 230V?
Vet du sek spänningen/arna ?
Bernts metod är bra, men det "går lika bra med selleri" f'låt en gödlampa 60W i serie. Den (eller motståndet) begränsar strömmen genom trafon. Fördelen med lampan är att man har en viss "visuell"(optisk) kontroll på trafons mättnad.
Vid tillslag brukar lampan blinka till (givetvis beroende på hur "stor" trafon är. Är det fel spänning lyser lampan hela tiden, vid rätt ,eller för låg, spänning sakll lampan slockna eller bara lysa svagt. Kopplar du på sekundären med en belastning kommer lampan att öka i intensivitet....

Lycka till och håll fingrarna i styr. "Enhansdmetoden" är att rekommendera.

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:15:10  Show Profile Send Lash a Private Message
Den normala tänka sekundärspänningen är okänd, kondensatorerna som sitter efter likriktaren är på 45V så det är ju under det iaf.

Men om jag gör som peranders säger så borde det väl vara halva spänningen på den ena primären mot den andra primären?

Så med en lampa i serie så går det att koppla in den som kanske är 110v i 230V från väggen?


Edited by - Lash on 2003/09/18 23:20:51
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:28:00  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag tycker inte det verkar som om det är en 115/230V-primär..

Vad är sekundärlindningarnas resistans?
Hur stor effekt har trafon (eller ungefärlig vikt/storlek)?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:34:21  Show Profile Send Lash a Private Message
Helt hundra är jag inte på att det är primärlindningar, men 99%. Jag har följt ledningarna på kretskortet och två av de tre går till ett relä(den ena) och sedan vidare till nätsladden + att de går till en till minitransformator. Och att båda går igenom en komponent jag inte vet vad det är, den är cylinderformad och platt, stor som ett relä ungefär. Det sitter en plastkondensator där med och nått motstånd tror jag. Den tredje sladden från transformatorn är inte kopplad, men det är förberätt så jag antar att de bara kopplar in den istället för den andra på 110V marknaden. Tyvär klippte jag av sladdarna innan jag kollade vilken som satt vart. Och transformatorn är plockad ur en gammal stereo.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:41:22  Show Profile Send Lash a Private Message
Kan kolla sekundärresistansen om det behövs, men där sitter det en kontakt som bara går att koppla en väg. Jag har kollat upp och det är två sekundärlindningar plus en gemensam center(eller vad det kallas), 3st sladdar totalt. Jag följde ledningarna till likriktaren och kondensatorerna, så där är jag ganska säker.

Sedan kommer det en separat sekundärlindning till på samma kontakt(två sladdar), jag har mätt mellan de och de första lindningarna och det är noll kontakt imelland.

Och sedan sitter det tre tunna sladdar till från den(många lindningar blir det), jag har ingen aning om vart de går, de kanske är till försteg o sånt. Jag gissar på att den är på kanske 100-200VA, fast jag har inget o jämföra med.

Edited by - Lash on 2003/09/18 23:42:10
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:44:06  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om lampan lyser och trafon "låter" är du på fel lindning. Din beskivning är något kryptisk. Men Orange- Svart satsar jag en tolskilling på.
Du lär INTE få 110V på den andra tåten (röd).

Hur "stor " var stereon. 2x40W ? 2x10W?

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:51:24  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag kollade aldrig, det var nått onof-skit som gått sönder som jag fick tag på. Jag slaktade den ganska fort och tog reda på det som kunde gå att återanvända, som kylfläns, trafo, lite lysdioder och annat småjox.


Jag kollade på kretskortet och la transformatorn som den satt, och det verkar som det är orange & svart som det ska vara. Om nu inte sladdarna har vridigt sig och bytt plats i buntbandet. Orange vet jag ganska säkert att det är en av dem iaf, jag klippte av den mitt i en lödning som den passar ihop med motsvarande sladd/lödögla.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:54:13  Show Profile Send DHT a Private Message
Ok, mät resistansen på alla lindningar (då kan man vara mer säker på vad som är primärer och sekundärer).
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/19 :  00:04:22  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har kollat upp alla sekundärer på kretskortet och det är två stycken på (mindre än) 25v (kondensatorerna är på 25V). 1ohm imellan.

