HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vart tog equalizern vägen???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/09/13 :  17:36:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej igen !

Personligen gillar jag denna diskution, pro-prylar - high-end desutom tror jag att den är nyttig.

För sker har förändrats och hade jag fått börja om med den kunskap jag har nu så hade nog alla delar av uppsättningen varit rackmonterade : )

Det är inte på något sätt så att jag förkastar HIFI, för om det vore fallet hade jag inte varit här, det jag menar är att man nog får börja tänka om lite, som i detta fall med en EQ.

Summering : testa först, bilda dig en uppfattning, tycker du det är rätt så... GO CRAZY : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:05:14  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag anser att det inte är några problem att lyssna på inspelningar eller anläggningar med lite ojämn frekvenskurva. Öronen vänjer sig efter en stund, och då låter det precis lika bra som om det hade varit jämn frekvensgång.
Ta t.ex. Quad ESL-57. Den är ganska svag i diskanten och kan låta lite tråkig i början om man inte är van. Men om man ger dom en stund och lyssnar in sig så släpper det och dom blir helt enkelt underbara.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:54:38  Show Profile Send nin a Private Message
nin: Jag talar inte om dagens inspelningar..dom är i regel mycket bättre än före säj 1985.

Hmm, alltså menar du att dagens hårt komprimerade och livlösa inspelningar är bättre än 50-60 talets bra inspelningar??
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/13 :  22:43:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag kan ge ett tips på en platta som jag tycker har ett helt underbart sound och det är Jack Baymoores senaste diggin' out. släpptes för ungefär en månad sedan den finns både på vinyl och CD. det skulle i prinsip kunnat vara Elvis presley på RCA 1956 det är ungefär det soundet som den har och den är inspelad med den tekniken som användes 1956. En tagning bara och så vidare misslyckat ja då spela de in en gång till mao helt befriad från multilayer teknik och så vidare och inte mycket till kompression. LPn är släppt i 500 exemplar

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/14 :  01:24:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är väl att folk pratar om lite olika saker, några kan det här med eq., mäter och står i dvs. förnuftigt, seriöst och fullt acceptabelt, de strävar inte efter något idealljud utan efter att kompensera generella brister i anläggning och rum. Vettigt m.a.o., och denna eq kostar troligen skjortan gissar jag.

Andra, har jag en känsla av letar efter ett visst sound som man gärna vill ha på alla skivor oavsett inspelning och år, sitter gärna med en billig eq., och gör det lite på gehör.
Det känns tveksamt och lite som ett helgerån om man sitter och mixtrar på måfå, säg med alla äldre inspelningar, bara för att de skall låta "bättre", skriv modernare.
Exemplen kan mångfaldigas.

Bravo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/14 :  06:42:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Empress:
Hmm, har du anläggningen utomhus? ;-)
Ditt rum är med i systemet du hör.

Att kompensera för dåliga anläggningar med en eq går inte. Att kompensera för ett rum, bra som dåligt går. Perfekta rum finns inte. Man kan göra massor själv med diffusorer, absorbenter tubetraps etc. Men hur vet man att man har minimerat effekten av sitt rum. Är man nöjd är det ju bra. Fast är det inte det den här hobbyn går ut på att man inte skall vara nöjd för mer än ett kort ögonblick? Man kan vara skitnöjd ett tag, sedan skall man bara fixa lite så det låter ännu bättre. Sedan byter man kanske högtalare och då har man fått en annan akustik men vem orkar då rodda om allt ifrån början i vardagsrummet? Man hoppas att den gamla placeringen av allt är fortfarande bäst . Eller hjälper sambon till med att riva ner absorbenter och diffusorer för att testa med att flytta dom en bit? Eller kanske vi behöver köpa lite fler nu?
En rumseq av bra kvalité har sin plats i varje anläggning då den inte är till för att kompensera för dåliga grejor.
Sämsta del i alla era anläggningar är era vardagsrum. Vilka förstärkare har en frekvensgång på kanske +-20dB. Har CD'n ett ringande eko på frekvenser mellan 2-3kHz? Kanske låter era högtalare exakt likadant hemma hos er som dom gjorde i det rum dom testades i hos utvecklaren. Fast jag tror inte det. Hur många musikaliska subbar finns det? Varför låter en tågolycka mer realistiskt än en basist? Jo på grund av alla vanliga och ovanliga rum vi spelar i.

