Author |
Topic |
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 22:41:39
|
Jo gränser är gråa och otydliga ibalnd.. Men nu har jag tagit bort mitt senaste innlägg så nu borde väll alla vara nöjda...
Men det skulle vara kul och få veta varför NN inte anser att man kan jämföra ett par Totem och ett par Martin Logan med varandra ?!?! För jag tycker det går alldeles utmärkt de gånger jag gjort det ?!?!
/Martin |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 16:47:23
|
Jag förstår inte heller NN:s kommentar så han får gärna utveckla sig något i varför jämförelsen inte är lämplig. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 14:17:52
|
Har ni gjort mig LÖJLIG När jag vart borta?
Martin Logan är elektrostater, med ett konelement som "bas". Totem är "vanliga" dynamiska högtalare med konelement.
Dessa tycker jag skiljer sig helt och totalt på de alldra flesta punkter faktiskt.
- Klart man kan jämföra, men man ska kanske ha i åtanke att detta är som att jämföra en gul apelsin VS en blodapelsin, de är bägge aplesiner, men smakar inte alls snarlikt.
MartinH, varför ska du hålla på och brusa upp helatiden för? .nåväl
MartinLogan är också mer beroende av rumsakustiken då de strålar bakåt.. DÄR har ännu en punkt av jämförelse som blir svår.
Ljudbilden har helt olik, dessa två högtalare passa folk med rätt olika lyssningsideal skulle jag vilja säga. MartinLogan med sin utsmetade och närmast obefintliga placering av instrument etc.. Och Totem som nog ofta brukar kunna placera instrument där de hör hemma.
Mitt första inlägg var då inte alls någon smocka i nåns mage MartinH!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 14:50:25
|
NN: Jag ska nog be dig om ursäkt..
Ibland skriver man lite olika och då missuppfattas saker, du har visst rätt när det gäller olikheterna. Men vad jag menade var att det för läsarna av HifiForum kan vara intressant att få en test av två högtalare av lite olika typ.. Sen kan man visst säga att det kan vara svårare att göra en korrekt jämförelse, där håller jag med...
I slutändan så har vi nog ganska lika åsikt om det där med jämförelser och hur dessa båda låter...
Hoppas du inte eller nån annan heller för den delen tog illa vid sig, det var inte menat som nått påhopp på dig som person...
Mvh,Martin |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 15:24:18
|
Yes! Bra svar MartinH, godtar det! |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 17:02:00
|
Niklas Nord; Du säger "MartinLogan med sin utsmetade och närmast obefintliga placering av instrument etc.. ".
Vad för skit har du lyssnat på egentligen. Antagligen har du haft en förstärkare av medelkvalite bakom. Högtalarna kräver mycket bra förstärkare och cd annars lär de avslöja bristerna i elektroniken direkt, vilket har skett i ditt fall. Är det något som elektrostater är fantastiska på så är det precision.
Jag tycker du ska lyssna på M.L i ett seriöst system så lär du uppleva något med kirurgisk precision i ljudbilden.
|
|
|
mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden
159 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 17:38:29
|
NN. "MartinLogan med sin utsmetade och närmast obefintliga placering av instrument etc.. Och Totem som nog ofta brukar kunna placera instrument där de hör hemma." ML kan vara utsmetande när återgivning är dålig som jag skrev att ML är bra på välinspelade skivor då sitter musikerna där dom ska. Det där är också beroende på elektronik och kablage.
ML målar på en stor duk tack vare att den spelar bakåt och det gör det hela svårare med akustik och rummets utforming på gott och ont gott är det med en bra Liveinspelning typ Michael Ruff "Feels Good" (easy records) då är allt frid och fröjd Totem är duktig på att placera instrumenten där dom ska vara, "inget gröt placerande instrument där inte".
|
Världen har musik för dom som lyssnar! |
Edited by - mva on 2003/09/15 19:22:26 |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 19:29:38
|
Aha okej! Intressant läsning.
Jo angående ML, så har jag aldrig hört dem lyckats måla upp en ljudbild där man kan placera instrument.
Det är snarare som en stor slöja av ljud framför en, om man sitter precis i mitten.
Däremot ÄLSKAR jag ljudet ett par Martinlogan, det är nått magiskt med elektrostater.
