Author |
Topic |
Grillen
Member
154 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 11:32:02
|
Tjena!
Vad ska man använda för lod när man löder kontakter? Med eller utan flussmedel? Tennhalt? Silver? |
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 11:50:02
|
Det duger med vanligt lödtenn för elektroniklödningar. |
S |
|
|
Grillen
Member
154 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 12:24:54
|
vanligt 60/40 lod alltså? inget fluss? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 12:38:16
|
0.8mm tenn med fluss och 2-3% silver. Det räcker långt. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 12:58:53
|
Tänk på att göra ordentligt rent innan bara, förslagsvis med isopropanol. Vanligt lödtenn duger alldeles utmärkt. Silverlod är bara jobbigt (mycket tjockare) att löda med till kontakter. |
Riktiga förstärkare går på 3 faser! |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 13:16:53
|
Vanligt lödtenn som används för elektroniklödning innehåller flussmedel. Utan flussmedel är det väldigt svårt att få till en riktig lödning. |
S |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 13:22:06
|
Är det hyggligt fräscht så behövs ingen rengöring.
Som sagt vanligt lödtenn med fluss i sig, typ 60/40, 63/37 etc. inte så kinkigt. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Grillen
Member
154 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 14:41:43
|
finns det nån "lödskola" på nätet nånstans? jag har nyss köpt mig en lödstation och är väl inte så haj på att använda den... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Grillen
Member
154 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 18:16:42
|
Den länken var inge vidare värst... |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 19:03:38
|
Det är faktiskt inte så lätt att löda men testa att löda på några skrotade kontakter, lödstöd eller vad du kan hitta. Kolla så att det är rena ytor. Värmer så pass mycket att lodet flyter ut och precis täcker det du skall löda fast. Rör inget medan lodet stelnar. Se efter på tidigare gjorda proffesionella lödningar som du kan hitta och försök att få ditt resultat så lika som möjligt. Lycka till. |
S |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 19:10:16
|
SW skrev quote: Det är faktiskt inte så lätt att löda
... hm, löda är busenkelt om man bara koncentrerar sig till kretskort. De svåra är att löda kablar som inte tål värme...det är svårare. Jag menar verkligen att det är enkelt!
Ett hyggligt nytt dubbelsidigt kort är det lättaste man kan tänka sig. ...... kom och köp mina...... |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 19:15:59
|
En bra start brukar vara att kopa ett sant daer trakigt "taernings"-kit eller 'blinkande lampa" pa claes olsson eller elfa. Da far man med ett litet kretskort + komponenter. Man far en hyfsat trakig pryl, som forhoppningsvis inte fungerar pa forsta forsoket, sa man maste felsoka.
Tror du laer dig mest lodning pa att helt enkelt testa.
En bra tumregel aer att INTE ha for varmt. OCH att INTE borja med en enkel lodpenna for 150 kronor pa biltema. Da laer du dig aldrig.
Om du verkligen VILL laera dig loda, sa skall du spara ihop den daer tusenlappen eller tva, som en bra lodstation med variabel temperatur kostar. Sen staeller du in den pa ca 300 - 350 grader och kastar dig over projektet.
Jag vet inte hur manga av mina bekanta som blivit forstorda for evigt och tycker det aer skittrakigt med elektronik och lodning, p.g.a daliga lodprylar.
Sjaelv borjade jag min bana med en 12V lodpenna fran Claes O. Den var tamejfan omojlig att loda med, men jag aer ju i och for sig vaeldigt envis av mig, sa jag holl mig kvar. Maste varit san daer energi man bara har som ung tonaaring.
Lycka till, //magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 19:56:07
|
Ja du peranders, är det så lätt att löda skulle man inte se de mest förskräckliga exempel på lödningar. Även på enkla kretskort kan man göra bort sig. Har tex ett amerikanskt försteg av ett mycket ansett märke. Efter några år visa det sig att flera lödningar på ett kretskort var helt undermåliga. Fick löda om över tio ställen. En dålig lödning visar sig kanske inte förrän efter några månader eller år och kan tom för blotta ögat se fin ut. |
S |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 20:08:20
|
jag började min bana med en riktigt bra penna, just nu har jag en 60W lödpenna (läs snikversion) med en liten vass spets till. De flesta här tycker nog att det e åt helvete för varmt men jag tycker att det fungerar utmärkt till att löda signalkablar, delnfilter mm. Jag skulle inte ge mig in på ytmotstånd med den förståss men man får härliga blanka toppiga lödningar med den.
