Author |
Topic |
bjurta
Member
123 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 15:27:39
|
jag har kopplat en equalizer till min förstärkare... men jag ser inte att någon annan har det. jag tycker att det låter j*vligt bra. finns det mycket nackdelar eller har det kommit så mycket nytt så att det inte är intressan längre? egentligen är väl det till för discobruk? lite funderingar bara./ bjurta. |
björn ohlsson |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 15:29:53
|
Dom flesta audiofiler vill inte lägga till någon tex bas.. mellanregister eller kompensera något annat register. Jag tycker att det fungerar bra utan en, dessutom blir det yttligare en produkt som det ska gå en signal igenom. /A |
|
|
bjurta
Member
123 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 15:34:12
|
men många förstärkare som jag har lyssnat på utan... tycker jag ofta har för MYCKET mellanregister. men det är jag det. |
björn ohlsson |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 18:35:49
|
När man kommit upp i en viss nivå på HiFi komponenter så märker man att en eq bara försämrar ljudet, oftast sker detta på midfi nivå. Koppla in en eq på en highend anläggning är rena självmordet ljudmässigt. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 19:03:20
|
J-son och alla ni andra "bröder inom genren" :
Vill bara nåmna att det precis som inom HIFI finns extremtilltag på allt. Så även på Pro-sidan (som jag personligen håller högre än HIFI), även om intresset för bägge är stort.
Att säga att en EQ är rena självmordet i en high-end anläggning håller jag inte med om, det inser man när man sett Wilson Audoio (Watt/Puppy) tillsammans med QSC slutsteg (SRA) och Klarkteknik EQ (Helix).
Detta går igenom i det flesta Pro-uppsättningar och jag skulle personligen vara försiktig med att säga som J-son, även om jag förstår vad han menar och erkänner att han säkert har rätt i de flesta fallen, beroende på vilken typ av EQ man väljer att använda.
Jag skulle inte tveka en sekund på att använda en bra EQ från exempelvis BSS/Klark Tekink mfl. i en riktigt fin HIFI uppsättning.
Jag vill även nämna att jag är fullt övertygad om att "Pro-Audio" komponenter vare det EQ, Processorer, slutsteg, högtalare etc.. är något som man som hifi intresserad skall akta sig för att se ner på, den tiden är och har varit förbi ett bra tag nu.
med vänliga hälsningar martinsson. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2003/09/12 19:04:48 |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 19:11:56
|
Martinsson; jag förstår vad du menar men till 99% så gäller det ofta "normala" eq:s vilket helt går bort.
Förövrigt så tillhör jag den gruppen som vill ha en så opåverkad signal som möjligt och då låta signalen gå igenom "en mängd komponenter" är inte att föredra. Ställa om frekvenser innebär även att man ändrar originalinspelningen och inte låter det vara dom det var tänkt från början. Förstå mig rätt |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 19:17:29
|
Den hifimässiga equalizern kallas numera rumskorrigerare. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2003/09/12 19:18:02 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 21:27:50
|
Klar poäng "Hatoil" och där fyller den väl en funktion, annars har jag en känsla av att eq.n används till att få fram ett idealljud, lika för alla inspelningar och oberoende av musiktyp, jmf. basfreaket. Det känns väldigt ointressant, en bra eq. kostar givetvis massor med pluring och sedan måste man veta hur den skall användas om man vill kompensera för de brister i inspelning och rum som kan finnas och detta är inte lätt. Risken är stor att man får andra förvrängningar i stället. I mitt tycke är väl skillnaderna en del av behållningen och akustikproblem bör nog angripas vid källan helst |
Bravo |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 21:39:10
|
Jag har ingen High-end utrustning men jag skulle inte vilja ha en equlizer, vill också att signalen skall vara så ren som möjligt. Vidare så skulle jag bli helt vansinnig! Jag hade satt mig i soffan och ställt in equlizern, men efter en stund så hade tänkt "men om jag hade höjt där och sänkt där, jag undrar" och så hade gått. Frustrerande hade varit för min del. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 01:52:21
|
En eq behövs egentligen mest för att kompensera dåliga skivinspelningar och där gör den en OVÄRDERLIG NYTTA. De flesta hårdare skivor, typ grind och trash, har riktigt sopig inspelning och går inte att spela på en korrekt anläggning. Jag satt senast igår och jämförde mellan min Sentec SC-9, en Proton AP-2000 och en HK AVR7000. Vid bra inspelningar, som Madonnas Ray of Light eller Eric Bibb- Spirit and the Blues, så låter Sentecen överlägset bäst. Vid byte till lite hårdare musik, hardcore gick den däremot inte att lyssna till. Det lät för dj-ligt. Protonen och även HK:n lät däremot rätt ok, speciellt Protonen där det finns bas-eq förutom tonkontrollerna. Vid samtliga tillfällen spelade vi genom ett signature-slutsteg. Jag har faktiskt aldrig förstått vaför man inte ska kunna kompensera ljudkurvan. Det är en självklarhet att det behövs. Inget rum är det andra likt. Att säja att man inte behöver tonkontroller är lika befängt som att säga att musiken bara skall spelas på samma ljudnivå, med samma ljudstyrka som när den spelades in och därför strunta i att utrusta förstärkaren med volymkontroll. På de mellan 2-300 rockkonserter jag varit på har man nästan alltid kunnat känna basen rent fysiskt. För det krävs det enorma effekter och de flesta har ju grannar. Örat däremot är känsligt för ljud i området runt 2-3000Hz har jag för mej. För att då kunna återskapa den upplevelse du har på en konsert utan att för den sakens skull spela så starkt är du tvungen att sänka ljudstyrkan på mellanregistret betydligt. Det kan du ju bara göra med en bra eq. Och en bra eq kan du ju dessutom koppla ur/ förbi när du ska finlyssna.
