Author |
Topic |
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 13:16:58
|
Jag själv tycker att priserna är hutlösa , men bolagen är på väg att sänka priserna. Dom måste skydda sig annars går det åt pipan. O som redan är nämt , det kommer att kopieras även om priset på en platta är 5 kr.
Tror du på det själv? Självklart så skulle det flesta köpa skivor om det kostade 5 kr styck. Är man så fattig så man kopierar en skiva för 5 kronor så har man nog inte råd med en cd-brännare heller |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 14:56:42
|
Bravo: "Problemet med att ladda ned, som det påstås för att förhandslyssna, är att det sänder fel signaler och ger felaktiga argument till mastodontbolagen som kan hävda att vi gör väldigt atraktiva produkter, men folk vill inte betala."
Bra poäng där, men hade bolagens direktörer haft samma IQ som hade salladshuvud hade även dom förstått att det skulle kunna vara lämpligt att fixa så att man kunde provlyssna på deras artister, t.ex. på bolagens eller atristarnas hemsidor på Nätet. Du skulle folk slippa böka med P2P och sitta och själv söka upp och vänta på det man vill höra. Många små bolag och mer eller mindre kända artister har mp3or eller motsvarande man kan lyssna på. Men när får vi se det hos Dom Stora? Förvånande att inte virgin har den servicen, deras Richard Branson brukar ju vara pigg på nya, frächa idéer.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 16:03:32
|
Problemet med att ladda ned, som det påstås för att förhandslyssna, är att det sänder fel signaler och ger felaktiga argument till mastodontbolagen som kan hävda att vi gör väldigt atraktiva produkter, men folk vill inte betala.
Nej, sålänge vi KÖPER produkterna som är BRA så ger det bara positiva signaler, IMO.
Sedan så finns det redan ett fungerade kopieringsskydd:
In the news: RIAA BREAKTHROUGH
Music Industry Unveils New Piracy-Proof Format:
A Black, Plastic Disc With Grooves On It
Music bosses have unveiled a revolutionary new recording format that they hope will help win the war on illegal file sharing which is thought to be costing the industry millions of dollars in lost revenue. Nicknamed the 'Record', the new format takes the form of a black, vinyl disc measuring 12 inches in diameter, which must be played on a specially designed turntable'.
"We can state with absolute certainty that no computer in the world can access the data on this disc," said spokesman Brett Campbell. "We are also confident that no-one is going to be able to produce pirate copies in this format without going to a heck of a lot of trouble. This is without doubt the best anti-piracy invention the music industry has ever seen."
As part of the invention's rigorous testing process,the designers gave some discs to a group of teenage computer experts who regularly use file swapping software such as Limewire and gnutella and who admit to pirating music CDs. Despite several days of trying, none of them were able to hack into the disc's code or access any of the music files contained within it.
"It's like, really big and stuff," said Doug Flamboise, one of the testers.
"I couldn't get it into any of my drives. I mean, what format is it? Is it, like, from France or something?"
Invention: Teenage computer hackers struggled to access the new disc.
In the new format, raw audio data in the form of music is encoded by physically etching grooves onto the vinyl disc. The sound is thus translated into variations on the disc's surface in a process that industry insiders are describing as 'completely revolutionary' and 'stunningly clever.'
To decode the data stored on the disc, the listener must use a special player which contains a 'needle' that runs along the grooves on the record surface, reading the indentations and transforming the movements back into audio that can be fed through loudspeakers.
Even Shawn Fanning, the man who invented Napster, admits the new format will make file swapping much more difficult. "I've never seen anything like this," he told reporters. "How does it work?"
Pirates: Their days are numbered.
As rumours that a Taiwanese company has been secretly developing a 12 inch wide, turntable-driven, needle-based, firewire drive remain unconfirmed, it would appear that the music industry may, at last, have found the pirate-proof format it has long been searching for.
