Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 00:23:54
|
Det var nog så att om man vill uppleva dynamiken i Kromata så ska man höja lyssningsnivån för att inget ska gå förlorat. För övrigt anser jag nog att man ska spela med lite högre nivå bara för att närma sig örats mer linjära område.
god natt gcs |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 02:29:56
|
jag inser att på det här forumet finns det människor som inte vill höra hur vissa saker och ting egentligen är. Som tur är så finns det människor som kanske lär sig något ändå.
Hmmm...Ja, för du själv har inget att lära eller? Efter ha hört mixare, mastrings killar, bilder på jämförande mättningar och folks personliga erfarenhet så finner du att du har full kunskap?
Normalt så brukar man väl iaf mäta dynamiken mellan AVERAGE RMS power och MAXIMUN RMS power. Detta finns med i Cool edit pro som jag skaffat. Tyvärr har jag dåligt med CD skivor som jag kan jämföra med men ska försöka låna hem några snart. Främst Kiss skivor eftersom jag har en ny remastred greatest hit som ser för djävlig ut och clipper hela tiden. Här har vi Love Gun från Greatest Kiss (Mercury records 534 299-2):
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 02:53:31
|
På samma skiva så har vi låten Deuce, som ser värre ut än detta. Den har en hel del clippingar den med:
Varför skulle man behöva göra såhär?? Jag återkommer med mera saker snart... |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 03:20:48
|
Okej, nu fortsätter vi med Steely Dan. Detta är taget från http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&postid=201176&highlight=steely dan compression#post201176:
First, "Bad Sneakers" in its various incarnations. You can see the trend:
Original ABC Katy Lied LP Peak -.4 Average RMS Level –20.7 peak-to-average dynamic range=20.3 db. Absolute polarity seems to be reversed here, compared to other masters. Decade (original Ludwig/Nichols master) 0/–18.7 range=18.7
Hoffman or Nichols CD master (I think this is Steve's work, but I'm not sure--at any rate, it's in the first issue of KL) 0/-19.1 range=19.1
Citizen Steely Dan (remastered by Glenn Meadows] -.5/-18.3 range=17.8
1999 remastered Katy Lied (Nichols) -.5/-17.6 range=17.1
As time goes on, the remastering is more compressed. To my ears, for "Bad Sneakers" the last two masters (the Meadows box and the latest Nichols remaster) are no-noised and eq'd too bright compared to the original vinyl or the first two CD versions. The latest remaster is almost painfully bright to my ears.
Here are my specific Aja figures for "Deacon Blues," which compare the MFSL vinyl of Aja to specific tunes in the first Nichols CD, the first Decade CD, the Steely Dan Gold CD, and the latest remaster.
"Deacon Blues": MFSL LP -.5/-20.1 range=19.6, clearly brighter than the original CDs with slight bass thinning as well. "Smiley" EQ?
Original Decade -.8/-18.3 range=17.5
Hoffman or Nichols AJA CD -.8/18.3 range=17.5 (this may therefore be a Nichols master, since the figures match the Decade CD precisely)
SD Gold (Nichols remaster) -.4/-18.4 range= 18.0. Tape damage audible on cymbals at about :02. Right channel ride cymbal. Stereo image is narrowed—guitar is not so far to the left as on first two CDs, or even on LP.
Citizen Steely Dan: .9/-16.9 range=16.0.
Latest remastered AJA: -.5/-15.7 range=15.2. Brightest of all the versions. ON ALL VERSIONS of "Deacon Blues": On “This is the day,” there’s distortion on the words “the day” that sounds like tape damage, like Donald needed to clear his throat.
Here are my data for "Babylon Sisters":
Original MCA LP: 0/-20.5 range=20.5
Original Decade CD: “Remastered by Bob Ludwig and Roger Nichols,” label says “compiled and remastered by GARY KATZ.” Catalog MCAD-5570, DIDX-306. Made in Japan. Copyright 1985. -.5/-19 range =18.5. Very light tape hiss audible.
