HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopiering av CD skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:33:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Hellu, jag undrar om det blir några större kvalitetsförlusten när man bränner av en CD rakt av på datorn, spelar hastigheten någon större roll ?..har en 40x brännare, det går väldigt snabbt då men det kanske vore bättre om man körde runt 10-20x..?

Någon med några erfarenheter ?

edit: det har vart väldigt tyst i denna tråd och jag tänkte det kanske beror på vad jag tänker göra å ni tänker "han får fan ta och köpa ett eget orginal" eller liknande, eller finns det inga folk som vet helt enkelt men det tvekar jag på :)...mitt syfte är att kopiera min skivor till min familj, men framför allt tvärtom. Jag är faktiskt studerande och har inte råd och köpa nya skivor för 209 kronor styck. Sjävklart så tänker jag kopiera även av min vän och granne, det anser jag fair. Sen kan man gärna mass kopiera britney spears..

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.se

Edited by - Stefan Persson on 2002/08/22 02:22:4

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:09:28  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tidigare så rekomenderades att man inte skulle bränna musik snabbare än 2 ggr normal hastighet. Eftersom CD-brännarna hela tiden utvecklas så borde man kunna bränna snabbare idagsläget. Jag bränner själv ljud-CD i 12* hastigheten och det fungerar utmärkt. Om man bränner snabbare så finns det risk att CD-brännaren inte bränner lika djupt och läsaren kan då få problem.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:33:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag bränner ofta i 8x eller 10x och det tycker jag fungerar bra.
Jag tror det har mycket att göra med läsaren (CD-spelaren) om man märker någon skillnad. Det enda rådet är nog att du får prova. Bränn en skiva i ex 40x och bränn sedan samma skiva i 1x eller 2 x, jämför kopiorna på en bra spelare och kolla om du märker någon skillnad.

Jag bränner bara skivor jag åndå aldrig skulle köpa (inga favoriter alltså), men som kan vara kul att lyssna på vid datorn eller använda som skval. Alltså har jag inte lyssnat så noga på dessa kopior, men det finns andra här som gjort mera seriösa jämförelser.
Som sagt testa!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:55:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hejsan, okej så bränner jag runt 10x så lär jag väl klara mig bra. Jag är inte sådär kräsen än på ljudet, sen tror jag att man måste ha lite dyrare grejer för att höra alla fel. Det blir nog bra, tack för svaren.

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:42:37  Show Profile Send niklass a Private Message
tjena!

jag tycker mig helt klart höra skillnad på en skiva som är bränd på 10x gentemot originalet...

jag bränner på en eller två ggr när jag vill ha en musikskiva som jag ska LYSSNA på...

min signal källa är en Nad T550 kan ju iofs ha med den att göra oxå.

/n

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:46:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Min erfarenhet ärt att det viktigaste är att "avläsningen" vid kopieringen blir tillräckligt bra. Teoretiskt borde alla läsare
kunna läsa av alla 1:or och 0:or korrekt från en CD men så verkar
det inte vara i praktiken. Det blir iallfall ljudskillnad hos mig
beroende på om jag använder min Sony CD-ROM för avläsningen eller min
Samsung DVD. Sonyns avläsning ger ett klart bättre ljud. Konstigt?

Ibland när jag sedan har bränt i högre hastigheter så kan det bli ett lite stickande och fräsande ljud när jag spelar upp Cd:n i min bilstereo. Så lite sämre bränning blir det nog i högre hastigheter...
Kör nu alltid i 2X och då kan jag inte höra nån skillnad mellan orginal-CD och Kopia när jag använder bra CDR skivor. De helsvarta tycker jag fungerar lika bra som dedikerade AUDIO-CDR.

Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:03:49  Show Profile Send COP a Private Message
Det man ofta missar är hur snabbt man läser av CD-skivan. Då jag testade min DVD spelare så började mjukvaran korrigera avläsningen vid 8x hastigheten. Som snabbast har jag kommit upp i 11x och lägst 7x då det skiftar lite mellan olika skivor. Så numera läser jag 6x och bränner i 6x.
/CO
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:05:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Max 8ggr hastighet.
Använd bra skivor.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:16:39  Show Profile Send Niclas a Private Message
Varför chansa på sämre kvalitet genom att bränna snabbt?
Jag både läser & skriver i 1-2x , samtidigt som jag surfar.
Mvh

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:28:31  Show Profile Send markku a Private Message
Nederlandsk ProAudio testade CD-R skivor i Juni 2000. Ävenom ni andra skulle ha språkproblem med nederlandsk, ville jag rekommendera att kolla PDF-dokument med testresultaterna i form av grafik samt BLER och jitter värden.