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 16:25:06
|
nin;
Det är bra det formatet det tar en helsikes tid att föra över information till datorn plus att det låter så bra också. De flesta mina skivinköp är just det piratskyddade formatet vare sig jag köper nytt eller begagnat och jag ger hellre 220:- i det formatet än 180:- för det silverglänsande formatet. Det släpps så mycket på det formatet så jag hinner ändå inte köpa allt jag vill ha. så släpps inte skivan på det formatet så är risken att jag köper skivan mycket mindre. |
www.selleri.de
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 23:57:15
|
Hähä, back to basic "nin".
Tyvärr är problemet att det finns för många musiktjuvar och de flesta struntar i kvaliteten, därav bolagens, i detta fall, inte helt ologiska slutsats. Däremot är det ju helt klart att de stora bolagen med vare sig kvalitet och mervärde inte hängt med i utvecklingen och att det är det stora problemet som bolagen inte vill se. Logiskt blir då att nedladdningen förhindrar ett förnyande av branschen, då det ger skivbolagen fel fokus.
I längden borde inte skivbolagen kunna fortsätta med allt sämre produkter, kopieringsskydd som både försämrar ljudkvaliteten och gör det omöjligt att spela på valfritt medium, attackera konsumenterna, skrika på hjälp hos olika lagstiftande församlingar osv., utan att en enda sekund fundera över om produkt, distribution eller management behöver förändras. Ett annan tankegång som de borde tänka på är ju att det finns flera medier idag och att pengarna självfallet splittras upp mellan dessa, en lika stor kaka kan inte längre tillfalla skivbolagen, de får tävla med spelbolagen och filmen också.
Piratkopiering fördunklar dock budskapet till bolagen och försenar processen. Det enda som fungerar är köpbojkott om man vill ha några vettiga förändringar. |
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 01:10:23
|
Alltså, jag tycker det finns massa åsikter och "fakta" som styr denna debatt som enligt mig är helt åt helvete. Vi kan ta från början.
Anledningen varför skivbolagen i USA klagar är att:
A. Det säljs färre ANTAL skivor. B. Dom ser att fullt med folk laddar hem skivor över nätet.
Om vi börjar med A. Som det har tagits upp innan så säljs det främst mindre skivor i USA p g a att dom släpper FÄRRE skivor. Sedan så är kvaliten på det dom släpper oftast dålig. Samlingsskivor upp till öronen, skivor med ihopplockade fejk grupper mm, allt för att tjäna så mkt pengar som möjligt, gör att folk tappar intresse. Så såklart det säljs mindre skivor när dom släpper färre skivor och det dom släpper har dålig kvalite.
Vad dom ska göra åt detta är inte så svårt. Att dom börjar agera som SKIVbolag istället för bara vara ut efter att tjäna snabba stålar. Ge plats för intressanta grupper, även om det inte är den sortens musik som säljer just nu. Låt dom grupperna växa med tiden och släng inte ut dom om dom inte säljer guld på debutskivan. Och ge ut MER musik.
Ang B. Att anser 1 000 000 MP3:or av en viss låt är en försäljningsförlust på 1 000 000 CD's är korkat. Om vi kollar vilka som tankar ner så ser vi främst två grupper: *Unga oftast studerande killar/tjejer med dålig ekonomi. *Musikintresserad i alla åldrar (fast främst kanske under 45-50 år).
Om vi tar första gruppen så är det ju så att en finnig kille som bor hemma, får 500 kr i månadspeng och ligger med 1000 st skivor i datorn på MP3 inte är en förlust för bolagen. Han hade aldrig köpt 1000 st skivor. Visst, han utnyttjar MP3 och det ger inga stålar till bolagen eller artisterna, men han hade aldrig köpt någon mängd skivor ändå.
Och bolagen kontrar med att i undersökningar så säger denna gruppen människor att dom köper färre CD skivor nu när dom tankar ner. Då tror folk att dom köper färre p g a MP3. Jag tror inte det är så enkelt. Idag så finns för denna gruppen 3 saker som kostar massa pengar som dom hellre lägger stålarna på än på bakgrundsmusik (som dagens musik i många fall blivit). Det är DVDfilmer, mobiltelefoner (minst 2 nya varje år) och dataspel. Att köpDVD har gått som en raket rakt upp i försäljning verkar ingen av bolagen han tänkt något vidare på. Vi människor har en viss budget, och väljer vi att lägga det på DVD istället för CD skivor så blir det inga CD's.
