HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpning av lådväggar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:22:35  Show Profile Send Isidor a Private Message
Kraniet,
quote:
undrans om man skulle kunna hälla dämplimmet på plats.. torkar det då? om man alltså gör två helt slutna lådor där den ena ställs i den andra. den inre är alltså en millimter mindre på alla dimensioner. Sen fixerar man den inre lådan i centrum och häller i dämplimmet mellan lådorna.

Det praktiska resultatet av det du beskriver är... sandwichväggar! Din tillverkningsmetod är dock betydligt jobbigare än att limma väggarna en och en för att sedan sammanfoga dem. Dämplimmet fungerar inte som en vibrationsisolator utan är relativt styvt när skiktet bara är omkring en millimeter tjockt.


quote:
Då kan man experimentera med att montera diskanten i den yttre och basarna i den inre lådan för att frikoppla diskanten från bas vibrationer.. vet inte om det har nån betydelse i en så pass stabil låda dock..


Att avisolera ett diskantelement är inte meningsfullt om man avser att reducera inverkan från lågfrekventa vibrationer på diskantåtergivningen. Att "diskantelementet måste vara absoluta stilla för att mikrodetaljerna inte skall försvinna" är ett totalt missförstånd (helig ko n:r 4 eller 5). Man kan möjligen tillgodoräkna sig vissa fördelar i högfrekvent ljudavstrålning från lådan, men det är också allt. Som tidigare nämnts ligger strukturljudproblemen för lådan vanligen omkring 200-500 Hz, kanske upp till 1 kHz för en tjockväggad och väl avstyvad låda. Lider man av audiofilia nervosa så kan man naturligtvis avisolera diskantelementet för att ytterligare pressa ned den redan minimala högfrekventa ljudavstrålningen från lådan med sådär 20 dB.

Edited by - Isidor on 2003/10/01 20:26:47
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:33:35  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men rekommenderad tjocklek från swedac är ju just en mm.. 0,7 ifall man kan applicera det med en limmaskin.. du menar man ska ha tjockare lager?

edit: dom anger det dock inte i mm tjocklek utan liter/m2 men räknar man på siffran dom uppgett så hamnar man runt 1 mm

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/10/01 20:34:31
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:46:50  Show Profile Send Isidor a Private Message
Dämplimmet är inte avsett att vibrationsisolera täckskikten från varandra utan skall tillföra förluster som reducerar vibrationshastigheten vid resonans (som en dämpare i en bilfjädring). En tjocklek om ca 1 mm gör just detta, men panelerna svänger fortfarande som en enhet. Ingen vibrationsisolering alltså.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/01 :  22:44:14  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
Som tidigare nämnts ligger strukturljudproblemen för lådan vanligen omkring 200-500 Hz, kanske upp till 1 kHz för en tjockväggad och väl avstyvad låda.


Så det är i de frekvenserna som en sandwich är mest effektiv? Om man har ett element som är aktivt över de frekvenserna i en låda, har man inga problem med strukturljud då? Man kan ju inte göra lådan hur som helst ändå!

En sandwich av betong borde väl annars vara bra, hög massa och styvhet!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/01 :  23:02:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
så det man får med sandiwch med dämplim är en ny skiva med högre egendämpning och styvhet?
Borde det inte bli bättre med fler lager i så fall?
Ett lager kanske är tillräckligt med dämpning men hur vet man vad som är tillräckligt?

Sen tror jag du missförstår min bygg idé.. Bygger man på det sätt jag föreslår så kommer inte den yttre väggen i kontakt med den inre någonstans. Om man sätter ihop för-sandwichade väggar blir man tvungen att fästa båda lagren med varandra.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/01 :  23:21:36  Show Profile Send Tobias a Private Message
Kraniet, den yttre väggen kommer ju i kontakt med den inre väggen via dämplimmet.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/02 :  07:23:45  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jo men det är ju skillnad på dämp lim och skruv inte sant? eller har det ingen betydelse?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/02 :  08:49:22  Show Profile Send Isidor a Private Message
Kraniet,

Hur väggarnas ränder fogas samman har liten betydelse så länge som fogarna är någorlunda stela. Det spelar alltså ingen roll om man skruvar eller limmar ihop väggarna.

Det blir inte bättre med fler lager. Dämplimmet gör bara nytta om det placeras i skjuvcentrum, d.v.s. i mitten av sandwichen. Vill man ha upp styvhet och massa så gör man täckskikten tjockare.

Jag har nog inte missförstått din idé. Dämplimmet kopplar hur som helst ihop din inre och yttre låda. Vill du vibrationsisolera två MDF-lådor från varandra måste du ha flera centimers luftspalt för en avkopplingsfrekvens under 200 Hz, annars kopplar den mellan väggarna innestängda luften ihop väggarna. Detta är knappast någon framkomlig väg alltså.


luminous,

Konstruktionsförlustfaktorn för en viskoelastiskt dämpad sandwich hamnar omkring 0.1-0.2 (vilket är mycket högt) för samtliga plattresonanser i en normal låda. En sandwichlåda med 12 mm MDF i täckskikten + dämplim och avstyvad så att minsta fria plattdimension understiger ca 20 cm ger inga märkbara strukturljudproblem.

En låda i relativt tjock betong behöver knappast utföras som en sandwich p.g.a. att den höga massan och styvheten räcker i sig.

Edited by - Isidor on 2003/10/02 08:53:35
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:36:39  Show Profile Send Kraniet a Private Message
quote:
Hur väggarnas ränder fogas samman


ränder vad menar du med det?
ja snart är vi alla experter på det här..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:30:15  Show Profile Send luminous a Private Message
Isidor,
Tack för svaret. Men appropå att du tidigare har avrådit från att använda olika tjocklekar i täckskikten; borde inte stagning ge samma effekt? Alltså göra den "inre" lådan styvare och därmed påverka skjuvningscentret?

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/02 :  18:26:20  Show Profile Send Isidor a Private Message
Kraniet,

Rand betyder här "kant". Jag skrev ränder bara för att tydliggöra att det inte handlade om hur täckskikten fogas samman utan hur sandwichplattorna fogas samman.


luminous,

Vid avstyvningarna rör sig sandwichen naturligtvis betydligt mindre och förlusterna blir då också små i denna begränsade region. Detta spelar dock ingen roll totalt sett när de mycket större fria plattytorna trots allt böjsvänger och dämpskiktet genererar förluster.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000