First Gaucho CD (mastered by Nichols): -1.8/-20.6 range=18.8. Very light tape hiss audible. Sounds lower in level but tonally very close to Decade version.
SD Gold CD (remastered by Nichols): 0/-17.5=range 17.5. Subjectively much louder. Tape hiss a little more audible.
Citizen SD (remastered by Glenn Meadows): -.9/-17.3=range 16.4. Much louder. Noise gate? No noise? No tape hiss, but funny pumping on hi-hat, with much less definition than on first two masters. Also a bit brighter.
2000 remaster CD of Gaucho (remastered by Nichols): -.5/-15.1=range 14.6. Louder, no tape hiss, more compressed and brighter still.
A peak-to-average range of 14.6 db is a lot lower than a range of 18.5 (or so). On a dynamic track like this, the difference is easily audible. The latest remaster doesn't sound terrible, but it doesn't sound as good as the earlier versions to my ears. Not nearly.
And along with compression and brightening we have noise reduction here. The no-noising is particularly noticeable on Gaucho, especially on "Babylon Sisters," where the quiet bits have no audible hiss whatsoever, and where the hi-hat hits have a strange-sounding decay compared to the earlier masters.
För varje nyare remastring, främst dom senaste, så blir skivorna MER komprimerade, man har no-noise och dom blir ljusa. Alltså så ändrar man ljudet från original mastern till dom nya CD-remastrade skivorna med compression mm. Hur låter original mastarna då? Enligt Hoffman som själv hört dom många gånger, som dom tidiga versionerna.
Vi kanske ska göra detta till en mastodont tråd?! |
Edited by - nin on 2003/09/30 03:27:57 |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 10:12:23
|
Skönt att någon mer än jag har KISS som referens.
Personligen tycker jag att KISS är ett bra exempel på hur remastringar skall göras. Jag har haft 4 skivor med Kiss i både remastrad utgåva, den gamla CD-utgåvan samt på LP. Jämför man ljudet (inte mäter!) så låter dom remastrade betydligt bättre och mer likt LP-utgåvorna än dom gamla CD-utgåvorna som låter skit. Framförallt Alive II.
Sedan är Cool Edit Pro ett helt OK program att klippa och redigera WAV filer med, men att analysera filer med är det inte lika bra till. Testa att göra en analys på en fil och gör om den igen så får Du inte samma resultat. Sedan kan man faktiskt gå över 0db gränsen utan att det låter illa eller blir förvanskat. Det har jag märkt både vid hårddisk inspelning samt på mina Alesis A-DAT XT20 som är professionella 8-kanals inspelningsmaskiner för 30000:-/st. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 13:01:15
|
Sten: Tyvärr nivån ökar inte när man passerar 0dBf. Däremot så ökar distorsion...men om det handlar om snabba transienter så kan det vara svårt att uppfatta någon distorsion. Det bästa är att lägga topparna ungefär -0.5db under 0dBf. När det gäller analogbandteknik så kan man tillåta sig att gå ganskas mycket över 0dBm...det var ganska vanligt att man drev nivån upp till bandetsmättnadsgräns. Distorsionen med en analog studiobandspelare kan uppgå till 3% för att sedan stiga kraftigt när man passerar +16dBm. Det här gäller alltså högklassiga magnetband.
gcs
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 13:08:05
|
Förtydligande: Alesis ADAT-XT20 är digitala 8-kanalare.
Jag håller med dig helt och hållet i ditt sista inlägg gcs. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 14:04:26
|
quote: Sten: Sedan är Cool Edit Pro ett helt OK program att klippa och redigera WAV filer med, men att analysera filer med är det inte lika bra till. Testa att göra en analys på en fil och gör om den igen så får Du inte samma resultat.
Sten,
En perfektionist som jag är, måste jag givetvis testa din påstand här och nu, hemma hos mig. Jag är för gammal (50år) för att leka besserwisser med dig (eller andra), hellre måste jag uppleva, hur lite jag kunde lita på det blygsamma verktyg jag har till min disposition. Med andra ord, jag gjorde detta för min egen del, även om det finns viss risk att förlöjliga mig själv...
