| Author |
Topic  |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 18:00:47
|
Hej! Jag har håller på och planerar ett förstegs-bygge, med CT101 från DACT: http://www.dact.com/html/line_stages.html
Och mina frågor är; Vilket motstånd bör jag ha på volym-pot'en?! 50kOhm el.? Vad blir det för skillnad beroende på vilket motstånd man väljer, ljudmässig el. annan?
Tack på förhand!
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 19:43:14
|
I transistorsammanhang brukar lämpligt värde vara 10 – 50 Kohm (skulle troligen gå med 4.7K med). Ett för lågt värde belastar föregående steg för mycket. Med för högt värde, säg 1Meg så är risken att potten bildar ett lågpassfilter med efterföljande stegs ingångskapacitans med diskantförlust som följd. Verkan blir värst på halva pottens värde. Med rör brukar däremot 1Meg vara lagom. Rör har högre utimpedans än transistorer och IC-kretsar och kan därför inte belastas lika hårt.
|
 |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 19:58:25
|
quote:
I transistorsammanhang brukar lämpligt värde vara 10 – 50 Kohm (skulle troligen gå med 4.7K med). Ett för lågt värde belastar föregående steg för mycket. Med för högt värde, säg 1Meg så är risken att potten bildar ett lågpassfilter med efterföljande stegs ingångskapacitans med diskantförlust som följd. Verkan blir värst på halva pottens värde. Med rör brukar däremot 1Meg vara lagom. Rör har högre utimpedans än transistorer och IC-kretsar och kan därför inte belastas lika hårt.
är inte 1Meg lite mycket snarare 100-200k
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:19:03
|
100-200k Huhhh! Snacka om brusigt!
Eftersom du väljer den byggsatsen så misstänker jag att du inte har något rörbestyckat före. Då är det nog ok med 10k. Om det nu är som P.P misstänker att inimpedansen är avhängig potens impedans. Klarar signalkällorna inte av att driva 10k så klarar de definitivt inte att klara av att driva normal signalkablar och då är de naturligt diskfvalificerade.
|
 |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:32:03
|
quote:
100-200k Huhhh! Snacka om brusigt!
Eftersom du väljer den byggsatsen så misstänker jag att du inte har något rörbestyckat före. Då är det nog ok med 10k. Om det nu är som P.P misstänker att inimpedansen är avhängig potens impedans. Klarar signalkällorna inte av att driva 10k så klarar de definitivt inte att klara av att driva normal signalkablar och då är de naturligt diskfvalificerade.
jag svarade på flints inlägg om 1meg till rörsteg 100k är väl nästan standard till rör , en del går upp till 250k. Mvh ola
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:38:02
|
är inte 1Meg lite mycket snarare 100-200k
Njae, pott efter ett ECC83 brukar nog hamna där. Utgimp ca60K och det ggr 10 är ca 500 - 1Meg. ECC83 i SRPP (utg.imp ca16K) belastar jag med 100K.
P.P 100-200k Huhhh! Snacka om brusigt!
Det behöver det inte bli eftersom det handlar om vilken spänningsnivå det ligger på. Pratar du av erfarenhet eller skrivbordsteori?
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:44:45
|
quote:
P.P 100-200k Huhhh! Snacka om brusigt!
Det behöver det inte bli eftersom det handlar om vilken spänningsnivå det ligger på. Pratar du av erfarenhet eller skrivbordsteori?
Eftersom P.P inte är handlingarnas man så får svaret bli att Flint träffade rätt med det sistnämnda!  Det verkar ju vara mindre uppskattat här men med bl a Flints gedigna praktiska erfarenhet så kanske det kan bli en god avvägning i de samlade summan av inläggen??
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:46:52
|
ola
jag svarade på flints inlägg om 1meg till rörsteg 100k är väl nästan standard till rör , en del går upp till 250k.
Om du pratar ingångspot på rörslutsteg så har du självklart rätt. Där skulle det funka med 10K såvida man drev med trasistorförsteg. Jag syftade till det no_85 frågade om, alltså pot som volym i försteg, och jämförde mellan rör steg och transistorsteg.
