Author |
Topic |
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 12:19:47
|
Denna tråd gällde från början apparat.se och huruvida det var bra eller dåligt att handla därfrån. Utvecklades sen till att gälla alla nätbutiker kontra den "lokale hifihandlarn" (vem det nu än må vara). Som jag ser det finns det två typer av "nätbutiker": 1. Den lokale handlarn vars son har snickrat ihop en hemsida baserad på gif-bilder och med väldigt statiskt innehåll. Du skickar din beställning via email eller telefon.
2. Den rena nätbutiken som saknar en fysisk butik där kan man "klämma" på produkterna. Däremot har de satsat stora pengar på en snygg site innehållande en webshop där innehållet uppdateras regelbundet med de senaste produkterna/priserna.
Jag är för bägge två. Har nämnts innan att detta kunde bli en givande tråd, men när alla (med undantag av bliss och ev. Ayn) tycker i princip likadant så tycker i alla fall inte jag att det blir speciellt givande.
Jag är för den första för att jag då kan kolla runt på internet och hitta min vara till lägsta pris. Att jag handlar från den "lokala handlaren" i Sthlm snarare än i Gbg (där jag bor) stör mig inte det minsta. Alla handlare i denna kategorin är ju någons "lokala handlare".
Jag är för den andra eftersom jag som konsument har alla rättigheter i världen att handla en vara till det billigaste priset jag kan hitta. Priceshopping är ju ett vedertaget konsumentmedel som t.o.m. lärs ut i skolan. Ser det absolut inte som konsumentens uppgift att styra vilka butiker som skall sälja vad. Om en tillverkare inte vill ha sina produkter hos en viss (eller alla) nätbutik/er får väl tillverkaren/generalagenten se till att de inte hamnar där.
Som konsumnet måste man ha rätt att välja vilken butik man vill! Internet har gjort det mycket enklare för oss att kunna hitta fynd oavsett om vi bor i London eller Jukkasjärvi.
Detta med att stödja den lokala handlaren ser jag inte som nåt självändamål. Om han vill ta ut överpriser så är det upp till honom. Och ursäkta mig, men jag skiter faktiskt i hans överlevnad i så fall...
Mvh Niklas |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 14:23:11
|
Denna tråd gällde från början apparat.se och huruvida det var bra eller dåligt att handla därfrån. Utvecklades sen till att gälla alla nätbutiker kontra den "lokale hifihandlarn" (vem det nu än må vara). Som jag ser det finns det två typer av "nätbutiker": 1. Den lokale handlarn vars son har snickrat ihop en hemsida baserad på gif-bilder och med väldigt statiskt innehåll. Du skickar din beställning via email eller telefon.
2. Den rena nätbutiken som saknar en fysisk butik där kan man "klämma" på produkterna. Däremot har de satsat stora pengar på en snygg site innehållande en webshop där innehållet uppdateras regelbundet med de senaste produkterna/priserna.
Förenklingar är frestande på alla nivåer, många svenska butiker har påkostade nätsidor, både med och utan automatiska shoppingmöjligheter. Hur "STORA pengar" nätföretagen satsat tillåter jag mig att tveka på å det grövsta
Jag är för bägge två. Har nämnts innan att detta kunde bli en givande tråd, men när alla (med undantag av bliss och ev. Ayn) tycker i princip likadant så tycker i alla fall inte jag att det blir speciellt givande.
Jag är också för båda två. Så länge man är informerad om vari prisskillnaden verkligen består samt förstår mekanismerna bortom "billigt i min plånbok just idag".
Jag är för den första för att jag då kan kolla runt på internet och hitta min vara till lägsta pris. Att jag handlar från den "lokala handlaren" i Sthlm snarare än i Gbg (där jag bor) stör mig inte det minsta. Alla handlare i denna kategorin är ju någons "lokala handlare".
