HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Våga handla från Apparat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:50:27  Show Profile Send daja a Private Message
Ska så småningom köpa en Rotel RCD-02 och har sett att den är billigast genom Apparat. Men jag har hört att dom inte är dom bästa på att hålla sina leveranstider.

Står på hemsidan att leveranstiden är ca 3 veckor med det vet man ju aldrig. Har läst här på forumet om vissa som fått vänta upp emot 2 månader. Finns det någon som har positiva erfarenheter angående Apparat? Är det värt att beställa från Apparat om man inte vill vänta i en mindre evighet?

99 cd-p - 99 - piP

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  18:08:26  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag skulle rekomendera att hanla hos en lokal handlare, om det är möjligt. Då blir det troligen mycket lättare att hantera eventulla problem. Det servicen kan vara värd att betala några hundralappar för.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/15 :  19:49:59  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag beställde, eller försökte beställa, en NAD från Apparat.se för några månader sedan. Efter att ha väntat i över två månader gav jag upp och avbeställde.

Mitt tips: HANDLA ALDRIG HOS APPARAT.SE
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:08:40  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Fick vänta två månader på mina Alr/Jordan Classic 2, trots utlovat väntetid på ca 3 veckor.
Var beredd på långa väntetider ifall du skulle beställa

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:28:21  Show Profile Send bliss a Private Message
jag har gjort en beställning från apparat. tre veckors leveranstid utlovades och visst dök paketet upp efter tre veckor. hade mailkontakt ett par gånger med dem och de var otroligt vänliga och snabba på att svara. en annan diskussion är om man ska handla från nätföretag. det gillas inte på detta forum. i mitt fall utnyttjades inte någon handlare för demning, varför jag beställde från nätet. jag visste vad jag ville ha från början.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:32:58  Show Profile Send Timbre a Private Message


"det gillas inte på detta forum"

Vem har bestämt det...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:43:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Slutledningen?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:50:04  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det är ju löjligt. Forumet har väl inget att göra med var folk handlar sin hifi...
Att diskutera för- och nackdelar är en helt annan sak.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:15:17  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Timbre: Det brukar bli ett herrans liv här när det diskuteras näthandel. Sladd brukar engagera distriktsmästerskap i att kasta skit på nätbutiker!


Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:18:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Helt utan anledning....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:31:54  Show Profile Send Timbre a Private Message


Var och en får givetvis ha sin egen uppfattning om näthandel och egenimport eller vad det nu är, men steget därifrån till att det "inte gillas på detta forum" är minst sagt överraskande.
Ett klargörande så att vi inte har några missförstånd i bagaget.
Go to Top of Page

CN Ljudteknik
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:10:14  Show Profile Send CN Ljudteknik a Private Message

Jag ska köpa mig ett par SF Cremona och kontaktade Audionord tidigare idag. Vet att Apparat säljer Sonus Faber och tog upp det, men enligt Audionord så är Apparat inte någon auktoriserad återförsäljare av märket vilket kan leda till problem vid ev garantiärende. Varken Audionord eller SF själv vill ta i ett garntiärende om köpet är gjort via Apparat.

Samma gäller Sennheiser.

/Norrman
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:29:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Klargörande är viktiga saker. jag brukar så sant vara inne och försöka förklara varför det kan vara nackdelar att ta det som i förstone ser så bra ut. Med mer information kan man göra ett mer medvetet val som konsument.

Vi har haft denna diskussion många gånger och det har nyanserats och klargjorts att det är stor skillnad på nätföretag och nätföretag.

Det är också skillnad på beteendet hos olika kunder. Som boendes i sverige så bör man i mitt tycke värna den svenska handeln och den kunskap som handlarna besitter, ta till vara denna kompetens som annars går fölorad. Om bara "billigt" skall råda och dessutom på andras (handlares, distributörers etc) bekostnad. Att ta reda på vilken produkt man gillar genom att utvärdera hos handlare och sedan springa och köpa annorstädes är inte riktigt rent spel.

Det handlar om att tänka lite längre, att reflektera, att få information om på vilket sätt det skiljer i service (inte alltid till den lokale handlarens fördel...), egentligt pris, eventuell risk, rent faktiska skillnader i garantiåtaganden mm mm.