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:53:29
|
P.P
Hoppas att du inte tog illa upp. Det var inte meningen men ibland läser man något som man märker inte är provat av den som skrivit. Det brukar oftast ha sin riktiga teoretiske grund men i praktiken kan det vara ett annat. Det är mycket som spelar in. Jag ska försöka hålla den praktiska pekpinnen i styr.
|
 |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:59:41
|
quote:
ola
jag svarade på flints inlägg om 1meg till rörsteg 100k är väl nästan standard till rör , en del går upp till 250k.
Om du pratar ingångspot på rörslutsteg så har du självklart rätt. Där skulle det funka med 10K såvida man drev med trasistorförsteg. Jag syftade till det no_85 frågade om, alltså pot som volym i försteg, och jämförde mellan rör steg och transistorsteg.
hej flint då är vi väl överens då ha en bra kväll
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 21:02:00
|
quote:
P.P
Hoppas att du inte tog illa upp. Det var inte meningen men ibland läser man något som man märker inte är provat av den som skrivit. Det brukar oftast ha sin riktiga teoretiske grund men i praktiken kan det vara ett annat. Det är mycket som spelar in. Jag ska försöka hålla den praktiska pekpinnen i styr.
Tja Flint. P.P är en hårdhudad individ så illa tog P.P inte upp! Tycker bara det är kul när olika erfarenheter kan mötas. Praktiska och Teoretiska. Kanske så kan man komma fram till nåtot som är synergistiskt optimalt när man kombinerar dessa? Eller vad tror Flint?
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 21:15:35
|
Tja Flint. P.P är en hårdhudad individ så illa tog P.P inte upp! Tycker bara det är kul när olika erfarenheter kan mötas. Praktiska och Teoretiska. Kanske så kan man komma fram till nåtot som är synergistiskt optimalt när man kombinerar dessa? Eller vad tror Flint?
Du har helt rätt. Hela min "tekniksyn" numera går ut på att man ska komplettera varandra både vad gäller kunskap, erfarenhet och inte minst inspiration.
Jag har ofta fel och när du märker det så säg till.
Edited by - Flint on 2002/08/25 21:30:5 |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 21:29:20
|
pse300b
Jag måste medge att jag hade fel. Jag kollade upp Dynaco PAS3X. Den har 250K volympot med 750K balanspot direkt före i någon kokko koppling. PAM-1 har 500K pot, SCA35 har 250K, så du har rätt.
Dessutom var min komma-ihåg-chansning på ECC83 utg,imp fel. Ca 60K ska vara ca 40K.. Har kopplat upp det i spice och mätt. Tumregeln säger att man inte bör gå under gånger 10 det värdet. Min fixering vid 1 Meg kommer från Fender rörgitarrförstärkare som nästan uteslutande har det värdet som volym. Beklagar, jag hade fel. Rätt ska vara rätt.
Mvh//Flint
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 21:45:29
|
Flint:
Kunskap och inspiration är fina ord!
Lär man sig något nytt så blir man oftast inspirerad. Åtminstone är P.P funtad så. Fast kunskap kan även kväva nya idéer om man är för självkritisk (eller om andra är det). I vissa fall är självkritiken berättigad och i andra fall så är den inte det. Det kan säkert var mindre inspirerande att få reda på alla bristerna med den helt nya idén man hade men å andra sidan så kan man kanske komma på sätt att komma förbi fällorn och inte falla i dem - det kan vara mer förödande för kreativiteten! Du ser säkert fällor där andra inte ser dem och P.P kan se andra fällor. Andra här ser kanske andra fällor och tillsammans kan vi kanske undvika dem!
