HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur många VDC kan man acceptera på högtalarutgånge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/08 :  08:40:56  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur många VDC kan man acceptera på högtalarutgången? Jag har 0,04V på ena kanalen och 0,08V på den andra(zappulse). Vad är det som gör att det blir så och hur fixar man så det blir 0V? Jag fick ju 0,000V & 0,017V på min 10kr OPA541 förstärkare, så då kan jag ju inte acceptera att det är högre på mina xxxxkr zappulsar, eller kan jag det?

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/08 :  09:30:45  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Det var en intressant fråga som jag också har undrat över...

Mitt OTL steg har jag justerat att ge under 0.05V DC på utgången men jag undrar vad som är acceptabelt, logiskt sätt så borde ett par 100mV inte ge någon större påverkan av de flesta högtalare eftersom de kan klara 10-tals V och forfarande bete sig linjärt, någon som har några ideer om hur mycket DC man kan tillåta utan att det ger negativ inverkan dvs distorsion?

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  09:41:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min OTL ligger normalt inom +-20mV DC. Har haft 1V DC utan att märka någon stor skillnad. Jag tycker inte du behöver oroa dig. Det är att plus och minussidan i förstärkaren inte släpper igenom exakt lika mycket ström som gör att det blir så. Det är ju en digital förstärkare du har, jag är inte så haj på dom. Men det borde ju finnas en pot för att finjustera det tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/08 :  10:09:56  Show Profile Send Pabo a Private Message
Zappulse har ingen globalmotkoppling utan är baserad på spänningshysteres där man mäter tidsspänningsytan och slår om en komparator vid satt tidsspänningsyta. Skillnader i till och frånslagstider samt brus och störningar kan lätt få den att lämna något vars medelvärde inte är helt noll. 80mV är dock inte farligt för högtalaren.

Man kan dock inte jämför DC med musiksignal eftersom konutslaget är omvänt proportionellt mot frekvensen. En spänning ger en kraft och ju längre tid kraften får verka desto större blir konutslaget. 10VDC skulle alltså bottna en bas hur lätt som helst även om den tål 50V vid 50Hz.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:18:46  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

PABO, OK, jag förstår hur du menar med större känslighet för DC, men hur mycket DC är för mycket? Jag har mätt upp till 100mV och mer i en del förstärkare vilket har gjort mig förvånad, (även om så mycket kanske är ovanligt. En pålagd DC spänning gör ju att membranet inte är centrerat i magnetfältet vilket borde ge högre distorsion eller att distorsionen blir högre redan för relativt låga effekter, (eftersom man tidigare kommer utanför området där magnetfältet är mer eller mindre konstant).

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:28:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har en känsla utav att mer än 1 V inte är bra för en mindre högtalare, mest beroende av att konen förskjuts. Ligger man under 100 mV så är det OK även om det knäpper i högtalaren vid till- och frånslag.

Som svar på från: Det beror på hur stor högtalaren är och hur själva elementet och magnetsystemet är konstruerat.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:28:32  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
lite offtopic: mitt ena slutsteg fungerar jättebra i ca 5 sekunder sen skickar den ut +75VDC i någon millisekund, sen tar det ytterligare 5 sek av välljud så skickar den ut en ny +75VDC puls, någon som vet vad detta kan bero på eller hur man kan kan komma unden detta?
Slutsteget har alltid fungerat bra innan detta började inträffa för ca 3 månader sen.
Tyvärr kan jag inte komma in i slutsteget (en hård massa som är hällt över hela kretsen)så det ända jag kan påverka är nätdel och jordning mm.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:53:03  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Vet inte om det är rätt men jag skulle gissa på att ena drivsidan (den som drar negativt i ditt fall) lägger av då och då. Antingen pga glapp, trasig drivtrissa eller matningsglapp. Bara en gissning. Är du för övrigt säker på att det inte kommer från försteget, kanske du är eftersom du verkar ha mätt utgången.
Har du inte tillgång till baksidan på kortet och kan mäta på det som verkar vara matningen till drivtrissorna.
Matningen är ok? om det sitter stabilisatorer på den kan det kanske ha sådant beteende.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:25:14  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
det sista jag kommer åt i kedjan är nätdelens + och - matning samt nollan.
Dessa sladdar går in i en box som är fylld med epoxi liknande material, från denna box kommer sen högtalarsignal (+) ut samt lågnivåsignal (+) in och gemensam (-) för dessa.

