HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Kopieringsskydd = defekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:30:26  Show Profile Send ekman a Private Message
har faktiskt börjat med det på senaste tiden =)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:33:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

Sjöutsikterna och dagspriset på kolja är bra alternativ...
Sälj inte tunern!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:41:25  Show Profile Send ekman a Private Message
nja lyssnar aldrig på radio hemma, radion är mest som skval i bilen osv så då känns det vettigare att lägga dom pengarna på den delen av stereon som jag använder

men OM jag hade lyssnat på radio så hade jag aldrig gjort mig av med T-101an
Go to Top of Page

jls
Member

66 Posts

Posted - 2003/09/14 :  01:01:47  Show Profile Send jls a Private Message
jag tycker iaf att "nätet" har ett oslagbart utbud på musik man kan lyssna på innan köp. Visst kanske det för vissa känns fel, men skivbutiker tar inte alltid in just det du vill ha därför måste jag lyssna på det på något annat sätt innan jag köper. Annars slänger jag ju 200.- i sjön eftersom jag ställer skivan i något mörkt nörn och innbillar mig själv att jag inte köpte den..
Jag kan då säga att det inte känns fel för mig, jag bränner inte ut musiken jag laddar hem heller, jag lyssnar på den i hörlurar på dator och sen köper jag det för att jag inte gillar det ofta upppumpade basljudet som mp3 filerna har.

Edited by - jls on 2003/09/14 01:02:36
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/14 :  02:06:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vill man protestera mot de övergödda farbröderna på skivbolagen gäller bara en regel, sluta köpa och sluta lyssna på deras överprissatta lågkvalitativa produkter.

Gynna små seriösa bolag och artister i stället.

Nedladdning av filer lurar bara jätten Glufsglufs att tro att man vill ha deras produkter generellt, men utan att betala, i alla fall skyller de på detta för att lura olika myndigheter att skapa nya lagar.

Skivbolagen borde inse att vi inte lever på 60-t. då skivbutiken i staden var enda möjligheten att köpa musik, utan att möjligheterna är flera idag.
Det är dags att ändra strategi, höja kvaliteten, skapa mervärden till produkten som inte kan laddas ned, använda nya distributions- och betal- former osv.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/14 21:07:13
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/09/14 :  08:13:13  Show Profile Send n0p a Private Message
Timbre>> VAD grundar du DIN trend att folk har slutat köpa skivor som de vill ha?

Den uppfattning som jag har och stora delar av befolkning delar med mig är att, vi köper det vi vill ha. Men skivindustrin fortsätter prångla ut ren skit som ingen köper och får reas bort till grova förluster. Och för att få ekonomin att gå ihop så ska de vinst och förlust slås ihop vilket resulterar i ett enormt högt skivpris överlag.

Något som skulle höja mitt skivköpande vore att tydligare redovisa "vart mina pengar går". Om överskottet från den skiva jag köper skulle gå till ett passionerat bolag som satsar på musik skulle jag vara mildare inställd till det.

Men som det är ídag att mina pengar går till någon massproducerad skit eller än värre "smurfhits", det ställer inte jag upp på i ngn större utsträckning.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:19:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vi diskuterar helt olika saker. Det här handlar om kopieringsskydd och privatkopiering.

"Men som det är ídag att mina pengar går till någon massproducerad skit eller än värre "smurfhits", det ställer inte jag upp på i ngn större utsträckning."

Skulle det ge dig rätten att kopiera...

Här gäller väl exakt samma regler som för all annan konsumtion. Det som inte faller mig på läppen står jag över. Det jag verkligen vill ha får (bör) jag betala för.

Hellre en snurrande CD i spelaren än tio ospelade i garderoben.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:52:11  Show Profile Send n0p a Private Message
Men Timbre, var har jag argumenterat för rätten att kopiera???

Jag vill:

1. Kunna lyssna på de skivor eventuellt är aktuella för ett inköp, oavsett om det handlar om butik eller internet.
2. Betala för den skiva vad den kostar att producera/marknadsföra/distrubera. INTE tio andra skivor som jag inte är ett smack intresserad av att producera/marknadsföra/distrubera.
3. Bestämma mitt eget konsumtionsmönster.

Är det verkligen så omrimliga krav som jag ställer?

Sen den fråga som du Timbre undviker som jag därför upprepar är: Vilken butik är det som du handlar i som inte erbjuder sina kunder att lyssna på skivor innan ett eventuellt köp?

quote:
Musikproducenterna tvingar ju inte på oss sin produktion

Näe, förvisso men otvivelaktigt är att dem tvingar oss att stå för notan, oavsett om vi är intressarad av deras produktion eller inte.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/09/14 09:56:07
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:15:11  Show Profile Send Timbre a Private Message

Okey, då har vi diskuterat olika saker.
Självklart bestämmer vi vårt eget konsumtionsmönster och för egen del har det ändrats. Förr i tiden tyckte jag det var kul att gå till Bengans och Skivhugget i Göteborg. Där fanns utmärkta möjligheter att lyssna på skivorna innan köp. Numera blir jag bara stressad och handlar således allt via Internet.
Mässor, forumsträffar, tips, radion och "gammal känsla" () styr därför musikvalet.