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 22:04:31
|
P.P
Kloka ord. Ingen vill bli överkörd. Man kan ligga fel i tiden med en idé. Om man vet att man har rätt och hävdar det så kan man få så mycket stryk så att man blir bitter och släpper hela idén. Då är det bäst att sluta innan kritiken blir för stor. Jag känner att jag tangerar den gränsen nu med min ”förstärkare och rytm” på en annan tråd. Jag känner att min tes åtminstone är en del av en förklaring men är rädd att gå för långt i mitt tjatande. Den skulle däremot kanske passa som en nytt marknadsföringsjippo för någon tillverkare. Alla tvivlar ju ändå på reklamfirmornas slogans. Att jobba som jag har gjort, och kanske du med, är två steg framåt och ett tillbaka. Ibland har det varit tvärs om och då är det tungt. Ibland har jag varit inne på en väg i fem år för att till slut märka att jag hade fel men det gör ingenting. Jag lärde mig andra saker under tiden. Det låter som om jag tar min hobby på värsta allvar och det stämmer nog att jag gjorde det men nu struntar jag helt i om jag har rätt eller fel och om det leder till något. Faktum är att det går mycket bättre nu när jag har taggat ner. Själv då?
Edited by - Flint on 2002/08/25 22:06:0 |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 22:46:40
|
Flint: Kollade just på Discovery om pyramider. Snofru byggde tre st innan han fick det rätt. Där kan man prata om praktiska tester!!!
P.P försöker undvika att ta steg tillbaka men det är oundvikligt när viljan är större än kunskaperna. Ibland så blir 'misslyckandet' bara ett litet tillbakasteg då man tar ett sidosteg och går vidare med något annat tills man har fått förnyad ork/inspiration/kunskaper och kan fortsätta. Ibland så får man så stora problem med att förverkliga sina idéer att projekten bara blir stående. Man blir bara less. P.P har ett antal sådana. Fast kanske är det inte så att P.P blir less utan att ny inspiration stör sikten. Det är också ett problem! 
Att kunna ändra sig medan man 'skapar' är en storartad förmåga om den inte går till överdrift. Den kan också göra ett projekt till ett evighetsdito. P.P lider av svårartade sådana problem fast det har blivit bättre med tiden. Om man ser till i förväg att man lämnar utrymme för förändringar/förbättringar så är det inte ett så stort problem.
Att vara skeptisk till reklamfirmornas slogans och reklamblad är nog vettigt. Många seriösa företag som tillverkar tekniska produkter har upptäckt att det är mycket mer lönande att ta en tekniker (som vet vad han pratar om) och utbilda han/henne till säljare än att ta en ekonom och utbilda denne i tekniken. Kunderna blir mindre besvikna då och företaget slipper en massa problem med att inte kunna uppfylla kraven. P.P minns en institution på ett svenskt universitet som beställde några dyra optiska kristaller till deras stora laser (som utvecklar effekter i TeraWatt-klassen). Försäljaren på företaget som sålde den optiska utrustningen sa att det skulle de fixa det men det visade sig att kristallern inte klarade av det höga elektromagnetiska fältet och brändes sönder lite då och då. Företaget hade ju lovat att uppfylla kraven så de fick snällt leverera nya kristaller allt eftersom... Dyrt blev det för dem.
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:05:15
|
PP
Tre pyramider har jag inte byggt men ibland känner man sig som en liten Sisophys. Pratar du om arbete eller hobby när du säger ”skapar”. Det låter som om det går lite trögt just nu.
Om försäljare/tekniker. Den fighten verkar alltid försäljarna vinna trots allt. Det är lättare att skylla på en tekniker som inte är lika verbalt utrustad när det gäller att snärja sig. Försäljare är som politiker. Allt bara rinner av dom.
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:59:32
|
P.Ps skapande sker både proffesionellt och privat och ibland har undertecknad svårt att separera de båda. Sådär trögt går det inte heller just nu. Inspiration finns och det blir saker gjorda. Ibland blir inspirationen lite för stor och då blir inget gjort p g a att det dyker upp nya ideer och ibland finns ingen inspiration och då blir inget heller gjort. Det gäller att ha lagom mycket inspiration vid rätt tillfälle!
Att försäljare är som politiker håller P.P med om. Opportunister är de.
Hur går det själv? Får du upp stenen för berget?
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 00:20:42
|
PP Hur går det själv? Får du upp stenen för berget?
