HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Proac 3.8???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:40:55  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej allihopa

Börjar precis avsluta mitt diy projekt och har funderingara på att bygga nåt nytt. Så jag kollade runt lite (ville kanske göra nåt annat än proac 2.5) och kom fram till en proac 3.8 klon hade varit kul att försöka få fram...

Är det nån som har sett nått sånt bygge? Jag har hittat lite info på nätet men det verkar dåligt. Kanske skulle vi få ihopa nåt med gemensamma krafter vad säger ni?

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:25:50  Show Profile Send orthanc a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=7481 Dessa gubbar diskuterar väl den.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:27:38  Show Profile Send orthanc a Private Message
Eller varför inte Reference Plus : http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:39:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Stefan Bystedts Galtis? Kolla hans hemsida (Member: StefanB)
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:54:32  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
orthanc; Är inte säker på att man fått detta rätt. Den riktiga 3.8an har 2 basreflexrör och har off axis diskant. sedan lutar den inte bakåt som din andra länk.

Sedan har jag lyckat läsa mig till att diskanten är från seas och att basarna är identiska med de i proac 2.5
Den diskant som verkar passa bäst in på beskrivningarna är Seas T25CF-003 EXCEL, men frågan är om man skall ta och byta denna mot SS 9500 som en del har gjort med sin 2.5.
Artiklen; http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?297:0

De största skillnaden mellan de två modellerna verkar var att 2.5an har 1 basreflexrör och en bas, men det kan finnas fler skillnader mellan dessa där av frågar jag om det finns nån annan som har gjort en "bättre" klon än de som jag sett i denna tråd... Då skall jag säga att jag inte lyckats se Galtis pga länken verkar vara kass.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:32:40  Show Profile Send orthanc a Private Message
Audio Nicke: Vad det gäller första länken tänkte jag som hjälp. Är väl bara att diskutera med dessa personer, de kanske har mera information och kan hjälpa dig på vägen.
Vad det gäller länk 2 Så har den inget att göra med ProAc clone över huvudtaget att göra utan är mera som en inspiration till ditt ("Kanske skulle vi få ihopa nåt med gemensamma krafter vad säger ni?") eget skapande.=)

Hoppas att du får tag i den informationen du behöver.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:32:54  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Är det ingen som tycker detta verkar vara nått kul projekt?

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:57:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
Helt klart låter det kul!!!!!! Själv håller jkag dock på för fullt... ett par 2.5 kloner, ett par proac 1sc kloner, en 2.5center, fyra separata subbar.... ujuj mycket att göra är det.

Det är alltid lika farligt att vistas här..nya idéer och inspiration läggs alltid fram på silverfat här å får en att dregla innan man hinner sansa sig..

Mvh magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:59:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det låter ju kul och intressant, men jag undrar lite vad man är ute efter med en sånhär klon. Är det att det skall "se lika dant ut", eller?

För att en klon skall bli en klon värd namnet klon, borde man ju ha ett par 3.8 ståendes så man kan utvärdera och testa. Mäta, lyssna och utvärdera orginal vs klon etc.

Eller e jag bara tjafsig??? ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:29:17  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
orthanc;Uppskattar alla in lägg på detta ämnet spm du gjort, ville inte vara otacksam...

jonsson; Visst finns det många läckar projekt på forumet...
Man önskar man hade mer tid (plats) till byggandet.

epkpeng; Tycker inte du är tjafsig alls, anledningen till att jag startade denna tråd var för att försöka se om de e fler som har intersse för att skapa 3.8an som klon. Och när jag säger klon menar jag givetvis att högtalaren skall vara så nära oginalet den bara kan vara.
Min förhoppning var att kanske någon hade sett hört och pillat med en 3.8 så jag skulle kunna sätta ihopa nåt (dockumet)utan att behöva gissa allt för mycket på faktan. Att testa en 3.8 bedvid en klon vore nog drömmen, tyvärr verkar de relativt ovanliga och DYRA.
Och man vill ju alltid ha mer för mindre lr, där av DIY och klon.