Kolla gärna på http://www.vadlyd.dk/English/RIAA_and_78_RPM_preamp.html så ser ni lösning på att spela av gamla skivor. Riaa:n användes inte av alla förrän i början på 60-talet.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:46:49  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Harry_up,

Jag håller med Jag tycker nog att en eq (parametrisk) har sin givna plats i anläggningen speciellt när det gäller basfrekvenser. I detta fall så kan en parametrisk eq göra enormt mycket nytta eftersom den erbjuder ett sätt att kompensera för rummets inverkan på frekvensgången ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/14 :  12:37:43  Show Profile Send Empress a Private Message
Harry_up:

Nope jag har inga anläggningar utomhus (inte än med det kommer när man har villa *s*)
Jag är väl meddveten om att rummet är med i systemet.

Jag är väl meddveten om möbler, tavlor och vissa växter(storlek och tätheten på växten) är med och påverkar. Jag kan inte ha mitt växtintresse till fullo för den saken skull.
Ja,även den egna fysiska personen är med och påverkar, kankse inte många som har tänkt på det.

Men jag tror ändå inte på en EQ när det kommer till att kompensera aukustiken i ett rum. de enda gången jag har hört en EQ har gjort nytta är på en Halléns anläggning. Det har bara låtit trevligare.


Jag är väldigt väl meddveten om att sluttesta för exvis högtalare inte har samma som mitt egna vardagsrum. Men jag har ändock ett krav som gubben hemma accepterar och respekterar är att det slutgiltliga testen av en anläggning görs i ett vardagsrum eller under mycket närliggande förhållande.(utan absorbenter och diffusorer i "vardagsrummet"). Alla tillverkare gör inte detta. Anledningen till att jag vill ha det så är för att jag skall lättare kunna tänka på det med mina egna prylar vi har hemma. Fantastiskt vad man kan göra med tavlor i ett hem när man släpper de traditonella uphängningarna på dem för att kpompensera aukustik.


Sen så är det så att många EQ gör en viss fasförsjuktning med.En förvillande liten procent gör inte det av EQ:sen. Jag är inte intresserad av fasförsjutning i musiken. Utan jag vill ha fram så nära det går (kommer nog aldrig att bli perfekt någonsin oavsett anläggning) informationen som finns på plattan. (Vinylen och CD:n)



quote:
Riaa:n användes inte av alla förrän i början på 60-talet.


Mycket medveten om detta. Min man är en Rockabilly och det händer att han släpar fram dåtiens prylar man lyssnade på. Är en intressant och upfriskande fysisk tripp tillbaka i tiden monons tid och då tidens monosar.



P.S!

Har du upplevt vad 54 växter i ett vardagsrum, av storlek 50 cm till 2 meter, kan göra i ett vardagsrum/lyssningsrum på 21kvm?.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  12:55:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Harry up: Det var en jätte fin länk som du skickade. Den måste jag läsa noga. Det här ska bli ett kort inlägg eftersom jag ska äta frunch. Empress: Det här som du snackade om ELOS anläggningen..den EQ´n som du lyssnade igenom var med största sannorlikhet en mycket billig sådan och jag vill påpeka att jag talar om en helt annan klass på EQ´n som gör att alla högtalare låter bättre. Det är oxå så
att den största skillnaden hör man nog på dom bästa högtalarna p.g.a.
att dom är så bra. Sedan det det här med RIAA..det kanske är en skitsak men RIAA kurvan för grammofonskivor fastställdes 1955 och sedan dess har den gällt. Nu måste jag gå och äta..min fru hotar med att binda fast mig vid köksbordet.

gcs
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/14 :  13:28:51  Show Profile Send Empress a Private Message
gcs:

Jag skrev:

quote:
de enda gången jag har hört en EQ har gjort nytta är på en Halléns anläggning. Det har bara låtit trevligare.