Och en dubbel med gemensam center på (mindre än) 45V. 1ohm mellan center på båda och 2ohm mellan de två.

Ska jag koppla såhär?

Edited by - Lash on 2003/09/19 00:13:53
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/19 :  01:01:21  Show Profile Send DHT a Private Message
ok, då är det helt säkert så att orange-röd-svart är primären.

orange-svart är ganska säkert det rätta för 230V. Om du kopplar in röd-svart kommer den att ta större tomgångsström. Om du vill kan du ju prova en kort stund och kolla hur mycket ström trafon drar obelastad då. Skiljer det väldigt mycket i tomgångsström (den borde hålla sig under 100mA i ditt fall) så är röd-svart tänkt för en lägre nätspänning (fast knappast 110V utan kanske 170-180V eller något sådant skumt)
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/19 :  01:25:35  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag kollade närmare på kretskortet, brevid det lödöra som inte är kopplad står det 110V. På den som är ikopplad(vidare mot vägkontakten, genom relä och den runda grejen) står det 220V(H) och 240V(E). Så nu vet jag ju att det är 110V/230V lindningar på trafon.

Den andra minitransformatorn som sitter monterad på kretskortet går det också att välja mellan 110V/220V.

Edited by - Lash on 2003/09/19 01:28:24
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/19 :  07:17:10  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Snyggt jobbat med ritning. Den säger "allt" och det är rätt kopplat med glödlampan. Hur gör man så´na ritningar. Jag har noll-koll på datorer och annat nytt.... Handritat på papper och se´n scanner?

gammal är äldst nalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:33:30  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag använder "paint" vilket är ett väldigt enkelt men samtidigt lika enkelt att använda ritprogram. Det finns inbyggdt med(vad jag vet) alla windows. Kolla bland alla programen så borde det finnas där någonstans. Hittar du det inte så prova att söka med sök(filer) funktionen efter mspaint.exe

Och en fråga, vad händer när jag provar 110V lindningen med lampan och 230V? Även om strömmen är begränsad så inget brinner upp, blir det väl ändå dubbla spänningen på sekundärerna? Är det ofarligt så länge jag inte kopplar in något där(förutom mätinstrumentet)? Jag förstår inte riktigt hur en transformator fungerar(EMK/magnetism och sånt där tjofs är det enda jag minns från skolan), hur ska jag vara säker på vilken lindning som är vilken? Går det att mäta på något sätt, tex att sekundären blir dubbel när jag kör på 110V lindningen?

Edited by - Lash on 2003/09/19 16:45:29
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:02:51  Show Profile Send Lash a Private Message
Nu har jag testat lamptricket.

Mellan orange och svart (primär)(den vi trodde va 220V på): Här blinkade lampan när jag kopplade på men sedan lyste den inte, jag mätte 29VAC på sekundären.

Mellan röd och svart (primär)(den vi trodde va 110V): Här lyste lampan hela tiden med fullt sken, jag mätte 31VAC på sekundären.

Så stämmer det att orange och svart är 220VAC nu? Vaför är det bara en skillnad på 2VAC på sekundären mellan 110/220V?
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/20 :  11:06:54  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tack för svar om paint! nu jäklar.....

Jo anledningen till att spänningen inte skiljer sig speciellt på sekundären NÄR du har en lampa inkopplad. (Du skulle få olika sek spänningar med olika lampor) är att lampan "förbrukar" en del av spänningen. Kallas spänningsdelning. Detta innebär att du får en betydligt lägre spänning över trafons primärsida (mät gärna om ditt instrument kan mäta (minst) 400V AC )Kanske har du nu 120V (?) över 110V lindningen , därför får du en något högre spänning på sekundären.
OBS att du INTE kan belasta trafon på sek, för då skenar spänningarna iväg.

Blev du klok på min förklaring? Annars bara på' t igen.

mvh
björn gammelnalle brummelibrumm

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000