HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gratis baslåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kicker
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/01 :  21:22:20  Show Profile Send Kicker a Private Message
Hej allihop.

Mina föräldrar har ett par gamla JWS lådor, som jag blev lite sugen på att göra något kul med. Modellen heter C 81 och innehåller en 10" bas + slav, volymen är ca 55 liter. Jag mailade JWS ang. parametrar på basen, enligt svaret jag fick borde 55 liter slutet funka hyffsat (q-värde på 86).
Nu till frågan: Hur påverkar slaven valet av lådvolym? Om jag stagar upp lådan lite och byter ut den tragiska 10mm plastbaffeln mot en mdf-skiva, bör jag då bygga av båda lådorna en slav och en bas i varje eller ska jag slänga slavarna och satsa på en isobariklåda med båda basarna i?

Mvh Emil

Snart kommer snön, Äntligen!

Kicker
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:25:29  Show Profile Send Kicker a Private Message
Kom igen nu!

128 pers som kollat, men inget svar.
Jag vet att detta projekt ligger på lågstadienivå, men det är ju kul att testa lite.

//Emil

Snart kommer snön, Äntligen!
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:04:51  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag tycker att du ska bygga en ny låda efter som det blir förmodligen enklare

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kicker
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:26:48  Show Profile Send Kicker a Private Message
Kemppi: Nja det tror jag inte jag behöver ju bara byta baffeln, resten av lådan duger.

Frågan är om det ska bli två slutna, två slutna med slav eller en sluten isobarik.

Jag har ingen erfarenhet av slavbaskonstruktioner, Men det verkar vara populärt med XLS + slav här bland forumdeltagarna.

Vilken lådvolym passar, ska man välja samma som för sluten låda och stämma av med vikter på slaven, eller är jag helt ute i skogen?

//Emil

Snart kommer snön, Äntligen!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:38:49  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Kör som nu, med slavbas. Men gör en ny baffel och staga lådan. Det blir nog ett bra lågbudgetprojekt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000