Jag är för den andra eftersom jag som konsument har alla rättigheter i världen att handla en vara till det billigaste priset jag kan hitta. Priceshopping är ju ett vedertaget konsumentmedel som t.o.m. lärs ut i skolan. Ser det absolut inte som konsumentens uppgift att styra vilka butiker som skall sälja vad. Om en tillverkare inte vill ha sina produkter hos en viss (eller alla) nätbutik/er får väl tillverkaren/generalagenten se till att de inte hamnar där.
Bara för att man har möjlighet och rättighet innebär ju inte per automatik att någonting är rätt? Jag ser i tråden ovan ingen som tycker att konsumenten skall styra vad butiken säljer? Om generalagenten inte vill ha sina varor på ett visst ställe så är det alltså OK med dig att han försöker förhindra det?
Som konsumnet måste man ha rätt att välja vilken butik man vill! Internet har gjort det mycket enklare för oss att kunna hitta fynd oavsett om vi bor i London eller Jukkasjärvi.
Man har rätt att välja vilken butik man vill. Ingen har sagt någonting annat vad jag sett?
Detta med att stödja den lokala handlaren ser jag inte som nåt självändamål. Om han vill ta ut överpriser så är det upp till honom. Och ursäkta mig, men jag skiter faktiskt i hans överlevnad i så fall...
vad synd, där försvann alla seriöa tendenser. Ingen har kunnat vidlägga att den lokale hifihandlaren tar ut "överpriser" och man därför skall skita i honom... Prisskillnader finns men är förklaringen bakom inte intressant så är det ju alltid lättare att avsluta med en högt tveksam syndabock i sammanahanget.
Varför inte handlaren då, han är ju den som i sista ledet tar pengarna. Hu så mycket i onödan han måste tjäna....
Som jag ser det hela problemet i ett nötskal.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 20:45:25
|
Men för i helvete vill ni (ni som känner er träffade) inte lyssna, smaka, känna på de HiFi-produkter ni köper? snåljåpar! klart att det kostar mer att ha en butik i ett för mäniskor tillgängligt område än en lagerlokal i rurområdet, vertahamnen, öken i afrika! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 21:23:41
|
Jo. Jag tycker det är rätt uppenbart nästan sen början av tråden att det inte är det frågan om det är värt lite pengar extra att köpa i butik här hemma, utan det är en fråga om HUR mycket det är värt. Som sagt, finns det någon gräns? Och i så fall, var går den? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 21:37:03
|
Nu orkade jag inte läsa alla tre sidorna helt ut så jag kan ha missat nåt, men.... Det viktigaste ur min synpunkt, om vi ska lämna moralfrågorna därhän, är om jag vill ha någon lokal handlare. Vill jag det så bör jag handla hos honom. Dessutom, om det blir något problem så är min erfarenhet för det mesta (inte alltid) att ansvaret för det sålda är omvänt proportionell mot avståndet. Nu kommer nån vän av ordning att tycka att så är det inte alls, men detär så det känns när din fina vara inte uppfyllde förväntningen och du behöver skicka den med posten, sitta i telefonkö, diskutera vad som täcks av garantin, vem som ska betala frakterna(du själv förmodligen) osv. Är du beredd att ta de här olägenheterna, inte oriktigheter alltså, så är det bara att handla på nätet. Större delen av min anläggning är begagnad och en hel del av den köpt/bytt på nätet. De nya apparaterna är däremot alltid köpta lokalt, dels av att alltid jag gillat min handlare där jag bott (Hifipunkten i Trollhättan och Radioelektriska i Torsby) då dom varit kompetenta, haft suverän service och dessutom hållit en bra prisnivå. Som sagt, det är upp till dej själv att avgöra om du vill ha din handlare runt hörnet. Men skiljer priset för mycket så är det självklart att människor sviktar. Det är i slutändan dej själv det handlar om..
|
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 02:24:50
|
jatttelite: Jo, självklart! Men om jag av någon anledning redan vet vilken produkt jag skall köpa, och hittar den billigare någon annanstans än hos min närmaste handlare, så tycker jag det är helt ok att välja det billigare alternativet. Bara för att det är billigare.
sladd: "Hur "STORA pengar" nätföretagen satsat tillåter jag mig att tveka på å det grövsta" - Ja, det kan vi ju diskutera... Detta var en generalisering av mig, men min uppfattning är att det ligger en hel del sanning i den.
