Author |
Topic |
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 00:36:30
|
Jag blev lite nyfiken på denna Bowie skivan och lånade den. Mao David Bowie 'Aladdin Sane', 24 Bit Digitally Remastered (7243 521902 0 1) Printed in EU.
Först skivan som helhet:
Sen track 8, 'Let's spend the night together:
Närmare analys med Cool Edit Pro visar att högsta amplitud finns på track 5: -0.75/-0.6 dB (L/R). Track 8 toppar vid -1.07/-1.1 dB. Man har inte pressat helt till 0dB nivån, så som på såååå många andra skivor.
OBS! Detta gäller EU-version, undrar om Magnuz har f.ex. UK eller US-version... |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/09/30 15:38:45 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 09:06:51
|
Markku det är kul att du har fått samma resultat som jag när du kollat Bowie CD´n. Vad som är märkligt är att när jag kollat i Pro Tool så ser inte helbilden av skivan likadan ut som din. Din bild ser klippt ut i topparna men det gör inte min bild. Hur som helst så kan man säga att ingen har förstört inspelningen vid CD mastringen med några extra limitrar utöver det som redan finns från början.
gcs
|
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 09:48:15
|
gcs,
Jag använder flera program och för visualisering Feurio, som låter mig att visa enstaka track eller hela skivan. Jag syns att denna "klippeffekten" beror på skalering helt enkelt. Bilderna ovan är dock 1:1. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 12:53:36
|
Kul, tror att jag skall köpa "Alladin Sane" men antagligen CD/SACD versionen. Tur att jag inte har köpt alla gamla skivor på de tidiga CD-versionerna. Min upplevelse är att de remastrade versionerna brukar vara bättre. Jag har visserligen bara ett fåtal CD med både remaster och tidigare version men i samtliga fall har remastern varit bättre. Sen kan man säkert hitta brister i dem men det är svårt att veta vad som beror på den ursprungliga inspelningen och remastringen (för att inte tala om brister i den egna anläggningen).
Det är väl troligt att skivbolagen skulle kunna göra ett bättre jobb, men det kan man tyvärr inte göra så mycket åt.
Edit: Det finns säkert mycket skit ute bland nya popskivor. Men handlar det inte ofta om dålig pop som man måste mixtra till litet för att få fram effekter? gcs, att det låter dåligt på radion är inte konstigt. De har lagt till ytterligare kompression för att det skall funka bättre i bilen och bullriga miljöer. P3 är komprimerat men inte P2 (i alla fall mycket mindre). De kommersiella radiokanalerna kanske har ännu mer komprimering, i alla fall låter de hemskt.
|
Edited by - Anders47 on 2003/09/26 13:20:53 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 15:09:21
|
quote: Jag förstår inte vad det skulle vara för fel att lägga på lite mer bas på en gammal inspelning om det låter bättre än vad det gjorde tidigare. Allt som avviker från det gamla behöver inte vara sämre.
Om du syftar på vad jag skrev så kan jag intyga att bashöjningen var bra då den behövdes. Problemet var och är dock att dom tagit bort all dynamik vilket leder till att skivan inte är njutningsbar att lyssna till. Den gammla var/är betydligt trevligare trots mindre bas.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 15:15:55
|
mag, Så enligt dig (och många andra som jag läst på nätet) så har dom äldre CD släppen bättre dynamik?? Att den 25 års 24-bits återsläppet har sämre dynamik än den äldre släppet? Något som jag har fattat efter allt jag läst innan om Bowie släppen. |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 16:15:56
|
Jag har precis beställt från biblan Aladdin Sane EMI CDP 7947682. Snart får vi se, hurdan dessa två står beträffande dynamiken. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 18:57:14
|
Ni som tycker att dom har försämrat dynamiken...tala om för mig hur ni tror att dom gjort när dom försämrar dynamiken. Sen kanske ni kan ge mig en vettig förklaring till varför dom skulle försämra dynamiken Tror ni verkligen att artisterna skulle acceptera en sådan förändring Det tror nämligen inte jag.
gcs |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 23:01:49
|
gcs, Jag förstår fortfarande inte hur du inte kan tro på det som sägs här!? Vart är problemet?? Jag kan ta en text ur The Absolut Sound Nr 130 (Juni/Juli 2001), där dom gör en intervjuv med Paul Stubblebine, en välkänd masterings kille i USA. Han var en av dom första som graverade en LP skiva från en digital master 1978 (Herbie Hancock) och en av dom första att använda HDCD. Han arbetar bl a åt Reference Recordings, Clarity Recordings, First Impression Music, etc. Detta är vad han sa: In daily life in the mastering world right now with CDs, a format with roughly 90 dB of dynamic range, we try to squeeze everything in the top TWO dB. Now that's not on every project, thank god, and I'm happy about developing clients who don't ask me to do that, but I can tell you that in the trenches, that's what mastering engineers are doing on a daily basis.