Märkväl jag har aldrig hävda något annat att det är JAG som tycker att det gör NYTTA på just dessa anläggningar från Ellos eller Halléns.

Det utesluter inte per automatiik att man inte har hört det på anndra former. Och det utesluter inte heller att man bara har hört dessa billiga plast EQ:usar.


Lite dumt att skapa ett syftningsfel. När det inget finns att bygga syftningsfel på.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/09/14 13:38:20
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  14:59:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Harry up: "Att kompensera för dåliga anläggningar med en eq går inte"
Det har du rätt i men att kompensera ett dåligt rum kan man i viss mån men i första hand ska man fixa rummet med andra medel så långt det går och seda ska man ta till en rumsequalizer. Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med +/- 20 dB? Ringande eko vid 2-3 KHz låter inte så troligt och inte heller att det skulle sammanfalla med lyssningen i ditt eller mitt lyssnigsrum...nej,nej. Sedan det här med varför en tågolycka låter bättre i flertalet subbar än en kontrabas. Det är ju så att en kontrabas vet vi ju hur den låter åtminstone på lite längre håll. En tågolycka vet dom flesta av oss inte hur den låter eftersom dom flesta inte hört det i verkligheten.
Hur en kontra låter på skiva är mycket beroende av hur man mickarupp
kontran. Jag har spelat in kontra ibland med en mikrofon och beroende på var man placerar mikrofonen så kan man få olika bumpande
ljud från basen. Om man seda sätter till en extra mikrofon ungefär i höjd med bassistens fingrar och sedan mixar dom två mikrofonerna med varandra ja då framträder ett fantastisk ljud som egentligen låter bättre än verkligheten eftersom dom flesta av oss inte kan lyssna så med våra två öron. Man får ett ljud som är både en djup bas och transientrikt och sedan är det ju oxå så att om man använder en s.k. cardioid mikrofon så får man automatisk en bashöjning när man riktar mikrofonen nära en ljudkälla. När det gäller tågolyckan så har man
nog lättare att köpa ett ljud efter som man har en bild och förhoppningsvis en handling att hänga upp ljudet på. Musikaliska subwoofers finns det nog ganska många av men det gäller att hitta dom vilket naturligtvis inte är så lätt..och det är inte heller så lätt att ställa in dom. Men jag tror att man ska dela dom så lågt som möjligt och vidare så ska nivån vara så lågt ställd att man knappt hör den..man kan säja att den ska bara fylla i helheten.
Empress: Du har rätt..min tankegång sprang iväg litegrann. När jag talar om EQ så menar jag en separat sådan utöver ett eventuellt rums
EQ. När man påverkar en inspelning i samband med mastring så jobbar man i ett kontrollrum med bästa tänkbara lyssningsförhållanden... alltså är det då möjlig att göra en förändring(förbättring)av musiken
som bör låta bra även i mindre bra konrollerade rum.

gcs
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:11:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kan man inte beställa något roligare ifrån Haléns än en anläggning? :-)

Massor med växter. Kan tänka mig att dom påverkar en hel del. Inga köttätande?

Jovisst får man fasförskjutningar. Min eq/elektroniska delningsfilter är en digital JBL DSC280 där kan man justera fasgången(0-180° steglöst) och tidskompensera som man vill för varje element. Kan flytta enskilda register i ms eller i mm så att man får membranen att "fysiskt vara i perfekt linje". Eller "fixa" till så en monosubba spelar i takt med resten av grejorna. Köpte den för inte så länge sedan så jag har inte hunnit finjusterat allt ännu men kan säga att den körde över mina gamla analoga inte allför billiga filter/eq fullständigt. Så därför törs jag drista mig till att säga att en riktigt bra eq/korrigerare är bara något helt annorlunda än en "vanlig" eq.
Men visst är det svårt att få den totala närvarokänslan med flera element som man kan uppleva med en Lowther PM4 bredbandare där man slipper delningsfilter.