"Jag är också för båda två. Så länge man är informerad om vari prisskillnaden verkligen består samt förstår mekanismerna bortom "billigt i min plånbok just idag"." - Om "idag" är just den dagen då jag har tänkt handla min hifiprodukt så tycker jag inte att de mekanismerna som ligger bakom är tillräckliga för att jag ska betala ett så pass mycket högre pris. Jag köper oftast ekologisk mjölk och ägg från frigående hönor, är alltså villig att betala några kronor extra så länge jag vet att det är av en god anledning. Att t.ex. bara försörja några fler mellanhänder är inte en anledning god nog. Enligt mig.
"Jag ser i tråden ovan ingen som tycker att konsumenten skall styra vad butiken säljer? Om generalagenten inte vill ha sina varor på ett visst ställe så är det alltså OK med dig att han försöker förhindra det?" - Citat av jatttelite: "Jag vill gå steget längre, näthandel av HiFi är helt FEL, om allt fler använder denna kanal kommer det att bli ett smalare sortimen, mindre kunskap, och sämre villkor för dig." Det tolkar jag som att man inte ska handla hifiprodukter från internet. För mig är det helt ok om generalagenten väljer att inte sälja till butiker han anser vara oseriösa. Nu är det ett par år sedan jag läste ekonomi av detta slaget, men jag har för mig att han har rätt att neka försäljning till vem han vill.
"Man har rätt att välja vilken butik man vill. Ingen har sagt någonting annat vad jag sett?" - Hela trådens andemening är ju att det är "fult" att handla på internet och jag håller helt enkelt inte med. Inte om man vet vad man ska ha och man inte betett sig på ett oschysst sätt mot sin handlare för att få reda på vad man ska ha.
"vad synd, där försvann alla seriöa tendenser. Ingen har kunnat vidlägga att den lokale hifihandlaren tar ut "överpriser" och man därför skall skita i honom... Prisskillnader finns men är förklaringen bakom inte intressant så är det ju alltid lättare att avsluta med en högt tveksam syndabock i sammanahanget." -Men om jag kan hitta samma produkt för halva eller 2/3 av priset nån annanstans så är det väl klart att, för mig, tar lokale handlaren ut överpriser? Om den billigare butiken har valt att "cut-out-the-middleman" och därigenom håller lägre priser så tycker INTE jag, till skillnad från Dig, att detta är att parasitera. Det är marknadsekonomi!
Rent allmänt förstår jag (men håller, uppenbarligen, inte med) hur Du menar, sladd, och jag håller givetvis med Dig att det blir jättetråkigt om alla hifibutiker i Gbg försvinner (vilket jag iofsig inte tror kommer hända), men jag anser inte att det ansvaret skall ligga hos konsumenterna. Det är inte vi som ska "ställa upp" och välja bort internetbutiker. Hur mycket jobbar handlarna egentligen för möjligheterna att t.ex. köpa direkt från tillverkaren? Om nätbutikerna kan hålla nere priserna så kan väl handlaren oxå (i alla fall borde det väl inte vara så stora skillnader som det är i vissa fall)? En annan tolkning av Dina inlägg, sladd, är att man då inte heller borde handla på rea, eftersom då måste ju handlaren justera sina marginaler. Å han har ju det säkert redan så knapert... |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 03:46:19
|
Mkt bra inlägg |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 07:20:12
|
Mkt bra inlägg :-) |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 07:31:50
|
Hej
Svaret på trådens första fråga är nog: JA Tyvärr har inte så många som själv har handlat på Apparat skrivit och berättat i den här tråden om sina erfarenheter. Det är ju det den borde ha handlat om. Det går dock att läsa lite erfarenheter på Pricerunner och där får de både ris och ros. Det problem som verkar kunna upstå ibland enligt skribenterna är lite lång leveranstid.Ingen verkar på något sätt ha blivit blåst.