Där gör vi en insats som informatörer och plattform för själva diskussionen. Men vi kan aldrig säga vad som är rätt att göra för dig som kund.

Vi har satt stopp några gånger när vi använts som plattform att göra samköp etc på nätet men detta är delikata frågeställningar och svåra gränsdragningar.

Sedan några månader är jag inte i position att vara en "fri" röst längre, allt jag säger kan härledas till misstanke om egen nytta. Bättre alltså att bara peka på objektiva skillnader och det moraliska dilemmat.

Detta är ett utmärkt exempel på hur det kan och skall fungera. Här får ett nätföretag både ris och ros.

mvh

adm/sladd

,




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:00:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag ska köpa mig ett par SF Cremona och kontaktade Audionord tidigare idag. Vet att Apparat säljer Sonus Faber och tog upp det, men enligt Audionord så är Apparat inte någon auktoriserad återförsäljare av märket vilket kan leda till problem vid ev garantiärende. Varken Audionord eller SF själv vill ta i ett garntiärende om köpet är gjort via Apparat.


Men SF borde ju veta vem dom säljer till eller hur ? Eller tar grejorna nån omväg för att dölja importen ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:17:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Det här var man handlar tycker jag är viktigt, en moralisk fråga helt enkelt. Jag handlar inte gärna över nätet. Jag vill ha en handlare att gå till både när det gäller plattorna och apparater. Ett ställe där jag har en personlig relation. Ett ställe där jag kan få tips lyssna och snacka lite trams eller allvar. Jag bor i centrala stan och vill ha ett levande city. Därför lägger jag av princip inte en krona i köptemplen runt stan. Kolla bara på landet där ylar dom när lanthandlarn slår vantarna i bordet, men handla nä tack. Kortsiktigt kan man tjäna några kronor, men långsiktigt biter man nog sig själva i röva.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:10:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan tänka att apparat.se köper en del från typ " spotmarkander" i europa och världen.. dom köper säkert in från olika länder billigt och vet säkert inte när dom får in vissa produkter igen...

Så man ska nog vara lite vaksam på vissa näthandlare, men det finns butiker som är seriösa och vill serva kunder med snabba svar och leveranser. Och vissa är butiker i landet som även har möjligheten att sälja via nätet och postorder..

Men att få kontakt med dom är nog nått man skall göra innan man beställer nått, och sen få det skriftligt när det gäller leveranser m.m.

/Martin
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:30:10  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

A* anser att lokal handlare bör och skall premieras! Detta gäller även gamla
färghandeln/mutter & skruv-shopen, där nu dessa fortfarande finnas kvar!!
Erfarenhet och "hantverk" är något sällsynt och delvis ömtåligt men
"moralfrågan" gälla även din lokale hifihandlare!! En snål samt svindyr, dryg
eller oseriös hifihandlare har du inte ngn som helst skyldighet att på ngt sätt
gynna framför eventuell internethandel & Co!

Sladd och ni andra goa gubbar, ni har faktiskt en nästan unik situation med
Alingsås alldeles runt husknuten! Om man inte föredrar en sådan kompetent
hifikonsult´s seriösa service framför internet & Co då...
... är man heelt dum uti sitt huvud !!
Dock, A*lla andra har ju inte Alingsås runt husknuten och då blir kanske?
, saker & ting A*lls inte lika självklara, elle??


Mvh A*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/16 :  03:42:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Möjligen kan det bero på fördomar, men jag väljer också helst att ha kontakt med en säljare och ett företag rent fysiskt om jag skall handla, om inte annat av suportskäl när någonting går sönder eller inte fungerar från början.
En hjälpande hand då kan vara värt några kronor i dyrare inköp.
Tänk bara på att försöka retunera på chans ett par högtalare á 40 kg. styck till ett nätadress, mot att ta dem i en bil och åka någon kilometer, lämna in, prata med någon och få ett kvitto.

Resonemanget ovan gäller givetvis tyngre grejor och inte skivor och dylikt, där har den lokale handlaren med sitt ickeutbud ingen chans.

Bravo
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/16 :  04:21:31  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej B!

