Author |
Topic |
blackrose
Member
172 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 09:01:24
|
Har du lödcert med den inställningen??...man blir aldrig klar?? ojoj, hoppas jag slipper komma i kontakt med de produkter du håller på med! Vad menar du med militärt lödcert?? Kabellödning är en del av lödkunskapen, kan man inte det kan man inte löda!! Men rätt där, bättre klämma om möjlighet finns då felfaktorerna/riskerna minskar, dock kräver även detta kunskap/utrustning! Faktum kvarstår, det heter LOD, varför lära/använda fel benämning när det är lika lätt att göra rätt?? Gäller det mesta i detta sammanhang, lika lätt oftast att göra rätt, så varför göra fel??
|
Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway" |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 09:44:34
|
Att säga att "lödtenn" är fel benmämning är ungefär som att säga att det är fel att säga monitor (bildskärm) eller diskett (hette väl flexskiva från början, på den tiden man kunde arbeta med ADB. Däremot använder jag order silverlod.
Jag är ingen stjärna på att löda men jag vidhåller att det är ganska lätt att löda kontakter på ett bra sätt och man ska inte vara rädd för att försöka (de enda kontakter som är riktigt svåra att löda är mikrovågskontakter typ SMA,K,V,2.4 mm oav, att löda 2.4 mm kontakter på Beryllium-brons koax med silverlod på ett sätt som håller när lödningen kommer cyklas upp och ned 270 grader celsius flera gånger i veckan i några år är inte lätt , tog mig två dar för fyra kontakter senast)
|
|
|
blackrose
Member
172 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 10:47:17
|
Nej, håller inte med!! Monitor är engelska för bildskärm! Lod är inte engelska för lödtenn! ;) Jag vill inte påstå att det är "omöjligt" att lära sig löda, men det tar lite tid o träning/information för att det ska bli bra! Har sett allt för många "mås-skitar" !! Har försök hitta någon vettig sida att tipsa om...men dåligt, får väl scanna in min instruktionsbok!!?? |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 11:41:15
|
Mini-DIN kontakter är inget att leka med heller!
Har man dåliga verktyg, då blir det gärna sämre och har man bra verktyg så är det svårt att göra riktigt dåliga lödningar.
När det gäller lödcert så är det mera principer än ren kvalitet. Dessa principer tar tid utan att tjäna något verkligt syfte. Det som är viktigt är ett gott handlag.
Är det någon som säger "fast skivminne"? Tyskarna säger "festplatte".
Hur många tycker mejl är Ok istället för e-post eller e-brev? Rätt blir det när tillräckligt många säger det! |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/09/12 11:44:52 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 12:23:12
|
Spelar väl ändå ingen roll om man säger lod eller lödtenn när alla ändå förstår vad man menar. Och såå svårt är det inte att löda. Folk här som inte har hållit på något förut kommer ju för sjutton inte att våga prova ens. Skaffa en billig lödkolv eller lödstation och följ peranders tidigare tips så ska det nog gå bra. Tänk bara på att lodet inte ska smälta på lödspetsen utan mot det som ska lödas ihop, se till att det inte rör sig innan det stelnat och försök inte kyla lödningen genom att blåsa på den eller liknande. |
|
|
blackrose
Member
172 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 13:52:48
|
Gör o säg som/vad ni vill!! Jag bryr mig ej!! ;) Det viktiga är ju att man är nöjd själv....alla har vi tydligen olika krav!
|
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
|
mmx_2
Member
430 Posts |
|