Author |
Topic |
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 17:50:27
|
Ska så småningom köpa en Rotel RCD-02 och har sett att den är billigast genom Apparat. Men jag har hört att dom inte är dom bästa på att hålla sina leveranstider.
Står på hemsidan att leveranstiden är ca 3 veckor med det vet man ju aldrig. Har läst här på forumet om vissa som fått vänta upp emot 2 månader. Finns det någon som har positiva erfarenheter angående Apparat? Är det värt att beställa från Apparat om man inte vill vänta i en mindre evighet? |
99 cd-p - 99 - piP |
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 18:08:26
|
Jag skulle rekomendera att hanla hos en lokal handlare, om det är möjligt. Då blir det troligen mycket lättare att hantera eventulla problem. Det servicen kan vara värd att betala några hundralappar för. |
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 19:49:59
|
Jag beställde, eller försökte beställa, en NAD från Apparat.se för några månader sedan. Efter att ha väntat i över två månader gav jag upp och avbeställde.
Mitt tips: HANDLA ALDRIG HOS APPARAT.SE |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 20:08:40
|
Fick vänta två månader på mina Alr/Jordan Classic 2, trots utlovat väntetid på ca 3 veckor. Var beredd på långa väntetider ifall du skulle beställa |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 20:28:21
|
jag har gjort en beställning från apparat. tre veckors leveranstid utlovades och visst dök paketet upp efter tre veckor. hade mailkontakt ett par gånger med dem och de var otroligt vänliga och snabba på att svara. en annan diskussion är om man ska handla från nätföretag. det gillas inte på detta forum. i mitt fall utnyttjades inte någon handlare för demning, varför jag beställde från nätet. jag visste vad jag ville ha från början.//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 20:32:58
|
"det gillas inte på detta forum"
Vem har bestämt det... |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 20:43:50
|
Slutledningen? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 20:50:04
|
Det är ju löjligt. Forumet har väl inget att göra med var folk handlar sin hifi... Att diskutera för- och nackdelar är en helt annan sak. |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 22:15:17
|
Timbre: Det brukar bli ett herrans liv här när det diskuteras näthandel. Sladd brukar engagera distriktsmästerskap i att kasta skit på nätbutiker!
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 22:18:34
|
Helt utan anledning.... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 22:31:54
|
Var och en får givetvis ha sin egen uppfattning om näthandel och egenimport eller vad det nu är, men steget därifrån till att det "inte gillas på detta forum" är minst sagt överraskande. Ett klargörande så att vi inte har några missförstånd i bagaget.
|
|
|
CN Ljudteknik
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 23:10:14
|
Jag ska köpa mig ett par SF Cremona och kontaktade Audionord tidigare idag. Vet att Apparat säljer Sonus Faber och tog upp det, men enligt Audionord så är Apparat inte någon auktoriserad återförsäljare av märket vilket kan leda till problem vid ev garantiärende. Varken Audionord eller SF själv vill ta i ett garntiärende om köpet är gjort via Apparat.
Samma gäller Sennheiser.
/Norrman |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 23:29:00
|
Klargörande är viktiga saker. jag brukar så sant vara inne och försöka förklara varför det kan vara nackdelar att ta det som i förstone ser så bra ut. Med mer information kan man göra ett mer medvetet val som konsument.
Vi har haft denna diskussion många gånger och det har nyanserats och klargjorts att det är stor skillnad på nätföretag och nätföretag.
Det är också skillnad på beteendet hos olika kunder. Som boendes i sverige så bör man i mitt tycke värna den svenska handeln och den kunskap som handlarna besitter, ta till vara denna kompetens som annars går fölorad. Om bara "billigt" skall råda och dessutom på andras (handlares, distributörers etc) bekostnad. Att ta reda på vilken produkt man gillar genom att utvärdera hos handlare och sedan springa och köpa annorstädes är inte riktigt rent spel.
Det handlar om att tänka lite längre, att reflektera, att få information om på vilket sätt det skiljer i service (inte alltid till den lokale handlarens fördel...), egentligt pris, eventuell risk, rent faktiska skillnader i garantiåtaganden mm mm.
Där gör vi en insats som informatörer och plattform för själva diskussionen. Men vi kan aldrig säga vad som är rätt att göra för dig som kund.
