HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Intresse för Tangband beställning i Luleå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/09/01 :  12:14:31  Show Profile Send anelar a Private Message
Tänkte undersöka intresset för en Tangbandbeställning i Luleå. Jag och ett par kompisar tänkte beställa ett fjortontal 3"are och 4-6 8" basar. Vore ju trevligt att dela frakten på fler personer.
Tanken med att begränsa denna beställning till Luleå med omnejd är att slippa en hel del administration.
//Anders

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:58:25  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja det låter ju väldigt intressant. två fyra tretummare och nån bas kanske.. vad var hemsidan dit nu igen?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:52:34  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
10st 871 till mig, tack!

(Har redan 6, men det räcker väl ingenstans? )

Hemsidan är: http://www.nuera-acoustic.ca

Edited by - Tank on 2003/09/01 18:53:03
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:01:42  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Och hur beräknar man priset?

Vad tänkte ni bygga?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:21:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag är intresserad av några 3:or om dom finner vägen till Umeå.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:23:51  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Hmm, det finns lite att ta i beaktning om ni ska beställa.

Till att börja med:

quote:
Och hur beräknar man priset?


Räkna ut beloppet i sek först. Addera svensk moms på 25 % sedan blir det tull på några procent på både beloppet och frakten tillsammans ( har för mig att det är så ).
---------
Paketet kommer att med stor sannolikhet att landa i Stockholm ( eventuellt har tullen fler lager i landet ? ). Ni lär inte få det levererat "till dörren" så att säga om ni inte anlitar en firma vilket kan vara kostsamt. Vid upphämtning i Stockholm bör ni vara beredda på administrativa kostnader på ett par hundralappar. Dom tar även ut en avgift per kilo om paketet ligger ett tag på lagret.
---------
Jag har inte skrivit ovanstående i avskräckande syfte. Man bör tänka till och rådfråga tullen innan man beställer från ett icke EU-land. Kanske är det annorlunda när det gäller små paket men här pratar vi ganska många kilo i slutändan.

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:11:54  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men var kommer det ifrån? är det ett företag i usa?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:32:00  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Kanada, faktiskt.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:08:57  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men tangband e kinesikt?
www.tb-speakers.com

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:20:27  Show Profile Send anelar a Private Message
Skall kolla med tullen om det går att då det till Kallax istället för arlanda på något sätt. Umeå? Nja idén med en lokal beställning var just att det blir enkel att administrera. Men om någon annan vill skicka ner elementen till dig från luleå så är det naturligtvis ok. Skall ringa och kolla med tullen imorgon så efter det får vi se om det var någon bra idé detta.. =)
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:03:02  Show Profile Send anelar a Private Message
Det tog lite tid men nu har jag kollat upp vad som gäller. Tullsatsen för högtalarelement är 3% och ovanpå det tillkommer moms på 25%. Nuera tar dessutom ut en hanteringsavgift på 6.5 dollar per beställning. Sedan finns det två alternativ till Luleå:
1. Flygfrakt
Kostar 245$ för paket upp till 50kg och tar drygt en vecka. Över 50kg blir påslaget mindre vilket gör att en riktigt stor beställning är att föredra i detta fall.
2. Båt
Kostar 105$ och tar två till tre månader. Detta beräknat på 25kg men påslaget för extra kilo är även här mindre. Helt enkelt ett billigt alternativ som man kan välja om man inte är stressad.

Summa: Jag är inte stressad men ruskigt sugen på att hålla nere priset på dessa godingar. Ni Luleåbor som är intresserade kan ju höra av er här eller via mail/pm.

//Anders L
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:52:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Priserna är väl inte så bra men det går ju alltid att ta dom från:

http://spectrumaudio.de/

Frakten och momsen blir ju lite intressantare.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:11:35  Show Profile Send mjon a Private Message
Vad blir det för frakt och moms därifrån?
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:01:04  Show Profile Send anelar a Private Message
Dom tar 22 euro för en 3" "w3-871s" och det är ganska saftigt jämfört med 10 dollar i canada. Även om man lägger på moms och tull på det så blir det mindre (12.8 dollar). Sen finns ju inte w8-740c i tyskland vad jag vet och den skall iaf jag ha.

Vi är fyra som skall beställa nu och blir vi några till blir frakten naturligtvis lägre. Just nu blir alltså frakten (delat lika) (105+6.5)/4 * dollarkurs(cirka 8) 220 pix. Inte så farligt per huvud väl?

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:58:29  Show Profile Send d_kay a Private Message
också lite intresserad, tyvärr bor man ju i stockholm.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/10/02 :  18:02:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jag är ej längre intresserad, har fått tag i de TB jag behöver.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000