HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Loudfix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:10:03  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej, jag har dammat av ett gammlat högtalar projekt som aldrig blev fördigt. Det fanns med i High Fidelity -97?
Jag är i vart fall klar med själva band elementen. Men jag kommer inte ihåg vilket bas element det var man skulle använda. Tror det var ett Monarcor ?
Borde väl vara nån här på forumet som byggt dessa och kan hjälpa mig med det.
Mvh/Micke

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:24:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det var Monacor. Jag har kopia på artikeln hemma men dit kommer jag
inte förrän ikväll. De modifierade elementet också kommer jag ihåg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:45:39  Show Profile Send Dustman a Private Message
Perfekt, jag väntar med spänning..
Har av nån anledning bara själva diskant artikeln. trode inte jag skulle behöva den andra delen då filter beräkningarna fanns med i den, men dom har aldig nämt baslementet. Och jo jag kommer också ihåg dom kreativa element modifikationerna. Inget jag skulle så mig på då det finns färdiga sandwich element i handeln men men..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:45:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du papprör som dom använde till lådan eller löser du det på annat sätt?
Jag kanske kan göra en kopia på artiklarna om du vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:01:19  Show Profile Send Dustman a Private Message
Nej, jag tänker bygga nått i samma desing som dessa:
http://www.nettodirekt.com/netto/detaljer2.php?name=&id=123

Tror dom kommer att pryda sin plats i vardagsrummet bättre.
Vad jag egentligen vill veta är vilken verkningsgrad Monarcor element hade. I byggbeskrivningen på bandelementen står det bara:

Vi har räknat en smula på känsligheten och kommit fram till att ett band med en impedans på 3 Ohm monterat med 6 ledarbanor med en bredd på vardra 3mm breddger en känslighet som matchar den hos basen.

I vart fall så har jag en del element på hyllan så att om jag bara visste känsligheten så skulle det lösa sig.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:22:24  Show Profile Send celef a Private Message
fabrikstillverkade görlisch/zellaton-element är inte helt billiga, dessutom är de inte så våldsamt bra vill jag minnas...

sound pollution
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:47:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här elementet använde dom: Monacor SPH-200. En 8-tummare med känslighet på 90dB.
Din länk gick till Martin Logan Aeon i... Det är fel antar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/19 21:49:44
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:08:43  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Kanske basdelen ska se ut som på bilden.
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:35:29  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jo, iden var att bygga nått som liknar Aeon högtalarna dvs en basdel i botten och en gemensam front över det som täcker den + det estetiskt mindre tilltalande bandelementet.
Har en uppsättning 6½" med alu kon som nog skulle macha bandelementet rätt bra klangmässigt. 2st sånna per låda ger 90,5dB.
Och då får jag en något mera "slimmad" låda än med en 8"are.
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:41:03  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Hur ska du gömma bandet? Om tycker att det är mindre tilltalande. Vad har du för magneter?
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/09/20 :  11:14:04  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jag länkar till en av Berts bilder http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/Banddiskantbakifran.jpg
så här ser magnetsystemet ut i princip.

Jag kan lägga upp bilder på högtalarna då dom är färdiga så får du se hur jag menar. det är inte allt för långt bort. Har inhandlat en MDF skiva så bara jag lyckas städa upp i garaget så jag får plats med byggandet så är jag igång.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/20 :  11:34:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ferritmagneter på bilden, kostar en femma styck ungefär på
Suramagnets. Nu fattar jag vad som menades med länken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000