Jag handlade på en föregångarare som hette Bluemarx och tjämade en hel del pengar. Det gick jättebra. Om man vill prioritera pris eller servicenivå är upp till var och en, beroende på den ekonomi och kunskap man själv besitter. Det har inget som helst med moral att göra.
mvh
Kurt |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 07:52:56
|
Hej Kurt!
Tjänade du pengar på att handla, om än billigt??? |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 09:54:17
|
jatttelite: Jo, självklart! Men om jag av någon anledning redan vet vilken produkt jag skall köpa, och hittar den billigare någon annanstans än hos min närmaste handlare, så tycker jag det är helt ok att välja det billigare alternativet. Bara för att det är billigare.
VAD kan anledningen vara att du vet vad du skall köpa? Hur har det gått till och vem har betalat för denna insikt?
sladd: "Hur "STORA pengar" nätföretagen satsat tillåter jag mig att tveka på å det grövsta" - Ja, det kan vi ju diskutera... Detta var en generalisering av mig, men min uppfattning är att det ligger en hel del sanning i den.
Inte imponerad av näthandlarnas design eller storlek på nätsidorna om man jämför några bättre butiker i landet. STORA pengar handlar om lager, anställd personal, butiksyta att dema i.... Där kommer en internetsida i lä med 100 - 0. På ett ungefär.....
"Jag är också för båda två. Så länge man är informerad om vari prisskillnaden verkligen består samt förstår mekanismerna bortom "billigt i min plånbok just idag"." - Om "idag" är just den dagen då jag har tänkt handla min hifiprodukt så tycker jag inte att de mekanismerna som ligger bakom är tillräckliga för att jag ska betala ett så pass mycket högre pris. Jag köper oftast ekologisk mjölk och ägg från frigående hönor, är alltså villig att betala några kronor extra så länge jag vet att det är av en god anledning. Att t.ex. bara försörja några fler mellanhänder är inte en anledning god nog. Enligt mig.
Jag handlar uteslutande KRAV-märkta varor där alternativet så finns, av samma skäl som du förmodligen. Goda skäl kan föreligga även inom den ekonomiska sektorn om man tänker lite längre, blir en medveten konsument (som i fallet med hönorna fast omsatt till andra förhållanden) Skälet till mellanhänderna är ju inte ett självändamål (jo, kanske för dem) och jag har alls inget emot att så mycket skrot i vägen som möjligt försvinner till priset och konsumenternas fromma
"Jag ser i tråden ovan ingen som tycker att konsumenten skall styra vad butiken säljer? Om generalagenten inte vill ha sina varor på ett visst ställe så är det alltså OK med dig att han försöker förhindra det?" - Citat av jatttelite: "Jag vill gå steget längre, näthandel av HiFi är helt FEL, om allt fler använder denna kanal kommer det att bli ett smalare sortimen, mindre kunskap, och sämre villkor för dig." Det tolkar jag som att man inte ska handla hifiprodukter från internet. För mig är det helt ok om generalagenten väljer att inte sälja till butiker han anser vara oseriösa. Nu är det ett par år sedan jag läste ekonomi av detta slaget, men jag har för mig att han har rätt att neka försäljning till vem han vill.
jattelite uttrycker väl bara en känsla och ger en beskrivning av befarade konskevenser. Ingen kan ju införa förbud så varför låtsas som att det är ett alternativ att överhuvudtaget ge skäl emot? En distributör har idag inte rätt att vägra försäljning.
