HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare, köpråd, kostnad upp till 60.000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:42:10  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Det finns bara ett val, Dynaudio Contur 1.3 SE

Sådant skall man sjunga om, inte leva efter
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:51:41  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
AndersK: Jag har inte kikat på dem än, ska ta o göra det, tack för tipset.

dekengren Jag hittar inte någon Reference 203 stativhögtalare, är det 201 du tänker på ?

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/26 :  18:18:03  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Margaux: Såg just att du verkar köra med ett "helt" TAG system, jag har något liknande på planeringstadiet, hoppas dock att jag ska kunna klara mig med en 100x3R ifall jag väljer stativhögtalare. Vad använder du för högtalare + sub till ditt system?

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/26 :  18:44:18  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tja inte för att jag vet hur de låter men du har ett par Sonus Faber Guarneri inklusive stativ för 59000,- på Esoterisk. Passar budgeten och snyggare stativare hittar du aldrig! Ljudet lär du knappast bli besviken på heller tror jag.
Är de någon som har hört dessa skönheter?? Jag blir nästan sugen själv.

Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/26 :  20:53:44  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Mikael2: HAH, de passar precis in i budgeten eftersom det var ett demoexemplar som fanns på Esoterisk HiFi :)
Skulle verkligen vara intressant att höra ifall någon har provlyssnat på sådana.

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/26 :  21:53:55  Show Profile Send dekengren a Private Message
quote:

dekengren Jag hittar inte någon Reference 203 stativhögtalare, är det 201 du tänker på ?



Blandade ihop siffrorna, självklart är det det.

/D

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/26 :  22:28:12  Show Profile Send Timbre a Private Message


Guarnerin är en läckerhet. Ken Kessler valde in den som en av 1900-talets milstolpar inom hifi.
Han har ett par själv.
Den är bestyckad med en specialversion av Dynaudios Esotardiskant om jag inte missminner mig.

Den har dock ett par egenheter, har jag tyckt mig märka vid lyssning.
Eftersom det Cesarinspirerade stativet är ovanligt högt och ej ställbart, kan man inte sitta för nära i en låg fåtölj.
Antingen får man ha en högre sittplats eller flytta bakåt.
Det lär inte bli några problem med dina 30 kvadrat...
Kan tänka mig att djupbasfanatiker kan uppleva Guarnerin som tunn i större lyssningsrum. Ren bas upplevs ju ibland som tunn.
Ett mästerverk och resten är hifihistoria.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/27 :  08:55:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Margaux: Såg just att du verkar köra med ett "helt" TAG system, jag har något liknande på planeringstadiet, hoppas dock att jag ska kunna klara mig med en 100x3R ifall jag väljer stativhögtalare. Vad använder du för högtalare + sub till ditt system?


Jo jag har löpt hela linan ut och kör endast med Tags grejor. När det gäller Tags elektronik är det inte särkilt svårt att motivera om man vill ha topp kvalitet både för DVD och för CD.

Jag använder Tags aluminium högtalare - Calliopes plus basmodul. Dessa kostar precis så mycket som du har angivit. Det finns ju väldigt många bra högtalartillverkare och valet av Tag är långt ifrån lika enkelt.

Jag hade Canton RCL när jag köpte Tag systemet. Uppgraderade till Canton Digital 2.1. Kom sedan över ett par B&W 805N billigt men bytte in dem mot ett par begagnade Proac 3.8. Lånade hem Calliope-topparna för två år sedan och var därefter såld. Calliopes högtalarna påminner om Wilsons och Krells nya aluminium högtalare i sin form. Att de dessutom påminner om B&W är inte heller konstigt eftersom det är samma konstruktör som har gjort 801N.

Låna hem Calliopes från Reference Audio (fast de kommer antagligen vilja sälja Dynadio 1.3 SE eller KEF 201) eftersom de har dessa i huset :-).

Om jag skulle köpa högtalare idag undrar jag om inte KEF 201 ger lika bra ljud fast till halva priset. Jag har inte hört dem sida vid sida men 201 imponerade på mig när jag lyssnade på dem i butik. Dock med H/K elektronik vilket helt klart drog ner klarheten och upplösningen som är överlägsen med Tags elektronik. Mao - jag har betydligt bättre upplösning hemma med Calliopes. Men som sagt, jag tror att det beror elektroniken.

Jag jämförde KEF 201 sida vid sida med Dynaudio 1.3 SE och tyckte att ljudet från KEF var ännu lite bättre. Med så kostar de också lite mer. Jag skulle utan vidare kunna leva med båda som jag personligen tycker är väldigt, väldigt bra.




**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/27 :  19:54:36  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Margaux: Tjena, tackar för ditt inlägg. Det kan ju hända att KEF 201 fungerar bättre än Dynaudio högtalaren på "enklare" kringutrustning och att de har annorlunda karaktär då man använder lite rejälare utrustning (t.ex TAG), jag ska dock undersöka bägge modellerna närmare.

Jag har provlyssnat lite på ett TAGsystem med 250x3R, 100x5R, DVD32, AV32 samt F1 Avantgarde Fronthögtalare + Center, detta lät ruskigt bra (ifall man nu skulle tvivla).
Tyvärr så är de högtalarna klart utanför min budget, jag har inte den blekaste aning ifall Calliope ens är i närheten av dem, har du fått möjlighet att jämföra dem ?


Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/28 :  09:25:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Marqaux!

Har du även TAGs Tuner T32R med DAB-radio?

/J.Lo.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/28 :  09:45:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Jag har provlyssnat lite på ett TAGsystem med 250x3R, 100x5R, DVD32, AV32 samt F1 Avantgarde Fronthögtalare + Center, detta lät ruskigt bra (ifall man nu skulle tvivla).



