HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Löda Supra PPSL
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/08/06 :  14:10:38  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag har köpt en bit Supra EFF-I och två par Supra PPSL.

Angående kontakterna så finns det en låsskruv som jag antar är till för att kabeln inte skall kunna dras loss från kontakten. Det är lite väl stort glapp mellan kabel och kontakt för att det ska kännas bra. Det följer även med en cylinderformad bit som jag tror är gjord i teflon. Den biten passar perfekt i kontakten men problemet är att den inte går att trä på kabeln som är för grov.

Tacksam för om någon kunde klargöra hur jag skall gå till väga!

Edited by - Stenback on 2003/08/06 23:00:06

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/06 :  15:00:09  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Den plastbiten är för DAC-kabeln. Jag har struntat i skruven dom ggr jag lött med dom kontakterna.

Som du kanske ser så finns det inget speciellt ställe att löda skärmen på så det är kanske tänkt att man delvis ska klämma skärmen??

Lycka till!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/08/06 :  15:16:47  Show Profile Send Stenback a Private Message
Ok, då är det bara att skippa plastbiten alltså.

Ja behovet av att låsa fast kabeln med skruven är väl inte så trängande eftersom man kan klämma fast kabeln med bakstycket.
Det känns lite budget att det inte finns något bra ställe för att löda fast skärmen samt den blå ledaren.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/08/06 :  16:38:34  Show Profile Send dax a Private Message
Med en liknanade RCA-kontakt drog jag ett par varv tejp mellan kabel och kontakt för att fylla ut tomrummet. Jag satte en bit krympslang för att dölja detta, men man skulle kunna sätta krympslang endast mellan kontakt och kabel för att få det lite snyggare.

Du löder en kabel i mittstiftet och den andra? Skärmen i ena sidan (hmm,virrigt) sätter du lämpligen på samma ställe som den "andra" kabeln på den sidan (troligtvis i kontaktens gods om det inte finns något lödöra.)

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/06 :  16:42:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag brukar knippsa bort ett litet jack i sidan på innerhylsan så långt fram som lämpligt och löda där. Det blir lättare och sitter bra. Köpte 15 meter EFF-1 och har nu en hel hög med kablar i olika längder...
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/08/06 :  17:27:11  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag vet inte om min lödpenna är för klen för jag har väldigt svårt att få till annat än kallödningar när jag ska löda i kontaktens yttergods (mittstiftet var det inga problem med).

UrSv: Ska prova det istället, men vad enkelt det hade varit om dom hade kostat på ett lödöra...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/06 :  17:56:20  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det kan hjäpa om du polerar lite med en fil eller sandpapper på det ställe du ska löda.

Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:14:00  Show Profile Send Stenback a Private Message
Angående skärmens koppling till kontaktens yttergods (i signaländen):
Räcker det att löda fast de lösa trådarna som ligger i anslutning till folien? Folien som omger ledarna lär ju inte gå att fästa i kontakten på annat vis än genom att klämma fast den och hoppas på kontakt.

MaxMartin: Testade att knipsa ett jack som UrSv tipsade om och att det funkade för mig berodde nog mest på att det blev en skada i ytskiktet... så på nästa kontakt ska jag fila lite istället!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:21:19  Show Profile Send dax a Private Message
Det räcker med trådarna.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:27:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag fick göra så att efter lödningen slipade jag ner "lödningen" eftersom den råkade ta i hylsan. Det blir ju bekant som en liten bulle.

Du har inget silvertenn? Tyckte det var mkt lättare att löda då och att det blir bättre kontakt.

Tänkte jag skulle köpa typ 15-20m EFF-I kabel och en bunt med kontakter (bulletplugg?) och löda bara som den! Sen kan man ju kränga dom till kompisar och vänner som vill ha lite bättre kabel än lakritssnörena, kanske man kan tjäna en slant också?

Jag virade ihop folien med tråden och lödde på mina..Gick hur bra som helst!

Edited by - MaxMartin on 2003/08/06 22:29:07
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:32:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Egentligen skulle man köpt WBT för dom är mkt bättre att löda på. Supras är ju bara simpla kopior...WBT har ju en ring i hylsan som gör att man inte sliter på kontakerna varje gång man tar bort dom (och sätter dit dom) som inte Supra har på sina.

Men dom är så dyra (160,-/st ca) men hur som helst är EFF-I jäkligt prisvärd i DIY-utförande.

Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:07:20  Show Profile Send Stenback a Private Message
Köpte en ny lödkolv med variabel temperatur och maxeffekt på 50 W. Problemet med kallödningar försvann direkt, behöver inte slipa ner ytan eller klippa bort bitar heller.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:34:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Från ELFA? Ca pris 800kr? Fabrikat Salomon? Jag köpte nämligen en jäkligt bra därifrån.

Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/09/15 :  07:16:11  Show Profile Send Stenback a Private Message
Köpte den på Clas Ohlson för 398:-. "TCS" står det på den (artikelnummer 30-7742).
http://www.clasohlson.se
Vettiga verktyg är en god grund när man ska pula själv. Många avskräcks nog från DIY pga bristande kvalité på sin utrustning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000