|
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 02:52:45
|
Visst kan en eq vara praktisk... Att använda en dylik till rumskorrigering (vilket nästan alltid görs i livesammanhang) är iof att angripa problemet lite sent i kedjan. Optimalt är ju att rätta till akustiken med absorbtion, diffusion etc. Det kan ju trots allt göra underverk. Men som sagt en bra eq får man ju pytsa ut lite pengar för... Behringer har visst någon variant som används flitigt inom HiFi. Är själv lite skeptisk till det märket då det är budget av budget....
/J |
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 09:22:54
|
quote: Jag säjer det som jag sagt många gånger tidigare att man kan få t.ex. en 50 tals inspelning att låta som om den var gjord förra veckan.
Hm jag har en hel del skivor som är inspelade "förra veckan" och som låter som om de vore inspelade på 50 talet. Ta bort det ljudet från de skivorna vore att förstöra inspelningarna de ska vara så och jag föredrar att låta 50 tals inspelningarna låta som de ska det blir fel känsla annars tycker jag. |
www.selleri.de
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 10:56:50
|
Hepcat: Det finnsa mångas inspelningar som man gärna skulle vilja att dom hade bättre ljud. Har du någon gång hört em gammal 78 rpm skiva och sedan lyssnat på samma inspelning i CD version. Det är det här som kallas mastring och det behövs en EQ och i vissa fall en Cedar processor.www.cedar-audio.com För min egen del skulle jag nog inte kunna leva utan EQ det är sååå bra med en bra EQ. Det här med 78 rpm var ett exremt exempel men det finns många andra senare inspelningar som man skulle vilja göra något åt..för att inte tala om vinyler.
gcs |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 11:53:32
|
Håller med Martinsson. Kan bara säga att skilj på hanteringen av en eq/rumskorrigerare och prylen i sig själv. Givetvis kan en dålig(nästan alla) korrigerare förstöra ljudet. Givetvis kan en bra korrigerare som är felaktigt inställd förstöra ljudet. OCH givetvis kan en rätt injusterad eq göra att ljudet blir bättre. Att hålla på och justera enskilda skivor är nåt helt annat, funkar inte. Dröm och glöm. Målar inte om mina tavlor heller så låt musikerna låta som dom gjorde när det spelades in. Musik är också konstverk som man inte ändrar på hur som helst. Då har ni så mycket fel i anläggningen redan. Olika inspelningar låter olika. Låter många dåligt är det fel. Proffs skulle aldrig spela i en lokal utan att brusa in ljudet om man inte använder enbart akustiska instrument som inte är elektroniskt förstärkta. Om alla skall höra bra i lokalen, nära scen och långt ifrån utan eko och återkopplingar måste man använda eq och delayer etc. Om man inte vill få en massa konstiga fenomen där högtalarna för musikerna skall interferera med PA-staplarna på sidorna av scen måste man också tweaka en del etc.etc. Däremot så är det en dramatisk skillnad i ljud ifrån en billig analog oktavbands-eq som man "lyssnat in" och en digital ters eller parametrisk proffeq som man mäter in. Kolla in JBL DSC280 och läs vidare på www.siasoft.com hur man justerar i dom olika casen så förstår man att alla grejor inte går att bedömma över en kam. Sedan kan man lyssna in om man behöver småjustera dom inställningar som mätningen föreslår men att börja ifrån noll utan mätningar går ej. Möjligen har man så svår akustik att man får svälja en del fel för att utrustningen kanske inte klarar korrigeringar på en massa dB i olika riktningar utan att börja låta illa. Blanda inte in tonkontroller i diskussionen. Dom fungerar endast om man har någorlunda rak frekvensgång. Djup, rymd och storlek på ljudbilden ändras dramatiskt om man kan eq:a en anläggning ihop med ett rum rätt. Tänk på det när ni bedömmer stereobilden ifrån olika grejor. Om man nu vill ha ren signal till öronen så kan man ju börja med att plocka bort dagens försteg och köra Cd:n rakt in i ett digitalt delningsfilter vidare till separata slutsteg för varje högtalarelement. Annars är det tyvärr så att delningfiltrena i högtalarna ställer till mer elände än en riktig eq/elektronisk delningsfilter någonsin skulle göra eller också blir dom så komplicerade att det bara är få slutsteg som klara upp att driva högtalarna. Annars är det ju med eq som med kablar etc. många som inte har lyssnat på skillnader tycker ändå pga av närmast religösa principer generella saker. Lyssna och testa först. För er som är lyckliga utan eq var glada ändå i er tro kanske en eq inte skulle tillföra nåt men man vet ju aldrig;-). För er som är nyfikna, det finns mycket att upptäcka, alla proffsgrejor kanske inte är så dåliga ändå. För er som har en och är nöjda så bra. Själv skulle jag aldrig fundera på att provlyssna grejor utan att veta att man gett dom en maximal chans att förbättra ljudet. En "bättre" grej kan ju få det att låta sämre om den avslöjar brister i ens anläggning-rum. Alla grejor lider av fel. Finns inget som är bättre än verkligen. Man måste bara hitta en kombination med fel man kan leva med. mvh/harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 12:49:31
