HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är bäst att coata med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/08 :  01:01:54  Show Profile Send flintan a Private Message
Beror förstås på vad man vill uppnå.

Öka vikten på konen och sänka resonansfrekvensen.
Få bort ev elaka resonanser mha ett mjukt resonansätande kladd.
Styva upp konen och flytta ev break-up fenomen högre i frekvens.

Har ingen erfarenhet av coating men vad jag förstår så är väl det dom huvudsakliga orsakerna.

Jag håller på att bearbeta dessa

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=283
med en extra magnet och en rejäl portion plastic padding.
Jag ska bygga två dipolsubbar med två element i varje.
Både Svalander och Bernt Jansson använder sådan underredsmassa som coating till dessa elementen.
Finns det ingen risk att den massan mjukar upp pappen och gör konen sladdrig?
Jag hittade en burk i förråden hemma och har testat att smeta på lite på dammkåpan på en bas. Man kanske bara borde ha ett tjockt lager där eftersom centrering och upphängning av förståeliga skäl inte är den bästa på dom här elementen.
Eller så kanske man kan blanda plastic padding med underredsmassa och både styva upp konen och få en smetig yta?

Synpunkter och förslag?

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  08:56:05  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
var skaffar man sådan där plastic padding?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  09:24:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ser ingen tendens till sladdrighet med underredsmassa. Men den styvar ju inte upp, den dämpar och tynger konen.
Blanda plastic padding med underredsmassa låter inte som en bra ide.
Plastic Padding finns på Clas Ohlson, Biltema m.fl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/08 09:30:41
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/08 :  09:33:57  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag brukar först coata med epoxylim löst i thinner för att göra konen styvare och sedan underredsmassa för extra tyngd...

Underredsmassan appliceras med fördel mestadels runt dustcap för att få extramassan nära talspolens infästning. Detta minskar påkänningen på konen...

JBL har ett liknande system där en vikt i form av en metallring limmas runt talspolen under dustcap...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:51:40  Show Profile Send flintan a Private Message
Ja, jag kanske var lite otydlig. Menade inte att man skulle mixa ihop plastic-padding och underredsmassa i samma smet. Mer som avr7000 var inne på att först lägga ett lager av någonting som stelnar och blir hårt och sedan asfaltkletet ovanpå när det har torkat. Men plastic-padding är nog inte så lämpligt på konen om man vill kunna få en någorlunda jämn yta.
Bernt, har du coating över hela konen eller bara i mitten?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:22:31  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Finns ju färdig coating att köpa annars.
Underredsmassan vinner ju inga designmässiga priser heller.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:22:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har över hela. När jag tittar på Svalanders bilder ser det ut som han har lagt mitt på.
Han hade blyvikter också står det. Du kan ju maila honom, han brukar svara rätt snart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:43:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera att öka vikten sänker verkningsgraden på elementet!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:49:48  Show Profile Send flintan a Private Message
Färdig coating...jaja. Underredsmassa är oxå färdig coating, fast med ett annat namn... ;)
Så har jag ju redan en burk hemma. Och elementen kommer inte att synas inne i lådorna heller.

Det blir nog nån form av härdande lim och ett lätt lager massa över hela konen och mer massa i mitten.
Finns det någon enkel metod att mäta fs?
Antagligen inte, då blir nästa fråga; Borde man väga klägget innan man smetar på det eller är det lika bra att bara gå på känn?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:53:18  Show Profile Send flintan a Private Message
Peranders, det borde väl mer eller mindre påverka alla parametrar? Sänkt verkningsgrad, sämre dämpfaktor, högre Vas...?..osv
Jag hade också tänkt klämma dit en extra magnet bakpå den gamla. Det borde väl sänka Qt och höja verkningsgraden något iaf?


