HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Kopieringsskydd = defekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:24:15  Show Profile Send Empress a Private Message
Mr Älg!

Ah! Det förklara varför det blir så många älgar påkörda då.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:22:17  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
nin: ursäkta om totnen inte var ok, men varför skriver du inte rätt från början istället? :/
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:28:42  Show Profile Send hal a Private Message
Empress
Att älgar inte har mycket trafikvett har man ju märkt...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/18 :  02:44:42  Show Profile Send nin a Private Message
nin: ursäkta om totnen inte var ok, men varför skriver du inte rätt från början istället?

För JAG vet inte om när lagen träder ikraft om man kan ladda ner något som man redan äger utan att göra ett brott. Man har ju redan köpt rätten att göra sina egna säkerhetskopior mm.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/18 :  12:36:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att älgar inte har mycket trafikvett har man ju märkt...

Ja och snart är det älgjakt.13-19 oktober.Dock off topics, Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:38:12  Show Profile Send Empress a Private Message
Whiskyman!

Jag dristar mig till att beställa en älgSKAV.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:47:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Empress jag är inte ute på någon älgjakt men det var en arbetskamrat som skall ut som berättade detta. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:39:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ett citat från: Mats Andersson (http://www.uppsnappat.se/?url=ledare.jspx)

" En gång för länge sedan fanns det en apparat som kallades skivspelare i nästan varje hem. Den här typen av apparater är fortfarande i bruk, men de som händelsevis använder dem idag har oftast två stycken och ägnar sig åt att med handkraft frenetiskt rotera de stora svarta skivor som det finns ljud lagrat på, fram och tillbaka. En sådan sysselsättning var strängeligen förbjuden på den tiden det begav sig. Jag måste dock så här i efterhand erkänna att jag i smyg ägnade mig åt liknande (miss)bruk av skivspelare och skivor i syfte att försöka hitta dolda budskap från musikgrupper som exempelvis kallade sig The Beatles eller Led Zeppelin.

Med de stora svarta skivorna som var ungefär 30 centimeter i diameter, kunde vanligtvis sex musikstycken i följd spelas upp, varefter man var tvungen att vända skivan för att kunna njuta av de återstående sex mästerverken. Sedermera ersattes de skrymmande, relativt ömtåliga och kanske inte speciellt användarvänliga skivorna av små CD-skivor som dels rymde mer musik och som dessutom inte behövde vändas för att spela upp det kompletta innehållet.

Innan den här inledningen fullständigt spårar ur, vilket jag känner att den kanske redan har gjort, försöker jag komma till kritan och konstaterar att de stora skivbolagen har upptäckt att även dagens digitala skivor har två sidor och att den hittills oanvända sidan kan fyllas med innehåll som ger produkten ett mervärde som kan behövas för att locka skivköparna tillbaka till butikerna. Dags att återuppliva vinylvändandets ädla konst, måhända.

Att låta ena sidan på den lilla plastskivan fyllas med ljud och den andra, som är i DVD-format, med ett kompletterande innehåll är ett snilledrag som om det sköts rätt, kan bidra till att vi får se en smärre rusning till skivbutikerna igen.

Glädjande är att musikindustrin äntligen verkar ha höjt blicken från den defensiva och preventiva användning av teknik som man verkar ha stirrat sig blind på i takt med att hoten från Internet har ökat. Man verkar nu börja inse att man med teknikens hjälp kan försöka ge konsumenterna ett mervärde, en sysselsättning industrin faktiskt fantasifullt och framgångsrikt ägnade sig åt med de begränsade tekniska resurser som stod till buds under vinylskivornas blomstringstid.

Fantasin är naturligtvis det enda som sätter gränserna för vad den hittills oanvända skivsidan kan fyllas med, och det största misstaget bolagen kan göra är att rutinmässigt fylla den med de dyra musikvideoproduktioner som ändå spelas upp till leda i en massa tevekanaler.

Som jag ser det kan det som skapar mervärde framställas till väldigt låga kostnader. Enkla videoinspelningar från albumets tillblivelse i studion, artistintervjuer och konsertupptagningar räcker långt för att mitt eget habegär ska väckas och att frestelsen att ladda hem musiken från någon fildelningstjänst skulle bli enormt lätt att motstå.

Det kanske är för tidigt än, men det skulle vara roligt att kunna ropa hej och konstatera att musikindustrin har kommit åtminstone en bit över ån och lyckats skaka av sig en del av den negativa, defensiva och konsumentfientliga synen på användningsområden av de nästintill obegränsade tekniska möjligheter som står till buds. Möjligheterna och resurserna står ju bara och väntar på att bli brukade på ett fantasifullt, positivt och i förlängningen inkomstbringande sätt.

I sanningens och rättvisans namn måste jag väl säga att det enligt mitt förmenande inte bara är musikindustrin som skulle behöva ta ansats inför ett djärvt språng från den negativa till den positiva sidan av ån.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:39:07  Show Profile Send Empress a Private Message
Whiskey:

Oh!

Skönt att Älgen här inne inte går under jaktlagen i alla fall.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000