"Man har rätt att välja vilken butik man vill. Ingen har sagt någonting annat vad jag sett?" - Hela trådens andemening är ju att det är "fult" att handla på internet och jag håller helt enkelt inte med. Inte om man vet vad man ska ha och man inte betett sig på ett oschysst sätt mot sin handlare för att få reda på vad man ska ha.
Andemening är ett svårt ord. det kan användas i retur till diverse höggljudda skrikare av ordet "skandal, orättvisa, stackars oss..." Jag tycker definitivt att det är fult att handla på internet under vissa omständigheter. Peka på den handlare som har köpt in, står med butik, lägger tid på att koppla upp, demonstrera och i förväg är medveten om att just du kommer att handla det allra billigaste alternativet på nätet efteråt?.... Gissar du eller läser en test i Ankara hifi news och låter det ligga till grund för ditt inköp så OK.
"vad synd, där försvann alla seriöa tendenser. Ingen har kunnat vidlägga att den lokale hifihandlaren tar ut "överpriser" och man därför skall skita i honom... Prisskillnader finns men är förklaringen bakom inte intressant så är det ju alltid lättare att avsluta med en högt tveksam syndabock i sammanahanget." -Men om jag kan hitta samma produkt för halva eller 2/3 av priset nån annanstans så är det väl klart att, för mig, tar lokale handlaren ut överpriser? Om den billigare butiken har valt att "cut-out-the-middleman" och därigenom håller lägre priser så tycker INTE jag, till skillnad från Dig, att detta är att parasitera. Det är marknadsekonomi!
Just för dig i det ögonblicket är det långt till hönorna och KRAV-märkningen, just då väljer du att vara en smula dummare än annars i mina ögon. Har du läst ekonomi så VET du ju att handlaren inte skär guld med täljkniv utan att det möjligtvis ett handelssystem man skall angripa. Det är ju inte HAN som tar ut överpriser. Resultatet av att han skall kunna stå med butik och låta dig komma in, lyssna, fundera och prata hifi är ju att produkten blir dyrare än om någon med en hemsida som enda kostnad utom sig själv skall hitta prylen i något restparti och sända den till dig när/om den hittas. Dina internetalternativ är väl inte en fysisk butik som har "cut out the middleman"?? Det är ju att handla av The middleman (utan lagerkostnad) som är grejen med internethandel.
Att parasitera ingår i marknadsekonomi. Just ordet marknadsekonomi är inte för alla enkom positivt laddat. Om denna handel får stort fäste kommer den att stöka om ordentligt, de flesta hifibutiker försvinner, de alternativ man nu sitter och söker på med pricerunner kommer att vara borta eftersom ingen längre låter någon höra dem in real life eller några tidningar testa dem (kostar pengar ingen internmethandel tänker lägga ut efterom det inte ingår i en parasits idébild) och i slutändan kommer vi att få sämre, (men billigare, hurra!!) och radikalt försämrat utbud.
DET är också marknadsekonomi, med eller utan utropstecken.
Rent allmänt förstår jag (men håller, uppenbarligen, inte med) hur Du menar, sladd, och jag håller givetvis med Dig att det blir jättetråkigt om alla hifibutiker i Gbg försvinner (vilket jag iofsig inte tror kommer hända), men jag anser inte att det ansvaret skall ligga hos konsumenterna. Det är inte vi som ska "ställa upp" och välja bort internetbutiker. Hur mycket jobbar handlarna egentligen för möjligheterna att t.ex. köpa direkt från tillverkaren? Om nätbutikerna kan hålla nere priserna så kan väl handlaren oxå (i alla fall borde det väl inte vara så stora skillnader som det är i vissa fall)? En annan tolkning av Dina inlägg, sladd, är att man då inte heller borde handla på rea, eftersom då måste ju handlaren justera sina marginaler. Å han har ju det säkert redan så knapert...