Precis! En seriös och schysst hifihandlare tjänar visserligen pengar på dig men
du tjänar även på hans service( ex ärliga råd) samt bussighet( ex låna/lyssna).

Så vi får då ngn slags "win-win"-situation som det ju heter på svengelska! Dock,
det är ej helt lätt att råka bo i närheten utav dylik hifihandlare, som sagt! (sladd ;)


Mvh A*
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/16 :  06:56:32  Show Profile Send Timbre a Private Message
Detta ser ut att kunna bli en konstruktiv tråd där många synpunkter kommer fram utan att det blir ett enda stort slag om för eller emot.

Vi konsumenter har olika beteende i olika situationer. Ibland vet vi exakt vad vi skall köpa utan behov av provlyssningar, hemlån eller tidskrävande frågeställningar i butiken.
Klart att det är frestande att handla till lägsta pris, oavsett om det är fråga om Göteborg, Frankfurt eller Hongkong.
Det handlar om en avvägning som jag ser det. Service, säkerhet och trygghet, ifall något går snett, - ställt mot de priser som erbjuds. En slags riskanalys helt enkelt.

Dessutom har väl många av oss upprättat ett ömsesidigt förtroende till någon eller några hifihandlare som nödvändigtvis inte behöver vara en butik i hemtrakterna.
Vanans makt är stor och man väljer väl oftast det som visat sig fungera...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/16 :  07:52:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Alla!

kul att se att vi klarar ett gammalt infekterat ämne utan att det blir "bar-slagsmål" av det!

Timbre, du förde in något i ditt senaste inlägg som jag skulle vilja understryka.
quote:
Dessutom har väl många av oss upprättat ett ömsesidigt förtroende till någon eller några hifihandlare som nödvändigtvis inte behöver vara en butik i hemtrakterna.
Vanans makt är stor och man väljer väl oftast det som visat sig fungera.


Förtroendet mellan kund och säljare är det som gör att det blir affär av. Och helt riktigt poängterar du att förtroende inte är geografiskt bundet, det är snarare person/butiks-bundet. Förtroende byggs på erfarenhet från den man handlar av/med.

Är inte detta själva kärnan i hela diskutionen runt nät-handel eller inte?

Detta är på många plan synnerligen intressant. Tyvärr skall jag till jobbet nu så jag hinner inte bidra på vårat torg mer än detta just nu.

Men räkna med att jag återkommer, vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/16 :  08:22:40  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tycker oxå att det är ganska viktigt att man kan ha möjligheten att byta in en vara när det är dax att uppgradera...vilket nätbutiker inte kan stå till tjänst med.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:41:18  Show Profile Send bliss a Private Message
timbre: jag ber om ursäkt. jag hade fått den uppfattningen att apparat (näthandel) inte stod högt i kurs genom att läsa tidigare trådar i ämnet på detta forum. det ser ju ändå ut som att det blivit en mer nyanserad diskussion denna gång dock.

//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:45:05  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Byta in gör iofs inte alla handlare heller. Det är en lurig frågeställning detta. Ska vi svara kostnadsmedvetna så är det bra för oss att näthandel finns. Tänk vilken kunskapskälla Internet är och vilka möjligheter den ger. Samtidigt tycker jag att en relation är viktig vid inköp av prylar som är kapitaltunga må så vara HiFi eller bilar. Tryggheten är viktig frågan är bara hur viktig den är? Om i tar bilbranschen som exempel, där har ju traditionellt sett alltid affärerna gjorts i den lokala bilhallen med oftast samma säljare under många år. Nu har marknadsplatser på nätet möjliggjort att kunden kan se sig om efter bra priser. Detta tvingar den lokale handlare att sänka priset för att inte tappa sina kunder vilket gynnar de senare. DET är bra för oss!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:46:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sanoj,

det är ju helt rätt att det kan vara bekvämt att byta in hos "sin handlare". Andra föredrar att sälja själva på tex blocket.se eller Hifimagasinet.com eller tom här.

Så det finns helt klart folk med preferenser på bägge sidor.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:25:26  Show Profile Send poppen a Private Message
Dom har en lokal i hornstull sist jag pratade med dem.
Bäst är nog att gå in direkt till dem.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000