Vad jag vet om 3.8;
Fysiska måtten höjd 124,4cm, bred 23,5cm, djup 34,3cm
-Placeringen av elementen
-Baselementen samma som 2.5an
-Diskaten är från seas
-Gudommligt ljud!!!
-olika tjocklek på väggar o baffel backstyke.
-Filter som delar 3ordningen mot diskanten 3000hz o nedre 2ordningen
vid???hz
-Mittersta basen går från 3000 o ner (som 2.5an?)
-Två basreflex rör
-Filtret sitter på anslutningarna

Vad jag gissar(vill veta);
-Hur tjocka väggarna är (gissar på samma som 2.5an, varför ändra på ett vinnade konsept)
-Är denna låda stagad??? (förmodligen inte)
-Vilken diskant har de utgått från när de special beställde elementet?(T25CF-003 EXCEL gissar jag på då denna är den av seas exel diskanter som har luftkylning av spolen.)
-Delningsfilter som 2.5an? men med en tredje del typ den Reference Plus har?
-Hur djupa är basportarna?

Den korta anledningen till 3.8 istället för 2.5 är; 3vägs isället för 2vägs. Borde ha kapacitet att låta ännu lite "bättre" än 2.5an, LR.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:50:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Synd bara att Scan-speak är så infernaliskt dyra. Bara elementen till den Reference Plus som Orthanc hänvisar till går på 5500:-per styck!!!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/03 :  17:01:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har inte 3,8;an en SS 9700?

Sluta bry er och kolla in på Utopia-tråden istället.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/03 :  17:10:01  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
MaxMartin; Visst är utopia fin men den är ju ENORM.

Näää ingen SS element utan SEAS EXEL.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/09/03 :  19:19:20  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Har funderat på att utgå från mina 2.5 cloner men med en extra ss18w8535 och dubbla lådvolymen. Men då infinner sig problemet att man måste minska på baffel kompensationen i 2.5:ans filter, vilket jag tror är 1.5mH spolen parallellt med 47ohms motståndet, men då ändras nog fasgången också?. Sen antar jag att man måste se till att båda basarna spelar i fas, men det kanske inte är så svårt. Föresten handlar inte detta om att konvertera en 2 vägs konstruktion till en 2.5 vägs. Det vore kul om någon kunde kasta lite ljus över detta, typ Nagref?
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/04 :  09:55:13  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
e6jonas; En god ide att utgå från 2.5 an, jag misstänker att Proac gjort det när 3.8an byggdes.
Men baffel koregeringen ändras väll bara om bredden ändras??? och det kan man ju lösa genom att stoppa in vädena i lsplab och kolla lr.
Jupp det hade varit guld om en så kunnig DIY are som Nagref hade anslutit sitt enorma kunnade till projektet

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:13:17  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Audio Nicke

Om man lägger till en 18w8535 så att det blir en 2.5 vägs konstruktion, utan att minska BSC i orginal (2.5) filtret, så kommer nog outputen att bli 3 eller 6dB högre under låt oss säga ca 500Hz. Detta kan man nog åtgärda genom att ta bort eller minska BSC i orginal (2.5) filtret, MEN att ändra på BSC kommer nog att påverka fasgången i orginalets LP-del så att den inte ligger i fas med HP-delen till diskanten. Det smidigaste vore väl annars att ta bort BSC och låta .5 basen spela med under ca 700 - 800 Hz ? Förutsatt att båda basarna spelar i fas. Men då återstår fortfarande problemet med att fasgången för bas/mellan inte har samma fasgång som orginal 2.5 filtret hur mycket det nu betyder.

En annan ide´ är att göra en MTM version och använda samma filter funktion men att räkna om värdena i filtret så att det passar till två parallell kopplade 8535:or istället för en. Men det resulterar nog att man får en helt annan direktivitet(utstrålningskaraktäristik??) och därför en helt annan högtalare till slut eller ?
Go to Top of Page

parkway
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:01:39  Show Profile Send parkway a Private Message
Någon som har länk till Utopia som det talas om?

I begynnelsen skapade Gud Festool med vars hjälp Gud skapade himmel och jord...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000