HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Totem vs. Martin Logan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:53:47  Show Profile Send mva a Private Message
Jag har nu haft hemma ett par Totem Mani-2 Signature i en vecka för att jämföra mot mina Martin Logan SL3, Kablage jag använt mellan Moon NOVA CD och försteg Moon P3 och slutsteg Moon W3 är Totem Sinew, högtalarkabel Kimber 8VS singelwire (duger så länge).

I med första skivan, nyfiken så att man dräglar ska denna ca 45tkr högtalare kunna överglänsa mina Martin Logan, som är Vivaldi och De fyra årstiderna (Bis) ett rent och lika nyanserat ljud som hos ML når mig där 3D förmågan är lika bra. Diskanten är till och med bättre den är lite mindre gäll än ML och för att prova basen hoppar jag till låt nr. 10 Allegro non molto och gisses vilken djupbas denna 15 liters låda kan återge man häpnar och nyanserad är basen, fantastiskt och mellanregistret är härligt sprött och behagligt.

Nästa skiva Karin Gustavsson & Peter Burman Band "Honest Blue" (gimli records)
låten Open window, här återger Mani-2 hennes röst på ett lyriskt sett och bättre än SL3
(som är lite för hård) och musikerna återges på ett nyanserat och musikaliskt sett, hela
presentationen låter öppet och harmoniskt. Detta är en av mina stora favoritskivor.

Rytmisk musik i form av Jazzfunk representeras av Joyce Cooling "Keeping Cool" (heads up)
låten Callie, basen har en bra snärt och den spelar aldrig i onödan och ett härligt 3D känsla
det första som slår mig är vilket driv det är den spelar skjortan av SL3 när det gäller musikalitet ja man vill upp och dansa.

När jag sedan flyttar isär Mani-2 och placerar SL3 bredvid för att snabbt kunna byta så bekräftar det som första intrycket gav och det även om Mani-2 blir lite missplacerad så är den mer övertygande än SL3 dock är ML bättre på att återge luft från inspelningen straxt innan musiken börjar det är dock en parantes

SL3 kräver mer välinspelade CD skivor den låter sämre när källan är dålig. Där är
Mani-2 snällare och det är inget negativt, en baksida med ML är att dom är mer
svår placerade, den kräver mer av rummet och jag retar mig på stereo-
perspektivet när jag sitter mitt i mellan och rör huvudet 10cm åt vänster eller höger
ändras hela perspektivet då är det bättre att sitta framför den ena högtalaren,
men detta kan bero på mitt rum.

PS! Det var en tavla bakom mig som var källan till problemet bytte tavla till oljemålning försvann problemet. DS! "HiFi är KONST!

Mani-2 har inga sådana problem och man har betylligt lättare att uppfatta stereoperspektivet
var man än sitter i rummet. Den har en stor luftig ljudbild trots sin ringa storlek.

Totem är mer behaglig att lyssna på den har mycket mer KÄNSLA
och en självklarhet som MÅSTE upplevas.

Alla ni där ute som går i köptankar av högtalare lova att NI jämför denna skapelse
med andra märken, detta måste vara en av dom mest PRISVÄRDA högtalarna på marknaden.
Sen måste jag nämna att min utrustning Simaudio Moon matchar Mani-2 som handen i handsken det låter som det perfekta äktenskapet i mina öron.

Martin Logan SL3 är idag ersatt av Aeon i.

Man kan sammanfatta som att "Totem Mani-2 spelar för dig i soffan
och Martin Logan SL3 spelar för alla andra".

Ett stort tack till Kent på Hifi-Art/Stockholm.



Länkar
www.totemacoustic.com/english/products/bookShelf_mani2.htm
www.simaudio.com




Världen har musik för dom som lyssnar!

Edited by - mva on 2003/12/18 19:32:43

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:05:53  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tack för den intressanta läsningen! Jag har dock en fråga: Hur återges luft? "SL3 dock är ML bättre på att återge luft från inspelningen straxt innan musiken börjar"
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:34:36  Show Profile Send mva a Private Message
Ex. just innan dom börjar spela på BIS cd Vivalidi´s Fyra årstider hörs väldigt tydligt luften i kyrkan den finns där straxt innan dom börjar spela som en liten slöja av vibration. Detta är mest förekommande på Jazz och Klassik musik, hoppas du förstår vad jag menar!

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:57:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Luft brukar vara synonymt med upplösning vilket brukar vara av godo.

Att flytta huvudet 10 cm i sidled på ett par Martin Logan (som ju har välvda paneler och därför en väldigt generös sweetspot i jämförelse med alla andra elektrostater) skall inte rendera i att något ändrar sig. Om det låter bättre framför (!) en av högtalarna så har du kopplat fel...