Vi har ett forum FULLT med klagomål på nyremastrade skivor som dom har försämrat dynamiken på. Vi har folk som hör samma sak. Varför kan du inte ta in det? Eller vägrar du bara det? Det handlar inte om Bowie eller RHCP, det handlar om ALL musik. Gammal som återsläpps och nyproducerad. Såklart blir inte alla skivor så misshandlade, sån tur är, våra audiofile bolag sköter sig bra. Men för många skivor blir misshandlade på det sättet. Fick ett mail från Fremer för ett tag sedan som berätta om Beck's senaste skiva. Han hade snackat med Bob Ludwig som mastrade skivan och han berättade att den ananloga mastern som han fick in låt mkt bra. Men han blev TVUNGEN att försämra dynamiken för CD släppet. Bara en historia av många......
/Mattias |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 00:19:55
|
Antar att dom klipper av topparna och miskar bottnarna bara, vet faktiskt inte
Enklast är att lyssna själv och jämföra , det som syns på mätningarna bekräftas väldigt lätt av öronen i detta fall
BIS har väldigt hög dynamik på sina skivor och har fått klagomål på det. Många tycker det är jobbigt att många partier försvinner i bakgrunds ljudet (bilar, grannar mm) och höjer dom satt det hörs så blir det för högt i höga partier i styckena. DET är så det är i verkligheten....(dvs stora skillnader i ljudstyrka på en liten flöjt och jättetrumma )
Nin: nja jag vet bara säkert att det är så med the thes samtliga remastrade skivor och enligt många andra med Pink Floyds mfla, det verkar vara en regel snarare än undantag dock
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 01:08:09
|
mag:Det ända sättet att minska dynamiken är att komprimera och eller limitera...det är nog inget man gör vid mastringen av en CD...nu får jag väl nin på mig igen. Däremot så är det vanligt att man i modern pop komprimerar och limitera eller kör med olika effekter t.ex. reverse reverb, phaser, doubler you name it...och allt detta i avsikt att få fram ett fetare sound. När det gäller Bis så är det nog så att Robert von Bahr har en bra känsla för PR. Han har inte bättre dynamik än någon annan som spelat in samma musik verk. Kromata har väl inte spelat in på något annat märke än Bis...jag antar att det är dom du tänker på. En sak till som gäller dynamik.. man kan ju höja lyssningsnivån om man vill ha en realistisk dynamik ..lite får väl grannarna tåla. Vissa saker är heliga enligt mig.. t.ex en hyffsat hög lyssningsnivå annars förlorar man mycket av den musikaliska känslan. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 03:51:14
|
gcs, Nu får du väl ge dig. Jag skrev ju nyss om Beck och hur Bob Ludwig som MASTRADE skivan var tvungen att försämra dynamiken från original masterbandet för CD'n. Det fick han order om. Och att inte mastrings killar inte använder apparater för komprimering och limitering måste vara något som du själv kommit på va?? En titt på vad t ex Sterling mastrings killar har när dom mastrar: Greg Calbi: Manley "Variable-Mu" Limiter/Compressor Avalon 2044 compressor Focusrite Blue 33 Limiter/Compressor Weiss DS 1 Compressor TC electronic Muli-brand compressor |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 10:47:17
|
Jo jag vet att man kan ibland använda sådana saker eftersom det ingår liksom i mastringsprocessen. Ofta händer det att inspelningen inte är fullkomlig från början och då sitter oftast producenten och/eller någon ansvarig musiker med vid mastringen. Tillsammans gör man eventuella förändringar som kan innebära equalisation med eller utan kompressor...detta gör man inte för att försämra utan för att förbättra musiken. Detta gäller nog knappast när man mastrar en Bowie eller en Pink Floyd. Jag vill bara avsluta detta nin...jag vet mycket väl vad jag talar om eftersom jag nog kan betrakta mig som specialist på att förbättra olika slags inspelningar.
gcs |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 15:12:49
|
jag vet mycket väl vad jag talar om eftersom jag nog kan betrakta mig som specialist på att förbättra olika slags inspelningar.
Ja, därför är det ett mysterium att du missat hur skivor behandlas nu för tiden. |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 16:56:26
|
Jag håller med nin i det här fallet. Kompression vid mastring är rutin idag. Fråga vem som helst på www.prosoundweb.com t.ex.