Det känns inte som att det är något glapp utan snarare som att steget laddar upp en spänning som sen måste laddas ur in i mina högtalare. :(
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:29:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sådana där nissar som gjuter in i epoxi skulle definitivt käppjagas.
Jag hatar sånt!! Vad är det för slutsteg?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:33:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Sådana där nissar som gjuter in i epoxi skulle definitivt käppjagas.
Jag hatar sånt!! Vad är det för slutsteg

Det är ett effektivt sätt mot "reverse engineering". Jag har gjort detta på jobbet en enda gång och då var det befogat. Vi slipade av beteckningen på några IC och vi fick höra via bakvägar att vissa var väldigt irriterade av detta...he, he.

Annars är ingjutning öken. Det går ju inte att laga, inte ens det minska struntfel.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:48:50  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Dom kallas Sage, jag har inte sett dom på marknaden sista 7-8 åren, men jag vet att dom är Engelska och dom har väldigt bra mätdata när man har den rekomenderade nätdelen på 1500 VA och 120k microF.
Jag har även hört att dom kan gå sönder väldigt lätt, i mitt fall så vet jag inte ens varför dom gick sönder, detta bara hände en dag, jag fattade inte varför en bas var trasig... sen kopplande jag in ett par andra högtalare som jag hade å då small det till rejält..., säkert närmare 130 dB i 90Hz eller nått :)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:59:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sage minns jag, det var väl på tidigt 80-tal. De hade fantastiska data, kan lite väl fantastiska.....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:43:40  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Väl fantastiska vet jag inte, men dom är otroligt bra, jag har jmf dom med 3 förstärkare/slutsteg i 20 000-50 000 kronorsklassen och tycker att dom står sig mer än väl i konkurrensen :)

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:01:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Fast dom pajar ju på löpande band..... och går inte att laga.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:11:00  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
mm.. det är såklart en LITEN nackdel

men jag får väl vara glad för de 10 åren som jag fick tillsammans med stegen :)
Har ifs. mitt ena steg kvar, det driver min center just nu, får se när den skjuter ut min Beyma 12k200 ur lådan
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:05:09  Show Profile Send A8 a Private Message
Det kanske bara är en trasig lödning (en stor klump epoxi kan ju tänkas röra sig en del beroede på temperatur skillnader och därmed belasta lödningarna mer än vanligt?)
Även om du inte kommer åt komponenterna kanske det går att komma åt lödningarna på undersidan?
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/10 :  09:38:54  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
tyvärr så har jag lödit bort kretsen och lödit dit den igen men samma fel kvarstår, tack ändå.
Jag letar med lykta och lampa efter ett bra slutsteg att bygga som klarar +-75VDC så jag kan återanvända min
nätdel, men det verkar vara svårt att få tag på :(

Jag funderar också på att sätta alla saker i lådan avskilt från jord men det kanske är dumt?
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:24:31  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag funderar också på att sätta alla saker i lådan avskilt från jord men det kanske är dumt?

Vad menar du, vilken jord?
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:37:28  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har sladden från väggen jordad i lådan, från kondensatorerna kommer det +75V, -75V och "nollan"
Nollan går in på ett ställe på kortet där minus till högtalare och signal går ut (alltså det är samma punkt)

Jag hade för mig om att ytterdiametern på RCA kontakten(- på signalen) satt direkt mot själva lådan så att nollan = Jord
men det verkar inte vara så nu när jag tittar närmare, utan det sitter en plastbricka runt ytterdiametern på RCA kontakten.

Detta kanske låter lite flummigt, men jag ska kolla efter lite mer nogrannt för jag hade helt klart för mig om jag la nollan mot lådan någonstans, det var denna koppling jag tänkte prova att ta bort :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000