Vi har satt stopp några gånger när vi använts som plattform att göra samköp etc på nätet men detta är delikata frågeställningar och svåra gränsdragningar.
Sedan några månader är jag inte i position att vara en "fri" röst längre, allt jag säger kan härledas till misstanke om egen nytta. Bättre alltså att bara peka på objektiva skillnader och det moraliska dilemmat.
Detta är ett utmärkt exempel på hur det kan och skall fungera. Här får ett nätföretag både ris och ros.
mvh
adm/sladd
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 00:00:40
|
quote: Jag ska köpa mig ett par SF Cremona och kontaktade Audionord tidigare idag. Vet att Apparat säljer Sonus Faber och tog upp det, men enligt Audionord så är Apparat inte någon auktoriserad återförsäljare av märket vilket kan leda till problem vid ev garantiärende. Varken Audionord eller SF själv vill ta i ett garntiärende om köpet är gjort via Apparat.
Men SF borde ju veta vem dom säljer till eller hur ? Eller tar grejorna nån omväg för att dölja importen ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 00:17:43
|
Det här var man handlar tycker jag är viktigt, en moralisk fråga helt enkelt. Jag handlar inte gärna över nätet. Jag vill ha en handlare att gå till både när det gäller plattorna och apparater. Ett ställe där jag har en personlig relation. Ett ställe där jag kan få tips lyssna och snacka lite trams eller allvar. Jag bor i centrala stan och vill ha ett levande city. Därför lägger jag av princip inte en krona i köptemplen runt stan. Kolla bara på landet där ylar dom när lanthandlarn slår vantarna i bordet, men handla nä tack. Kortsiktigt kan man tjäna några kronor, men långsiktigt biter man nog sig själva i röva. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 01:10:57
|
Jag kan tänka att apparat.se köper en del från typ " spotmarkander" i europa och världen.. dom köper säkert in från olika länder billigt och vet säkert inte när dom får in vissa produkter igen...
Så man ska nog vara lite vaksam på vissa näthandlare, men det finns butiker som är seriösa och vill serva kunder med snabba svar och leveranser. Och vissa är butiker i landet som även har möjligheten att sälja via nätet och postorder..
Men att få kontakt med dom är nog nått man skall göra innan man beställer nått, och sen få det skriftligt när det gäller leveranser m.m.
/Martin |
|
|
Autosataniker
Ej medlem längre
489 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 01:30:10
|
Hej!
A* anser att lokal handlare bör och skall premieras! Detta gäller även gamla färghandeln/mutter & skruv-shopen, där nu dessa fortfarande finnas kvar!! Erfarenhet och "hantverk" är något sällsynt och delvis ömtåligt men "moralfrågan" gälla även din lokale hifihandlare!! En snål samt svindyr, dryg eller oseriös hifihandlare har du inte ngn som helst skyldighet att på ngt sätt gynna framför eventuell internethandel & Co!
Sladd och ni andra goa gubbar, ni har faktiskt en nästan unik situation med Alingsås alldeles runt husknuten! Om man inte föredrar en sådan kompetent hifikonsult´s seriösa service framför internet & Co då... ... är man heelt dum uti sitt huvud !! Dock, A*lla andra har ju inte Alingsås runt husknuten och då blir kanske? , saker & ting A*lls inte lika självklara, elle??
Mvh A* |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 03:42:02
|
Möjligen kan det bero på fördomar, men jag väljer också helst att ha kontakt med en säljare och ett företag rent fysiskt om jag skall handla, om inte annat av suportskäl när någonting går sönder eller inte fungerar från början. En hjälpande hand då kan vara värt några kronor i dyrare inköp. Tänk bara på att försöka retunera på chans ett par högtalare á 40 kg. styck till ett nätadress, mot att ta dem i en bil och åka någon kilometer, lämna in, prata med någon och få ett kvitto.
Resonemanget ovan gäller givetvis tyngre grejor och inte skivor och dylikt, där har den lokale handlaren med sitt ickeutbud ingen chans. |
Bravo |
|
|
Autosataniker
Ej medlem längre
489 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 04:21:31
|
Hej B!
