HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD+DVD=?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:57:40  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hej!

Jag leker lite med en tanke... Jag har idag en CD-spelare, en Pioneer PD-S06. Jag har även en DVD-spelare, en Pioneer DV-545. Jag kör alltid 2-kanal så filmljudet tas från analogutgångarna på DVD:n.

Jag har testat att köra DVD:n som CD-spelare, den funkar men låter sämre än CD:n, såpass mycket sämre att det är inget alternativ att låta den gå som CD-spelare. Diskant/mellanregister är OK men basen är klart sämre...

Men, om jag vill rensa i racket och vill bara ha en spelare och då alltså skulle sälja de jag har, vad ska jag då skaffa? Hur högt i pris behöver jag gå för att få en bra DVD-spelare som ljudmässigt är jämförbar med min CD-spelare? SACD/DVDA räknas som bonus, inget krav... Jag har en hyfsat bra 100 Hz-TV, 32 tum.

Förslag? Idéer/funderingar? Övriga prylar: Harman Kardon HK670 samt QRS Callisto.

/P

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:22:36  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har haft liknande funderingar. Jag vet bara att min DVD Sony DVP-NS700 inte var lösningen (cd-spelaren är en Linn Karik).

Det fanns dock en artikel i High Fidelity för något år sen. De testade Rotel 1080 (kostade då 25000 kr) och kom fram till att den lät bättre än en dubbelt så dyr referens de hade. Nu kan denna spelare köpas för 12500 på hifipunkten.

http://www.hifi-punkten.se/dvd.htm

Reference Audio har samma spelare för 15000.
Tyvärr så har jag inte en chans att lyssna på Rotel 1080, den finns inte i Luleå. Annars så skulle jag gärna ha dvd och cd-spelare i samma paket jag också
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:27:57  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Pinoneer är ju alltid bra, men det finns ju andra märken också. Köp så dyrt du har råd med, det tjänar du på i längden. Själv kör jag bara cd eftersom det inte finns någon dvd (utom möjligtvis prestigemaskiner för 50 000 eller mer) som kan konkurrera med den. Men som sagt, satsa högt det vinner du på i längden
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:30:46  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej!
På Reference säljer dom just nu ut Sony DVP-S9000ES för 9 loppor (kostade tidigare 18, tror ja iaf).
Den sägs ha bra ljud även vid CD-lyssning, men det är ju trots allt en kompromiss mellan DVD- och CD-spelare. Har för övrigt även SACD.

Annars kan man vänta på Pioneer som skall släppa uppföjaren till deras 646A.
Kommer tydligen heta 656A,
och skall vad jag har hört låta bra även vid CD-lyssning! Har för övrigt DVD-A och SACD.

Har sett ngn länk ngn. stans, ska leta upp den åt er. =)


Mv
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:31:38  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hej Per,
Pioneer kommer med en ny multimaskin nu i höst, 656A tror jag den heter, som tar både SACD och DVD-audio. Frågan är hur den låter jämfört med din "gamla" 06:a. Knappast bättre, men kanske lika bra?
Priset blir iaf under 8.000:-
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:30:56  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
656:an får jag kolla in... Annars är det ingen panik just nu, mer en "filosofisk" tanke... Det billigaste blir väl att låta det vara som det är, i nuvarande lösning så sköter respektive maskin sin uppgift väl... Verkar på svaren som om det fortfarande blir dyrt att kombinera "allt" i en maskin...

Fast det hade varit skönt att minska antalet burkar... Prylfreaken har gått i pension... Kommer dock att vakna till några timmar på lördag och då REJÄLT!

/P
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:41:41  Show Profile Send CDP a Private Message
Detta har jag också funderat över, och det är min framtida ångest!

Skulle man finna en DVD som "tar allt" och gjorde det så bra att den klår de flesta i CD-klassen skulle min lycka vara gjord. Just nu får man så olika bud hos olika handlare att man blir helt kluven(speciellt positiv var man hos tele-hå som just nu hade rea på sina DVD modeller, snällt va?).

OK, alternativet skulle vara en DVD med bra grundkonstruktion: stabil avläsning, bra strömförsörjning etc etc och sedan modda CD delen med LC eller harmony-klocka och utgångar.

Någon som har erfarenheter av en moddad DVD som sjunger himmelskt
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:20:03  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Arcam har ju en Diva DV88 heter den väll?? en dvd som lirar mkt som musik också
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:25:47  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Kostar väl den berömda "skjortan" har jag för mig?

Lite för "dyyyyt"...

/P
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:36:32  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
16000 har jag för mig..

vad hade du tänkt för pris då

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/03 14:36:47
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:58:33  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Om vi säger så här... Båda spelarna som jag vill "slå ihop" har/hade ett riktpris på runt 5-6000:- när de var nya... Säg att jag kan få hälften vid försäljning och kan lägga 6000:- till...

Men det var ju lite det som var frågan, hur högt behöver jag gå om jag vill ha lika bra CD-ljud som idag men det ska vara en DVD istället? Om syftet är att huvudsakligen rensa i racket?

/P
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:06:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Du kanske måste köpa en Thule !
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:26:58  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
go för Thule!

eller en Diva DV88, beggad
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:42:34  Show Profile Send Stigge a Private Message
Sitter själv med en Sony 9000ES.
no_85> Såldes tom för 20 000:- när den kom.
Var väll kanske lite dyrt men den fick mycket bra kritik i fackpress
Bla:
http://www.homecinemachoice.com/testbench/index.html

Men 9000:- är den klart värd om man är på jakt efter
en kombination av bra bild och bra ljud
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:45:15  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Skoj att ni tar upp Thule.
Jag var faktiskt iväg och lyssnade på Thule härrom dagen.
Thule PR250B och den ballade DVD'n. Förbaskat bra 2-kanals ljud, bland det bästa jag hört i en surroundanläggning. Slutstegen var Primare på frontar och något gammalt Rotel-steg på center/bak.

Tror Thule är ett märke som kommer väldigt hårt i framtiden. Bra prylar till ganska humana priser (bara 27lök för försteget :).

Deras minstingar, IA100 osv, är ruskigt prisvärda på beggat marknaden
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:48:06  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag har en Primare V-20 hemma som jag är riktigt riktigt nöjd med.

Tror att efterföljaren V-25 kostar runt 12.000:- idag men dom brukar
finnas begagnade till mycket bra priser. Jag köpte min begad på
HifiConsult för 8000:-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000