GCS,
jo alltså RIAA korrektionen standardiserades men vissa skivbolag använde inte alltid den innan 60-talet.

Mvh/Harryup

Män bör få koppla av. *duckar* ;-)

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:34:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Några exempel på vad jag menar med EQ, det finns förstås billigare (och bra) alternativ, men ta gärna en titt så förstår ni säkert vad jag menar.

Länkarna nedan är exempel på bra och fina apparater som i mina ögon (öron) verkligen kan göra nytta.

http://www.klarkteknik.com/dn9340.htm
---------------------------------------------------------------------------

http://www.bss.co.uk/products/equalisers/fcs-926/index.html
---------------------------------------------------------------------------
Somsagt några exempel, det finns många fler, jag valde att visa dessa då jag känner att de representerar sin "genre" bra.

Jag har funnit dessa att vara mycket kraftfulla och sannerligen nyttiga för alla typer av anläggningar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:41:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
GCS,
nej jag har inte dom fenomenen själv (längre). Fladderekon och ringningar har jag hört hos massor med människor där en ommöblering/anpassning av vardagsrummets möblering inte stöds av alla i familjen.Kan säga att annars ett av dom största ljudmässiga förbättringar som hänt för mig var min skilsmässa.
Sen kan det ju vara praktiskt och lämpligt att undvika en sådan av andra skäl.
Idag köper ju "alla" ett filmsystem med en subba som åstadkommer ljud och knappast musik.
Drog just liknelsen av en tågolycka för att där kan man "svälja" vad som helst eftersom subban inte kan prestera bättre illa placerad med ett litet långslagigt element.
Då passar ju en eq bra så man kan tysta subban så den knappt hörs. (Håller med GCS helt)

Dessutom har jag faktiskt vid eftertanke varit med om en tågolycka även om det är en annan historia.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:51:34  Show Profile Send gcs a Private Message
martinsson: Jag trodde nästan att du snott min EQ när jag såg bilden.
Den är i alla fall super bra om en analog men balanserad.
Jo sedan det här med fas vridningar så vill jag säja det att dom fasvridnigar som uppstår i ett filter eller annan elektronik är ringa
jämfört med dom som finns i varja högtalar element i en låda och vad som ännu värre är att fsvridningen är beroende av frekvensen i varje element.
Harry_up: Dom flesta skivbolagen graverade sina skivor i en graver studio och där är jag säker på att man höll sig till nämnda RIAA kurva. Dom andra skivbolagen som hade egna graveranläggningar RCA,
EMI,Capitol,DECCA,Teledec,Telefunken,CBS,Philips mm mm det var dom som var drivande i fråga om en enhetlig grammofonkurva.

gcs
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/14 :  16:37:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Harry_up;

Jag gjorde mig av med min Subba och updaterade med en bättre modell.. Det var en stor uppgradering kan jag ju säga. Den gamla tillät inte att man la ut stålar på bättre grejor nä så billigt som möjligt skulle det vara.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:13:07  Show Profile Send Empress a Private Message
gsc:

Gott då kankse du kan hålla i minnet i fortsättningen att man diskuterar hemm hifi vanligast här och inte studioinspelningar med et väletablerat band näär du svara någon? Med tanke på att du har "hem EQ oxå".


Harry_up:

quote:
Kan man inte beställa något roligare ifrån Haléns än en anläggning? :-)

Massor med växter. Kan tänka mig att dom påverkar en hel del. Inga köttätande?


Hary du skall bara veta hur vanligt det är med paket anläggningar alá Halléns/Ellos hemma hos folk. Man kan bli mörkrädd för mindre.
Köttätade hade jag med tills mina väggkrypande insektsätande ödlor förväxklade mina venusfällor med feta laver.


