HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sladd mellan dator och förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:59:13  Show Profile Send IOS a Private Message
Jag är ute efter en högkvalitativ kabel mellan datorn och stereon. Kabeln jag har nu försämrar ljudet avsevärt på vägen mellan datorn och förstärkaren (ca 5m).
Är intresserad av erfarenheter av bra kablar för detta ändamål.

Skall användas framförallt för filmljud och även lite ÄHmmm mp3.

Tacksam för all input i denna fråga

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:12:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Digital eller analog? Och om digital: Optisk eller koax? Och vilken typ av kontakt har du på ljudkortet?

Detaljer, detaljer...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:26:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har själv en 5m lakritskabel (låter ok ändå) vore lite småintressant att byta till en trippelskärmad eller nåed.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:34:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
antar att du är ute efter mini jack - phono kabel.
Kolla här: http://www.russandrews.com/category.asp?lookup=1®ion=UK¤cy=GBP&cat_id=PINTEMINJAK&customer_id=PAA2784085803720YTZRCGOILOQFSJRZ
Här säljs Kimber mini jack kablar. De är förmodligen mycket bra!
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:48:01  Show Profile Send cofra a Private Message
Först och främst så bör man ha ett hyfsat ljudkort för att kunna märka skillnad men det beror lite på vart du drar kabeln också, om du använder en kabel som är nästintill oskärmad nu så kan du inte få det sämre iaf. genom att göra det bästa av situationen.

Sen är det som f95toli säger men jag ger dig det troligast exemplet.
Om du har en 3,5 mm (samma utgång som små hörlurar använder sig av) ut som normalfallet är med många kort så skaffar du dig en adapter till vanlig signakabel med rca-honor i ändarna

, sen kör du med valfri signalkabel emellan dator och förstärkare. Kontakter bör vara guldpläterade då de när de är kopplade till dator blir in och utkopplade en hel del, antar jag. Lämplig signalkabel om du vill komma billigt undan är rg-62 och den är inte särskilt svår att få tag i, köpes i lämplig längd och löda på kontakter kan du göra själv eller be någon bekant (om du har tummen mitt i handen )


Detta är bara exempelbilder, du kan ju göra eller använda vilket märke/fabrikat du vill.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:52:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Varför inte biltemas highend kabel? 200 spänn för 5m, bara att köpa till en rca till 3,5mm konverter.

Duger mer än väl för mp3 och annat datorljud.


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/08/27 16:53:11
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:02:35  Show Profile Send marbrink a Private Message
varför köpa en adapter när det inte behövs?? det är väl bättre att köpa mini jack - phono hanar kabel än o köra en adapter imellan!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:04:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Marbrink> Finns ingen hyffsad sådan kabel, thats why

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:09:46  Show Profile Send cofra a Private Message
Onödiga kontakter är ju bra att undvika men i det här fallet kring fem meter eller mer är det nog lämpligare.

MVH. Christian
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:12:07  Show Profile Send marbrink a Private Message
Rydberg: Jasså?? Kolla här: http://www.russandrews.com/category.asp?lookup=1®ion=UK¤cy=GBP&cat_id=PINTEMINJAK&customer_id=PAA2784085803720YTZRCGOILOQFSJRZ

Kanske inte tillräckligt långa dock...

Edited by - marbrink on 2003/08/27 17:13:12
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:29:42  Show Profile Send cofra a Private Message
Personligen så skulle jag hellre köpa adapter + kabel på Clas Ohlson eller göra kabeln själv än att köra med någon av de där kablarna. Ser inte ut att ha nån vidare skärm. Även fast det bara skulle kosta 150:-och inte står några fina namn på den Dels för att om man drar kabeln förbi en massa prylar är det bra med skärm och lägger man den där tunna kabeln på golvet så kan man ju nästan ha av den med dammsugaren.

Men det är ju min åsikt. Sen är den ju som du säger inte i längd som går att tillämpa i det här fallet heller.

MVH. Christian

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:30:52  Show Profile Send yudansha a Private Message
Audioquest har fina doningar som inte är särskilt dyra heller!
www.audioquest.com

/Henrik
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:45:51  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Supras Biline-MP har jag, och den fungerar väldigt bra.
Slog min förra med hästlängder.

/Niklas
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:58:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Marbrink> Sedär det fanns ju ganska dyr dock om man vill ha 5 meter antar jag. Adaptern jag menade är ganska bra och borde inte göra någon skada.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:04:28  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo..de blir väl ganska dyra i sådana längder men för de kortare längderna tycker jag priserna är fin fina! Audioquest har också ett par modeller med mini jack - phono. Modellerna är q-snake och copperhead.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:00:48  Show Profile Send flintan a Private Message
Men men, som någon undrade, vad har du för ljudkort?
Om du kör vanligt Soundblaster eller liknande och ska lyssna MP3 etc så kan du nog använda vilken sladd som helst förutsatt att den har en hyfsat tät skärm.
Själv kör jag för tillfället 10m lakritssnöre till ett ljudkort med stereo in ut för strax under 10kkr...det låter ju iallafall.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:22:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag kör själv med Biltema´s näst dyraste och en konverter (rca/3,5mm) kostanad 160kr totalt. Jämfört med lakrissnöret så är ljudet mycket bättre, man får bättre bas bland annat.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:12:36  Show Profile Send IOS a Private Message
Tack för alla förslag.
jag kan nämna att sladden jag testade och inte var nöjd med var en hemmagjord kabel av okänd kvalitet på kabel (jag har själv gjort den fö längesedan) kabeln inte bara reducerade ljudnivån den tillförde också brus.
Nu hittade jag en annan kabel (ser exakt ut som den på bilden längst ned på cofra´s post) och resultatet är nu tillfredsställande.

Mitt ljudkort om man kan säga så är integrerat på moderkortet så det är inte av alltför hög kvalitet, ett M-audio kort hade varit att föredra men skall ljudet vara perfekt använder jag min Primare anläggning och vinyl lr CD skivor istället för mp3.

tack för visat intresse
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:53:57  Show Profile Send sulan a Private Message


kolla på kjell o co...

www.kjell.com

finfina 3,5 - Rca kablar av bra kvalitet med skärm och allt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000