CD-R test NOB (PDF)

Dom använde Marantz CDR-640 skrivare. Jag känner inte till modellen, kanhända det är fråga om promodell. Men det som är unikt med testen, är att dom kollade effekten av värmeutveckling!

Så här ser ut test med Fuji CD-R med Marntz CDR-640 i 1x hastighet:



Dom provade samma skiva med samma hastighet med enklare systermodel CDR-630:


Som ProAudio skriver, ökte BLER värdet småningom under bränningsprocessen och att detta mest sannoligt beror på faktum, att CDR-630 inte har kylningordning under drivverket. Enklare apparat, färre finesser.

Dom rekommenderar att se till bra ventilation. Hmm, rätt komplex ting detta med bränning. Ännu en detalj, de flesta inte bryr sig om/tänker på över huvud taket.

noll=noll, etta=etta - i teorin, ja.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:44:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Min erfarenhet ärt att det viktigaste är att "avläsningen" vid kopieringen blir tillräckligt bra.

Jag håller med Stefan007 och har börjat använda programmet Isobuster för avläsning och lagt musiken som wavfiler på hårddisken och därefter bränt med 2gg hastighet.
http://www.smart-projects.net/
Det verkar fungera bra. Tidigare har jag haft problem med dropout och blipp-o-blopp.
Vad jag förstår så lyfter programmet Isobuster över låtarna som datafiler och inte ”on the run”. Rätta mig om jag har fel.

Sten. Vilka skivor är bra?

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:52:13  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
I dagsläget tycker jag att Sony´s skivor är bäst.
Tidigare tyckte jag Arita, men deras kvalité blev sämre.
Bland annat så blev ovansidan på skivan väldigt lätt skadad.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:11:26  Show Profile Send no_85 a Private Message
Själv använder jag Exact Audio Copy som sägs vara det bästa prog. för att läsa in CD's med minimala ljudförluster...
Jag läser in med en 40X läsare fast i ca 4X...
Sedan bränner jag med en 24X brännare i 8X (det lägsta som går...)
Då tycker jag att jag får en bra kopia...

Men jag bränner inte musik så mkt. nu för tiden då jag tycker att mp3 ger alldeles för dålig kvalité och jag har inte många kompisar som har den sortens musik som jag gillar...

Mina favoritskivor är utan tvekan Kodak Gold... Men Memorex fungerar också...

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:21:32  Show Profile Send markku a Private Message
Så synd, att Kodak har sluttad med produktion av CD-R skivor! Det gäller att köpa upp allt, som finns på hyllorna i olika affärer.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:26:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Själv använder jag Exact Audio Copy som sägs vara det bästa prog. för att läsa in CD's med minimala ljudförluster...

Jag har testat det programmet med efter inrådan av Målare. Min läsare verkar dålig för Exact Audio Copy behövde en hel timme för att kopiera en låt. Det tyckte jag blev lite för mycket. Med DMA aktiverad går det lite bättre. Jag har däremot inga problem att läsa dataskivor.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:29:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Bra kvalitet på läsaren är viktigt.
Varför bränner alla så långsamt för?
I stort sätt alla nya brännare som finns på marknaden har ett "skydds system" tex "burn prof". Det systemet gör att läsaren och brännaren är synkade. Om läsaren inte hinner läsa tillräckligt snabbt vid någon bit på skivan så stannar brännaren upp, väntar in informationen från läsaren. Använder själv CloneCd och bränner "on the fly" 24ggr. Det här med att brännaren inte bränner tillräckligt djupt vet jag ej något om. Men jag antar att om dem utvecklar snabbare brännare borde dem ju ta hänsyn till det också och inte ha samma "brännverkan" som dem första brännarna hade.
Utgångs kvaliten på orginal skivan har ju såklart också stor betydelse.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:30:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Så synd, att Kodak har sluttad med produktion av CD-R skivor! Det gäller att köpa upp allt, som finns på hyllorna i olika affärer.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >





Har hört från SIBA att Memorex tillverkas av Kodak. Använder själv Memorex Black. Bra skivor.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:33:35  Show Profile Send markku a Private Message
Att du eller någon annan tänker på producent, som heter Ritek?

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:38:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har bråkat om detta förr på hifimagasinet men jag är inte riktigt nöjd med dom kopior jag brännt med datorn. Det är också olika mella skivfabrikat tex Memorex, Fuji får jag mer acceptabla resultat med än dom flesta andra.

Hur kan det bli hörbara skillnader mellan original och kopia? Det lär finnas ett mät program som kan visa hur mycket sämre det blir men det har jag adrig sett. Däremot har jag hört...