Om du fortfarande tror att det är handlarens marginaler vi pratar om så får du läsa igen. Kan man kapa priser skall man absolut göra det men lika viktigt är att få folk att få samma insikt som du har när det gäller hönsen. Inte för att vi skall ha en liten subventionerad yrkeskår som heter hifihandlare gående som någon kulturell spillra (eller liknelse med höns i övrigt) men om kunskapen om tingen ökar hos konsumenten så kommer marknadsekonomin se till att man är beredd på att betala det mervärde en demo, en butik, en provlyssning innebär. I stället för att larva runt med handlare som tar ut överpriser.... I slutändan kan jag visst hålla med om att det finns en gräns någonstans när detta mervärde inte är värt så mycket som den aktuella prisskillnaden är. Då får man handla därefter eller upplysa sin handlare om hur mycket man är beredd att betala. Men sluta häng butiksinnehavaren och inbilla er att 1) det system vi har idag inte gör bra saker för mångfald, service och närhet, 2) ni inte skulle sakna det om det försvann och 3) butiken SKULLE KUNNA ta samma låga pris om de bara ville.
För så är det inte.
mvh
sladd |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 17:11:21
|
"Hej Kurt!
Tjänade du pengar på att handla, om än billigt???"
Kan du tänka dig, jag blev stenrik på kuppen |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 17:57:28
|
Jag var för ett par månader sedan i kontakt med en butik i en annan stad, ang, några HiFi-prylar som inte säljs där jag bor. Han erbjöd sig att ta bilen (med de saker jag var intreserad av), rigga upp grejerna hemma hos mig och lyssna. -Ingen affär inga problem. Gör internethandlarna också det? |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 18:50:24
|
jattelite: men du handlar väl av din lokala handlare! du får väl anpassa dig efter hans sortiment. vem ska du annars springa in till och snacka hifi med och känna på prylarna hos? ;-) //bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 19:00:23
|
quote: men du handlar väl av din lokala handlare! du får väl anpassa dig efter hans sortiment. vem ska du annars springa in till och snacka hifi med och känna på prylarna hos? ;-) //bliss Go to Top of Page
Ja du är ju JÄTTEduktig, min handlare har som sagt inte de prylar jag nu vill ha, så jag ringde till en annan butik, som du kan läsa i mitt förra inlägg erbjöd sig att komma hem till mig med apparaterna jag var intreserad av. SÅ jag fick alltså möjligheten att snacka HiFi SAMT känna på prylarna hemma hos MIG.Frågan återstår arbetar Apparat så? |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 19:28:09
|
jattelite: jag var ironisk i relation till hela tråden, men kanske framförallt till ditt ironiska inlägg innan ("...gör internet butikerna också det?"). ursäkta om det inte gick fram! och frågan är väl om din handlare skulle kunna ta hem de apparater du är intresserad av om du frågar? borde gå om det är en hygglig handlare.//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 19:42:51
|
bliss, ledsen myntet trillade inte ner förens nu
Ja jag får låna hem prylar från min lokala handlare, de är dock så elaka att de kräver att jag tar hem den själv
Det jag inte gillar med internetbutiker, är av ungefär samma anledning som jag har till STORköp. Jag gillar människor med kunskap och kärlek till det de jobbar med. Man får bättre service.
Vet du vad? jag blir faktiskt lite lycklig t.o.m. om jag går till en järnaffär och köper spik och möts av en försäljare som brinner för spik!
-nej till det projektet skall du inte ha galvaniserad spik kolla här istället.
Kontra: - spik?, gå rakt fram tror jag.
JÄTTElite
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 19:50:49
|
skönt att vi är överens, även om vi inte delar samma syn på saken! :-)
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
AA
Member
131 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 20:37:33
|
Jag beställde ett par SF av Apparat. Dessa hade jag lyssnat på hos en vän och ingen butik här nere i Malmö sålde SF. Lovad leveranstid var 3-4 veckor men det tog 7 veckor. Jag blev tvungen att utnyttja garantin efter bara ett par veckor och det var inga som helst problem utan jag fick helt nya 3 veckor senare. Jag är nöjd, inte jättenöjd, med hur Apparat servat mej.
