HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Våga handla från Apparat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:25:40  Show Profile Send poppen a Private Message
Dom har en lokal i hornstull sist jag pratade med dem.
Bäst är nog att gå in direkt till dem.
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:21:11  Show Profile Send zip a Private Message
Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt föstått mig på argumentet "Det tar så lång tid att få sakerna, handla aldrig där...". Poängen med den typen av köpställen är ju att man får ett lägre pris men ganska lång leveranstid och sämre service...sen får man ju själv avgöra själv om prisskillnaden är värd väntetiden.

/Zip
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:00:51  Show Profile Send bliss a Private Message
det kanske kan vara internets förtjänst att man blir mer och mer oberoende av sin lokala hifi-handlare, när man kan ställa sina frågor direkt till tillverkare, söka på deras hemsidor, läsa recensioner, eller varför inte fråga på detta utomordentliga forum eller andra "märkesforum". där försvinner då eventuella vinstintressen som kan finnas i en butik. då utnyttjar man internet både före och i sitt köp och handlaren slipper dema och man slipper extrakostnaden för det. huruvida det drabbar eventuella inbyten, övrig service och garanti vet jag inte. dock kan man ju inte lyssna och låna hem produkter.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:07:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"dock kan man ju inte lyssna och låna hem produkter.//bliss"
Det var inget litet dock..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:30:12  Show Profile Send bliss a Private Message
quote:
Det var inget litet dock..

...men man kan ju låna och lyssna hos hifivänner och bekanta? huruvida "docket" är litet eller stort låter jag den som ska handla avgöra. det är ju möjligt att det finns olika sätt att närma sig hifi, även om det framgår klart var du står (vilket är bra).//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/16 :  15:06:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hifihandlaren "slipper" dema, slipper sälja, kommer att sluta sälja just denna produkt eftersom han både arbetar och har kostnader men ingen eller mycket begränsad inkomst på den.

var skall du då lyssna på den? Inte i butiken, inte på mässor, ingen tidning kommer att få den för test.....

Läge för nästa produkt alltså och bara tillräckligt många handlare och distributörer satsat både pengar och engagemang, skickat för test till tidningar så kommer det alldeles säkert ett nätföretag och blir intresserad, så blir det samma visa igen....

Kallas parasiterande. Försäljning med andras investering och arbete som grund.

Fullt lagligt men ingen skall tro att alla tillverkare tycker detta är en bra trend eller vill ha sina produkter ute hos dessa näthandlare. Sonus Faber vill t ex inte ha sina produkter hos Apparat.

Så långt en beskrivning över fenomenet. Ni väljer själva.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/16 :  16:13:05  Show Profile Send bliss a Private Message
ok sista ingägget från mig, men först ett personligt klargörande. jag har handlat både via internet och den lokala (svenska) hifihandlaren och varit nöjd med båda sätten.

om ingen butik demar eller säljer, ingen visning på mässor, i tidningar etc...kommer t.ex. sonus faber lägga ner sin högtalartillverkning då och börja med nåt annat? troligen inte. möjligen kommer tillverkarna att anpassa sig efter hur marknaden ser ut och rätta sig efter konsumenterna? tillverkarna vill ju få in sina pengar i första hand och vem som säljer tror jag kommer först i andra hand.

det blir kanske trist för de som har som hobby att lyssna runt hos hifi-handlarna (med ett inköp på 30 besök), men en vinst för de som vet vad de vill ha och helst lyssnar hemma eller hos bekanta. jag tror inte att apparat kommer att konkurrera ut så många hifi-butiker (deras sortiment är ju inte så väldigt bra som det ser ut nu) men de kanske får in fler människor på hifi-spåret, som senare kommer att gå till butiker med mer exotiska (och bättre) produkter. kanske kan apparat t.o.m. bidra till hifi-handlarnas överlevnad?