Jag lägger på lödkolven mot komponenterna som ska lödas ihop i ca 1 sek sen lägger jag på ett par mm av lödtennet å tar bort kolven, det brukar rocka :), jag tror huvudsaken är att man inte värmer för länge tror jag eller fixar till kallödningar. |
|
|
Grillen
Member
154 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 20:10:48
|
Problemet jag hsde med lödningen är inte såna enkla lödningar där knappt nån värme behövs utan på RCA- och banankontakter där det är mycket som ska värmas. Vad ska man tänka på då? Att löda skärmen på en grov RCA-kontakt är inte helt lätt har jag redan erfarit... |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 20:17:08
|
Grillen, det är precis vid sådana lödningar jag snackar, en 60W lödkolv, vid grow skärm så får du värma på skärmen i ett par sekunder samtidigt som du trycker emot lödtennet mot lödspetsen så det smälter ner över jorden, vid grov skärm går det nog åt närmare 2cm lödtenn, efter detta kan du låta lödtennet stelna innan du för in kabeln i hylsan, där inne värmer du först på lite lödtenn mot kontakten sen trycker du ner skärmen mot lödtennet på kontakten å smälter ihop detta (max 2-3sek bränntid) voila klart :) |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 20:37:56
|
Jag tänkter säga emot en del ínlägg ovan. Jag löder en hel del kontakter (av alla möjliga slag med alla möjliga typer av lödutrustningar) och enligt min erfarenhet hjälper det om man lägger på lite BRA fluss (köpes på ex. Elfa, INTE Clas Ohlsons lödfett eller likande) på lödstället innan man börjar, normalt behöver man inte värma lika länge och tennet flyter ut bättre. Observera att det inte behövs några större mängder eftersom det finns fluss i lödtennet också, jag burkan gnida ut litegrann m.h.a. en tandpetare. Var bara noga med att rengöra lödstället efteråt så att ev. överblivet fluss tas bort, fluss är korrosivt.
|
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 21:14:18
|
Är det helt nödvändigt med en Lödstation? Jag har en Weller som är runt 10-15 år gammal, tycker att den fungerar fint till kretskort, dock är den för klen till att löda kablar och dylikt med eftersom den bara är på 15 W.. |
// David |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 21:18:47
|
En kraftig lödpenna fungerar fint för större kontakter, det är ju normalt inga små detaljer som ska lödas och temperaturregleringen är inte speciellt kritisk. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 21:59:29
|
Grillen, om du har skaffat en lödstation med pläterad spets (fila inte på den!!!) då är det bara att ställa in 300-370 grader, värm lödstället några enstaka sekunder, därefter tillför tenn, helst på lödstället, undvik lödspetsen (flusset förgasas där utan att göra nytta), värm en stund så att det flyter ut och blir blankt och fint. Det är viktigt att inget rör på sig under avsvalningen då blir det dåliga lödningar. Ha inte för bråttom men tänk på att kablar och vissa kondensatorer smälter, främst då styrolkondingar.
Testa mina råd och återkom. Det är lätt med bra grejor. Har jag fel?
Jag glömde, spetsen ska vara så ren som möjligt. Blöt svamp!
Min ena kolv på jobbet är skitbra, en Weller 80 W och stor som en penna. Varm på några sekunder! Funkar bra till både ytmonterat och grövre grejor, fast min gamla 50 wattare Weller är en trotjänare, lite större i handen men jag har stora händer. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/09/11 22:03:16 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:01:19
|
håller med om att det är hur enkelt som helst att löda, men vill lägga till när man väl har lärt sig. det är precis lika lätt att svetsa fast det är också när man lärt sig. och det går alltid lättare med bra utrustning. bra tips ovan vill jag också tillägga själv har jag en ganska dålig station från teknikmagasinet men den gör sitt jobb. |
www.selleri.de
|
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:37:01
|
Visst är det trevligt med en lödstation av bra märke men för några lödningar av kablar och några komponenter här och där tycker jag det är lite overkill. En vanlig 25W lödkolv för 150 spänn med bra spets fixar kanska mycket faktiskt. Men har man pengarna över och planerar att löda en del så är det vettigt att köp en lödstation.
//Magnus |
|
|
blackrose
Member
172 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:41:51
|
Ni som säger att det är lätt att löda, skicka mig ett exempel så ska jag hitta 5 fel direkt! Kräver utbildning o erfarenhet för att bli bra!! Men för den skull ska man ju inte låta bli, då lär man sig ju aldrig!! Som kuriosa, det heter ej Lödtenn! LOD!! Rent lödställe, rätt temp, rätt tid....kör så det ryker, men andas inte in den!! ;) |
Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway" |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:55:33
|
Det är väl ingen som sagt att det är lätt att löda? Vad som sagt är väl att det är förhållandevis enkelt att löda ex. RCA-kontakter och man kan klara av att göra ganska bra lödningar med enkel utrustning, det finns ingen anledning att inte åtminstone försöka. Ska man däremot ge sig på att löda en ytmonterad PLCC-kapsel eller liknande blir det naturligtvis svårare men det var ju inte det frågan gällde. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 08:51:00
|
Blackrose, löda kretskort och liknade kräver inte lång träning men vrålsmå ytmonterade IC, det är inget för gemene man. Det håller jag med om. På 10 minuter så kan man löda. Ska jag hålla kurs? Jag hade en praktikant, 17 år och tjej, där tog det runt 10 minuter, sen lödde hon helt OK.
Notera nu att det inte handlar om militärt lödcertfikat. Jag har det men så kan man ju inte löda i produktion. Då blir man aldrig klar! Ni skulle ha varit med när det var kabellödning på programmet. Suck....bättre att klämma kabeln istället.
Lod, hm... samma som resistorer. Det är bara lärare som kör med dessa benämningar. Så länge lödtenn innehåller mest tenn så kommer det nog att heta det också, förlåt, folk kommer att säga så även om det är "fel". |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/09/12 14:00:12 |
|
|
Topic |
|