Precis! En seriös och schysst hifihandlare tjänar visserligen pengar på dig men du tjänar även på hans service( ex ärliga råd) samt bussighet( ex låna/lyssna).
Så vi får då ngn slags "win-win"-situation som det ju heter på svengelska! Dock, det är ej helt lätt att råka bo i närheten utav dylik hifihandlare, som sagt! (sladd ;)
Mvh A* |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 06:56:32
|
Detta ser ut att kunna bli en konstruktiv tråd där många synpunkter kommer fram utan att det blir ett enda stort slag om för eller emot.
Vi konsumenter har olika beteende i olika situationer. Ibland vet vi exakt vad vi skall köpa utan behov av provlyssningar, hemlån eller tidskrävande frågeställningar i butiken. Klart att det är frestande att handla till lägsta pris, oavsett om det är fråga om Göteborg, Frankfurt eller Hongkong. Det handlar om en avvägning som jag ser det. Service, säkerhet och trygghet, ifall något går snett, - ställt mot de priser som erbjuds. En slags riskanalys helt enkelt.
Dessutom har väl många av oss upprättat ett ömsesidigt förtroende till någon eller några hifihandlare som nödvändigtvis inte behöver vara en butik i hemtrakterna. Vanans makt är stor och man väljer väl oftast det som visat sig fungera... |
|
|
Pac
200.000-klubben
22003 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 07:52:34
|
Hej Alla!
kul att se att vi klarar ett gammalt infekterat ämne utan att det blir "bar-slagsmål" av det!
Timbre, du förde in något i ditt senaste inlägg som jag skulle vilja understryka. quote: Dessutom har väl många av oss upprättat ett ömsesidigt förtroende till någon eller några hifihandlare som nödvändigtvis inte behöver vara en butik i hemtrakterna. Vanans makt är stor och man väljer väl oftast det som visat sig fungera.
Förtroendet mellan kund och säljare är det som gör att det blir affär av. Och helt riktigt poängterar du att förtroende inte är geografiskt bundet, det är snarare person/butiks-bundet. Förtroende byggs på erfarenhet från den man handlar av/med.
Är inte detta själva kärnan i hela diskutionen runt nät-handel eller inte?
Detta är på många plan synnerligen intressant. Tyvärr skall jag till jobbet nu så jag hinner inte bidra på vårat torg mer än detta just nu. Men räkna med att jag återkommer, vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 08:22:40
|
Jag tycker oxå att det är ganska viktigt att man kan ha möjligheten att byta in en vara när det är dax att uppgradera...vilket nätbutiker inte kan stå till tjänst med. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 09:41:18
|
timbre: jag ber om ursäkt. jag hade fått den uppfattningen att apparat (näthandel) inte stod högt i kurs genom att läsa tidigare trådar i ämnet på detta forum. det ser ju ändå ut som att det blivit en mer nyanserad diskussion denna gång dock.
//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 09:45:05
|
Byta in gör iofs inte alla handlare heller. Det är en lurig frågeställning detta. Ska vi svara kostnadsmedvetna så är det bra för oss att näthandel finns. Tänk vilken kunskapskälla Internet är och vilka möjligheter den ger. Samtidigt tycker jag att en relation är viktig vid inköp av prylar som är kapitaltunga må så vara HiFi eller bilar. Tryggheten är viktig frågan är bara hur viktig den är? Om i tar bilbranschen som exempel, där har ju traditionellt sett alltid affärerna gjorts i den lokala bilhallen med oftast samma säljare under många år. Nu har marknadsplatser på nätet möjliggjort att kunden kan se sig om efter bra priser. Detta tvingar den lokale handlare att sänka priset för att inte tappa sina kunder vilket gynnar de senare. DET är bra för oss! |
Almost cut my hair |
|
|
Pac
200.000-klubben
22003 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 09:46:35
|
Sanoj,
det är ju helt rätt att det kan vara bekvämt att byta in hos "sin handlare". Andra föredrar att sälja själva på tex blocket.se eller Hifimagasinet.com eller tom här.
Så det finns helt klart folk med preferenser på bägge sidor.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 11:25:26
|
Dom har en lokal i hornstull sist jag pratade med dem. Bäst är nog att gå in direkt till dem. |
|
|
Topic |
|