HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 som MTM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:19:07  Show Profile Send period a Private Message
Finns det någon som har funderat på eller labbat med ett MTM-filter till HFLS-1? Jag har läst igenom lite tidigare HFLS-trådar och intresset verkade finnas.

Jag själv är helt novis på filterdesign, men det vore kul att komma igång och labba lite. Jag har LspCad Standard men jag har i princip aldrig använt filterdelen. Man kanske kan utgå från Epkpengs filter till HFLS-1? Problemet är väl att man behöver en mätning på dubbla PL18 i den tänkta baffeln.

Någon som har lite koll och några idéer?

Mvh // Per

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:06:07  Show Profile Send Wacko a Private Message
Ursäkta en lite nOOb, men vad e MTM filter?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:07:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

då får du problem med spridningen
det har ju visat sig vara jäkligt
illa med bas, diskant, bas montering

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:13:35  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Midrange
Twetter
Midrange

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:34:20  Show Profile Send AndersP a Private Message
Den vertikala spridningen blir ju lite skralare såklart och man måste ta fram ett helt nytt delningsfilter, men konfigurationen används ju av många framstående tillverkare. De större modellerna i JMlabs Utopia - serie kan vara exempel och det måste väl ändå betraktas som skapligt hög nivå på högtalarbyggeri.

Den viktigaste anledningen att köra MTM är väl att kunna bygga ett system som kan spela starkare utan att behöva använda ett större mellanregister. En annan orsak kan vara att kunna uppfylle THX krav på vertikal utstrålning.

Själv tycker jag nog att det finns mer självklara åtgärder att ta till för att få HFLS-1 att spela starkare och större och det är tillförande av aktiv basdel/ar med HP-filtrering av HFLS-1.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2003/08/28 15:34:56
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:16:38  Show Profile Send period a Private Message
Jag är intresserad av att bygga HFLS-1:an, men jag har lite svårt att värja mig mot den låga känsligheten. Vifa-diskanten som används har ju ganska hög känslighet, med dubbla PL18 borde man ju få upp känsligheten ordentligt.

AndersP: Man kan ju även köra basdel o HP-filtrering på en MTM-variant av HFLS1:an

Mvh // Per
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:30:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det vore klart intressant att testa MTM och höra vad det ger för subjektiva för- respektive nackdelar jämfört med standardversionen.
Man bör nog gå frammåt med väl plannerad strategi; baffelsimulering, testlåda, mätning, simulering, bygge och verifiering.

Per-iod:
Hur högt vill du spela? Hur mkt effekt har du? Jag driver dom nu med 100watt vid 8 ohm, och det spelar väldigt bra! Hos Nagref spelade vi jävulskt högt...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/28 :  18:47:04  Show Profile Send period a Private Message
epkpeng: Jag har en Edison 60 (30 watt/kanal). Hur högt jag vill spela? Svårt att svara på. Jag tänker mer i termer av oansträngdhet, kompressionsfrihet, storslagenhet, dynamik osv.

Jag skulle vilja ta en MTM (typ en utvecklad HFLS-1) som jag vidareutvecklar till en WWMTMWW, där WW-lådorna skulle bestyckas med exempelvis Peerless HDS-8:or eller något liknande. Aktiv HP/LP-filtrering vid 200-250 Hz + aktiv HP/LP vid 80 Hz till ett gäng tolvor..... Ett ganska så komplext flervägssystem med andra ord....

Mvh // Per
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:31:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
intressant..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:35:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror att det går med utmärkt resultat göra en MTM!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:42:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tror jag med!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:52:29  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ett alternativ kan ju vara en 2.5-vägare där ena basen får stå för baffelkorrektionen fast "tvärtom"... att fylla i istället för att begränsa som i orginalet.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/28 :  22:06:17  Show Profile Send period a Private Message
Niklas Nord: Misstänkte att just du skulle tycka det var intressant

Nagref: Är det en "stor grej" att göra en MTM av det? Total omkonstruktion av filtret, eller?

Mvh // Per
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/28 :  22:49:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Detta är intressant, har svåra funderingar på nästa projekt, en HFLS-1 eller kanske -2 eller -2,5 vore intressant. Byta ut DX25 mot en XT25 oxå, men då är det väl inte HF....längre.

För att svara period så tror jag nog att omkonstruktion av det mesta. Fast med en hel del tips från HFLS arbetet.

Ser med intresse fram emot vidare utveckling av denna tåt.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/08/28 22:49:48
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:22:06  Show Profile Send brumel a Private Message
MMT vore ju kul. Alltså en tvåvägsgolvare med dubbla basar. Då blir det mindre pill med filtret för kör du 2 1/2vägs delar du väl av ena basen uppåt vid 2-600 hz (vilket kräver en stor dyr spole) medans den andra kör hela vägen sas.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/29 :  01:49:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tritec-spolarna från Hifikit är inte så blodiga. (även om nu priserna inte stämmer riktigt, se www.hifikit.se)

När ni utvecklade HFLS-1 så la jag som förslag att göra en dáppolito lösning men inget intresse alls då...