Det fungerar för det mesta.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/14 :  14:45:20  Show Profile Send nin a Private Message
Timbre, Saken är den att många bor inte i storstäder och har därför ett MKT begränsat utbud att lyssna på. Sedan så även om det går att lyssna så är det mkt stressande och jobbigt.
Därför så laddar jag hem det som verkar intressant, lyssnar på det och sedan beställer det som är bra. Senaste beställningen på 3000kr var det ca 80% skivor som jag lyssnat först på MP3 innan, och säkert 40% av dom hade jag ALDRIG köpt om det inte var p g a MP3. Hade aldrig hört talas om dom innan.

En fråga, du köper utan att lyssna, hur vet du vad du ska köpa för skivor?? Läser du om dom eller ;)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:37:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Köper utan att lyssna...

Nä, det gäller i så fall bara mycket "säkra" kort. När jag har de tidigare skivorna och vill hålla samlingen aktuell.
Fourplay och Patricia Barber köper jag utan att lyssna...

Resten blir ju sånt man har tur att få höra i olika sammanhang.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:28:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En annan aspekt på det hela.

Filmbolag/musik bolag förlorar mer pengar på all film som tankas ner än på musiken som tankas ner. Men ändå slår DvD försäljningen rekord !

Ingen som har tänkt på att många gamla skiv köpare handlar DvD istället ??

Sen det där om att "jag bara tankar för att avgöra om det är bra eller dåligt" tycker jag är en dålig ursäkt. Man bara tillför mer bränsle till P2P programen.

Att jämföra det hela med kassetbandens tid går ju inte. Du köper skivan , kopierar till ett par kompisar inte till 100 000 kompisar.

Jag själv tycker att priserna är hutlösa , men bolagen är på väg att sänka priserna. Dom måste skydda sig annars går det åt pipan. O som redan är nämt , det kommer att kopieras även om priset på en platta är 5 kr.

Och om det nu är så att skivbolagen skyddar sin verksamhet med diverse spärrar är det så farligt då ?? Vi lyssnar mest hemma vid stereon inte i bilen eller datorn.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:36:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Man bara tillför mer bränsle till P2P programen."

Än sen då? Utan P2P programen hade jag köpt betydligt mindre skivor än vad jag trots allt gör. Troligen inte en enda. Kom också ihåg att vi betalar en "straffavgift" på alla tom-CDs vi köper. Jag har köpt massor av tomma CDs för hårddiskbackupper. Så jag har i princip betalat för att ladda ned en massa stoff. Tycker jag i all fall.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:39:00  Show Profile Send nin a Private Message
Och om det nu är så att skivbolagen skyddar sin verksamhet med diverse spärrar är det så farligt då ?? Vi lyssnar mest hemma vid stereon inte i bilen eller datorn.

Grejen är att ett flertal personer både inom high-end och artister (läs senaste HIFI+ där Peter Gabriel uttalade sig om att kopieringsskyddet förstör ljudet) att kopieringsskyddet inte bara försämrar för folk med bil CD mm utan att den ger en hörbar försämring av ljudet. Och är det NÅGOT vi INTE behöver idag är något som gör ljudet ÄNNU sämre än vad det redan är.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:40:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag förstår vad du menar , men dom som bara tankar för att lyssna borde vara i klar minoritet.

"straff avgiften" går väl knappast till bolagen utan staten ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:46:50  Show Profile Send nin a Private Message
Jag förstår vad du menar , men dom som bara tankar för att lyssna borde vara i klar minoritet.

Inte alls!! Snarare tvärtom.
Sedan så beror det på andra saker som vi tagit upp om innan. Det handlar om att i USA (eftersom det är främst ett problem i USA och för vissa blir det helt plötsligt ett problem för hela världen) att det släpps FÄRRE antal skivor i usa än innan. Inte undra på att det säljs färre skivor. I Frankrike, med en befolkning liknade med usa (västerlänsk, med ganska god ekonomi och internet anslutningar) så gick det åt andra hållet. Det beror på att man släpper mer skivor där.

Större delen av mina polare laddar hem massa skivor och alla dessa köper MER skivor nu än innan vi kunde ladda hme och lyssna på dom. Man VILL ha originalet.