I övrigt vet jag intet om någon av produkterna du nämnt men hoppas få höra dem i luleå nu snart.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:17:51  Show Profile Send Staffan a Private Message
Låter som att högtalarplacering/lyssningsposition
behöver justeras hos dig Jorden för så ska det
inte behöva vara.
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:18:46  Show Profile Send mva a Private Message
Vad jag menar med att det låter bättre framför en högtalare är att det just nämnda fenomenet försvinner. Har inte kopplat fel jag kopplar fenomenet till mitt rum. Har hört andra haft liknande problem.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:04:21  Show Profile Send krelle a Private Message
Det låter som du gillar mani 2, jag blev oxå imponerad över denna högtalare vilken är beställd. Hoppas dem kommer snart, kan knappt bärga mig. Känsla och spelglädje var något jag oxå noterade. Och basen, tight och väldigt djup. Vi har ju samma slutsteg, jag hade inga problem att driva dem...... hat bra jorden och lycka till....mvh Krelle
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:55:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo jag har oxå vart med om problemet med Martin Logen ett par gånger ( olika modeller och olika rum ), jag tycker dom har en välidgt liten punkt där dom låter bra och flyttar man sig så faller en del. Detta ska dock inte tas som att dom låter dåligt, utan bara en åsikt om hur deras frmtonig verkar för mig i jämförelse med tex Totem...

Men du har så rätt Jorden i att Sim och Totem verkar vara väldigt bra kombinationer, oavsett vilka modeller man slänger ihop. Och Mani-2 är nog en utav de bästa stativare jag har hört, även om det finns ett par som kan konkurera.

Nu i Luleå kommer Kent och jag köra på Totem Hawk, Sims I-3 och den nya cdspelaren Equinox. Ska bli kul och se hur den kan bli ihop..

/Martin

/Martin
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/11 :  08:25:48  Show Profile Send mva a Private Message
Detta är inget stort problem så länge man inte rör på sig om man
sätter sig i "Sweetspot". Annars är det en bra högtalare.

Det kan bli en bra kombination på mässan om man haft tid hade man
åkt norröver. Ha´t så bra! Lycka till i Luleå.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:51:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
jorden..du får ta och komma in till Linnegatan och lyssna lite istället.
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:58:26  Show Profile Send mva a Private Message
Jo, det ska jag gärna göra för det är alltid lika trevligt.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/11 :  20:15:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Asså, jag tycker det är roligt att du jämför högtalare,
och skriver om det.. Men man kan faktiskt inte jämföra
dessa mot varandra då de HELT skiljer sig.

Det är totalt olika högtalare, det är inte riktigt rättvist

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/11 :  20:42:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men Niklas, då ska man väll inte jämföra några högtalare med varandra alls..För alla högtalare skiljer sig väll åt ?!?!

Det är väll inga problem att jämföra en "vanlig" dynaisk högtalare och en elektrostat, det är väll bara att lyssna och se hur dom skiljer sig åt. Ljud är ljudvågor och jag tycker inte det spelar så stor roll va det är för nått som skapar ljudvågorna.

Sen kan jag hålla med om att det är skillnad hur dessa två modeller presenterar ljudbilden, men att jämföra ljudet går väll hur bra som helst tycker jag...
Och ska man dra det så så ska man väll inte jämföra olika förstärkare med olika tekniker i sig heller, för där skiljer det sig oxå åt, och kablar kan ha olika material i sig så där ska det inte gå heller...

Och ska man hård dra det så, så kan man ju nästan bara jämföra Martin Logan med sig själva ?!!

/Martin
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:56:08  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Hur mycket kostar Totem Mani-2?

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:04:33  Show Profile Send mva a Private Message
Ca. 45 lök utan stativ!

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:23:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Efterskalv:

Får vi en trevligare ton i den här tråden så blir jag glad. NN har väl rätt att tycka saker om jämförelsen utan att bli förlöjligad?

adm/sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:53:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men då har väll jorden rätt att jämföra två högtalare och ge sin åsikt han oxå, men Niklas kommentar tycker jag oxå isåfall kan anses vara lite förlöjligande, då han anser att det INTE går att jämföra dessa två !!!

Man ska väll få kunna dela med sig av vad man upplevt utan att få behöva försvara sina intryck ?!?!

/Martin
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/12 :  17:49:59  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jorden har väl alldeles nyss gjort just det utan att någon tyckte illa om att han skrev. Åsikter om hur han jämförde hör väl till det man får räkna med, annars skall man kanske skriva dagbok och förvara sin recension där ingen kan se den.....

Att skriva en recension handlar till dels just om att försvara (förklara) sina intryck. Utan att angripa, raljera eller förlöjliga den som har synpunkter på den text man presterat.