Bättre å göra en ny konstruktion med högkänsliga element (alá Focal) och nöja sig med ett mellanr. då många verkar vara emot MTM-principen.

Den verkliga dynamiken försummas ganska duktigt i ett element som PL18 (och andra rena hifielement).

Principen lätt kon och stor magnet låter helt klart bättre anser jag. Fråga Niklas Nord iannatfall...

Edited by - MaxMartin on 2003/08/29 01:50:15
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/29 :  09:59:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker inte det är det minsta fel med MTM, men man måste ha klart för sig att det enda som en sådan får gemensamt med HFLS-1 är elementuppsättningen, allt annat blir nykonstruktion. Det är inte nåt tweak vi snackar om precis.

Jag gillar också effektiva element med små, lätta membraner. Problemet är bara att dom inte orkar ner i källarn utan blir mer som rena mellanregister. Då krävs nåt i basen att trycka på med och så snackar vi plötsligt om en 3-vägare.
En av ideerna med HFLS-1 var väl att dom skulle kunna användas utan basdel(ar)?

Efter vad jag sett av de mätningar som publicerats här verkar DX25 vara en bättre diskant och kan delas lägre än XT25 så jag röstar för att den behålls.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/29 :  10:28:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Medhåll, AndersP.

Det går att återanvända en del av HFSL-1 ideerna, bl.a. lådstrolek och avstämning för PL18.

Känslighet vs basförmåga är alltid en balansgång.

MaxMartin:
Synd du inte stod på dig mer, eller beställde element och gjorde lite mätningar/tester! Jag kommer ihåg att "nån" var väldigt *för* MTM. Jag vill minnas att ett av kraven var att HFLS-1 skulle kunna vidareutvecklas till MTM, vilket ju numera går! Vi vet att elementen är (rackarns) bra!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:48:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jaja, XT25:an har ju blivit ratad en gång tidigare men den är ju ballare att se på... och den används ju i Sonus Faber (variant alla fall)

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/08/29 :  12:07:54  Show Profile Send mangs a Private Message
Av en ren slump har jag 4 st MTM-konfigurerade lådor hemma med PL18 och SS 9300. Med mitt nya filter som delar vid 1900 låter det bra, tom mycket bra i sweetspoten.

/Mangs
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/29 :  18:46:23  Show Profile Send period a Private Message
Intressant! Vad kör du med för filter? Har du gjort några mätningar?

Mvh // Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:40:05  Show Profile Send brumel a Private Message
En lägre delning 1900(!?) av diskanten kanske förbättrar horisontella spridningen men blir det inte en smula för mycket överlappning där om man inte delar brant (24 dB/oktav). Väntar med spänning på dina resultat Mangs!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:46:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fick ju en mer eller mindre direkt fråga som jag kanske borde besvara...

Jo jag misstänker att så länge man behåller bredden och det minsta avståndet från nederkanten (och i MTM-fallet ovankanten) till baselementet (d v s att man symmetriserare hela baffeln runt diskanten och bara gör den ännu djupare för att få rätt volym) så borde man kunna göra det hela enkelt! Dämpningen för diskanten ska minskas med 6dB och alla komponenter för lp-filtret ska justeras för impedansändringen (d v s resistanser och induktanser ska halveras och kapacitancer ska fördubblas).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/30 :  00:54:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hur mkt tycker ni lådvolymen ska utökas? När man ger sig på ett sånt här stort (större!?) så vill man iallafall ha nivå till 30Hz.

40liter totalt borde kunna bli bra. Känsligheten borde lite gissat hamna på ca 89db vilket känns bättre än 85.

Nånting som jag erfarit är att diskanten placering i höjdled är extremt viktig vid MTM-placering.

Lådan borde kunnas göras med ett extra hålrum (med snekapad väggskiva) längst ner med möjlighet att placera filter och sen sandfylla, om man vill.

Den understa plattan som också blir ett lock går fint igenom resten av designen tror jag.

Edited by - MaxMartin on 2003/08/30 00:56:59
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/31 :  12:19:38  Show Profile Send matson a Private Message
En sluten MTM som kompletteras med basmoduler för området under 80 Hz borde bli bra.

89dB istället för ca 83 är ju rätt stor skillnad.

Får jag bara tid så kanske jag bygger.....

Mvh
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/31 :  12:48:25  Show Profile Send Frasse a Private Message
Varför inte mtm och en liten 10" bas i sidan. Jag håller på med en mtm med 6,5" där jag skall ha en peerless sls 213 i sidan.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000