Author |
Topic |
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 21:55:23
|
Hejsan funderar på att sätta in ett par 6*9" i en ford fiesta, jag skulle vilja förhindra akustisk rundgång och få lite sjysst bas, men samtidigt så tror jag Qts:en är för hög för att låta bra i rena slutna eller portade lådor, några större byggen är verkligen inte ens att tänka på i en sån liten bil. Jag funderade själv på om man gjorde lådor under dem med en STOR (minst 20*20 cm) öppning i och "täppte igen" öppningen med tyg eller dämpmaterial för att "simulera" en öppen större baffel. Vad tror ni? villrådig som fasiken, snälla vilda råd eller bu eller bär är jättevälkommet =). Vill inte lägga några stora pengar så nån enkel billig lösning tack =) Eeller bara gissningar =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 22:15:42
|
Tror nog inte det är så fel med ett par slutna ändå. Viktigast är att du skruvar fast dem ordentligt. Fysiska montaget är det absolut viktigaste i en bilstereoinstallation. Ska de sitta i hatthyllan? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 01:51:02
|
Gör gärna hatthyllan av MDF som kanske är en spillbit eller nåt och dra fast elementen med islagsmutter och maskinskruv. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 07:44:09
|
Sen behöver ju inte en 4kanalare , ett framsystem och en liten sub bli så dyrt. Det slår ju de flesta (om inte alla) 6*9"
Johan |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 12:06:28
|
Hmmm... Det finns ju JBL... |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 14:51:56
|
He he, Grejjen är att det som sagt va är en Ford Fiesta, dvs en matburk på hjil så hatthyllan är väl lika bra att avlägsna. Väldigt skeptisk till slutna lådor i sammanhanget om det är hög qts, problem nummer 2 att allt vad bagageytrymme är ett skämt så det får inte bli så stora lådor. , bra framsystem är ganska dyra och ska det va ub så ska det va slutstage , hade tänkt göra en liten popinstallation för att utsikterna för att montera seriöst billjud i den bilen är mycket jobb. |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 17:54:45
|
Montera 6*9"orna i framdörrarna vetja. Dämpa plåten med asfaltsmatta och ev. dörrsidorna med glasfiber/polyesterplast. Förresten har du redan högtalarna? |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 18:48:29
|
Lol, vill inte hålla på arr skära sönder framdörrarna och nej jag har inte köpt dfem än, men en kompis ska sälja ett par hyffsade billigt..... |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 22:57:01
|
Om du prompt vill använda 6*9:or så kan du väl göra en ny hatthylla och försöka få den så tät mot kupén som möjligt! Går väl alltid att gör en spännanordning + lister om man tycker det är sexigt. Annars tror jag nog som någon ovan att framsystem + sub räcker för att skapa ett bra oxaggregat (när man spelar med lite dunka-dunka brukar det låta ox-ox-ox i bilen vid basgångarna(kräver en viss inlevelseförmåga för att förstå))!
|
Do not stagedive at home alone! |
|
|
|
Topic |
|