Jag gillar konkreta tester. Därmed började med en wav-fil, analyserade med CoolEdit Pro, version 1.2's 'Statistics' verktyg, klipte och limte data över till Write och lagrade texten. Exit med båda program. Om igen. Om igen med restart av Windows98. Om igen med Shut Down av Windows. Om igen med Shut Down av Windows och analys av annan fil innan analys av testfil...
read 1
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 2 exit cool edit
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 3 restart windows
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 4 restart windows
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 5 shut down windows
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 6 restart windows
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 7 shut down windows
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 8 recalculate
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 9 restart windows, after other file
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
read 10, shut down windows, after other file
Left Right
Min Sample Value: -31623 -32742
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .01 dB 0 dB
Possibly Clipped: 18 11
DC Offset: -.072 -.001
Minimum RMS Power: -60.48 dB -96.8 dB
Maximum RMS Power: -6.83 dB -6.4 dB
Average RMS Power: -12.92 dB -12.43 dB
Total RMS Power: -12.53 dB -12.05 dB
Using RMS Window of 20 ms
Sten, kunne du hjälpa mig att åtadkomma avvikande resultat med CoolEdit, tack?
Vilken version av CoolEdit Pro har du? Kunde du lägga fram resultat av motsvarande test, så att vi får se hur illa det är - hos dig?? |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 14:18:55
|
Det verkar som Cool Edit Pro 1.2 är betydligt bättre på analys än version 1.0 (eller 1.1) som jag använde när jag testade. Bra att Du tog Dig tid att testa ordentligt, nu måste jag byta version.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 14:42:03
|
Sten,
Du vill få problem: Cool Edit Pro är nu för tiden Adobe Audition! Medan Demoversion av 1.2 funkar (för mina analysbehov i alla fall) utan tidsbegränsningar annars, så ger Adobe 30 dagars tid för evaluering. Ville tro, att det vill inte funka därefter...
OK, om du skulle köpa det sen. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 14:57:51
|
Tack, då behåller jag min version i alla fall. Jag använder det ju endast till att redigera WAV filer med. Analyserar gör jag med öronen, som vanligt.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 15:04:50
|
Har exakt samma erfarenhet som markku när det gäller Cool edit. Jag har Cool edit pro 2.0 och jag gjorde också som markku för att kolla så det stämde det jag sa och jag fick samma resultat varje gång.
Men vi ska inte måla fan på väggen jämt. Jag har kollat den UTMÄRKTA remastrade Book of taliesyn med Deep Purple. Här har vi exakt så som en remastring skall göra, låta oss komma närmare original masterbanden. Vi har inga klippningar, jag hör ingen direkt compression (i jämförelse med den lika utmärkta vinylsläppet från 97) och vi HÖR analogbandet. Inte massa no-noise här inte. Tänk om alla remasteringsskivor var såhär bra! Väl värt att köpa.
Men tyvärr så är det mkt vanligt med att nymastrade skivan har mer compression, klipper, ljus klang och låter inte som originalbandet. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 16:08:39
|
Nin, jag tycker inte heller att man skall måla fan på väggen. Vi är nog alla överens om att det finns undermåligt remastrade skivor och antagligen ännu fler nyproducerade och nymastrade. Det var intressant att titta på Hoffmans sajt men även där finns delade meningar. Jag såg en diskussion mellan Hoffman och en som hade liknande synpunkter som gcs och de verkade trots allt vara överens om en hel del. Du verkar se orginalbandet som en absolut referens. Det kan man förstås ha om man vill. Ett problem är att man som lyssnare inte kan veta hur det låter lika lite som hur det ursprungliga uppförandet lät. Själv tycker jag inte det är fel att försöka rätta till en del ofullkomligheter i originalinspelningen, t.ex. brus är en artefakt som skapats av inspelningsutrustningen. Förutsättningen är förstås att det blir bättre och att man inte går för hårt fram. Men här tror jag mer på teknikerns skicklighet och omdöme än principer. Om vi nu skall citera auktoriteter så kommer här ett citat från Bob Katz:
How can be audiophiles assured that the final mastering dont change the original recorded material ?