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 19:33:35
|
J-son, jag vet inte hur länge du vart medlem på detta forum, men jag vill bara informera om att vi inte brukar använda den typ av ton som du använt i de senaste inläggen, det är mycket förödande för att kunna hålla en vettig diskussion vid liv. |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 21:03:29
|
Håller med dig J-son,stor ljudbild men visst finns det en utmärkt precission om dom får lov att visa det med hjälp av bra kring- utrustning.Jag upplever dom som mycket känsligare för val av kringutrustning men det är ju inte så konstigt efter som att den återger den och inget annat plus att stora paneler gör det lätt att höra alla detaljer som kan vara svåra att höra från typ 6 eller 7 mellanregister
|
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 21:22:14
|
Niklas Nord; Jag ber om ursäkt ifall det var lite starkt men att komma med ett påstående "MartinLogan med sin utsmetade och närmast obefintliga placering av instrument etc.." DET ÄR att sprida falsk information.
Du måste ha upplevt något helt annorlunda än vad många audiofiler samt oberoende seriösa magasin världen över upplevt ljudmässigt.
Ditt ljudideal ligger nära JBL har jag förstått och då håller jag med om att de låter olika |
Edited by - J-son on 2003/09/15 21:29:12 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 22:10:17
|
Ähhhh, köp 2 par 57'or o stapla så slipper ni tjöta hitan o ditan här
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 22:19:50
|
Nej jag gör inga fler inlägg i denna tråd nu |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 00:38:26
|
Håller med dig NN, det spårar ut lite nu... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 11:07:16
|
Prylar är döda ting. Gör inte misstaget att blanda inte ihop pryl med person. En högtalare är ingen del av ens personlighet. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden
159 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 14:42:51
|
Slutplädering: Ja, man upphör aldrig att förvånas över människans engagemang på nätet. Man måste förstå att skinkan är delad men det folk reagerar på är hur den är delad. och sen finns det sådana som inte gillar skinka och då gäller det att hålla sig i skinnet. Sen va de det där med vad för skinka det var Lönneberga, Parma, Serrano eller rent av Pata Negra.
Lev väl alla välljudande medmänniskor där ute.
PS! jorden är taget från min favoritfilm "Tierra" av Julio Medem. DS!
|
Världen har musik för dom som lyssnar! |
|
|
Autosataniker
Ej medlem längre
489 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 15:07:22
|
Hej j!
NjA*, din jämförelse var ju snarare Trattkantarell vs. ParmaSkinka! Vilket är godast !!
J-son! Du bör träna på: 1 A*rgumentation! 2 A*tt uppföra sig!
Extra (ej obligatoriska ;) hemuppgifter! 1 Vad är bra bas? (ledtråd, inte ML´s ;) 2 Har "precision" o "placering" samma innebörd?
Mvh A* |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 16:28:20
|
Inte en till.....suck
Svar till "Auto...": 1) Basen är t.ex i M.L. Ascent 10" utav konventionell konstruktion. Mycket snabb, exakt och kraftfull....och det är samma lagar som gäller denna bas som med alla andra...det gäller att ha KVALITÈ bakom för att uppnå detta.
2)Jag kanske skulle ha skrivit precision i utplacerandet av musiker i ljudbilden så kanske även du förstått
Jag hoppas att du inte ska hänga upp dig på ord i framtiden för då snubblar man oftast. |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 16:54:52
|
Lite mer allmän info saxat från välkänt magasin, test utav Totem Forrest.
"Unfortunately, this recording also forced me to focus on the limitations of the Forest's design - limitations that proved bothersome throughout the review period. Simply put, the Forests are not able to reproduce a full range of frequencies with the smoothness and fullness that a three-way or full-range electrostatic loudspeaker can - particularly throughout the midrange. In fairness, this limitation is not exclusive to the Forests, but is present in many (if not most) of the two-way, box designs I've auditioned. Listener's accustomed to the two-way box experience will likely not be put off by the Forest's lack of midrange bloom. In comparison with my reference Quad ESL-63s, however, the Forest's limitations in this area were sadly evident."
Säja vad man vill men....... |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 17:09:33
|
Ja men herregud j-son nu var det snack om Totem Mani 2, det är liite skillnad från forest......... |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 17:23:49
|
Krelle; Precis min poäng....kan man dra alla M.L. elektrostater över en kant så är det samma sak som att jämföra med vilken Totem högtalare som helst....faller på eget grepp så att säga |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 17:33:10
|
Jag ber om ursäkt till alla berörda i den här tråden...så att vi inte skapar "bad vibrations".....men kul är det |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2003/09/16 : 18:07:24
|
Jag förstår J-son. Ha det bra! |
|
|
J-son
Ej medlem längre