Nä nu blev jag riktigt avundsjuk

Jag har lyssnat på F1 fronthögtalarna men jag har inte ens sett F1 centern live. Måste säga att jag tycker att F1 högtalarna är bland de vackraste högtalare som finns. Tyvärr kostar de ju också...Tyvärr lär det inte bli någon begagnad marknad i Sverige. Men nån måste väl ha dem. De har ju funnits på Reference Audio i Stockholm.

Callioparna är bra och jag skulle vilja klassa dem som F2. Med andra ord - de är nog bättre än väldigt många högtalare. Men de spelar tyvärr inte i högsta divisionen som F1, Puppy, Utopia m.m.



quote:
Har du även TAGs Tuner T32R med DAB-radio?


Nej jag har inte DAB-modulen. Så här långt är det ju ett fiasko i Sverige. Fast SR skall ju börja sända 5.1 DD snart på prov läste jag någonstans. Då kanske man skulle bli lite mer sugen

**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/28 :  10:03:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Marqaux!
quote:

Nej jag har inte DAB-modulen. Så här långt är det ju ett fiasko i Sverige. Fast SR skall ju börja sända 5.1 DD snart på prov läste jag någonstans. Då kanske man skulle bli lite mer sugen

**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds?



T32R är en kanonradio både med eller utan DAB-kortet. Det går väldigt trögt med DAB just nu. Regeringen har tillsatt en utredning... och då vet man ju hur lång tid det kan ta. Kommer du ihåg var någonstans du läste om SRs kommande experiment? Och var det verkligen Dolby Digital som var på tapeten?

Du har väl inte missat SRs hemsida där man kan ladda ned både DTS och Dolby Digitalversioner av olika radioteatrar och massa kul? Största nedladdningsbara filen är nu på 520 MB!

/Johan

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:25:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå DAB, så är väl detta ytterligare en sak som staten satsat mycket pengar i för att sedan skrota. Om jag inte missminnermig så har de satsat nästan en kvarts miljard och sedan skrotar man hela konceptet.MvhKristofer

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:27:09  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Apropå Sonus Faber så har Hifi & Musik varit på besök i fabriken, senaste numret som damp ned idag. Skymtade lite Guarneri på bilderna!

Fin läsning innan man somnar ikväll

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:46:49  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Få se..60kkr...nja själv skulle jag nog köpa Qrs Saturnus men naturligtvis beror det ju på vad man har för rum, ljudideal och kringutrustning.



Da
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:47:15  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Få se..60kkr...nja själv skulle jag nog köpa Qrs Saturnus men naturligtvis beror det ju på vad man har för rum, ljudideal och kringutrustning.


Dan



Da
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/30 :  18:51:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har ett par Revel M20 som jag är mycket nöjd med, "bara" 30 tusen. I motsats till de flesta andra stativhögtalare går de så långt ned i basen att man inte behöver någon sub, i alla fall om de drivs av en adekvat förstärkare, rummet är av måttlig storlek och man inte är specialintresserad av att ha maximalt ljudtryck i den lägsta oktaven. Revel har också en sub men den kostar mer än M20!
Varför skriver jag så mycket om basen, den har utmärkt återgivning i alla register.
Mer info på www.revelspeakers.com



Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/30 :  19:10:32  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:

Jag har ett par Revel M20 som jag är mycket nöjd med, "bara" 30 tusen. I motsats till de flesta andra stativhögtalare går de så långt ned i basen att man inte behöver någon sub, i alla fall om de drivs av en adekvat förstärkare, rummet är av måttlig storlek och man inte är specialintresserad av att ha maximalt ljudtryck i den lägsta oktaven. Revel har också en sub men den kostar mer än M20!
Varför skriver jag så mycket om basen, den har utmärkt återgivning i alla register.
Mer info på www.revelspeakers.com





inkl stativ?

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/30 :  20:29:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Robin,
Nej, stativ ingår inte och inte heller högtalargrill. Jag hade redan ett par Atacama-stativ så det var inget problem för mig, det går bra med andra stativ än Revels.
Om man prutar kan man kanske på ett par stativ som gratis tillbehör.

M20 går också att använda som bokhyllehögtalare om det finns ett litet avstånd till väggen. Man kopplar då om en switch på högtalaren som anpassar frekvensgången i basen. Jag tror inte att detta alternativ är att rekommendera och mer att ses som nödlösning. Intressantare är att det finns en omkopplare för diskanten +- 1 decibel i halvdecibel steg (från ca 2500 Hz). Detta gör att man kan ställa in rätt diskantnivå utan att möblera om eller akustikanpassa rummet.


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:07:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Lyssna gärna på ett par Mini Utopia. Jag har ett par sådana själv och är mycket nöjd. Dock så är de inte snälla mot resten av utrustningen.. aka visar alla veka sidor i din anläggning. Se till att lyssna på ett par som är ordentligt inspelade (3månader+ tycker jag) annars kan de låta väldigt hårda och kalla i ljudet. Köper du dem med stativet landar du under 60k. Man blir förvånad att högtalarn går ner så djupt i basen som den gör... jag funderade först på att skaffa 1 alt 2 subbar men vet inte om det är någon ide.. bättre att lägga dem pengarna på att skaffa ett par Mezzo istället då.

Mvh, Patrick

Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/03 :  16:34:56  Show Profile Send CDP a Private Message
Vet inte hur mycket denna kostar, men den verkar gó.



http://www.system-audio.com/nonsec/systemaudio247.jpg[/img
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000