Edited by - nin on 2003/09/14 23:49:39
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:57:09  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
nin: Mycket intressant jämförelse där med frankrike. Frankrike har länge haft som polecy att spela förhållandevis mycket inhemsk muisk i radio, dels för att den är bättre, dels för att stödja landets egna musiker och artister. Resultatet har blivit ett ett blomstrande musikliv med mycket bra musik. Tydligen köper dom mycket skivor också, men jag skulle gissa att det som Dom Stora Bolagen vill att vi ska köpa får stå kvar i skivhyllorna till föremån för franska artister.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/15 :  00:03:49  Show Profile Send nin a Private Message
Mr.Älg, EXAKT!! Och jag har gett en länk till en artikel om detta i en tidigare tråd om dessa "problem". Men det är synd att oberoende undersökningar inte kommer fram utan det är bara de stora bolagens "undersökningar". Som deras jävligt korkade ide att VARJE skiva/låt som laddas ner är en förlust.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/15 :  00:17:32  Show Profile Send Empress a Private Message
Timbre!

Hoppas att du har TV och betalar licens för den. Annars så har du verklige gjort di askyldig till att "piratlyssna". För TV-licenspengarna är för radion med. Även om de inget betalar för om du enbart har radio, men då är det andras licenspengar som sköter de omkostnaderna för dig. Lagligt sett inget fel. Men det är ju lika omoralistkt mot dem som betalar TV-licens som ,mot atirsterna, av dem som laddar ner musik från nätet.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/15 :  00:19:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Timbre skrev
quote:
Ja, skräpmusiken håller jag med dig om men det problemet blir ju inte löst genom att några betalar och några kopierar.
Bättre att lyssna på P1...

Kan du tala om när p1 eller någon annan kanal spelar den musiken som jag oftast lyssnar på.

Skivaffärerna har inget stort utbud av den musiken heller så provlyssna i förväg är i stort sätt omöjligt då jag behöver beställa skivorna på nätet oftast.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/15 :  04:17:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet med att ladda ned, som det påstås för att förhandslyssna, är att det sänder fel signaler och ger felaktiga argument till mastodontbolagen som kan hävda att vi gör väldigt atraktiva produkter, men folk vill inte betala.
Stäm lite, hota, gråt en skvätt för artisterna, kopieringsskydda (skit i kvaliteten och om den går och spela eller inte) och dra sedan en vals för de lagstiftande församlingarna om att det behövs nya lagar och pålagor.
Vi, skivbolagen, svär oss fria vi har en sååå bra produkt och artisten måste ju få betalt osv., det är de dumma konsumenterna som inte vill betala.

I princip stöjer man bolagens agerande med att ladda ned filerna, istället för att bojkotta smörjan till det blir några förbättringar.
Total bojkott är det enda som kan få bolagen att lyssna, inte att snika ned produkterna gratis.

Bravo
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/15 :  09:22:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Bravo;

Jag vare sig laddar ner eller köper från de stora bolagens skräpproduktioner, då jag inte är intresserad av deras material.
Men däremot från en hel del småbolag som jag kan ladda ner för att provlyssna och sedan köpa skivorna. En hel del laddar jag ner från artisterna direkt via privata FTP'er och ICQ mm varav flera av de artisterna tycker att man ska ladda ner musiken och gå på spelningarna istället då de tjänar mer på det och det att de har större chans att få sålt sina plattor och för att så många som möjligt ska ha chans att lyssna på deras verk då de inte pressas i allt för stora upplagor i bland tar upplagan slut på en helg och bara ibland pressas det upp mer.
ett exempel jag kan ta är "Go-Getters - real gone" den släpptes på voodoo records först i 1000 exemplar den tog slut samma dag den släpptes jag beställde den den dagen och fick en förtsa press medan kompisen beställde den samma dag och den var slutsåld sedan böt de bolag till Part records pressade upp tusen till samma sak där kompisen beställde när det var klart att den skulle släppas beställde han den och den var slutsåld han fick inte tag på ett exemplar fören vid fjärde utgivningen. Första pressen är den moderna rockabilly plattan som är värd mest av alla modererna rockabillyplattor.
idag är rockabillyn mycket större än den var då och nu släpps plattorna ofta i 500 eller 1000 exemplar och pressas inte om.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/15 :  10:07:49  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Total bojkott är det enda som kan få bolagen att lyssna, inte att snika ned produkterna gratis."

Just så...
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/15 :  11:21:28  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
det märks att olika generationer talar i den här tråden :/
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/15 :  11:29:25  Show Profile Send Larsen a Private Message
Näe, förvisso men otvivelaktigt är att dem tvingar oss att stå för notan, oavsett om vi är intressarad av deras produktion eller inte.

Instämmer.
Det är så mycket musik man vill ha, men det är för dyrt. Har helt slutat med impulsköp och jag kan ärligt säga att i rena pengar så lägger jag mindre pengar på skivor idag än tidigare bara pga priserna. Dom känns inte lika prisvärda helt enkelt. En sänkning av priserna skulle för min del inte bara leda till att jag får fler skivor för pengarna, utan även att jag skulle lägga mer pengar på skivinköp... vimsigt beskrivet kanske, men hoppas tanken gick fram.

Begagnat är finfint.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000