Jag har haft några ruggiga år som jag helst vill glömma. Både fysiskt och psykiskt,. Nu känns det bättre men jag har inte samma energi längre. Normalt går jag så hårt in för det projekt att jag blir alldeles slut efteråt. Får nästan ångest av tomheten när jag är klar men sen dröjer det inte länge innan nya idéer dyker upp igen. Mitt problem är att jag nästan söker svårigheter. Om det går för lätt så är det inte lika kul. När ett projekt är färdigt och kanske till och med skulle kunna ge någon krona i förlängningen då har jag redan tröttnat. Kanske ett "uppfinnarproblem". Jag vet inte för jag känner ingen uppfinnare.
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 20:30:50
|
Okay... Om jag inte förstått helt fel; mellan 10 och 50 kOhm. Om jag säger såhär då; Vad bör/skall jag välja 10, 20 el. 50kOhm? 
Jag har som tidigare nämnt tänkt att använda den till ett försteg (med CT101 från DACT: http://www.dact.com/html/line_stages.html ) som skall placeras mellan valfri CD-spelare och ett slutsteg (byggd på LC Audio's ZAPpulse.)
Finns det ngn. annan ljudförändring som kan ske beroende på vilket motstånd man väljer på volym-pot'en?
Volym.pot'en jag tänkt använda mig av: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2012603.htm Skall sedan bytas ut mot en från DACT.
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder...?
Edited by - no_85 on 2002/08/28 20:32:4 |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:20:47
|
Om jag säger såhär då; Vad bör/skall jag välja 10, 20 el. 50kOhm?
Jag skulle ta 20K men kan inte motivera exakt varför.
Jag har som tidigare nämnt tänkt att använda den till ett försteg (med CT101 från DACT: http://www.dact.com/html/line_stages.html ) som skall placeras mellan valfri CD-spelare och ett slutsteg (byggd på LC Audio's ZAPpulse.)
Vad rekommenderar dom själva?
Finns det ngn. annan ljudförändring som kan ske beroende på vilket motstånd man väljer på volym-pot'en?
Jag tycker inte att jag direkt har hört någon skillnad mellan olika pottar annat än den diskantavskärning med högohmiga pottar som jag yrade om tidigare. Däremot skiljer det en hel del i mekanisk kvalitet och hur dom två kanalerna följs åt. Trivs med Alps.
Volym.pot'en jag tänkt använda mig av: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2012603.htm Skall sedan bytas ut mot en från DACT.
Tänker du byta till ELMA-brytaren med fasta motstånd?
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:01:28
|
"Jag skulle ta 20K men kan inte motivera exakt varför."
Okay. Någon annan som instämmer el. skulle föredra något annat?
"Vad rekommenderar dom själva?"
Ska kolla om dom rekommenderar något speciellt motstånd. Har för mig att dom endast skriver att deras CT2 el. CT1 passar. Och dom finns ju, för att citara: "DACT CT1 and CT2 attenuators are available in 10, 20, 50, 100 and 250kOhm. Besides, CT2 is available in 500kOhm."
"Jag tycker inte att jag direkt har hört någon skillnad mellan olika pottar annat än den diskantavskärning med högohmiga pottar som jag yrade om tidigare. Däremot skiljer det en hel del i mekanisk kvalitet och hur dom två kanalerna följs åt. Trivs med Alps."
Okay. Alps? Var hittar jag sådana?
"Tänker du byta till ELMA-brytaren med fasta motstånd?"
Vet inte exakt vad du syftar på men jag funderade på att byta till deras CT2: http://www.dact.com/html/attenuators.html
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:23:02
|
Okay. Alps? Var hittar jag sådana?
Det är ALPS du har tittat på. Den på adressen http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2012603.htm
Vet inte exakt vad du syftar på men jag funderade på att byta till deras CT2: http:// www.dact.com/html/attenuators.html
Det är med 99% säkerhet ELMA (ELFA 35-495-32) som gör omkopplaren som sen DACT kompletterar med ytmonterade fasta motstånd så att det blir en pott.
|
 |
|
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:45:19
|
Japp, det är ELMA 04 som DACT använder, har en CT-2 själv.
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver |
 |
|
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:50:16
|
Det är versionen med lägre vridmotstånd förresten. (ELFA nr. 35-495-99)
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:54:27
|
DHT
Funkar den bra? Kan du höra skillnad mot en enkel pott?
|
 |
|
Topic  |
|