Katz: How do we know that the final mastering can't improve the original recorded material? A purist attitude assumes that the original recording is already perfect. Of all the great recordings that have come to me for mastering, only a handful sounded better before the mastering. I have produced a demo CD of before and after and you can make the judgment yourself. Was the mastering better or did it make the sound worse? You decide.
|
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 16:42:31
|
Så nu har jag hemma två versioner av 'Aladdin Sane'. Vid sidan av 24 Bit remastering, som jag redan presenterade, hämtade från biblan EMI CDP 79 4768 2. Egentligen kan jag inte vara helt säker, eftersom skivans etiket med det mest vitala info är delvis tejpad över och omslaget är svartvit kopi av amerikanska Rykodiscs's texthäfte. Backcover pekar mot EMI och England. (Jäklar)
För att göra jämförelsen lättare, så tar vi dessa i repris:
24 Bit version, med hela skivan:
EMI version:
Se, hurdan tre låtar, 'The Prettiest Star', 'The Jean Genie' och 'Lady Grinning Soul' får lov att spela med lägre volym. Lite variation är ju bra, icke?
På översikt ser första låten på EMI version lite platt. Låt oss se på det närmare:
Track 1, 'Watch That Man', 24 Bit version:
Track 1, 'Watch That Man', EMI version:
Track 8, 'Let's Spend the Night Together', 24 Bit version:
Track 8, 'Let's Spend the Night Together', EMI version:
Histogrammer visar tydligen olika amplitudnivåernas förekomst. På horisontal axel ser man amplitudnivån i dB, på vertikal axel förekomstens andel. Synd bara att CoolEdits Histogram-fönster anpassar sig dynamisk enligt min och max värden. Därmed måste man titta på dB-skalan också, och icke enbart jämföra dom två "berg" rent visuellt.
På låten 'Watch That Man' föregår det mesta på ca. -9dB (AVG RMS -10.23/-10.65dB, Peak -0.91/-1.12dB, Left/Right) på 24 Bits remastering, medan på Rykodisc ca. -12dB (AVG RMS -12.92/-12.43dB, Peak 0.01(!!!)/-0.0dB). Rykodisc har ca. 3dB mera dynamisk 'headroom', men CoolEdit varnar om "Possible clipped" 18/11 gånger. Icke bra.
På låten 'Let's Spend the Night Together' föregår det mesta på ca. -10...-9dB (AVG RMS -11.04/-11.02dB, Peak -1.08/-1.11dB, Left/Right) på 24 Bits remastering, medan på Rykodisc ca. -13...-12dB (AVG RMS -14.33/-13.72dB, Peak 0.01(!!!)/-0.01dB). Rykodisc har ca. 4dB mera dynamisk 'headroom', men CoolEdit varnar om "Possible clipped" 6/0 gånger. Icke bra.
På låten 'Lady Grinning Soul' föregår det mesta på ca. -10dB (AVG RMS -13.25/-13.6dB, Peak -1.15/-1.15dB, Left/Right) på 24 Bits remastering, medan på Rykodisc ca. -15...-14dB (AVG RMS -17.45/-17.45dB, Peak -2.38/-1.91dB). Rykodisc har ca. 3dB mera dynamisk 'headroom'.
För tiden kan jag inte lyssna på dessa, men senare ville jag anpassa förstärkarens volym enligt AVG RMS. Mycket enkelt med en förstärkare med trinnvis volym, så som Amplifix. Jag har nämligen Excel regneark med notarer hur olika volymlägen står i dB. Detta har jag praktiserad tidigare, för att inte lura mig själv med högre spelande remasterversion. Blindlyssnare vet ju detta....
