HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mätningar I högtalaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/22 :  17:07:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har funderat på mätningar I högtalaren. Eftersom jag har en liten elektretmik så kan jag droppa den genom basreflexröret och mäta vågorna inuti högtalaren. Bara för skojs skull alltså...

Jag undrar bara vad resultaten skulle säga.

Om jag mäter i bashögtalaren och tar en 60 Hz ton, en period och sedan tystnad, skulle ringningarna då säga något om högtalarens dämpförlopp?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/22 :  17:35:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror det hade mullrat ganska bra efter signalen slutat. Men att testa det i en sluten låda hade varit intressant. Fast vem e sugen på att borra hål i sin låda ?



Ha det bäst
Joha
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:08:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Jag har funderat på mätningar I högtalaren. Eftersom jag har en liten elektretmik så kan jag droppa den genom basreflexröret och mäta vågorna inuti högtalaren. Bara för skojs skull alltså...

Jag undrar bara vad resultaten skulle säga.

Om jag mäter i bashögtalaren och tar en 60 Hz ton, en period och sedan tystnad, skulle ringningarna då säga något om högtalarens dämpförlopp?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark


Kan gärna svara om du postar frågan på DIY.
/Johan

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/22 :  19:57:49  Show Profile Send markku a Private Message
Thomas,

Jag skrev email till Stereophiles John Atkinson för hjälp var jag kunde köpa sådan "piezoelectric tape accelerator" som han användet för att kolla på HT-lådornas resonanser.

Hoppas, att han bryr sig att svara! Då kan jag mäta prylarnas rörelse också horisontalt, inte enbart vertikalt, som nu med Blotevogels VIB-Master.

Spännande tider!

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:00:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku,

Piezoelectric tape accelerator?!

Låter mkt intressant. Om du får svar, så meddela mig också. Jag skulle också vilja veta mer om denna. Har du sökt på nätet om dylik accelerator?

Knoppen,

frågan kommer över på DIY...



"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000