Okey en digital EQ i sig kan nog vara bättre på att göra dylika justeringar än en analog. Men en anläggning som är i första han byggd för analog singnal. Blir så med tane på att man välljer en analog media. Då måste man först omvandla den analoga singnalen till digital och sen så skall den omvandlas tillbaka till analog singnal igen. Hur mycket förluster skapar det inte på vägen i singanel?

Singnalen som lämnar hötgtalaren är trots allt analog. Och har man valt att ha analogt media så kan ju resultate bara bli bättre om man minska så mycket som möjligt mellan digatl och analog omvandllingar i singnalvägarna.



Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:37:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nu tänker jag inte försöka att göra någon av de som framhåller EQ besvärade av detta inlägg, men varje gång som jag kopplat om från ByPass-utgångarna på mina förförstärkare så har jag upplevt det som att ljudet blivit bättre.
Det här förmodligen av den anledningen att det blivit mindre väg för signalen vilket påverkat ljudet åt det bättre i mina öron.

Problemet som jag ser det med en EQ är att du vet ju oftast inte exakt hur varje del i din anläggning färgar ljudet, och då blir det svårare att kompensera för färgningen. MvhKristofer
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:12:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Whiskeyman:
rakt genom stärkaren är alltid bättre eftersom den ändå har tonkontroller som inte funkar. Problemet med vad som färgar vad, är större utan eq. Eftersom rummet spelar ihop med grejorna. Bara att lyfta in några olika högtalare och mäta så kommer man snart att se en tendens= rummet. Att sitta och lyssna efter djup och bred i en stereobild om anläggningen inte funkar med rummet är ett lotteri. Bättre grejor kan ju låta sämre.
Däremot smakar sällan bättre Whiskey sämre.

Empress:
håller med om ad-da omvandlingarna. Fast man kan köpa till digital ingång till min maskin. Kör dock än så länge balanserat analogt in. Men ett rimligt prissatt digitalt mångkanalsförsteg skulle vara intressant då SACD DVD-Audio har stabiliserat sig.

GCS: Nja, kolla den danska länken angående gammal-riaa. Möjligen ligger sanningen nånstans emellan, men gamla försteg hade ju t.o.m. markeringar på en tonbalanskontroll á la Quad med skivbolagsnamnen tryckta på fronten.


mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  20:20:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Harry_up: Jag har en Quad II som är en mono förförstärkare som har dom här knapparna som du talar om. Det är så här att före 1955 så var det schellack skivor som dominerade, alltså 78 varvare. Alla bolag hade sin egen kurva och därför tog Quad fram den här för-stärkare som hade ett antal knappar som man kunde trycka på i olika kombinationer för att få fram kurvan för repektive skivmärke. Det här hindrar ju inte att man gick över till RIAA kurvan 1955 men för den skull måste man på något sätt vara bakåt kompatibel..alltså konstruerade Quad den här förstärkaren. När man spelar över en 78 varvare för att göra en CD utgivning så spelar man av skivan med en vanlig RIAA kurva och sedan tittar man på en FFT analyzer och med hjälp av ett parametriskt EQ så vrider man till ljudet så att det låter så bra man kan samtidigt som man tittat på FFT´n.
Empress: Dej vill jag svara att jag har ingen Krell och jag har ingen Mark Levinson eller någon annan apparat som är dyrarare än det som många här på forumet har i sin ego. Jag har tvärt om försökt att vara försiktig med mina investeringar. Däremot har jag en jäkla massa vinyl och framför allt CD´n och inspelade band..man kan säja att jag är en musiksamlare som aldrig får nog. Den här EQ´n som visades på bild ovan den köpte jag 1993 och den kostade då 17000 spänn och om man jämför det med dom rena förförstärkarna som många av forum medlemarna har så tycker jag inte att det är så märk-värdigt..eller har jag fel Empress? Du ska ha klart för dig att många kanske dom flesta här är inga vanliga ljudkonsumenter och jag har varit med länge ja t.o.m. mycket länge och jag vill bara dela med mig av det lilla som jag kan om det här. Jag tycker själv att det här tar väldigt mycket tid och jag hinner knappt spela mina skivor för att inte tala om katalogiseringen av skivorna. Om du eller någon anna tycker att jag inte ska skriva något i forument så slutar jag med det. Då kan jag spela mina skivor i stället.

