HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Kopieringsskydd = defekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/12 :  13:19:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kopieringsskydd = defekt

Nu har EMI , dvs ett av de skivbolag som säljer kopieringsskyddade cd hamnt i blåsväder eftersom en person i frankrike inte kan spela sina cd i bilen s cdspelare.

Läs mer här http://www.theregister.co.uk/content/54/32636.html

Det här hittade jag på dvdforum.Mvh Kristofer

Ändrade lite i rubriken.

Edited by - Pjotre on 2003/09/12 13:43:16

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/12 :  13:35:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är sant!

Har en kompis som inte kan spela Kent's i sin bil (BMW).

Faktum är att dessa "cd" med skydd inte får kallas för CD. Dom följer helt enkelt inte CD (compact disc) standarden. Därför fixar inte alla cdspelare att spela dom.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/12 :  13:45:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Visste inte att bilmärket i sig påverkade CD spelaren som sitter i bilen....
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/12 :  13:58:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Killen hade problem med en annan skiva och jag bad då kompisen ringa skivbolaget. Dom skickade en riktig CD till honom.

Det första dom fråga var:
- "Har du Audio eller BMW?"

Big Money Waste?
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

jls
Member

66 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:55:59  Show Profile Send jls a Private Message
Visst är det ingen rikig compact disc logo på skivorna med kopieringsskydd.. har för mig att jag läste nånstans att dom inte fick ha det för philips när skivorna inte gick att spela i alla läsare.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/12 :  17:53:19  Show Profile Send mace a Private Message
japp, Philips blev snea.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  05:48:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Allt detta är sniklyssnandets fel.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:13:14  Show Profile Send ekman a Private Message
sniklyssnandet??
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  11:26:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, trenden att inte vilja betala vad artister och skivbolag begär för sitt arbete.
Men att konsumera går bra.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2003/09/13 :  11:46:08  Show Profile Send Polarity a Private Message
<Timbre>
Yep, det é bara trist. Det är ett mynt med fler sidor än två, helt klart...

Skivbolagen bör däremot sluta att se sniklyssnarna som potentiella köpare och koncentrera sig på att göra produkterna billigare för dem som mass-konsumerar musik i "orginalformat". För "sniklyssnarna" kommer ju alltid att sniklyssna oavsett om en CD kostar 5 kr ute i handeln. Så är det ju, tyvärr...

Själv tycker jag att det riktigt tråkigt att man skall behöva betala drygt en veckas lunch-pengar för en skiva ute i butik.

I övrigt kan man ju inte annat än arg, när de vill att man skall köpa skivor med skräp infogat i mediet... i förhoppning att detta skall skydda mot sniklyssnare.

Uj, detta blev mitt första inlägg på forumet Hej allesammans!

Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2003/09/13 11:56:57
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:07:11  Show Profile Send Timbre a Private Message

En urgammal mänsklig tradition:

Du betala - du får köpa.
Du inte betala - du får inte köpa...

Musikproducenterna tvingar ju inte på oss sin produktion. Som det nu är får den betalande konsumenten en sämre produkt tack vare alla som försöker åka snålskjuts med sin digitala kopiering.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:17:17  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Precis vad jag själv tycker om detta. Försöker alltid hjälpa kompisar att förstå bättre, lyckas det?

NEJ!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/13 :  13:17:13  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det är inte kopieringsskydd, det är uppspelningsskydd. Alltså något som hindrar konsumentetn att spela sin lagligt inköpta skiva. Vilket ***** dumt påfund! Den enda effekten det har är att folk drar ned på sina skivköp så mycket det bara går. Vissa skivor "måste" man ju bara ha och dom köper i alla fall jag, men det där "kul-att-ha-köpandet" har helt upphört för min del.
Köpte nyligen en "CD-skiva" utan CD-loggon. Har hitils kunnat spela den överallt och göra kopior är inga problem, jag har provat. Att göra en kopia eller mp3-ripp av en uppspelningsskyddad CD är sällan några problem, jag har inte hört talats om någon som misslyckats. Däremot vissa mac-datorer som gått sönder när uppspelningsskyddade skivor försökt spelas på dom. Dåligt av skivbolgaen att sälja avsiktligt defekta produkter.
Go to Top of Page

jls
Member

66 Posts

Posted - 2003/09/13 :  17:59:22  Show Profile Send jls a Private Message
Jag anser själv inte att det är nått fel med att ladda ner ett par låtar från nätet om vi tar det som exempel på sneaklyssnande. Jag lyssnar på dom låtarna sen om skivan är bra så köper man ju den. Det är ju ungefär som att jag går och lyssnar på affärern, fast mycke bättre eftersom jag kanske först är tveksam..
Tycker inte det är nått fel iaf, jag köper inte mindre skivor än jag gjorde innan jag laddade låter, fast nu köper jag mycke mycke mindre dåliga skivor.