OBS! Där det står 'Rykodisc' är troligen egentligen EMI, något jag tyvärr inte kan bekräfta (se ovan). |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/09/30 16:47:06 |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 18:35:38
|
markku, skulle du inte kunna sammanfatta vad detta innebär för oss som inte är så hemma på CoolEdit.
Konstiga spikar på låneskivan, kan det inte bero på att den kanske är skadad?
Tråkigt med dina högtalare. Kan du inte köra med hörlur tills de blir lagade?
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 19:13:04
|
Hmm, MKT intressant. Att den nya 24-bits skivan hade mer compression MEN att den gamla Ryko skivorna har lite clippningar. Synd att du inte kan lyssna på dom.
Men detta bekräftar ju iaf det vi många har sagt innan, att många nya remastringsskivor ÄR mer komprimerade!
Anders47, Ja, jag håller med i det du säger. Allt är inte glasklart. Och alla har i olika smak. Men, att göra stora förändringar (mot original mastern) tror jag dom flesta inte gillar och för mig så är dynamik bland det viktigast i musiken, det är den som gör den levade och inte till en platt vägg av ljud. Men som sagt, Hoffman's forum är som vilket forum som helst, full med folk av olika smak, olika anläggningar och åsikter. Men jag har inte hittat något annat forum med bättre kunskap (om musik, och olika släpp) än det. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 20:43:03
|
QCS Jag tänkte bara hjälpa till och ge min syn på varför artister faktisk "tillåter" att deras musik förstörs. De har ingen kontroll över masteringen, det är skivbolaget som är ägaren av inspelningen och beställaren av tjänsten. Bolagen vill en Cd som är så "hög" som möjligt för då hörs den "bättre" än andra skivor i radio och då tror alla skivbolag att de säljer fler skivor.
Teknikern som får uppdraget (artisten eller producenten är extremt sällan närvarande) gör sedan som han förväntar sig att kunden vill. Han ser till att den blir så "hög" som möjligt. Kunden blir glad och nöjd och vi blir tokiga för vi hör hur resultatet låter. Han har nämligen kört hela rasket genom en limiter för att sedan kunna pressa ur några till dB med kompressorn. Kolla Rush länken som nin gav tidigare i tråden och du ser tydligt vad jag menar.
Ovanstående gäller popinspelningar, jag misstänker att det är stor skillnad med klassiska verk.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 10:08:00
|
Anders,
Du kom med mycket utmanande uppgift. Låt mig "bortförklara" CoolEdits histogram mha Dire Straits låt 'Telegraph Road' (track 1 på 'Love Over Gold').
Denna 14min 18sek långa låten har mycket variation i dynamik. Jag klippte en 25 sekunder lång bit, som börjar vid 8min 10sek, markerad med svart bälte:
Denna tystare parti har ljudstyrkan på -25...-46dB, som är markerad med vertikala streck på histogram:
För jämförelsens skull monterade jag i bredden korrekt skalerad histogram av Bowies 'Watch That Man', som du kan se som det lysare "berg". Mycket lite av musiksignal befinner sig utanför ca. -9...-15dB, medan 'Telegraph Road' har mycket mera dynamisk variation.
Med andra ord, det är bredden av histogram, som avslöjar dynamiken. Har du någonsin använt bildbehandlingsprogram eller digikamera, så burde du känna till histogrammer, som visar olika valörers förekomst pr. areal. Beträffande musik gäller det signalstyrkan pr. tid.
Lyssnar man pop/rock, så duger blygsamma förstärkare (mht kraftresursser). Har man vidare blygsam DAC, så har denna problem med signaler nära 0dB, men dessa drunknar i all skit, som blygsamma högtalare förårsakar. Ond "popcirkel" är redo |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/10/01 : 18:11:11
|
Det var ju enkelt, bara man vet vad axlarna betyder. Man skulle ju då som amatör kunna misstänka att 24-bitar remastringen har varit rätt omild i en del avseenden. Skulle vara intressant att lyssna på båda versionerna för att kolla vad det innebär ljudmässigt.
|
|
|
Topic |
|
|
|