HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Krell KAV-300i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/18 :  12:32:21  Show Profile Send J-son a Private Message
Hej Rebo;

Hur får du det till att krellen är stabil ner till 2 ohm, det innebär att den ska lämna 2*800 W = 1600 W!! på en nätdel som är på ca 800 VA, GRATTIS till Nobelpriset!

Krellen har redan "förbrukat" max effekt vid 4 ohm (2*400 W = 800 W), det finns inget kvar!!! (kontinuerlig effekt).

Krellen ökar 0 %
Gryphon ökar 75 %
viss skillnad på linjäritet!!!

Och JA, krellen kan spela högre vid 8 och 4 ohm.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/18 :  12:45:53  Show Profile Send J-son a Private Message
Rebo: Att man förknippar linjäritet med distorsion beror helt enkelt på att om förstärkaren inte är linjär så överstiger du förstärkarens prestanda och självklart så resulterar det i distorsion. DÄRAV så viktigt med linjäriteten.

- "Det hade varit tämligen enkelt att få krellen att dubbla ända ner till 2 ohm, men då hade den klippt ”spänningsmässigt” tidigare än vid 200 w i 8 ohm."

Förstår inte vad du menar. En förstärkare ÄR en "spänningsförstärkare" som har en bestämd spänning i förhållande till effektnivå. Samtidigt så "känner" förstärkaren av vilken last/impedans (högtalare). För att vara "stabil" och inte sända ut distorsion måste nu förstärkaren klara av att dubblera strömen när impedansen halveras för att inte klippa.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:03:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
J-Son: Jag skrev inte att den var stabil (Stabilitet hos en förstärkare är föresten mått på något helt annat.) ner till 2 ohm. Jag sa att det vore lätt att fixa, genom att sänka matningsspänningen över utgångstransistorerna så den tex istället gav 100/200/400 vid 8/4/2 ohm.

Distorsion får du som följd av att förstärkarens överföringsfunktion inte är helt linjär, spänningsvågen ut blir alltså inte en exakt förstärkt kopia av insignalen. Detta gäller alltså även långt innan den börjar ”klippa”. (I Calistons fall så har den rätt hög distorsion även vid lägre effekter och är alltså inte spec. linjär.) Sen då det väl börjar klippa, som följd av att man når spänningstaket eller inte orkar kräma på med mer ström, så kommer distorsionen naturligtvis öka ännu mer eftersom man då har en väldigt grov olinjärlitet. Men då brukar man inte längre tala om hur linjär förstärkaren är, för då har förstärkaren gått utanför sitt arbetsområde.

Edited by - Rebo on 2003/09/18 13:04:24
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:06:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
I Calistons fall så har den rätt hög distorsion även vid lägre effekter och är alltså inte spec. linjär
Nja, sådär speciellt mycket dist. har den inte. Dessutom låter den betydligt bättre än Krellen =)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:08:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rydberg: Allt är så klart relativt. Krell har heller inte spec. utpräglat låg distorsion, iaf inte vid högre frekvenser.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:12:12  Show Profile Send ekman a Private Message
"Dessutom låter den betydligt bättre än Krellen =)"

eller inte? =)
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:15:09  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hur var det nu..var det Krell o NAD som var samma sak..eller var det..Gryph..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:17:47  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm kan ha något att göra med vilka som säljs på hifiklubben? kommer inte riktigt ihåg om det var nad, krell eller gryphon? =)
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:27:22  Show Profile Send molsson a Private Message
inte trampa folk på tårna nu.....

No hay banda!!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:43:12  Show Profile Send J-son a Private Message
Låga distorsions värden kan man få fram genom att ha hög negativ återkoppling men glöm inte att då försämrar du ljudet på ett annat område istället. Optimalt är att inte ha någon återkoppling och vilka har det. En ledtråd...det börjar på G .

Innan min tid här på forumet var det tydligen en diskussion om Nad och Gryphon. Jag har läst igenom de trådarna och jag har nog aldrig skrattat så mycket som då. De som uttalar sig är verkligen experter och TROR sig veta. Jämföra bilder och liknande, snacka om dagisnivå.
Det var verkligen "låg intelligens" i den debatten.
Det hela handlade bara om ren svensk avundsjuka.....JANTE!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:47:04  Show Profile Send ekman a Private Message
säger han som tycker krells första "egentligen tredje" generation låter bäst
samma person som säger att kav400xi låter sämre än 300il trots att han inte har hört dom?

"De som uttalar sig är verkligen experter och TROR sig veta"

snacka om dagisnivå =)
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:47:42  Show Profile Send molsson a Private Message
"Jämföra bilder och liknande, snacka om dagisnivå."

Om jag minns rätt, så var det faktiskt gryphon som konstruerade jus den nad'en.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:48:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
"Låga distorsions värden kan man få fram genom att ha hög negativ återkoppling men glöm inte att då försämrar du ljudet på ett annat område istället. Optimalt är att inte ha någon återkoppling och vilka har det."

haha, det där köper jag inte.
Du kan ju börja med att försöka förklara varför global återkoppling skulle vara dåligt för ljudet och vilket område som försämras? Det är svårare att designa med global återkoppling, men om det görs rätt så ser jag inga nackdelar.