gcs



Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/14 :  20:58:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message
gcs eller Harry_up eller någon annan;

Sidan med tidig korrigering ala 78 och tidiga LP och EP tar ju upp en del olika korrigeringar. Men vad använde då ett av de viktigaste enligt mitt tycke bolagen innan 1955 de släppte ihuvudsak EP och singlar men även lite LP och 78or jag talar naturligtvis om the birth of rock'n'roll/rockabilly mao SUN studio? Jag är bara nyfiken om någon känner till det de togs ju inte med i listan på den länken.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Chopper
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/14 :  21:05:29  Show Profile Send Chopper a Private Message
Jag märkte just en sak...
Min Luxman-eq är gjord av plast... iallafall fronten.
Som sagt tidigare, en eq bör finnas i varje anläggning. Detta igen av den enkla anledning att ditt öra inte är en linjär "mikrofon".
Vi hör inte alla toner lika väl. Dessutom är inte detta riktigt linjärt, dvs när vi höjer volymen ändras oxå vår uppfattning om hur högt ljudet är i olika toner, se länk: http://www.ev.se/skiva/skiva.htm
Jag tycker personligen att det är låter trevligare om min anläggning med eq än utan. Och den går ju att koppla förbi på skivor där producenten redan skapat en rejäl hängmatta, tex Emmylou Harris senare skivor.
Sen den här diskussionen om 50-talsinspelningar kontra nya... jag föredrar stereo Dessutom har jag en obändlig tro om att utvecklingen går framåt även om jag gillar gamla ting.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/14 :  21:17:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men "Chopper", om ditt öra har en svacka så är de ju så du hör normalt och kompenserar för det naturligt så att säga, eller så är detr du uppfattar verkligheten. Om du vid hifilyssnande kompenserar bort din vanliga hörsel blir det ju underligt, du gör ju knappast så "live" så att säga.

Bravo
Go to Top of Page

Chopper
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/14 :  21:57:05  Show Profile Send Chopper a Private Message
Jag lyssnar aldrig på musiken hemma på samma nivå som vid liveframträdanden. På konserter har jag alltid öronproppar, då slipper man tinnitus.
Men jag vill gärna få uppleva lite av livekänslan då och då även då jag hör på skiva. Visst, det är inte verkligheten jag lyssnar på!! Och det är helt sant att du inte kan tillföra musiken eller ljudmassan/ljudbilden nånting genom att använda en eq eller för all del tonkontroller, för den här diskussionen gäller väl alla typer av reglage som används för att färga ljudet. Jag gillar att ha en maffig mellanbas Det ska vara kul att lyssna på musik.
Dessutom vill jag ha möbler och växter som jag gillar i rummet utan att behöva tänka alltför mycket på hur de påverkar ljudbilden. Till hörlurar däremot behöver jag sällan eq.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:23:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att dom flesta skivor som släpptes 1955 och tidigare gjordes
på 78 rpm eftersom dom flesta konsumenterna inte hade microspårs skivspelare som det då hette. I Sverige slutade man att tillverka 78:or 1958 tror jag det var.
Chopper: Visst jag hoppas oxå på utvecklingen men för den skull ska man inte kasta bort det gamla..inte av nostalgiska skäl utan för att det gjordes väldigt mycket bra även tidigare som måste bevaras. Jag lyssnar själv på mycket jazz och klassiskt och jag tycker det är kul att lyssna på radions Återklang-toner från förr...det låter för jävligt men kul ändå och kanske lite allmänbildande artistkunskap.

gcs


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000