HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vem ska jag tro på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:13:01  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!

Jag satte ut en tråd här för några veckor sen angående hur stor volym jag skulle ha i mina lådor som jag skulle bygga till mina Visaton element med värdena vas 41,FS 31 ots 0,36. Nagref gav mej ett snabbt inlägg om en 45 liters låda skulle vara på sin plats. Började räkna på lite annat skoj o byggde lådorna (dom är nästan klara..) men då talar en lärare om för mej att man inte ska ha en större låda än 15 liter för en 6,5 tums bas om man inte har en värsting???? Inte tvärt om? Han sa att den skulle slö igenom om den satt i en sån stor låda som 45 liter. Vore bra om ni kunde komma med nått som förklarar och inte bara "han har rätt" om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand för allla ev. svar

MVH Joakim Lundin

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:20:26  Show Profile Send Kraniet a Private Message
haha.. oj ursäkta.. vad är det för lärare? har han ens nån insikt i att bygga lådor?
Det går ju inte säga att man inte kan ha en speciell volym eller att man inte ska ha mer än 15 liter till ett 6,5 tums element. det beror ju helt på hur elementet är gjort, vilka parametrar det har.
Kan nog lugnt säga att Nagref nog har bättre koll än din lärare i detta fallet..
vad är det för element?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:22:46  Show Profile Send BigD a Private Message
Hehe... all simuleringsmjukvara är öndig, enda som spelar nån roll är storleken på elementet, av det kan man sedan bestämma hur stor lådan ska vara... (NOT!)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:26:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst kan den lättare slå igenom eftersom den har en mjukar luftfjärding att arbeta emot men alternativet är att du kommer att få en väldigt resonant bas annars med det elementet du presenterade (du angav f ö att Qts låg på 0.65 och inte 0.36... ) med en rätt stor puckel i basområdet. Om det är så att Qts i själva verket ligger på 0.36 så är din lärares rekommendation inte så dum om det är en sluten låda. Men OM (återigen om) Qts är 0.36 så skulle jag nog vilja justera det hela till att säga att det kan vara lämpligt med en basreflexlåda och då är kanske optimal lådstorlek (fritt ur huvudet) ligger på runt 25 liter. Då ser basreflexavstämningen till att begränsa membranrörelsen så att den inte slår igenom så mycket.

Vlika värden stämmer egentligen Ludde?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:34:10  Show Profile Send Ludde a Private Message
WS17E heter elementen... Vas 31 FS 41 QTS 0,63 QMS 2,8 QES 0,81 (fel ovan) Xmax 3,2mm känslighet 88.

Vad tror ni, är en 45 liter sluten låda värkligen ok?

Tack för svaren... vill ha meer!!!
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:39:03  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag vill ha en snabb bas, torr bas... Hur stort ska jag bygga då? kan någon hjälpa mej och simulera och kanske berätte i vilket program och vad man kollar på för att få det perfekt? Lådans yttre strolek är det för sent att ändra på, men jag kan fortfarande dela av lådan invändigt så jag minskar min volym som idag är på 45,5 liter. Hur mycket bättre blir det med ordentligt fasade kanter som min lärare också påpeka?

Tack för svaren
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:57:20  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vad? qts på 0,63? Ja då är det sluten låda som gäller.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:00:05  Show Profile Send Ludde a Private Message
Japp.. skrev fel... men volymen är fortfarande den samma... Var det någon som kunde åta sej o hjälpa en liten nykommling så han kan skruva ihop fler högatalare till denna värd?

MVh Joakim
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:08:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fortsätt du med din 45-liters låda!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:13:16  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hehe... jo jag håller på den kommer nog att bli jäkligt fin... Men du nagref, har du på känn eller kollade du upp volymen ordentligt? Vist jag har en massa program som simulerar, men det gör ingen större nytt så läge inte jag är tvärsäker på hur jag ska använda dom.. Är det nått mer jag ska tänka på innan jag skruvar på sisat sidan?

MVh Joakim
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:16:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om jag minns rätt så räknade jag faktiskt snabbt på det m h a en miniräknare!

Om du inte har skruvat dit sista sidan så kan du ju passa på att pilla in dämpmaterialet. Det brukar gå lättast att göra med en sida borta. Pilla in massvis med Gullfiber. Det är mitt tips.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:30:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
Du luddis, funderade på det Nagref och din lärare tydligen var oense om.
Jag har stor respekt för Nagref så han ska inte ta detta som en pik , för att han vet många gånger mycket mer än mig.

Nu har jag INTE räknat , MEN jag tror att det är så här att med Nagrefs lådstorlek så får du den JÄMNASTE frekvenskurvan och den lägsta basen (utan att basen blir för slö).
Men följer du sin lärares råd så tror jag basen blir både snabbare och en smula torrare, MEN samtidigt så får man förmodligen ojämnare frekvensgång och en bas som inte går ner i basen lika mycket.
Så vad är summan av detta ?
Du får den mest naturtrogna och djupaste basen och förmodligen tillräckligt snabbbas om du följer Nagrefs råd, men inte lika snabb som om du följer din lärares råd.