NN:s synpunkt hade inga moment av nedvärdering. Han förtjänar därför ett svar, inte detta som nu blev.

Sista chansen alltså, en höjd nivå och gärna ett svar till NN eller så stryker vi den här tråden.

adm.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/12 :  18:52:51  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag tycker du ska jämföra med nyare M.L som låter helt annorlunda mot den gamla serien. Det är som natt och dag. Ett annat fakta är att M.L:s högtalare KRÄVER absolut bästa utrustning bakom annars lär de låta dåligt i jämförelse. Gamla serien var en snikserie som inte var uttänkt för 5-öre om man jämför med den nya.

De symtom som du redovisar för SL3 är typisk för dålig elektronik bakom, dessa högtalare avslöjar direkt!


Go to Top of Page

Louis STH
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/09/12 :  20:56:13  Show Profile Send Louis STH a Private Message
Även jag har upplevt det som jorden beskriver (hemma hos honom).Förutom
nämda problem med Martin Logan SL3,lät det enligt mig mycket bra.
Kan inte fenomenet handla om ett svårhanterbart rum?
M.V.H Louis
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:47:59  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Problemet med elektrostater är flera. jag tror väl inte det är dålig elektronik som Jorden hör genom SL3:orna, det är väl nya ganska fina steg? Kablarna har jag ingen koll på men det är det där med placering....

Svår utrustning visar sig direkt i en ML, svårt rum är en stor utmaning speciellt som ML i vanliga fall inte är så enkla att få till i vilket rum som helst. fast det är inte Watt/Puppy eller QRS Neptunus heller. Häri ligger kanske en grund till olikheterna i den upplevda återgivningen, det är inte så mycket de specifika högtalarna som ger skillnaden utan deras impementering i rummet. ML är svår, Totem kanske är lätt? I sig en säljfördel naturligtvis.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:18:53  Show Profile Send Staffan a Private Message
Som Sladd säger,rummet och placering,har haft både Watt/puppy ,
QRS Neptunus och Martin Logan här och gissa vad
som lät bäst
PS.Ska egentligen inte lägga mig i för jag har
inte hört Totem i mitt rum förlåt.

Edited by - Staffan on 2003/09/12 23:29:52
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/13 :  02:51:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det där med rum är alltid svårt, och en bra högtalare i ett dåligt rum kan låga helt förförligt...

Nu har jag som tur är hört både ML och Totem i samma rum flera gånger och upplevt sama resultat som jorden. Nu säger detta inte mycket om högtalarnas prestanda utan mer om min preferens om ljud.. Jag föredrar det ljud som kommer från Totem högtalarna men jag uppskattar ljudet från ML oxå... Det är helt enkelt en fråga om preferens.

Så viist är det skillnad på hur dessa två högtalare precenterar ljudet, och båda gör det på sitt sätt. Vad man sen föredrar är upp till en själv, jag föredrar Totems precisare och naturligare ljud. Men som sagt det är min egna åsikt...

Kan dock säga att jag hadde ML som personlig favorit i många år, men har sen bytt åsikt.. Och vi pratar om två riktigt bra högtalare som har många fördelaktiga egenskapaer båda två, så det gäller enbart om personliga åsikter och inget anat när man pratar om ljudåtergivning i denna klass...

/Martin
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:27:10  Show Profile Send mva a Private Message
NN, ber om ursäkt för det bortagna inlägget. Vad kan man då jämföra med? Jag bara undrar.

Jag tycker att ML är en bra högtalare det bästa jag hört tills Mani-2 placerades i mitt rum.
Elektroniken är det absolut inget fel på innan jag köpte Moon körde jag ML genom Naim och det lät också bra. Dom som tvivlar gå in på www.simaudio.com och botanisera bland deras produkter och glöm inte att läsa recentionerna.
Efterskalv

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:42:26  Show Profile Send J-son a Private Message
Det stämmer det ni säger att rummet och placeringen av M.L:s högtalare är mycket känslig. Men de facto ang. elektroniken är mycket viktig. Jag har hört M.L med olika kombinationer av elektronik och även om det har varit DYRA komponenter så kan det vid "fel kombination" typiskt låta hårt, tunnt osv. Jag har aldrig upplevt högtalare som varit lika känsliga men samtidigt så får du något alldeles extra när man "prickar rätt".
Sen är det som vissa säger,presentationen är annorlunda om man jämför med konventionella högt. Jag tycker om bägge två presentationerna men tycker att elektrostater har lite övertag i upplösning, snabbhet och "luftighet" i jämförelse .
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:34:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

MartinH:

Det är en fin gränslinje som kan vara svår att se, nu var du över kanten igen för vad en säljare kan säga i en diskussionstråd om egna produkter kontra andras.

Bara som upplysning.

mvh

adm/sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000