HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ## Neotech KHS 189, NA012260 Signalkablar ##
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:06:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Har haft två stycken Neotech rca signalkablar spelandes här hemma nu ett tag... de har i runda slängar gått cirka 100 timmar var. Ville ge dem lite "inbränning" innan jag gjorde mitt test. Bygg kvaliten på kablarna är MYCKET bra. Fina samt kraftigt byggda kontakter och ordentliga "sockar" över själva kablen. De har inte snålat på bygg kvaliten!!

Test Utrustning var följande:

Jm Lab Utopia
Sony XA-SCD777es
Accuphase E406/Mark Levinson 383
Sonoran Ström,högt.kablage
MIT 0.5
Accustic Zen Wow (som kablarna testades emot, runt samma prisklass)
Sistrum Platform (cd står på denna)
Solid Tech monoblock ställ (E406an står på ett sådant)
Acustica Applicata DAADs (4 styck)
ART fötter (under Utopiorna som står på original spikes)

Rummet har sina begränsningar.. dock så känner jag mitt rum väldigt bra och hör skillnad om kablarna lägger till någon boost alt "tar bort" eller om rummet spelar med. Rummet är på 20kvm. Har en dip på 4db runt 50hz och en boost på 5db runt 40hz... annars är det någorlunda jämnt.

Jag spelade all sorts musik.. från Aphex Twin till Patricia Barber till Goran Bregovic till Erik Truffaz. Mängder av skivor spelades! Både skivor som bara används för tester.. som Focal skivor, Burmester 003 etc och skivor man själv älskar!

Sägas skall att i mitt nuvarande system så hörs den minsta lilla ändring.. ändra kablar är en stor ändring! Också bör sägas att följande intryck är i MITT system.. med min utrustning! Kablar kan "låta" mycket olika i andra system!! Har man en otroligt dålig anläggning så hjälper inte ens den bästa kablen dig... istället får man nog istället veta hur dåligt systemet låter! Testa själva i era egna system... alltid viktigt att nämna!

Jag började testa Silver kablen. Vet dock inte vilken av modellerna som är vilken.. får återkomma ang detta! (Se rubrik).

Tack till MaxMartin för bildlänkerna!



NEOTECH SILVER:

Först och främst måste jag nämna att klangen i systemet blev mycket bra. Alla instrument har känts äkta och i riktigt bra inspelningar så får man "putte" skinn av bara klangen i sig! . Klangen är fyllig, krispig (övertoner kommer fram på ett bra, naturligt sätt). Billigare kablar brukar ofta få ett sterilt och platt ljud och ger ofta en skrikig hemsk topp! Detta gäller inte alls på Neotech silver kablen! Istället så separeras allt mycket bra och ger en riktigt bra 3d... instrument har kropp och själ och alla övertoner, detaljer kommer i ljudbilden där instrumentet finns. I full röra av massor av trumpeter (Goran Bregovic) så hörs ändå olika klanger, detaljer samt andra instrument. Spelade ingen roll om det var 2-3 instrument eller 20+... kablen rörde inte ihop dem.

Kablen sticker inte ut på något register som jag hört än så länge utan spelar jämnt över... neutralt alltså (farligt ord!! ). Den får med olika volymskillnader... även de som ofta knappt märks! Även här så brukar billigare kablar misslyckas.. man får ofta känslan att musikerna spelar med samma anslag/volym genom hela låtarna förrutom när volymskillnaderna blir riktigt stora.. då hörs det! Med Neotech silver kablen så hördes de minsta skillnaderna i volymen... pga detta så kändes det som dynamiken ökade i systemet. Brus nivån var också tyst.. och ljudet blev mörkt/tyst mellan tonerna vilket gjorde att man kunde slappna av!! Vilket ännu en gång billigare kablar ofta misslyckas med..

Skivor med 3d effekter som Q-sound etc funkade riktigt bra! Detta har självklart mer med högtalarplacering samt vart man själv sitter men en dålig kabel ger ofta en mycket sämre 3d effekt än många dyrare! Här funkade det också mycket fint!! Med Mark Levinson 383 och en skiva inspelad med Qsound så kom röster tom bakom mig.. .