Edited by - jls on 2003/09/13 18:00:06
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:53:30  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, det finns många sätt att manipulera sin egen etik.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:31:31  Show Profile Send n0p a Private Message
Timbre>> Så du får alltså inte provlyssna på de skivor som du tänkt köpa i butik? Vart fan handlar du egentligen???

Angående din trend (var du nu har hittat den är en annan fråga, kanske i din kompost, vad vet jag?), övriga världen är väl snarare som så ATT FOLK KÖPER DET DEM VILL HA. Sen lämnar man kvar det man inte vill ha i butiken.

Skivindustrin resonerar som så att man "för ska få ha kvar förmånen" att köpa den skiva MAN VILL HA ska man tvingas att betala för ett antal andra skivor som man INTE VILL HA, för annars så kommer världen att gå under.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:10:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Gör du dig till eller...

Vi talar om skivor man vill ha men inte betala för.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:10:58  Show Profile Send Polarity a Private Message
Detta slutar väl som en typisk tråd där alla får uttrycka sin åsikt (liksom jag) och försvara sin etik (som någon skrev) tills tråden växer till xxxxx antal inlägg...

é det inte lika bra att stänga den lagom nu...

Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2003/09/13 20:13:11
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:48:26  Show Profile Send ekman a Private Message
så det ska inte vara något krav på skivbranschen alls då eller att prestera bättre produkter och ha konkurrenskraftiga priser??? piratkopiering är ju en effekt av att folk inte är nöjda
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:59:26  Show Profile Send Timbre a Private Message

Piratkopiering är en effekt av att folk är snåla.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:01:15  Show Profile Send ekman a Private Message
så vi ska bara vara tysta och betala menar du då eller oavsett vad för skit skivbranschen släpper?

jag föredrar en fri marknad med lite konkurrens där dom får jobba lite på produkten om dom vill sälja nåt
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:09:05  Show Profile Send Timbre a Private Message

Alternativet blir ju då att stå över om det är skräp. Det handlar inte om någon protest eller demonstration. Det handlar om ren och skär gnidenhet, att skaffa sig en musiksamling och låta andra stå för kostnaden.
Ingen kopierar väl musik man inte tycker om...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:21:47  Show Profile Send ekman a Private Message
nja det beror ju på hur man använder det hela om man gör som du säger och bara laddar ner och bränner osv för att spara pengar och aldrig köper en skiva DÅ är man snål

men jag och många med mig använder det som ett verktyg för att lyssna på musik innan man köper för att se om den är något att ha och på det sättet är det oslagbart speciellt med radios och skivbutikernas numera väldigt skrala utbud, men om musiken är bra så köper jag ju den alltid därom är det inte ens någon diskussion

för övrigt är det ju bevisat att folk som laddar ner musik nu köper mer skivor än dom gjorde tidigare för att dom fått upp ögonen för det på ett annat sätt helt enkelt
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:21:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Timbre

NU förstår jag ingenting ?? det är väl inte så konstigt
att folk kopierar skivor, med de priser som finns idag, vad
är det som motiverar att skivorna kostar runt 200 kr när själva
kostnaden för densamma är under 10 kr, det kallas för ocker !!!

Det är konstigt att det blir sådant liv nuförtiden, förr när man
kopierade till kasettband var det minsann ingen som höjde rösten och kallade folk snåla, för snålhet är det inte fråga om, jag hävdar bestämt om inte skivbranschen skärper till sig och sänker priserna eller lockar med något annat så kommer den att självdö, oavsett om vi är snåla eller inte, det är faktiskt så att alla har inte obegränsat med pengar att lägga på skivor, men skulle inte dessa människor kunna få njuta av musik ?? mkt konstig inställning måste jag säga

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:23:45  Show Profile Send ekman a Private Message
musik är en konstform och artisterna borde inte få betalt alls dom borde vara glada att folk lyssnar på dom och vill dela deras känslor osv osv då kanske vi skulle slippa all den SKRÄPMUSIK som härjar idag vars enda syfte är att tjäna pengar och återgå till musik med äkta känslor istället =)

lite radikalt och inte 100% seriöst kanske men ändå =)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:29:34  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, skräpmusiken håller jag med dig om men det problemet blir ju inte löst genom att några betalar och några kopierar.
Bättre att lyssna på P1...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000