Author |
Topic |
|
F0r3
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 12:28:05
|
Hej, eftersom alla här har ganska stor erfarenhet av DIY så tänkte jag fråga er. Ska bygga en ny högtalare, en tvåvägare. Mer pengar på mindre grejor = bättre ljud (hoppas)
Det jag undrar är om elementen jag valt passar ihop och är ett bra val. (valda mest för sitt utseende)
Peerless 6,5" HDS182-850438 (från Ljudia.se) 6.5" bas. Ett helt nytt högintressant element där Peerless direkt ger sig in i high-end segmentet. Stabilt aerodynamiskt gjutet chassi, patenterad dubbelupphängning av konen. Faspluggen eliminerar den kompression som normalt uppstår under dammkåpan. Kopparinklätt magnetsystem med kortslutningsring. Eff. 150 Watt. Känsl. 86 dB. Frekv.omf. 35 - 5000 Hz. Imp. 8 Ohm. Rek.deln.frekv. <4000 Hz. Qts 0.40. Vas 16.6 liter. Fs 43 Hz.
Beyma 1" t2030 (från hifikit.se) This metal dome tweeter is designed for high frequency reproduction in two or three way studio or domestic systems. It features an aluminium diaphragm, an especially designed cast aluminium front plate and phase plug, to achieve flat frequency response, high efficiency, and wide and controlled dispersion pattern.
Detta tror jag kommer att bli supersnyggt ihop och låta bra för hoppningsvis. Det är här ni kommer in. Kommer det att låta bra. Det kommer att landa på runt 3500sek.
Lådan som redan finns på ritning på väg till utsågning har utv. måtten: bxhxd (200x450x300)
Dela gärna med er tankar eller vad ni tycker. Obs. Detta måste bli snyggt. MVH
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 12:46:38
|
Frågan är hur ljudet från Beyma t2030 är? Jag har aldrig hört den så jag kan egentligen inte uttala mig om det men metalldiskanter med hög känslighet kanske kan bli lite påfrestande. Jag skulle nog använda en seas eller vifa i samma prisklass... Kanske Vifa XT25TG30-04 som diskant? matchar ganska bra (utseendemässigt) den också. Och den har fått bra kritik från många. |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 12:47:47
|
har du sett frekvensgången på hds elementen med fasplugg? inte sådär jättetrvligt.. kräver en del jobb i filtret skulle jag tro..
|
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
F0r3
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 13:15:45
|
Oki, vad tycker ni att jag ska välja istället då? Om säger att man köper diskanten som nämns ovan. Vilken mid/bas. Inte Vifas bara, ser lite "svensson" ut. Måste se ut lika bra som det låter. Och gör det nåt om delningsfiltret kostar 160sek/st från hifikit, eller måste det vara nåt hifisuperdelningsfilterfrekvensmaskin från golden age. Hoppas på många intressanta svar.
|
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 13:41:49
|
Jag skulle nog bygga en "färdig" konstruktion. Alltså med filter och låda beräknat och klart. Annars så riskerar du att det inte alls blir ett bra resultat ljudmässigt. Kolla t.ex. sidan: http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html HATT-MkIII eller DD8 kanske kan vara bra alternativ. |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 15:29:54
|
Om du använder HDS basen är det nog klokast att använda den utan fasplugg eftersom den har bra mycket rakare frekvensgång.
Annars håller jag med föregående inlägg, det krävs en del kunskap om filterdesign för att lyckas. Köper du ett färdigt delningsfilter så är det nästan omöjligt att uppnå ett BRA resultat, även om det säkert kommer att låta... |
MVH | Life's too short for bad sound |
Edited by - luminous on 2003/09/14 15:30:44 |
|
|
F0r3
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 15:36:03
|
Om ni skulle kunna ge tips på bra högtalarkit, som man får allt färdigt utan lådan. (man får väl med en ritning?) Har kollat de flesta. Men vill inte ha lådorna så små som bokhyllehögtalare och är beredd att lägga mellan ca 2-3000sek (+-några hundra).
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 16:55:23
|
Hifikit har en del som kanske kan vara intressant. Vad sägs om Acoustic Neon? Stor låda och fina element till bra pris. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
|
F0r3
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 21:31:35
|
Notera att jag skrev "Har kollat de flesta." Alltså har jag redan kikat in på hifikit.se och många fler. Närmaste kandidat i sådana fall på hifikit-sidan är i sådana fall Acoustic Focal C600. De flesta ser billiga ut. Pust. Först var jag så insyltad på att göra allt själv, men idag fick jag reda på att det inte var bra. Inte lika stor utmaning att bara beställa en sats och göra lådan. Men visst, det kanske låter bättre. MVH /numera en osäker T.Thorsell |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 22:19:31
|
"De flesta ser billiga ut."
Dom flesta är ju billiga också, så det är inte så konstigt. Hos Hifikit brukar man kunna lyssna på dom olika modellerna. Få andra har samma möjlighet när det gäller självbyggs-grejjor. Kan nog vara värt både pengar och besvär att åka dit och lyssna lite. Jobbigt och dyrt att lägga ned tid, pengar och ork på ett bygge som inte blir bra. Det finns dock en risk med att åka och lyssna på högtalare: Inköpen brukar bli mycket dyrare än det från början var tänkt... Tänk på att priserna hos Hifikit är per styck, inte per par. Acoustic Focal C600 är nog bra, men jag kan sätta en hel del på att LTS-F1 sopar banan med dom ganska radikalt.
Som sagt, har du möjlighet, åk dit och provlyssna lite. |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 22:39:45
|
Eller den hårda vägen, börja plugga filterteori! Finns ju hur mycket bra som helst på internet... |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 00:39:18
|
Du har PM, FOr3
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|