HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för speciellt med XRCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:29:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var tidigare en tråd om XRCD skivor och jag undrar vad det är för speciellt med sådana skivor. Det är ju ofta gamla inspelningar
som kan finnas på vanliga CD skivor och jag tänker då på RCA´s Living Stereo från 50 & 60 talet. Jag undrar hur stor skillnade egentligen är mellan XRCD och en vanlig CD. Är det någon som kan övertyga mej om den stora skillnaden.

gcs

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/08/29 :  12:05:02  Show Profile Send markku a Private Message
Nyckelordet är mycket pietetsfull mastering. Har du möjligens läst om tekniken?

http://www.xrcd.net/Shopping/process.asp

Jag själv har endast två XRCDer, "Jazz at the Pawnshop (1+2)" (First Impression Music FIM XRCD 012-013, och Modern Jazz Quartet "Concorde" (JVCXR-0203-2). Tyvärr har jag inte haft möjligheten att jämföra dessa mot normala pressingar.

Jag har analyserad 5-6 olika pressingar av Pink Floyds The Wall och inser, att precis mastering har mycket att säja, såsom givetvis olika "originaltapes" som källa. Burde gälla andra inspelningar - mer eller mindre. Gör som jag: kolla med CoolEdit Pro för att kolla transientklipping, dynamik etc. Med demoversion kan du göra det, och kostar ingenting (förutom din tid).

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000