Så vad ska man säga åt denna gruppen? Inte mkt, eftersom för dom är inte musik viktigt, hade dom inte kunnat ladda hem skivorna så hade dom skitit i att köpa dom. Vart är den stor förlusten?
Den andra gruppen är musikintresserad. Och som ni själv hör, denna gruppen är vi. Vi som laddar hem nya musik, testlyssnar på den och är den bra så köper vi den. Att jag personligen känner ett 10-tal människor som köper MER skivor nu när man kan så lätt lyssna på ny musik borde vara något som bolagen skall vara glada åt. Jag skäms inte 1 sekund över att ha laddat hem 20 nya skivor nu i lördags. Av dessa har jag redan hört 3-4 som jag skall beställa och jag har inte lyssnat igenom hälften. Av dessa så är flesta om dom grupper jag aldrig hade träffat på innan om det inte var för nätet och MP3. Att få testlyssna har ju alltid varit okej innan, i skivbutiken t ex. Lika självklart som att man testkör en bil innan man köper den. Men idag så är det oftast svårt eller omöjligt att lyssna på skivor i butiken. Och sedan så har dom kanske inte skivan inne. Då är att lyssna hemma mkt bättre. Där kan jag ge en skiva 2 kanske 3 lyssningar i lugn och ro (medans man kanske kollar hifi forum bl a) innan man bestämmer sig. Som t ex nya Laibach - Wat. En skiva som var sådär vid första lyssningen men efter hört den 3-4 gånger så är den med på min nya beställning! Rek! Hur många skivor är det inte som lyfter efter hört dom några gånger? Hade jag märkt det i skivbutiken? Nej. Så för denna gruppen är MP3 räddningen för skivbolagen.
Detta är min åsikt om detta. Så jag uppmanar alla på detta forumet, lär er att ladda hem musik så lär ni få en mkt bättre och blommande skivsamling efter ett tag.
/Mattias |
Edited by - nin on 2003/09/16 01:21:30 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 01:38:39
|
Din analys låter trolig, stämmer som du ser i stort sett med mitt något kortfattade inlägg, men problemet är att skivbolagen vägrar att se det på samma sätt. De vägrar inse att marknaden och utbudet inte ser ut som på sjuttiotalet. Därav slutsatsen - köpbojkott tills de guldglänsande slöhögarna begriper. Tills dess lär denna fullständigt häpnadsväckande cirkus fortsätta med illa fungerande kopieringsskydd, stämning av småungar osv. |
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 01:54:16
|
Det roliga är att köpbojkott snarare är ännu värre. För då kommer dom tro att vi laddar hem ÄNNU mer mp3:or och skiter i att köpa skivorna. Sedan så lyssnar jag på musik, så vill jag ha skivan så köper jag den, även om det ger pengar till idioter. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 03:33:35
|
Nedladdningar tror man väl inte på, de undersöker man väl, ingen nedladdningstrafik ingen kopiering.
Skulle dessutom ALLA ladda ned musiken utan att köpa skulle nog det paradoxala inträffa att bolagen skulle vara tvugna att byta strategi eller gå i konkurs. Felet där är att även artisterna skulle gå samma väg. |
Bravo |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 09:04:53
|
Problemet med MP3 är ju att tyvärr så lägger folk inte ner tillräckligt med tid och pengar på sin anläggning så att de kan höra hur uselt det låter med MP3.
Det är ju egentligen bara vi som har hifi och musiklyssnande som intresse som hör skillnaden eftersom vi har tillräckligt högupplösta anläggningar som kan visa hur uselt det låter med MP3.Gemene man sitter ju där med kompaktanläggning för 4995:- som skall klara allt.
