HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fortfarande problem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:33:38  Show Profile Send skalet100 a Private Message
som jag skrivit tidigare så har jag problem
med mina monitor audio och undrar om jag köpte
åt helvete fel högtalare
dom låter totallt livlösa!
jag har provat å flytta runt dom och trixat
är inte högtalarna anpassade för rock ?
i butiken lät dom helt OK, betydligt mer dynamiska
än t.ex acoustic energy. dom är lite väl varma just nu

har jag för klen förstärkare som gör så dom inte orkar spela ut?
funderar på å köpa mig en NAD c350, blir väl lite mer drag än min
nuvarande denon! vad kan man annars göra för å få mer liv i burkarna? byta högtalarkablar ?? signalkablar ?? eller har jag helt enkellt köpt fel ?? vill ju ha nåt som kan spela allt!

högtalarna har nu gått närmare 100 timmar med varierad volym... ??

nån som har nåt ytterligare tips man kan ta till
när ser på film är dom guld, för botten finns det ju så det räcker
bara alldeles för tråkigt till min musik!
fast tjejens popplattor låter ju inge vidare hellre så!
vill ju inte direkt köpa nån nytt innan man vet säkert
att det blir till det bättre...

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:51:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Ibland så lär man sig läxan att alltid låna hem de högtalare man tänkt köpa och lyssna på dom hemma innan man köper dom den hårda vägen..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:53:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad hade dom för elektronik i butiken?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:56:38  Show Profile Send skalet100 a Private Message
sanoj... spela med min egen stärkare, alltid svårt å veta... men mer kräm borde väl bli mer "attack" rent logiskt! ... kanske vore nåt för mig... men är det så att visa passar andra inte till visa smaker av musik? men jag trodde en schysst högtalare va bra till allt!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:02:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Gå tillbaka till butiken och förklara ditt dilemma, låna sedan hem något annat och om du är nöjd med dessa ber du att få ta de istället.
Butiken bör vara mån om att det går en nöjd kund därifrån som sedan är intresserad av att vandra uppåt på hifistegen genom denna butik istället för att gå till konkurenterna...


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:31:16  Show Profile Send pak a Private Message
har du provat alla möjliga och omöjliga uppställningar.jag hade detta problemet nyligen när jag bytte högtalare.de lät kanon i butiken men hemma lät det bara sådär.flyttade runt men fick inte till det.började nästan fundra på att låta köpet gå tillbaks,tills en dag då jag försökte ställa dom som jag inte skulle tro att det skulle funka,då blev det plötsligt bättre!? började vrida lite och lite tills det plötsligt lät helt underbart.fattade ingenting,men bra lät det.samma sak med de förra jag hadde.de saknade bas,men när jag flyttade bak dom blev det mindre bas!? drog ut dom i stället-oj vad bra det blev!
så prova att ställa upp dom på lite annorlunda sätt än du normalt menar att det ska va.mina audio physic lät skit tills jag gjorde en minimal platsjustering,plötsligt blev allt suveränt,när jag gjorde tvärt imot vad instruktionerna sa.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:20:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ovanligt att det låter bättre i butiken, brukar vara tvärtom. Som de andra säger kan placeringen ha stor betydelse, så prova att flytta runt lite.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:45:14  Show Profile Send skalet100 a Private Message
tyvärr så att jag inte har så många sätt att placera på !
fullt vardagsrum med prylar och avsmalat rum med högt till tak
inte det lättaste å mixtra med... och en musiksmak som inte är direkt
inriktad på hifi, men man försöker ju!
därför det är så svårt å köpa högtalare
även fast jag gillar metal,punkrock osv. så försöker man köpa nåt
som låter bra och hålla sig lite borta från dom märkerna
som rek. för den slags musik.
men börjar undra om mina monitor audio var lite väl å ta i
för får ingen fart i dom, ska bli kul å se om en starkare förstärkare
tar tag i det hela!

annars vetefan vad man ska göra!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:49:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Hur kan en musiksmak inte vara inriktad på hifi? Man anpassar väl ändå inte musiksmaken efter ljudet, eller? Åtminstone gör inte jag det.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:01:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad har du för signalkälla? Vilken spelade butiken på? Jag vet att ni bankar på mig men jag säger det igen. Signalkällan är viktigast! Iaf om man ska vara nöjd med sitt ljud i längden.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:05:51  Show Profile Send skalet100 a Private Message
njaa.. inte riktigt så jag mena... men som nu när jag tycker allt
låter tråkigt... är verkligen högtalaren tråkig eller mina skivor som inte kommer överens med dom, fast jag har en polare som lirar min slags musik (hård metal) på ett par små stativare och det låter helt OK! även fast alla försäljare menar att man måste ha stora basar för å lira rockmusik för annars blir det ingen "känsla" i musiken
men det är ju rätt fel tänkt (även fast det är kul när musiken känns så vill ju jag ha ett klart mellanregister gärna lite varmare (men inte som nu då allt bara dränks) och en snabb bas.

funkar egentligen monitor audio högtalare till metal, nån som provat ??
jag ska kolla in en NAD förstärkare på fredag, lite mer kräm kanske sätter fart på grejerna... men man har ju inge lust å slänga mer stålar om det inte blir bättre...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:34:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vilket trist problem.