|
Eftersom alla skivor håller olika kvalite så medför tidigare resonemang att man måste sitta och "tune:a" in varje skiva för sig....jobbigt... |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 13:03:18
|
Vi talar om olika saker. Jag har aldrig menat att man ska manipulera med rumsequalitationen utan jag menar att man ska jobba som man gör i en studio. Jag förstår att jag är inne i fel forum men det kan ju ändå finnas medlemmar som ändå är intresserade. Ni som tycker att man ska lyssna på original ljudet kan ju forstätta att göra det men jag skulle tro att om en tekniker hade haft dom möjligheterna som man har idag så hade man varit jävligt glad. Man ska inte tro att ljud naturligt alltid låter så bra som det gör på skiva.
gcs
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 13:05:57
|
J-son: Det är inte jobbig det är kul och du slipper att göra det om du inte vill. Den som inte har provat och hört resultet vet inte vad han talar om.
gcs |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 13:10:58
|
Jag säjer det som jag sagt många gånger tidigare att man kan få t.ex. en 50 tals inspelning att låta som om den var gjord förra veckan.
Full fan!! Med tanke på att dagens flesta inspelningarna inte kommer i närheten av 50-talets så undrar jag hur du menar? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 13:15:23
|
Det kan man inte skriva om utan det ska visas praktiskt. |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 13:19:52
|
gcs; du har aldrig reflekterat på att det redan har suttit en tekniker och anpassat (mixat) ljudet som de vill att det ska låta.
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 13:21:07
|
gsc;
Ännu har jag inte hittat många inspelningar som jag skulle vilja göra något åt frekvensgången på jag tycker det brukar räcka med placering och akustik åtgärder och jag spelar trots allt 99% vinyl en skiva finns det som jag skulle vilja göra något åt och det är "ram it down" med Judas Priest utav dem jag har. Däremot när man spelar själv så tycker jag att eq kan vara bra att ha för då ska man ju skapa något själv. Ja jag har hört 78 varvare oxå. tycker ofta att remastrade CD skivor har tappat det mesta av känslan men finns undantag. Det mesta av min favorit musik är trots allt inspelad på 40 och 50 talet och då även den musik som görs idag med gamla studio grejor och gamla instrument som skall låta och ha en känsla av att de är inspelade i någon liten studio i början på 50 talet. Exempelvis Sun inspelningar tycker jag närmast är ett helgerån att försöka ändra på. |
www.selleri.de
|
Edited by - Hepcat on 2003/09/13 13:22:06 |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 14:29:26
|
Har aldrig fattat vitsen med en EQ. På en billig plast anläggning alá 1995:- från Halléns så kankse det kan vara vits med en. Men har man en fin hifi med komponenter som sammarbetar med varandra så tycker jag det verkligen är bara i vägen.
Men vad ved jag jag har ju bara ett par öron att gå på. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/09/13 14:30:37 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 14:40:03
|
Visst det är sant att vissa inspelningar ska man inte ändra på eftersom man alltid har hört dom med "skitigt ljud". Då ska det oxå vara det i forstättningen. Men det finns en hel del andra inspelningar. Jag tänker på det här med gamla 78 varvare..det finns en serie med gamla Decca/Amerika inspelningar från 30 talet som man lyckats plocka fram ett vidunderligt bra ljud med frekvenser upp till 15 KHz. Orignal skivorna hade som en puckel vid mitt frekvensen för att sedan rulla av vid 5 KHz. Om en sådan renovering är dålig ja då vet jag inte vad som är bra.
gcs
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 14:55:54
|
J-son: Teknikern har säkert gjort så gott han har kunnat men han hade gjort ett bättre jobb med dagen EQ:n. nin: Jag talar inte om dagens inspelningar..dom är i regel mycket bättre än före säj 1985. Men som tidigare sagt så har jag skrivit om det här i fel forum. Jag tror att vi ska sudda ut allt sammans så kan vi prata om något annat i stället..t.ex. om olika kablar eller om balanserade kablar kontra obalanserat.
gcs |
|
|
Topic |
|