HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppgraderat filter till Ubi-Sunt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/09/03 :  10:58:25  Show Profile Send dax a Private Message
Så efter många om och men fick jag "röven ur ändan" och meckade ihop ett nytt filter till mina högtalare, Ubi-sunt! Elementen är revelatordiskant + 2 st revelator-femmor (k00) i MTM-konfiguration.

Förut satt det ett seriefilter inspirerat av LC-Audios hemsida. Jag var inte helt nöjd eftersom det saknades bas. Viss musik blev inte helt njutbar, medan annan funkade tämligen bra. Efter mycket trixande med olika nivåer på diskanten behövdes det något annat! En mätning visade att det var en märkbar svacka från 500-600 Hz och neråt. En baffelkompensering behövdes alltså! Jag lade till en kompenseringslänk i serie med högtalaren, men det funkade inte helt bra eftersom högtalaren inte var en resistiv last. Det blev bättre än innan, men mycket vill ha mer!

Det blev alltså ett nytt filter. Jag sökte hjälp från forumet, men fick inte det jag önskade, så det blev till att räkna lite själv. Med filtret till den berömda A4-monitorn som grund gjorde jag ett nytt filter enligt:

1:a ordningens LP med "inbyggd" baffelkompensering.
3:e ordningens HP.
Dämpled (- 3 dB) med impedansanpassning till baselemntens impedans.
Konjugatlänkar för baselementen.

Det blev ganska mycket bättre faktiskt! Jag testade med 0 dB dämpning för diskanten först, men det blev lite för skrikigt. Just nu kör jag med -3 dB då jag inte hade tillräckligt med motstånd hemma i lämpliga storlekar (jag hade tänkt testa - 2 dB). I vilket fall som helst så blir det betydligt bättre nivå på basen samtidigt som ljudet är lite mjukare på musik som tidigare har blivit lite påträngande. Jag passade även på att stoppa i lite mer fårull för att strama upp basen lite då en tidigare modifiering för att få lite fetare bas var att plock ur delar av dämpmaterialet.

Enda nackdelen var att när jag skulle löda fast filtret så lyckades lödkolven slita sig och bränna hål i golvet (plastmatta)!. Det är lagat nu iofs!

Do not stagedive at home alone!

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/03 :  11:14:56  Show Profile Send Larsen a Private Message
Trevligt. Känslan av att aldrig bli klar är både kul och jobbig samtidigt...
Vart finns det info om A-4?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/09/03 :  11:58:08  Show Profile Send dax a Private Message
Hifi-kit har ett särtryck. Dessutom finns det på olika sidor på nätet t.ex http://usuarios.lycos.es/altavoces/a4monitor.html.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:22:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har jag fått det helt om bakfoten eller är det så att Revelatorn saknar magnetisk olja i gapet? I så fall antar jag att det kan orsaka en rätt stor impedanspeak vid resonansfrekvensen. Att lägga in en impedanskorrektion för denna kan verkligen hjälpa seriefiltret att få till den tänkta hp-funktionen vilket i sin tur avlastar diskanten... med andra goda följder som ett brev på posten
Nu hade du iof en 3:e ordn där, men kan vara lönt att prova.

Har du lagt in baffelkompensationen i form av en extra spole mellan basens minus och anslutningens minus? Har för mig att det är samma princip som att göra ett 2:a ordningens seriefilter till basen, men om man gör denna spole större än det teoretiska värdet för 2:a ordningens så motsvarar det baffelkorrektion... fast svårt att trimma den i nivå. Svammel-svammel... Har suttit ett ett par timmar nu och filat på ett 2:a ordn seriefilter och utan baffelkorrektion blir det för tunnt. Spelar ingen roll om man har en sub inkopplad - saknas nivå i mellan och övre bas så låter det tunnt i alla fall.

Skulle vara kul att få veta hur du löste baffelkorrektionen, kanske du kan ge en "hint" här?

Lödmärken i mattan hör till

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000