Min åsikt är att musiken som "felkälla" kan vi avskriva direkt, jag gillar nämligen också metall (progressiv).
För lite effekt kan definitvt ställa till det. Möjligt.
Vissa kablar kan dämpa dynamik ganska kraftigt om det vill sig illa även om det verkar lite mindre troligt.
Du kan pröva med olika material under elektroniken vilket kan hjälpa till ordentligt.
Placeringen av högtalarna är mycket trolig felkälla. Du MÅSTE bita i det äpplet ordentligt och verkligen pröva olika alternativ även du inte tror att det går pga din partner/saker i rummet.
Många tips finns i kokboken.

...eller är det så att du saknar bas? då blir svaret lite annorlunda.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:47:38  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Måste hålla med brumel där signalkällan. Dessutom har jag för mig att monitor audio är rätt kräsna med vad de matas med för grejor (avslöjande på bristande signalkällor) och förstärkeriet spelar ju oxå roll men titta på kvallitet istället för effekt i huvudsak. och placeringen av högtalarna är fruktansvärt viktig. inte så mycket råd kanske.

www.selleri.de
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:59:29  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ni ska ha tack för alla tips, när jag spela mina skivor med mycket information känns allt bara som en stor gröt, och det borde väl va förstärkaren som inte duger, jag funderar på om det skulle funka bättre med en NAD som sagt, jag har alltid gillar deras stärkare och dom verkar funka rätt bra till det mesta, som CD funderar jag på en cambridge. nån som har konkret åsikt om det? eller nåt bättre tips kanske runt samma pengar.

funderar ju ändå om högtalaren inte är inspelad än heller, men blir det verkligen så jävla stor skillad, det enda man vill ha är ju ett engagerande ljud (vasst eller mjuk) spelar ju ingen roll bara det känns "rätt" monitor audio är ju varm i ljudet och det är bra bara det inte blir för mycket av det goda som det är just nu , när man spelar dansmusik så låter dom kanon och även när man ser på film.

kan ju säga att jag kör taralabs prism 33i till CD´n och taralabs prism biwire till högtalarna....
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:14:05  Show Profile Send pak a Private Message
det behövs förmodligen ingen dramatisk omplacering av burkarna,kanske bara lite vridning, isärflyttning,fram/bak.det kan räcka med nån cm eller nån extra grads vinkling.som sagt:mina audio physic gick från katastrof till succe på bara 10cm + nån enstaka grad mer invinkling.
nästan allt var fel,dålig bas,ingen fokus,grötig ljudbild,kallt närvarolöst ljud.nån skiva funkade men de flesta lät skräp,tills nu!oj!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:17:28  Show Profile Send skalet100 a Private Message
fan kan inte nån som är duktig på sånt där bara komma hem till mig å fixa allt så kan jag bara njuta sen ??? :=) jag blir så kritisk när jag håller på så allt bara låter skit! och mitt vardagsrum går inte å möblera så mycket... ena högtalaren står mot en öppen portal, ett draperi för kanske skulle hjälpa ?? sen är det eko i rummet pga att det är så högt till tak.. det är lite svårare å åtgärda....
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:02:06  Show Profile Send pak a Private Message
det är otroligt frustrerande att veta att anläggningen troligtvis låter riktigt bra OM den inte stått där den står.oftast GÅR det att trixa till det om man har tålamod och vet hur favotitlåten bör låta,sen cm för cm ändra på detta,innan du fattat vad du gjort kanske det låter kalas.TÅLAMOD!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/28 :  05:40:26  Show Profile Send Lepra a Private Message
Har ett par MA B2:or som står o spelas in där hemma o de tycker jag passar alldelles perfekt till "mangel metal" Inte den svulstigaste basen men vem vill ha det till mangel, då blir det ju bara en dånande gröt! Har inte heller så många olika sätt att kunna ställa dem på, man bor ju i en liten etta o trängs med en dubbelsäng! det ända jag kan göra är att vända på alltihopa så att bakvägg blir fram osv...
Det var väl inga tips alls, mer ett uttalande om att jag tycker de låter bra.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/28 :  05:42:59  Show Profile Send skalet100 a Private Message
lepra: vad har du för elektronik ??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000