HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Thorens 150 MkII och Valhalla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:52:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Funderar på att köpa en Valhalla motorkontroll. Är det något jag skall tänka på? Funkar alla Valhallakort (hört att de äldre krånglar ibland)? Funkar alla TD150 MkII (min har serienr >100 000)?
Tacksam för alla svar!
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/03 :  21:13:45  Show Profile Send time a Private Message
Spar pengarna och köp en DC motor istället så slipper du Linn-baciller En borstlös DC- motor ger konstant varvtal vid konstant spänning, kolla på Airpax motorer.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/04 :  09:59:20  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Var hittar man airpaxmotorer? Har också en Thorens TD150mkII

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:23:49  Show Profile Send time a Private Message
Det var en firma i Falun, kommer inte ihåg namnet men det har varit uppe på en tråd inte alltför länge sedan ang. skivspelare. Jag pratade med dem då och de fanns kvar. Motorn kostade runt 400 kr. Jag har provat detta med bra resultat och använt 12V blyackar och en simpel 317T(?) (precisionvarianten) och laddning som går på när man slår av spelaren. Samarbetade då med skaparen av "Nordic Concept" som säkert använder samma lösning idag. Man får tänka litet när man tillverkar drivtrissan så att motorn arbetar i ett rimligt varvtal både vid 45 och 33. Jag tycker Vallhalla är dumheter eftersom den fortfarande använder 50Hz inklusive alla nackdelar med kuggning och störningar, låt vara mindre men ändå

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:08:35  Show Profile Send Per a Private Message
finns det inte andra parametrar som man kan ta i tu med först på td150? det är ju en ganska simpel spelare som säkert har utrymme för en massa modningar.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:17:16  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Kabelbyte och nya kontakter är ju ett måste! Tonarmen går ju också att byta.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:12:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kablar redan goda, lådans väggar täckta med bitumen, så ock masonit botten (till jag fixat en bättre)
Tror (vet) inte 50Hz och spänningen är speciellt stabil här på Tonga...därför Valhalla
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/09/04 17:13:22
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/04 :  18:35:08  Show Profile Send time a Private Message
Jag upplevde byte till en DC motor som en ganska stor förbättring, man tycker att 33 rpm är 33 rpm men det är nog inte så enkelt...

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000