Vimsig värre blev det visst, men ska du köra den som bas och inte som "mellanregisterbas"(eller vad man ska kall det) så råder jag dig utan tvekan att lyssna på nagref =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:47:39  Show Profile Send Ludde a Private Message
Okej... ni anaar inte hur glad jag är över att läraren inte värkar ha 100 procent rätt, men då är det bara en sak till som ni kan fåförklara, har läst att man inte ska bygga en högtalare med en volym som är över FS... Och hur blir det med motståndet (det fysiska, lufttryck) när man har en sån relatift stor låda, är det risk för att basen slår igenom ganska fort?
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:02:39  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
En volym som är över Vas var det kanske?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:12:23  Show Profile Send Parasite a Private Message
tank din drummel du kunde ju förklarat vad som händer ju =)

För att svara på din fråga så TROR jag att det är så som du skriver Ludde om man går över Vas ganska kraftigt, de 4 litrarna som Nagrefs uträkning går över behöver du inte oroa dig för, hade det förslagit en 60 liters låda så hade man ganska snabbt sett att det är en aning för stort.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:59:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Med en stor låda kan du underavstämma och gå djupare i basen. Det ställer dock krav på att elementet kan svänga rejält utan att slå i botten.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:03:31  Show Profile Send mongo a Private Message
Du kan lugnt bygga vidare, förvisso är nog volymen i överkant, men slutna lådor är inte SÅ kräsna.
Prova olika mängd dämpull, blir större skillnad än man tror.
Har räknat på en basreflex också, men den har en tendens att "puckla" sig tack vare det höga qts-värdet.
Själv hade jag nog kört på c:a 35 liter med en variovent.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:07:36  Show Profile Send Ludde a Private Message
Läges Raport:
Nu har jag nyligen kommit hem från min lilla värkstad, byggandet har gått mycket bra och det ser jävligt bra ut också, så nu är det ju nått som kommer att skita sej om det inte är bygget så blir det väl ytbehandlingen eller volymen på lådan...(nått brukar ju alltid jävlas...)

Lådorna är i princip klara, det är bakstycket som saknas på dom båda nu, och det därför att jag ska ha in delningfilter ull m.m som ska inhandlas imorgon. Men vad tycker ni när jag har chansen att minska lådvolymen genom att sätta en skiva som en extra botten en bit upp i lådan? ska jag göra det? Hur många liter?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:44:40  Show Profile Send Larsen a Private Message
En tanke bara: Om du tycker att det låter tunnt i basen sedan du satt i element och filtret så behöver det inte bero på lådvolymen.. Som jag uppfattade det skulle du köpa ett färdigt filter och många färdiga sådana brukar vara ett teoretiskt filter UTAN baffelkorrektion vilket kan leda till tunn bas (dessutom sällan anpassade efter just de elementen). Ville bara säga detta så du inte direkt tror att det är volymen som spökar om det inträffar.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:11:24  Show Profile Send aolite a Private Message
Ludde:
Lita på mig
Kolla in http://www.ljudia.com/se/teknik/isd/closed.html, mata in dina värden. Tryck optimum. Nu ser du att Vb(volymen) är 127l lite stort Skriv in 45 respektive 15 i fältet och tryck enter(De volymförslag som är givna..). Vanligtsvis vill man ha en så rak kurva som möjligt fram till basens avrullning. Vad du sen själv tycker är bäst är en annan sak.
Du kan ju alltid fylla ut dem med sand

Edited by - aolite on 2003/08/28 13:12:01
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:48:19  Show Profile Send Ludde a Private Message
Låter lugnare nu! Vill tacka alla för svaren jag fått, men fortsett skriva om ni har nått mer att tillägga.

Larsen: Jag kommer inte att köpa ett filter, filtret kommer att vara utanförlådan och jag ska låna mätutrustning och mäta mej till ett så optimalt filter som möjligt (och lyssna givetvis!)

MVH Joakim
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:41:16  Show Profile Send celef a Private Message
bara för att jävlas röstar jag på en mindre lådvolym (för att få bättre "fart" på musiken).

sound pollution
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/29 :  09:57:44  Show Profile Send Ludde a Private Message
Ni som värkar vara dom flesta och tycker att jag ska köra med en 30-45liters låda.. kan ni komma med något som bevisar att (som jag har fattat det hela..) det inte blir för lite tryck i lådan efter som den för det första blir stor och för det andra så har elementet högt QTS värde... eller är jag ute på en mindre trevlig cykeltur nu?
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:05:53  Show Profile Send BigD a Private Message
Faktiskt så skulle jag rekommendera den mindre lådan (efter att ha simulerat lite).

Rent teoretiskt så skulle den större lådan spela "djupare", dock så skulle konutslagen ganska snabbt nå xmax vid lägre frekvenser, vilket kanske inte är så kul.

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:15:04  Show Profile Send flintan a Private Message
Du kan ju testa. Hur det låter. Skruva fast bakstycket utan att limma.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:40:29  Show Profile Send Ludde a Private Message
Japp, jag skulle testa idag, men han som äger snickeriverkstaden som jag håller tilli var inte hemma.. ska åka dit o kolla snart igen..

Mvh Joakim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000