jag avslutar med att be om ursäkt till de som jag ev trampat på tårna.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:04:18  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Sladd har onekligen poäng. Att gå till handlare och låtsas vara en presumtiv köpare för att sedan handla på nätet är inte snyggt.
Våra handlare använder sig dock också av nätet. Många vet vad som har sagts om produkt X på Audioasylum eller andra fora. De kan ibland vara rätt komiskt när man är i en butik och försäljaren "citerar" Bruce från Audioasylum eller Jeff från Basforum som sina egna ord.
Hur är det med begagnat? Är det OK att handla på nätet? Ofta har man för avsikt att handla i butiken men att se samma produkt för under ½ priset blir oemotståndligt. Handlarna har ju också beg. oftast.
Det är faktiskt ganska få produkter som finns i Sverige. Ett otal märken, produkter måste inhandlas från utlandet om man vill just ha dessa.
Men visst, jag vill kunna köpa bröd och mjölk i butiken runt hörnet och är beredd att betala lite mer. Samma torde gälla apparater.
Jag köpte en Scheu på ebay, 3 månader gammal med rega 600 arm. I Sverige kostar ny Scheu Cello 11000 kr och RB 600 6200kr (nya) I Tyskland 780, resp 450€. De svenska inköpsställen jag referar till har huvudsakligen nätbaserad handel. Alltså inte personligt bemötande. Det är lite svårt att acceptera SÅ stora prispåslag. 10-15% högre priser är OK men inte 40-50%.
Dimitri
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:23:36  Show Profile Send Timbre a Private Message


Mycket har förändrats med Internet. På sjuttiotalet var man mer eller mindre beroende av den lokale handlarens information när det gällde nya modeller, priser och leveransvillkor.
Idag kan jag följa prisbilden över världen för en produkt innan det är dags att stega in i butiken. Onekligen ett bra mycket bättre utgångsläge som kund.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/16 :  19:24:29  Show Profile Send jatttelite a Private Message
M.a.o. vissa moderatorer gillar inte näthandel av HiFi

Jag vill gå steget längre, näthandel av HiFi är helt FEL, om allt fler använder denna kanal kommer det att bli ett smalare sortimen, mindre kunskap, och sämre villkor för dig. Jag är beredd att betala lite extra för detta.
Om man nu kan provlyssna hos en kompis, var har han köpt sin apparat, har han utan att lyssna bara "tokbeställt" på nätet utan att lyssna.

oj, jag köpte visst min MiniMax utan att lyssnat först, men det är ett undantag och som tur är blev jag nöjd
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/09/16 :  19:32:51  Show Profile Send daja a Private Message
Verkar som detta var en het potatis!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/16 :  19:44:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det pratas jämt och ständigt om att det kan vara värt "en liten slant extra" för tryggheten och bekvämligheten som att köpa från den lokale handlaren innebär. Men hur liten är den slanten egentligen?

Jag ser det som självklart att "min" handlare ska premieras genom att jag köper grejer där om det inte skiljer så mycket, typ nån tusenlapp eller så, men när prisskillnaden börjar krypa uppåt tio lakan så är det svårt för mig som semi-fattig student att acceptera att jag måste spara ihop pengar i ett halvår till, eftersom jag "måste" vara lojal mot min lokale handlare.

Hur mycket extra kan ni andra tänka er att lägga ut? Eller rättare sagt (och mer intressant): finns det någon gräns för hur mycket lojaliteten är värd? För jag har svårt att tro att alla här inne är snuskigt rika personer som utan vidare kan lägga ut så mycket extra som jag nämnt...istället tror jag att de flesta här är som jag - stackars hifi-beroende knegare som använder alla slantar som går att få loss till att få ett så bra ljud som möjligt, det som brukar kallas "kostnadseffektiva uppgraderingar".

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/16 :  19:50:05  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Ayn det är %:en som räknas. köper du en CD-spelare för 1000:- i stället för 2000:- eller köper du en CD-spelare för
75000:- i ställer för 80000:-

Hur köper du en apparat utan att ha lyssnat på den?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/16 :  22:49:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag är absolut vän av butikshandel och är beredd att betala lite extra för tryggheten med garanti. Bra service är också trevligt, men jag betalar inte gärna hundralappar bara för att killen är genuint trevlig. Sorry. Det är garantin som är grejen för mig.

Artphotography
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/16 :  22:55:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Många tror och har trott att man kan köpa sig marknadsandelar genom att sänka priset och sen via den högre volymen ändå få rörelsen att gå med vinst. Bluemarx är bara ett exempel på detta. Men att sälja sina produkter med för dålig marginal ger en förlust i slutändan och den förlusten brukar de som investerat pengar i rörelsen inte vilja betala så värst länge. Så rent företagsekonomiskt är det en dålig idé att sälja hifi (eller andra) prylar med för låg marginal.

