HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EKK light?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/17 :  00:27:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mycket tal om EKK, kan annars rekommendera herrarna att testa en Audioquest Caldera, går att hitta beg för ca 5000. Bra bas, klart mycket högre upplösning än EKK och utan att bli vass. Väl investerade pengar......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/17 :  00:33:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mag> I en mångkardelig ledare bör varje kardel var isolerad, detta för att bli av med den tvärimpedansmodulation som annars uppstår.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:30:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
soren skrev:
quote:
Jag tänkte även använda en EKUA kabel till mina surround högtalare.
Den hittade jag dock på Elfa


Ööh, ringledningskabel 0,4 kvadrat, min ungdom flimrar framför mina ögon... Jag spikade några kilometer(!) sån kabel hemma hos hörselskadade för ringklockar och magnetslingor.

Jag hade även sån kabel till mina högtalare i mitt studentrum. Då körde jag med treledare och gemensam jord. Denna installation var inte speciellt esoterisk. Den var faktiskt märkbart dålig. Spikar man kabel längs väggarna blir det lätt rätt många meter, även i ett litet rum. Sedemera bytte jag till 2,5 kvadrat och det blev genast bättre.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/17 :  12:55:16  Show Profile Send mag a Private Message
Tack Rydberg, så var det ja :)

peranders: högtalarna i fråga är framtagna med den kabeln så det blir nog bra.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:18:15  Show Profile Send soren a Private Message
Japp,

I.Öhman rekommenderar EKUA till mina 6 st Ino Ambience 2.
3 parallellkopplade högtalare på varje kanal.

Han har ju konstruerat dem, så han borde ju veta.

/Sören
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/17 :  22:25:26  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Peranders
quote:
Då körde jag med treledare och gemensam jord. Denna installation var inte speciellt esoterisk. Den var faktiskt märkbart dålig.


Om något är esoteriskt så borde det ha varit detta....
Esoteriskt av esoterism; för de redan invigda....

Varför måste en person som konstruerat högtalare vara den som bäst vet vilken kabel som är bäst!!!
Inte vet t.ex. Göran Söllcher bäst hur man KONSTRUERAR gitarrer. Jag säger inte ATT det är ett motsatsförhållande.... men lite fundersam blir man allt när man läser EKUA....
Vem driver med vem?

gammal nalle som snart skall gå i ide

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/18 :  11:32:57  Show Profile Send mag a Private Message
Du verkar driva med oss med det exemplet

Det är väl ändå ganska logist att konstruktören borde vet hur signalen ska se ut om högtalarna ska uppföra sig som tänkt

Alla Inoaudio högtalare är konstruerade med och för vissa värden på kabeln, är det då klokt att frångå dessa

(vem är Göran Söllcher , jag antar att han spelar han gitarr)



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:37:02  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Förlåt om jag har fel... jag studsade bara till när jag såg ekua....
Oavsett vad man kan eller inte kan om högtalare...0.4mm2 Verkar oerhört klent. Och det står "Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA) isärdragna ledare. (Intervall: 0 - 2 meter)"
Hur der den högtalarplaceringen ut... snabbkoppling direkt från högtalaren till förstärkaren... jag kan omöjlit ´se att ljudbilden kan bli bra med högtalre MAX 1,5m isär.

" vem är Göran Söllcher , jag antar att han spelar han gitarr"

Nej, han lindar motstånd på Siemens... skämt å sido är han Sveriges främste klassiska gitarist. Jag TRODDE att alla kände till honom, men NI på detta forum kanske tror att alla känner till alla era esoteriska facktermer... så det kanske jämnar ut sig.

Men för att återgå till EKKn : Jag hittade alltså inga andra hänvisningar än att det var 2,5mm som skulle användas. Några "tvinnade" eller korsade 1,5mm hittade jag inte. Och här menar jag (rätt elller fel) att kapasitansen måste öka om man har 4 parter paralellt jämfört med 2..????

gammelnalle



Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:56:59  Show Profile Send mag a Private Message
När du skriver det igen så har jag nog hört talas om honom, fast jag behövde tydligen facit

Jag tycker också det känns klent men det går inga större strömmar till bakkanalerna, högtalar kablar är ofta överdimensionerade.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/19 :  07:49:51  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Gammelnalle: Man kan ju alltid ha långa signalkablar till ett schysst antal monoblock.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:22:36  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Men kappast EKUA va?

gammal-nalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000