Ljudbilden kändes stabil hela tiden... oavsett mängden instrument/ljud. Placeringen av ljud/instrument var också bra.. på vissa inspelningar var det som man hade limmat fast musikerna! Djupet blev ok... den drog inte bak ljudbilden så långt som mångfaldigt dyrare kablar ibland gör.. men den puttade inte heller fram ljudbilden som nästan alltid billigare gör!! Så den får godkänt där ändå. Bredden var också ok... blev inte i närheten så brett som vissa Nordost kablar har gett.. men de är ju också extrema på just detta. Musik kom dock långt utanför högtalarna på vissa inspelningar.. så även här blir det godkänt! Inga ljud stack iväg och "tutade" mig i örat vilket var bra för det är något jag verkligen avskyr.. musikerna/ljuden skall stanna vid högtalarna! (om nu inte de har fasat ut ljud för lite roliga effekter... då är det en annan sak). Vad jag menar är att trumpet killen plötsligt hoppar ner från scenen och tutar mig i örat och sen hoppar upp till nästa ton Med Neotech kablen så hände inte detta tack och lov!

BETYG?

Silver kablen får ett stort OK!! Detta är en kabel som kostar runt 3-4k (får återkomma med priser/PL Audio har de exakta priserna). Alltså en i mitt system mycket billig kabel... dock så märks detta inte av alls. Jag skulle lätt kunna leva med denna om jag inte hade hört annat.. Vad för kablar är då bättre? Accustic Zens egna silver kabel tycker jag är bättre.. men den kostar ju en "liten" slant till! Jormas Design Nr1 (eller var det 2?) är också MYCKET bra.. men även den kostar en bra bit mer. Sägas skall ju också att skillnaderna inte är gigantiska heller mellan kablarna (för vissa räknas skillnaderna som mycket stora.. men inte för gemene man/kvinna).

Eftersom kablen inte är åt det ljusa hållet eller åt det mörka.. så borde denna kabel passa i de flesta system!! Tycker verkligen att folk skall passa på och testa dessa kablar i sina egna system.

Jag återkommer med mer lyssningsintryck imorgon! Då kommer även testen på koppar kablen upp.. denna skall kosta hälften så mycket som silver varianten!! Det lilla jag har hört so far verkar mycket lovande..

Edit:
## Glömde skriva att Accustic Zens Wow kabel inte står i paritet med Neotechs silver kabel.. inte i mitt system iaf! Vinnare mellan dessa är Neotechen. Wowen är lite lugnare.. men detta kan bero på att neotechen behöver mer inspelningstimmar.. dock så får Wowen en skum loudness effekt i basområdet i mitt system om jag inte uppskattar. Neotechen känns bättre på allt förrutom lugnheten.##

Mvh,

Patrick



Edited by - Neodynium on 2003/09/26 13:02:48

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:32:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hur tycker du den var i jämfört med Accustic Zen Wow?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:33:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bra test förresten!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:35:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tack! Skrev vad jag tyckte längst ner på testen.. fick editera! Wow kablen är inte en dålig kabel... dock så väljer jag lätt Neotech kablen (silver) om jag behövde välja.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:44:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ok. Missade det innan! har själv funderat på en A.Z. WOW.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/02 :  01:00:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag vill ha en Neotech! Dom ska ju tillverkas på samma ställe också. Nått du hörde mellan dom, Neo?

Niceig test förresten! Sånt här gillar jag.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/02 01:00:49
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:05:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag ha in bilden på silver kablen! Tack för länken! Den andre ser inte rätt ut... Den är blå samt det medföljer inte en sådan låda.

Man tycker sig höra att Az kablarna och Neotech kablarna är gjorda på samma ställe ja.... klangligt så ligger de nära iaf.


Go to Top of Page

edge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:36:58  Show Profile  Visit edge's Homepage Send edge a Private Message
Hej
Inte för att lägga mig i men tänkte förtydliga det där med att NeoTech och Acoustic Zen är tillverkade på samma ställe.

NeoTec är grundare och tillverkare av OCC koppar och silver, ( eget kabelverk)(Taiwan)

Flera andra kabeltillverkare köper deras koppar och silver men då endast som rå kabel.
Där hör även Acoustic Zen och Harmonic Tech hemma.
Dessa kablar däremot tillverkas i USA, där man "tweakar" och bygger kabeln efter egna aspekter.
Det är såleda endast OCC kopparen och silvret som kan liknas dessa emellan.