Da
Go to Top of Page

johnnylau
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:52:29  Show Profile Send johnnylau a Private Message
hej

Go to Top of Page

johnnylau
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/08/22 :  13:58:42  Show Profile Send johnnylau a Private Message
Hej.
Kan någon hjälpa mig lite med det där med Cd-brännare. Jag skall köpa en nu och vet ej vad man skall tänka på och vilken typ av model. Det finns ju en del att välja på och en del med en massa finesser. Jag vill bara kunna bränna av en köp-cd och få den att låta lika bra som orginalet. Och det där med hastigheter??? Vilken hastighet skall man bränna på...Fattar noll. Finns ju olika cd brännare med hastigheter.
Blir glad om jag kan få lite hjälp.
Hej.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:08:59  Show Profile Send markku a Private Message
Efter lite sökning med Google hittade följande:

quote:


<SNIP>

During the last few weeks I have encountered reference to the Kodak decision
to get out of the commodity CD-R business from several credible sources. So
in the absence of official word from Kodak on its website, here she goes: I
would refer the reader to the Replication Industry publication "Medialine"
for details (http://www.medialinenews.com). In the February 2002 issue on
pp. 60-61 we note references to statements by spokesmen from Kodak and its
former partner PDSC. The Kodak spokesman stated "that the decision was
difficult for us to make, but it was prompted by financial performance. The
commodity CD-R business did not meet Kodak's financial expectations, and the
market shows little sign of improving in the future. The spokesman noted
that Kodak's exit from the CD-R business has no effect on its Photo
CD/Picture CD business, other CD-PROM applications, or R&D initiatives in
optical media. He declined to reveal Kodak's supply arrangements for Photo
CD, Picture CD and CD-PROM moving forward from the joint ventures
dissolution, only stating that the supply would continue to be steady."

<SNIP>

With best regards,

Ed H. Zwaneveld
Director
Technological Research and Development
National Film Board of Canada
Tel:+1-514-283-9143
February 12, 2002




Ett kort telefonsamtal med Kodaks representant bekräftade detta.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/22 14:15:4
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:12:06  Show Profile Send David A a Private Message
Kan rekommendera den gamla Philips CDR870(hifi brännare). Den bränner 1x, men kopiorna blir bättre än på någon databrännare som jag hitills hört. Dessutom kan man lura den att ta vilken skiva som helst, dvs man behöver inte använda audioskivor.


"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:22:08  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:

Själv använder jag Exact Audio Copy som sägs vara det bästa prog. för att läsa in CD's med minimala ljudförluster...

Jag har testat det programmet med efter inrådan av Målare. Min läsare verkar dålig för Exact Audio Copy behövde en hel timme för att kopiera en låt. Det tyckte jag blev lite för mycket. Med DMA aktiverad går det lite bättre. Jag har däremot inga problem att läsa dataskivor.





Okay, men för mig tar det bara ca 20 min för en skiva... (om jag inte minns hel fel ;)

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:23:18  Show Profile Send no_85 a Private Message
Nu menar jag endast läsningen...
Bränningen tar ytterligare ca 10 min...

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:19:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Okej har fattat att låg hastighet ska det vara, angående skivor så kör jag med några nya saker från verbatim, men en annan sorts folie. Jag får mycket bra resultat när jag testar brända skivor med ett speciellt analysprogram som kollar hur bra en cd bränning blir. Och ja jag hör skillnad mot det realtivt bra skivorna Acer Gold, dom är lite dyrare men det kan det vara värt. Hittils har jag mest brännt musik från mp3 till bilen och där spelar det ingen större roll. Och då går det i 40x. :)....snabbt som fan. Men prova den skivan annars.

För att lägga in en CD skiva på datorn först med högsta möjliga kvalitet ska EAC användas, Exact Audio Copy. Detta är mycket bättre mod tidigare nämnda isobuster då jag har provat ett flertal program. det som är sämst är något som heter jukebox, och ett annat som heter Audio Catalyst. Dessa låter verkligen dåligt och det hör man faktiskt med vanliga datorhögtalare (boston acoustics iof)
Vill man skapa ett mp3 biblotek så vill jag säga innan ni trycker ner mp3 så prova att köra en mp3 encoder som heter lame. där ställer ni in på högsta kvalitet (variable bitrate 320 kbits maximum), finns även olika config filer för det för olika kvaliteter och cpu instruktioner. Sen kan ni testa och bränna ner mp3 låten igen till CD för att bekräfta kvaliteten. En del statinära Cd spelare har även mp3 encoder och då kan man bränna mp3 direkt. Men kvaliteten på dessa enkoders är inte alltid dom bäst.

Aja detta var mest tips för den som har tankar att bränna av wav och eventuellt att "testa" mp3.

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.se

Edited by - Stefan Persson on 2002/08/22 18:22:5
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000