/AA
(Bonustext) Som jämförelse så shoppade jag loss lite och stödde min lokale handlare i byn när jag beställde 1 Advantage S1 och ett S150 steg. En nätt liten affär på 70kkr. Jag blev lovad leverans 3 veckor senare och fick steget efter ungefär 4-5 veckor och cdn efter ungefär 30(!!) veckor. Här snackar vi lev. tid! Men jag klagar inte. Jag hade demoexet hemma från den dagen jag betalat tills min egen kom. (/Bonustext)
|
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
Edited by - AA on 2003/09/19 20:39:39 |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 20:44:38
|
Så AA, du är nöjd med båda men inte JÄTTEnöjd? |
|
|
MacDaxy
Member
250 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 21:00:08
|
En spik flera spikes |
Allt som skrivs på internet är sant. |
|
|
AA
Member
131 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 21:07:15
|
Som sagt inte jättenöjd med Apparat utan hyggligt nöjd. Anledningen till det är att jag fick dålig info om vart prylarna blivit av när dom inte dök upp. Jag fick ringa upp dom ett par gånger innan jag fick besked. Skulle jag blivit riktigt nöjd så hade dom ringt upp och berättat att det var försenat.
Med lokale butiken så var det precis samma sak. Under dom 30 veckorna jag väntade så ringde dom upp 1 gång och det var när cdn hade kommit. Övriga 10-15 ggr var det jag som ringde och kollade.
Min slutsats är att jag även i framtiden kommer att köpa via nätet. Finns inte den tänka varan inom rimligt avstånd och jag vet att det är den jag vill ha så köper jag där det är billigast. Är det Apparat så köper jag där och är det nån annan så köper jag där. Finns däremot prylen inom rimligt avstånd så kommer jag att fundera 2 ggr innan jag bestämmer mej vart jag skall handla. Dels beror det på vilken butik i byn det gäller och hur mycket prisskillnaden är. (1 av butikerna i byn sätter jag inte foten i igen.)
I slutänden handlar det ju om att få så mycket som möjligt för varje krona. Det strävar ju alla efter. Om det sen är 80% vara och 20% service eller 95% vara och 5% service är upp till var och en.
/AA |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 21:44:53
|
quote: I slutänden handlar det ju om att få så mycket som möjligt för varje krona. Det strävar ju alla efter.Om det sen är 80% vara och 20% service eller 95% vara och 5% service är upp till var och en.
Nu är jag ganska yr efter ett par glas rödvin men, var ska de hitta sin information om vad de tycker om? genom att "tokhandla" (dvs oftast blir det fel ljudidial för mig men någon gång träffar jag nog rätt) via internet,storköp osv?
Alla har inte en grannen som har en fin HiFi-anlägning som du kan lyssna på och sedan fatta beslutet att detta skall jag ha.
Apropå att få ut så mycket som möjligt av varje krona så håller jag med, jag betalar gladeligen skatt för att att de sämst ställda i samhället skall få ett drägligt liv.(oj politik nu låses snart tråden) |
|
|
AA
Member
131 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 23:27:51
|
Visst, alla har inte samma tur som jag själv och har ett antal butiker inom rimligt avstånd.
Har man inga butiker eller polare med prylar i ens närhet så har man ju problem i alla fall. Då spelar det ju ingen roll om man handlar via butik eller internet.
Det jag har handlat via nätet har jag lånat hem av polare och provlyssnat hemma. Ingen butik i byn har haft försäljning av just dom märkena.
Svårt dilemma det här.
/AA
Skatt skall man betala. Fick själv en nätt liten inbetalning på 200kkr i kvarsskatt. |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 23:58:44
|
Hej AA du fick 200 000:- i kvarskatt har du en dålig revisor / överens???
(HiFi åt folket inte bara överklassen (oj vad fint jag skiver)) |
|
|
Topic |
|
|
|