EDIT: stavfel

Edited by - flintan on 2003/09/08 17:20:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:03:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Q ökar med coating tror jag. Det du säger om extra magnet verkar riktigt. Fs kan du mäta om
du har en tongenerator eller kan använda datorn som tongenerator. Seriekoppla elementet med
ett motstånd, kör frekvens genom högtalaren och motståndet och mät spänningen över högtalaren.
Där spänningen blir som högst har du Fs. På mina element sänktes det från cirka 25 till 22.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/08 17:04:51
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:06:42  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ja du får ju använda vad du vill, var bara ett tips om en bättre och mer lättapplicerad produkt. Om någon är intresserad så finns Visaton LTS 50.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:10:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var köper man den då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:13:37  Show Profile Send fidelityn a Private Message
www.brl.se tar hem visatons produkter
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:30:07  Show Profile Send flintan a Private Message
quote:
Q ökar med coating tror jag.

Det var det jag menade med sämre dämpfaktor (högre Qts). Logiskt sett så borde ju talspolen få sämre kontroll på konen om den blir tyngre.

Hur mycket bör motståndet vara på? Tongenerator borde man kunna ladda ner på internet nånstans. Har för mig att jag hade en i min PC förut.

Vad har sådan riktig coating för egenskaper, ganska lättflytande antar jag, hur mycket stelnar det osv?
Samtidigt kostar säkert en sån burk nästan lika mycket som mina basar. Inte för att det handlar om så mycket men ändå.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  18:44:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Motståndet kan väl vara 8-10 ohm eller något liknande du har.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:56:29  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Man kan inte öka konvikten på en 12" bas i någon nämnvärd omfattning med Visaton LTS 50, den är till för att oka den inre dämpningen i t ex pappkoner...

Vi pratar ju om att lägga på typ 30-50 gram...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  22:18:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju bra, då har jag och Svalander inte gjort bort oss!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/08 :  23:14:31  Show Profile Send fidelityn a Private Message
avr7000: Vad är det som hindrar att du inte kan lägga på samma vikt med Visatons coating som med underedsmassa ?

Bernt Jansson: Har jag påstått att du gjort bort dig ?

Jag kom med ett tips om att det finns alternativ till underedsmassa och det var coating som är avsedd för högtalare. Det kanske inte är intressant för er som slipper se hur illa det ser ut, men dom som har synliga basar kanske vill ha det lite jämnare och snyggare och inte minst likvärdig vikt över konen för en mer linjär konrörelse.

Det var bara ett tips och ni får använda vad ni vill.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  23:44:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej nej du har inte sagt att jag gjort bort mig, jag bara skojade.
Hade basarna suttit synliga hade jag nog inte gjort så. Jag är alls
ingen expert på sånt här. Letade på brl men hittade inte produkten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/09 :  02:05:28  Show Profile Send avr7000 a Private Message
fidelityn

Visaton LTS 50, en flaska innehåller 50 gr... det går ju naturligtvis att applicera,
-om man orkar "måla" elementet 15 ggr...

Underredsmassa är idealisk för att addera vikt då den "bygger" bra och ger ett dämpande viskoelastiskt skikt, -med en strykning...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:13:25  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hur fungerar det när man "slänger" på en extra magnet, hur gör man? vad händer? krångligt?

MVH Joakim
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:24:51  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag tänkte bara lägga på en till ung lika stor magnet bakpå den gamla och förankra den med plastic-padding.
Vad som fysiskt händer med magnetfälten vet jag inte men det borde väl ge ett mer stabilt läge för talspolen att arbeta i.
Måste påpeka att magneten på basarna jag använder är jätteliten.
Krångligt? Nja...det krångligaste är väl att hitta fyra likadana magneter.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:28:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag såg att Visaton hade extra magneter för 58kr/st tror jag. Fanns på brl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:58:48  Show Profile Send Ludde a Private Message
Är det ingen som kan tänka sej lägga ut nån/några bilder?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:13:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan ju länka till Svalander, http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

Smakprov:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000