HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En fråga till Ingmar Öhman
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/27 :  01:45:37  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag har alldeles för mig att det är du som designade LTS f1 högtalarna. Jag har använt dessa högtalare under flera år och trots byten av mycket annat så har de blivit kvar då jag anser dem vara alldeles ypperliga högtalare. Den enda invändning jag har är att diskanten, vid högre volymer, kan bli mycket vass. Nu till min fråga, finns det något jag kan göra för att få bort den vassa diskanten.

Svara gärna så enkelt du förmår då jag ej är tekniker.

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:45:04  Show Profile Send markih a Private Message
Jag är ju inte Ingvar(!), men jag hystar in något jag läst om dessa högtalare: Det finns en kompatibel diskant för "metallallergiker", H457 tror jag, som är en tygdome. Den ska (naturligtvis) dock låta väldigt likt originalmetalldomen H534 (naturligt analystiskt och varken hård eller mjuk), så om det blir nån större skillnad vet jag ej.
IÖ, verkar numera inte titta in under DIY så ofta numera. Du kanske ska lägga en "blänkare" under Hifi-avdelningen.

Annars kanske en möjlig orsak vara att den delas ganska lågt som gör att den överbelastas vid riktigt höga ljudtryck. LTS-3 vägaren delas diskanten högre i frekvens, och ska enligt snubben på fivechannels ha en mjukare diskant än F1: www.fivechannels.com, trots att det nästan är samma diskantelement. Dock bara en gissning!

Mvh

markih

Edited by - markih on 2002/09/27 14:46:34
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:50:15  Show Profile Send P.P a Private Message
En liten kanske relevant fråga till P. Vad menar du var högt och hur mycket effekt kan din förstärkare lämna?

P.P har hört F1 i en stor lokal med en +100W förstärkare och det var förstärkaren som gav upp först. Det lät inte högt som det gör normalt utan ibland märker man bara av att det är högt genom att man får problem att prata med andra...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:53:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar varför så många säger Ingmar, när han heter Ingvar?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:10:58  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
En liten kanske relevant fråga till P. Vad menar du var högt och hur mycket effekt kan din förstärkare lämna?

När jag har båda mina slutsteg (ett just nu på reparation)bryggade så har jag 2x360w. Det behöver dock inte vara så exceptionellt högt för att diskanten ska bli vass.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2002/09/27 15:20:16
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:18:10  Show Profile Send P.P a Private Message
P. Då lär det inte vara det som är felet!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000