De här skärmdumparna osv ur Cool Edit Pro säger ju inte så mycket om dynamiken. Det talar ju bara om hur hög utstyrningen är och den mastras ju alltid strax under 0 db. Så långt är allt ok, problemet är att innan man kommer dit så körs musiken genom allehanda kompressorer. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 18:51:01
|
Jag har aldrig förnekat användningen av kompressorer men läs min förra text:
Jo jag vet att man kan ibland använda sådana saker eftersom det ingår liksom i mastringsprocessen. Ofta händer det att inspelningen inte är fullkomlig från början och då sitter oftast producenten och/eller någon ansvarig musiker med vid mastringen. Tillsammans gör man eventuella förändringar som kan innebära equalisation med eller utan kompressor...detta gör man inte för att försämra utan för att förbättra musiken. Detta gäller nog knappast när man mastrar en Bowie eller en Pink Floyd.
Pojkar, pojkar det är synd att branschen inte har er...va bra allt skulle bli då.
gcs senior
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 12:33:05
|
Naturligtvis går man inte in för att medvetet försämra musiken, men det är ändå det som blir slutresultatet verkar det som. Enligt många proffesionella masteringtekniker (bl. a. de som yttrar sig i forumet i Boscos länk ovan) är det så att de oftast måste minska dynamiken på order uppifrån, eftersom "vanligt folk" klagar på alltför dynamiska skivor eftersom de inte går att spela i bilen o.s.v. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 13:11:46
|
är det så att de oftast måste minska dynamiken på order uppifrån, eftersom "vanligt folk" klagar på alltför dynamiska skivor eftersom de inte går att spela i bilen o.s.v.
EXAKT!!! |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 01:17:31
|
quote: En sak till som gäller dynamik.. man kan ju höja lyssningsnivån om man vill ha en realistisk dynamik
Vi pratar uppenbarligen om helt olika saker, du verkar snare mena utsignal då det går att kompensera med volym potten.
Dynamik (är så vitt jag vet) skillnaden mellan högsta och lägsta signal, därav går det aldrig att kompensera dåligt dynamik omfång genom att höja volymen.
Kan vi vara överens om det, eller vad vill gcs kalla det
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/09/29 01:23:38 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 22:06:33
|
mag: Det är alldeles rätt att dynamik är skillnaden mellan den lägsta nivån och en högre spänningsnivå som vanligtvis brukar vara +6dBm eller 1.55 Volt. Det händer oxå att vissa fabrikanter mäter dynamiken upp till den nivån där en förstärkare kräks alltså klipper. Jag anser nog själv att man ska ange dynamiken eller signal/brus vid 1.55 Volt. Om man matar en slutsteg med 1.55 Volt så lär man knappast kunna vara i samma rum som högtalarna...alltså måste man sänka nivån för att det ska kännas komfortabelt och därmed har man försämrat dynamiken eftersom den lägsta brusnivån alltid är densamma men utspänningen till slutsteget har sjunkit. Jag vill oxå säga det att +6dBm gäller analoga enheter...när man mäter på digitala enheter så är den högre nivån 0 dBf vilket mostsvarar en nivå som ligger 12 dB högre än +6dBm och i spänning motsvarar det 6.17 Volt. Jag vill ju oxå säga att om jag sänker musiklyssningsnivån så minskar man samtidigt skillnaden mellan lägsta musiknivå och för-stärkarens brus. Jag hoppas nu att du förstår vad jag menar med att spela högt och därmed öka dynamiken.
gcs
|
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 22:54:10
|
Men du ökar ju inte dynamiken eftersom felet sitter i det du spelar. Skillnaden mellan musikens lägsta nivå och den högsta växer inte, du kan ju inte jämföra med nollnivå. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 22:59:37
|
Jo men om du spelar väldigt svag så hör du ändå inte dom svagaste delarna i musiken och dessutom tappar du både bas och diskant eftersom örat inte uppträder linjärt på låga nivåer.(Loudnes)
gcs |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 23:09:29
|
Förvisso, men jag vill bara klargöra att man inte kan "laga" en sönderkomprimerad inspelning genom att höja volymen. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 00:09:15
|
Har jag påstått att man kan laga sönderkomprimerade inspelningar? Jag har bara sagt att jag personligen vill lyssna på musik med en någorlund hög nivå för att känna den musikaliska känslan i dynamiken. Jag orkar nästan inte snacka mer om det här med kompression...jag inser att på det här forumet finns det människor som inte vill höra hur vissa saker och ting egentligen är. Som tur är så finns det människor som kanske lär sig något ändå. Ett litet tips: om du vill höra på en inspelning om den är fult komprimerad så ska du lyssna på mycket låg nivå...då hörs sådana fel allra bäst.
gcs
|
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 00:12:41
|
Det var ju du själv som skrev "man kan ju höja lyssningsnivån om man vill ha en realistisk dynamik" i en tråd som tar upp problemet med komprimerade inspelningar. |
|
|
Topic |
|