Att det sen spiller över på de företag (läs hifi butiker) som försöker driva sin verksamhet på sunda premisser och ger dem problem i form av tillfälligt snedvriden konkurens ser jag som än värre. För om det hela tiden poppar upp nya "Apparat.se" eller "Bluemarx" med investerare som är beredda att sattsa pengar i rörelsen i några månader eller något år, men inte längre så ger det ju bara Sverige en hifi marknad där vi snart inte har några butiker kvar där vi kan lyssna, klämma, känna och diskutera hifi.

Jag skulle också vilja skicka en känga till alla de generalagenter som säljer produkter till internet"affärerna" och gör det på samma premisser som hifi/hembiobutikerna har. Detta gäller i än större grad hembiosortimentet där generalagenterna verkar vara helt desperata att få sålt sina stackars projektorer och hembiorecivers oavsett de långsiktiga konsekvenserna...



Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/16 :  23:08:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jattelite:

det handlar inte om vad man "gillar" eller inte utan att peka på hur det förhåller sig.

Bliss skrev:

om ingen butik demar eller säljer, ingen visning på mässor, i tidningar etc...kommer t.ex. sonus faber lägga ner sin högtalartillverkning då och börja med nåt annat? troligen inte. möjligen kommer tillverkarna att anpassa sig efter hur marknaden ser ut och rätta sig efter konsumenterna? tillverkarna vill ju få in sina pengar i första hand och vem som säljer tror jag kommer först i andra hand.

"Marknaden" i detta landet har inte nätföretagen skapat. Inköp, lagerhållning, butiksdemo, annonsering, högtalare till tidningar för test samt hela konkarrongen är det som SKAPAT marknaden. När den väl finns så kommer parasiterna.

I förlängningen försvinner det de lever på, det funkar likadant i naturen. Sonus Faber kommer naturligtvis att anpassa sig till den marknad som i en eventuell framtid går ned kraftigt när ingen upprätthåller den, lagerhåller, demar för kunder, gullar med tidningar, aktuella modeller inte finns hos kompisar längre....: man säljer mindre antal lådor.

Positiv utveckling?

Vi tar väl en friskrivning igen då så ingen spårar ur: det är stor skillnad mellan olika nätföretag och att just Sonus faber nämns här handlar enbart om ett exempel. Jag tror inte de kommer att försvinna, speciellt inte som Sonus Faber själva både anpassar prisnivåerna så att skillnaden mellan t ex apparats priser och generalagenten Audionords nu är fånigt små (exempel på bra anpassning) samt att de med blåslampa jagar de som säljer deras högtalare - i strid mot deras önskan - till dessa aktörer.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/16 :  23:43:13  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej s!

"Inköp, lagerhållning, butiksdemo, annonsering, högtalare till tidningar för test
samt hela konkarrongen är det som SKAPAT marknaden.
"

.-NjA*!? Det är väl snarare Efterfrågan som "SKAPAT marknaden".
Efterfrågan har nog i sin tur skapats av brinnande musikintressen!!

Håller dock med om det om parasiterna( A*nlita A*nticimex? ;)


Mvh A*
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/16 :  23:56:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Efterfrågan har väl skapats av att apparaterna har testats i div. tidningar samt att de finns hos handlare för det stora klämtestet...för att inte tala om knacktest..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/16 :  23:59:16  Show Profile Send Lepra a Private Message
Ju mer man handlar hos sin "egen" butik, desto bättre erbjudanden får man ju. eller?
Så man kan ju nästan säga att man får tillbaks lite av pengarna.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

mjoakim
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:04:06  Show Profile  Visit mjoakim's Homepage Send mjoakim a Private Message
Hifi/hemmabio sverige har blivit mindre. På senare tid har flera butiker fått slå igen jag tänker på
Stereo experten Hässleholm, Mozart i Linköping, Hembiocenter i Stockholm.

De allra flesta internetsatningar har gått åt pipan trots stora investeringar. De har efterlämnat sig många missnöjda kunder som inte har någon garanti på produkterna. Några hade till och med betalt produkter som inte levererades för företagen gick i konkurs.

Även skattepengar har gått förlorade för bl a. Bluemarx fick ca 1 miljon i bidrag av en kommun precis före de gick i konkurs.