Men som det talats om tidigare i denna tråd så har ju dvd:n ökat väldigt mycket och folk har fortfarande samma budget.Mvh Kristofer |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 09:42:33
|
nin: Håller med i din analys av musikköparen. För min egen del så så köper jag mindre antal CD/LP nu då en del av min budget går till DVD köp. MP3 tankar jag ner i bland för att lyssna på låtar som jag inte har hört innan, eller för att lägga på någon bärbar enhet. Men då är det många gånger låtar som jag redan har, på LP, och själv inte orkar spela över till MP3. Är det olagligt att tanka ner en låt som jag redan har på LP eller? Sedan när jag har lyssnat färdigt på låtarna så raderas de, jag har ju inte hur mycket diskplats som helst, och orkar inte bränna över de till CD, som skulle resultera i ett kaos att hålla reda på alla låtarna. Annars tycker jag det fungerar utmärkt att lysna på nya låtar/skivor med streaming direkt, visserligen får man många gånger inte höra hela låten men det ger en bra upfattning om vad det är för musik. Och det tycker jag är tillräckligt.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 13:23:53
|
whiskyman: Kvalitetsskillnaden på mp3 är enorm. Ibland låter det skit, ibland mycket bra. Är det bra ljud på orgnial CDn och man använder en bra encoder och minst 192kbit/s så är det ytterst få som kan höra skillnaden mot orginal, oavsett anläggning. Problemet är att folk envisas med att köra med 128kbit/s, vilket i dom flesta fall är fullt hörbart om orginalet håller hög kvalitet.
Gemini tar upp en annan intressant sak här, nedladdning av musik man redan har. Själv har jga mängder av nedtankade mp3or som jag även har på skiva. Men det är helt eneklt enklare att ladda hem än att gå och hämta skivan :-) |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 14:20:52
|
Hej Mr Älg,om du nu säger det.. Men jag har aldrig haft särskilt svårt för att skilja ut MP3 mot originalet. Mvh Kristofer |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 15:53:53
|
En fråga mitt uppe i allt.
Vad gör man om man köpt en cd, som är kopieringsskyddad, och nu inte kan spela upp den? Jag fick Iron Maiden senaste i födelsedagspresent igår, och till min besvikelse kan jag inte lyssna på den, då jag just nu bara har datorn som källa
//Johnny |
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 16:38:08
|
Lämna tillbaks produkten, den fungerar ju inte. Ju fler som lämnar tillbaks "defekta" produkter desto större chans att producenterna reagerar. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 17:13:31
|
Man kanske ska kontakta konsumentombudsmannen om man köper en skiva och den inte går att spela. Uppbenbarligen är produkten medvetet defekt från tillverkaren, som alltså lurar konsumenter att köpa deras icke-fungerande produkter. Är det ens lagligt att göra så? Borde inte vara det... |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 17:59:32
|
Ju mer man läser av detta, ju större förståelse får man för skivbolagens åtgärder. För dom som lyssnar på DSD gäller det att handla nu - snart sägs det vara nya, signalintegrerade, spärrar på gång för att stoppa kopieringseländet.
Vem är det som betalar i slutändan... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 01:40:47
|
Förvisso är skivbolagens åtgärder delvis begripliga "Timbre", men det undantar ju inte skivbolagen från att samtidigt använda dessa nedladdningar som svepskäl för att undgå kritik för sina egna tillkortakommanden. Så vitt jag vet har ju vinsterna aldrig varit större. Detta har bl,a åstadkommits genom minskat utbud, dvs färre nya artister och fler skivor med säkra kort, dvs. ett totalt sätt mindre utbud men med högre vinster. En sådan politik brukar inte hålla i längden, de flesta vill ha något nytt efter ett tag och då är dansbandshit vol. 15 inte den största succén. Skivbolagen har m.a.o. liten nyskapande förmåga.
Grabbarna har rätt i mycket av sin kritik, även om de handlar fel i sak, t.ex. att var skall man provlyssna på musik om inte på nätet. Det är upp till skivbolagen att skapa en produkt som folk vill köpa istället för att erbjuda en halvtaskig skiva som bara går att spela på vissa medier, ibland, om man har tur.