MVH

Kristoffer

Branchanknytning via PL Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:38:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kristoffer.. du kanske kan ge de exakta priserna?

Tack för senast förresten.. glömde säga det när vi sågs hos JmLab! Micro Utopia/Edge var SANSLÖST!! Göra en test på ett sådant steg hade inte varit fel!

Go to Top of Page

edge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/09/03 :  09:59:31  Show Profile  Visit edge's Homepage Send edge a Private Message
Neodynium. Tack detsamma, mycket trevligt att ni kom ner!

Den enklare kabeln: NA-022260 i OCC koppar kostar 1600:- för 1m RCA/BNC.

Silverkabeln, KHS-189 kostar 3900:- för 1m RCA.
Har haft Silverkabeln hemma nu i två veckor och kan säga att det verkar mycket lovande...

MVh

Kristoffer

Branchanknytning via PL Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/03 :  11:51:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Koppar kablen behövde lite mer inspelning... så testen på den kommer snart upp... den har fått 20+timmar till.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/03 :  17:04:35  Show Profile Send MaxMartin a Private Message

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/03 :  22:36:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ger den natten också! Denna kabel kan nog bli ett riktigt kap.. skall bli skoj och se om vissa saker kan släppa lite mer!! Test kommer upp imorgon på den.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:35:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Esoterisk-hifi säljer en NA-01 modell. Normalpris är 1600,- på den, vilken kan det vara då? Gammal modell kanske?

Kristoffer?

Så här på plats så borde Kristoffer kunna ge sina intryck av Harmonic, AZ och Neotech också tycker jag!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:28:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
20timmar nu eller?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:17:13  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Sitter hemma och lunchar nu... och hör från köket att det har släppt lite till!! Skall sätta mig efter jobbet och skriva ner mina intryck och lägga ut min recension av koppar kablen!

Kul att någon är intresserad av testerna iaf!! Många läser inte på Hårdvara, recensioner... lite synd faktist!

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:27:41  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Dom trådarna som nästan är roligast att läsa tycker jag. =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:42:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag tycker det samma... särskilt bildreportage!!


Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:15:10  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Exakt och även medlemmarnas system, hifiporr på högnivå.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:36:51  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Den sidan får man inte glömma nej!


Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:13:49  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Det är inte någon som har testat Neotechs högtalarkablar?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:44:13  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Pga mycket jobb så han jag inte testa dem ordentligt idag.... lovar att test kommer upp till helgen dock!!

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:44:17  Show Profile Send crion a Private Message
AZ, HT och Neotech görs i samma fabrik.
AZ och HT designas i USA, men byggs i denna fabrik.

Robert Lee som äger AZ var även med och startade HT. Roberts Kusin äger OCC fabriken.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:41:26  Show Profile Send ekman a Private Message
crion det är bara råkabeln som görs i samma fabrik

AZ och HT görs och förfinas i usa
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:01:36  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
NA-12260 heter Neotechs copparkabel. KHS-189 heter silverkabeln. Det finns dock ytterligare en silver kabel som heter NA-12165 som skall vara ett snäpp värre än KHS-189.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/09/06 :  09:25:26  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag tycker det är rörigt det här med Neotechs kablar! Om man tittar på det två webbplatserna http://www.neotech.com.tw resp. http://www.neotechcable.com/ så varierar sortimentet en del.
Här ovan beskrivs en OCC-kabel för 1600kr, jag har en som heter NA-012095 som kostade 1500kr med RCA. Tittar man på bilderna kan man se att de har helt olika uppbyggnad. Undrar vilken som är bäst?

Jag tycker dock det är roligt att märket fått lite uppmärksamhet här på forumet. När jag köpte mina strax före jul i fjol hade jag aldrig hört talas om dem. Jag blev rekommenderad dem av "min" handlare, och jag brukar bli nöjd med det de rekommenderar. Själv har jag inte ork att prova kablar särskilt noga. Men en av dem i butiken hade provat dem och tyckte de var bra, själv använder han HT och AZ.

Så när ekonomin återhämtat sig efter sommarens högtalarinköp och bensinräkningar (till båten) kanske man skulle prova ett par NS-1456 till högtalarna. Jag vet inte om det är bättre med bi-wire, men det är så j-a fult med byglar mellan kontakterna på högtalarna!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000