Några exempel:
Bluemarx.se - brände ca 350 miljoner kronor
Sumo.se -
Letbuyit - ?? Lever ??

Frågan är hur länge dagens internetbutiker lever vidare. När tidigare försökt trots stora och många gånger mycket välplanerade strategier har misslyckats.

De tidigare siterna har levt ca 1-3 år innan pengarna tagit slut och de insett att det inte går att bara sälja billigt ellrr med förlust bara för att ta marknadsandelar. Marginalerna räcker inte till för att driva runt rörelserna.

/jocke

Harman Scandinavia
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:18:38  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hur lojal man ska vara mot handlarna handlar om hur stora prisskillnader det är. Om jag kan få produkten 30% billigare eller mer över nätet så köper jag den därifrån. Jag betalar inte 30% eller mer bara för att tillfredsställa min lokala hifi handlare. Men jag försöker ändå handla så mycket jag kan lokalt/eller i Sverige och även få andra att göra det. T.ex. vänner o familj.
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:28:38  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej mjoakim!

HifiInternetsatningarna´s misslyckanden har nog mer att göra med oinformerad
samt korkad övertro på IT (o internet) än med hifihandel.

Mvh A*
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:51:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
jatttelite, jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar:

Hur köper du en apparat utan att ha lyssnat på den?

Det gör jag inte. Jag lyssnar på många apparater och köper en av dem.

Ayn det är %:en som räknas. köper du en CD-spelare för 1000:- i stället för 2000:- eller köper du en CD-spelare för
75000:- i ställer för 80000:-


På sätt och vis kan jag hålla med - men å andra sidan, hur man än vrider och vänder på det så är exempelvis tiotusen tiotusen. Det tar lika lång tid för mig att skrapa ihop 70000->80000 som att skrapa ihop 10000->20000 (räntan kan försummas i detta fall ), det är inte fråga om nån exponentiell tillväxt direkt. Men visst, "storleken" på de där extra tiotusen på en apparat för 110000 känns ju rejält mindre än en för 20000.

Men okej då, om det hellre ska pratas procent - vid hur många procent går smärtgränsen?

Sen vill jag tillägga att de prisskillnader jag pratar om inte har varit mellan inhemska handlare, utan jämförelse mellan svenska hifibutiker och engelska dito med websida. Hos dessa engelska butiker är priset så lågt inte pga någon "snedvriden konkurrens", utan snarare pga att det finns konstant stora prisskillnader mellan länderna. Projekt i stil med apparat.se har inte jag heller mycket till övers för.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:07:34  Show Profile Send nin a Private Message
Hur lojal man ska vara mot handlarna handlar om hur stora prisskillnader det är. Om jag kan få produkten 30% billigare eller mer över nätet så köper jag den därifrån. Jag betalar inte 30% eller mer bara för att tillfredsställa min lokala hifi handlare.


Jo, men efter den vanliga "prutningen" så lär det väl knappast vara 30% skillnad?
Jag betalar gärna lite extra för service och att kunna lyssna/låna hem sakerna innan. Men okej, skulle det vara 50% dyrare EFTER prutningen så vet jag inte. Då kanske jag skulle hellre chansa på näthandeln. Men att räkna små kronor är ju lite löjligt IMO.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/17 :  05:08:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
I alla fall är det tydligen något fel med affärsstrategin inom näthandeln, de flesta renodlade näthandlare tycks ju inte överleva mera än 2-3 år. Några undantag finns, men de är få.

De som lyckats bäst med näthandeln är de som samtidigt har en etablerad "vanlig" säljverksamhet som t.ex allas vår vän i Insjön eller Ginza.
Detta säger trots allt något om behovet om en kärnverksamhet på marken, ett ställe där man får en fysisk kontakt med varor och företag.
Det är ju inte alltid man vet exakt vad man skall ha och då behöver man undersöka, titta och fråga, något som inte går på nätet.

Här finns ju en potensial för importörer och handlare att ta vara på, om man inte idotprissätter sig ur marknaden. Till stor del så beror ju handlarens pris av importörens dito och hans uppgörelse med tillverkaren.
Jag misstänker att det finns en del att göra i dessa led till handelns fromma, det skulle även tvinga upp näthandeln till bevis.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000