HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kortsluta balanserade ingångar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:52:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan alla,

Skall man kortsluta oanvända ingångar på slutsteg? Jag hade ett missljud som jag trodde berodde på oskärmade kablar, men efter att ha läst på nätet (ordentlig källa) testade jag att kortsluta mina för tillfället oanvända XLR-ingångar, och vips så var störningen borta. Jag skulle bli mycket tacksam för kommentarer, förklaring och tankar kring detta.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:59:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja det lär inte göra någon skada i alla fall och i vissa fall högst rekommendabelt.
Även jag har hört dessa rekommendationer.

Bravo
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:27:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Gäller detta enbart balanserade ingångar

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:35:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej enligt vad jag hört, alla ingångar om inte annat av säkerhetsskäl som kortslutning.
Sedan kommer jag inte ihåg om det var några flera skäl.

Bravo
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:48:22  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag läste på nåt engelskt diskussionsforum att man genom att kortsluta de balanserade ingångarna på ett slutsteg får en högre ingångsimpedans. Kan det verkligen stämma?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:20:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra fråga "Johansson"!

Kan någon svara på detta.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:22:26  Show Profile Send ekman a Private Message
enligt Cardas så mår "vissa" apparater mkt dåligt av att kortslutas på det viset
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/10 :  01:28:08  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag kan efter kontakt med Krell i USA konstatera att man SKALL kortsluta oanvända ingångar på deras MDA-300 slutsteg. Jag misstänker starkt att detta gäller alla Krell-slutsteg. Huruvida detta kan appliceras på andra slutsteg av andra tillverkare vågar jag dock inte råda i.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/10 :  03:10:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant "Pinhead" undrar som sagt om någon vet något mera, stämmer det vad "ekman" säger, eller kan man utgå ifrån att rådet gäller generellt?

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/10 :  06:57:20  Show Profile Send s.m.f a Private Message
På mitt slutsteg så skall den balanserade ingången kortslutas ifall att man vill köra obalanserat. Dock så vet jag inte om det skulle ge effekt om jag gjorde tvärtom, kortslöt mina oballade nu när jag kör balanserat.

Det finns ju ett par oanvända utgångar på dvd spelaren(bl.a. bildutgångar) så mer input i ämnet vore önskvärt så man inte går och pajjar nåt

Annars har ju Cardas "rf caps" som man sätter på oanvända in/ut gångar

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:13:48  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Bravo--> Som sagt vågar jag inte råda vad andra tillverkare säger, men mitt förslag är att de som har andra märken på slutsteg och försteg (jag har endast Krell) skickar ett mail till dem och frågar vad de rekommenderar. Jag håller med dig om att det är en intressant frågeställning och är faktiskt lite förundrad över att tråden inte lockat till mer inlägg och läsning än vad den gjort.

s.m.f.--> Är det måhända en förkortning på en skivaffär i Malmö eller Dee Sniders lilla sidoprojekt för ett antal år sedan? Åter till topic. Det skulle vara mycket intressant att höra om du skulle prova att kortsluta dina RCA-ingångar nu när du kör balanserat, om du "vågar" kortsluta dem. Jag hoppas inte du tar "vågar" på fel sätt. Jag har funderat en hel del kring detta och tror att det endast rör sig om ingångar, då dessa troligen kan agera som antenner. Utgångar tror jag således inte behöverkortslutas eftersom signalvägen och -riktningen är en annan för dessa.

Kommentarer och tankar ytterligare djupare i ämnet mottages hjärtligt.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000