Skivbolagen vägrar envetet se över sin roll som både manager av artisten till att vara distributör, De kanske inte skall handha hela kedjan osv.
I en bransch med låg kreativitet och litet nytänkande blir gärna de lätta åtgärderna de sanna, även om de leder till ruin på sikt.
I det fallet har skivbolagen alldeles för lätt att hitta på enkla svepskäl för att dölja sin bristande kreativitet.
Slutligen får nog också bolagen inse att folk idag, när det finns så många nya medier, inte kommer att lägga ned samma summa eller mer ändå, på skivor |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 19:53:36
|
"Är det olagligt att tanka ner en låt som jag redan har på LP eller?" Skrev Gemeni, i sitt inlägg (Posted - 2003/09/16:09:42:33)
Detta undrar jag med faktiskt. Är det någon som vet detta
|
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 20:26:46
|
Är det olagligt att tanka ner en låt som jag redan har på LP eller?
Det är det säkert men moraliskt sett så har du redan köpt skivan och gett artisten sina pengar. |
|
|
vecc
Member
458 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 20:57:34
|
Nin: Varför skriver du "det är det säkert", när du inte vet ett jota om det här? Svarar du självsäkert på allt du läser utan att ha nån grund att stå på?
Att ladda ner: ICKE olagligt. Punkt!!!!
Den lagliga biten är en djungel. så jag orkar inte fördjupa mig. Men folk som svarar utan att tveka inom områden dom inte vet nåt om retar mig. Den här tråden har typ 40 för många svar redan från "gurus" som tror sig veta.
Ett annat STORT problem är att diskussionen pågår mellan flera generationer, mao man har svårt at ta till sig varandras åtgärder/tankar osv...
-Vecc |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 21:58:26
|
quote: Att ladda ner: ICKE olagligt. Punkt!!!!
Kan intyga på det att ladda ner är inte olagligt men däremot så är det olagligt att dela med sig. Och eftersom de flesta P2P program kräver att man delar med dig så kommer man sannoligt att vara olaglig ändå om man inte utnyttjar något leacher program. lite kort så. sen är det ju en moralfråga och om man redan har låten på skiva så har man ju betalat den inget moraliskt dilemma för mig mao. |
www.selleri.de
|
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 22:02:11
|
Ja att det skall ske en prisänkning från "mastodontbolagen" är ju bra.
Men sen är det ju frågan om det verkligen kommer att komma konsumentarna (vi) till godo.
För det kan var ett utmärkt sätt för butikerna med att hålla kvar det gammla priset för att öka sin egna vinst. Om så sker hur skall man lösa problemet med piratkopieringen? Detta fenomen har varit förut fast inte innom musik utan på andra områden. *suck*
Det borde ju kollas upp med att butikerna sänker priset med. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 22:22:36
|
Nin: Varför skriver du "det är det säkert", när du inte vet ett jota om det här? Svarar du självsäkert på allt du läser utan att ha nån grund att stå på?
Att ladda ner: ICKE olagligt. Punkt!!!!
Den lagliga biten är en djungel. så jag orkar inte fördjupa mig. Men folk som svarar utan att tveka inom områden dom inte vet nåt om retar mig. Den här tråden har typ 40 för många svar redan från "gurus" som tror sig veta.
Öhhh, vad har jag gjort dig?? Skärp dig!! Ja, jag vet att det är lagligt ÄN men det är lagförslag som riksstaden har antagit som gör det OLAGLIGT. Men NÄR det börjar verka vet jag inte. Lägg av med din egen attityd grabben. |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 22:51:41
|
Det kommer att bli olagligt att ladda ned upphovsrättskyddat material f.o.m. 040101. Lagen kommer dock att bli ganska svår/jobbig att kontrollera efterlevnaden av. Troligen kommer heller ingen att bry sig. Som att cykla mot rött ungefär. Jag gör det varje dag. |
|
|
Topic |
|