HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brus pga antenn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:19:09  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Någon som har tips på hur man kan få bort brus i anläggningen pga att man har teven inkopplad ? Problemet uppstår då både teven och datorn är inkopplade i förstärkaren samtidigt. Problemet försvinner om jag drar ur antennkabeln till teven. Jag har provat att köra teven, förstärkaren och datorn på samma vägguttag (tänkte det kunde bero på att de gick på olika faser) utam förbättring. Misstänker att det är antennsignalen som orsakar bruset. Någon som har något bra tips att få bort oljudet som inte involverar dyra filteranläggningar och sånt ?

/Calle

[size=1]------------------------------------------------
| Är man dum i huvet så får kroppen lida |</font id=size1

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:59:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Brukar vara jordslinga. Testa med att ta bort jorden från datorns nätsladd till att börja med.
Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/09/09 :  10:32:36  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Kopia av meddelande:
Brukar vara jordslinga. Testa med att ta bort jorden från datorns nätsladd till att börja med.

Ursprungligen postad av UrSv - 2003/09/08 :  19:59:41



Är mycket möjligt, ska prova. Men vet inte om jag är sugen på att ha datorn ojordad... Men då problemet bara uppstår då antennkabeln är inkopplad, borde man inte kunna "kortsluta" antennsignalen på något vis. Signalöverföring och sådant är inte min starkaste sida, men bonnförnuftet säger mig kanske om man anslöt antennsignalens skärm någonstans i datorlådan så skulle inte slingan behöva gå genom teven och förstärkaren ? Är jag korkad ?

[size=1]------------------------------------------------
| Är man dum i huvet så får kroppen lida |</font id=size1
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:03:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Köp en galvanisk avskiljare till antennsladden.Kostar några hundra men löser nästan garanterat problemet. Finns bl.a. hos Elfa och Ljudmakarn.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:28:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jäpp, "f95toli" har rätt , jag har själv en dylik tingest inkopplad i antennuttaget. Ljudet blev hörbart bättre.

Bravo
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:37:38  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Denna fungerade för en kompis. Vet dock inte hur "korrekt" kopplingen är, men han slapp allt brum iaf.

Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:42:00  Show Profile Send anelar a Private Message
Problemet uppkommer då antennjorden inte har exakt samma potential som jorden i vägguttaget. I och med detta kommer en slinga att skapas som skapar brum. Ovanstående koppling gör helt enkelt att man skiljer den DC-nivå som finns i antennjorden från resten av systemet. Det som oftast finns i de galvaniska avskiljare som nämns ovan är en transformator (1:1) . Varför det är vanligast med den lösningen vet jag inte men det kanske någon insatt kan svara på? =)
Go to Top of Page

ChaLy
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:07:03  Show Profile Send ChaLy a Private Message
Okej... Kollade runt lite. Går fint att köpa, men häftigare att göra en egen (plus att man får nåt kul att pilla med... samt kanske lär sig lite)
Om jag har fattat det rätt så är de ung. uppbyggda enl. schemat nedan

och ha karakteristik enl.


Någon som vet något om värdet på kapacitanserna ? .. Borde gå att räkna ut om jag plockar fram min gamla bok.

Nån som byggt nåt dylikt själv ?

/Calle


[size=1]------------------------------------------------
| Är man dum i huvet så får kroppen lida |</font id=size1
Go to Top of Page

fonzeka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:23:26  Show Profile Send fonzeka a Private Message
Här finns en komplett byggbeskrivning: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_building.html
Själv köpte jag min hos Ljudmakarn

Less is More
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000