Edited by - Rebo on 2003/09/18 13:49:25
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:49:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

J-son:

nu bromsar vi en smula. Inte bra att ha "ointelligens" och "dagisnivå" i ett inlägg med spetsen mot andra.

man får tycka hur mycket som helst om ett visst märke men vissa etikettsregler får man följa i alla fall.

adm(sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:50:55  Show Profile Send molsson a Private Message
Mitt misstag. Gryphon var tydligen anlitade på konsultbasis av nad.

"After reading in the AA archives that someone thought that Tact Audio manufactured the NAD S300 and after hearing from a S300 owner saying Gryphon was the manufacturer, I emailed both companies yesterday in regards to the matter. And here is what they had to say: Gryphon Audio acted as consultants on the amp, but did not design the unit nor do they have any relationship with NAD now. Tact Audio's Peter Lyngdorf used to own NAD and was involved in the original design of the Silverline series. Lyngdorf sold NAD some years ago to concentrate on Tact Audio. Tact Audio uses the same supplier of faceplate's etc as NAD does for the Silverline series, thus the similarities in looks. Now you know.
"

Källa: Audioasylum


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:00:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Molsson> Designen av S300 gjordes Gryphon och därför är det inte så konstigt att de liknar varandra. Utifrån bilderna kan man däremot inte säga mycket om komponentkvalitet matchning av desamma osv. Flemming Rasmussen svarade själv på frågan och sa att någon Gryphon är inte S300:an. Han borde ju veta då han äger och driver Gryphon. Likheterna gällde dessutom inte J-sons förstärkare utan dess föregångare.

Nu när det var avklart och nivån höjts kanske vi kan återkomma till huvudspåret

(Ekman, du skulle bara veta....)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/18 14:01:08
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:04:26  Show Profile Send J-son a Private Message
Hej Sladden;

Jag tar tillbaka det som verkade stötande i mitt senaste inlägg. Var helt allmänt riktat och inte mot någon särskild person. Ursäkta.

Rebo; orkar inte skriva så du får en liten engelsk färdig version

"eliminating negative feedback from the circuit is intended to enhance its sound quality without compromising either the amplifier's frequency response, its output impedance or pattern of distortion.
The presence of negative feedback has several purposes, among others: to improve the linearity of the amplifier (reduce harmonic distortion), to reduce parasitic oscillation, and to reduce the output impedance. Negative feedback can produce distortion of its own, however, and too much of it becomes obvious when listening to sibilants (the "s" in words), where it sounds as if someone is hissing at you. There are proponents and opponents of negative feedback, regardless of its shortcomings.
Choosing the design route of using no global feedback which is very difficult to do in a solid state push-pull amplifier. This requires the use of extremely linear (and expensive) transistors, careful grounding, and a PC board layout so the + and - conductors are not next to one another. This not only results in a reduction in the problems listed above, which are normally corrected by the use of negative feedback, but also improves phase linearity and speed.

Håll till godo.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:08:34  Show Profile Send ekman a Private Message
taget direkt ifrån reklamen för ett märke som inte använder negativ feedback förmodar jag?

är otroligt lätt att bara klippa info åt vilket håll som helst och varifrån som helst på nätet

"kan klippa in fördelar med ku klux klan också men tror inte det skulle vara helt ärligt ellet göra någon alls glad?"
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:11:04  Show Profile Send molsson a Private Message
J-son: Detta var min tråd. Den handlar om krell och inte gryphon, så kan vi komma tillbaka till ämnet. Dessutom så får man nog ta dig med en nypa salt efter dina fina uttalanden som:

quote:
hahahahahahahah....patetiskt.

Oj oj vilken avundsjuka. Har de någonsin lyssnat på skillnaden...
hahahahahahahahahahahah

"det är som att jämför en Volvo med en Ferrari"

Jag dör av skratt


No hay banda!!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:17:11  Show Profile Send J-son a Private Message
Ekman, Jag har hört både KSA-80 och 300iL.

Frågan är om du har hört Calliston jämföras med 300iL. Tror inte det för då hade du haft en annan inställning.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:19:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Tror inte det för då hade du haft en annan inställning"
Att få Ekman att ändra inställning om vissa märken är inte lätt...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:19:58  Show Profile Send molsson a Private Message
eller j-son

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:22:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Även jag har jämfört dem, samma slutsats som J-son. Skulle dock kunna leva med båda...

Att få Ekman att ändra sig är nog svårare än att bygga ett fusionskraftverk med legobitar.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:22:17  Show Profile Send ekman a Private Message
J-son du snackade om 400xi också och både björn och jag har nu frågat ett par ggr om du har lyssnat på den?

fortfarande inget svar? rätt skumt ifrån dig som tycker att man inte ska uttala sig som en expert och "TRO" sig veta?

Sanoj och rydberg: det är inte direkt bara jag som är märkesfanatiker här *host host*

Edited by - ekman on 2003/09/18 14:24:19
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:24:39  Show Profile Send Rebo a Private Message
J-Son: Jag har sett den där marknadsföringen förr och jag köper den inte. Jag har också läst en del papper om de distorsion fenomen som uppstår som följd utav återkoppling, men jag ser ändå inga problem med återkopplingen som sådan. Men det är så klart att man inte kan designa en ”dålig” förstärkare och sen tro att det fixar vi med lite global återkoppling, då får man problem.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000