HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning av förstärkare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:51:04  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Ok.... kan någon förse mig med lite fakta?

Jag har köpt en Vincent kombination (AVförsteg/slutsteg) men tyckte först att den lät tunt och ingen bra bas alls... Men efter att ha spelat den i 10timmar börjar jag tycka att basen börjar dyka upp samt att ljudet i övrigt är väldigt rent och fint...
Men saknar det där sista fortfarande... visserligen lär den ju behöva mer än 10 timmar men men...

Men vad är det som spelas in på förstäkarna???... där är ju inga rörliga delar??

Läste att Bryston spelar in sina slutsteg 100tim innan leverans...

Vad gäller????

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:43:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Många stärkare behöver runt 100-200 timmar av inspelning för att låta så bra som dom ska göra. Men detta kan variera väldigt mellan förstärkare och vissa blir inte bättre alls efter inspelning, medans andra blir ett par nivåer bättre...

Så kör en 100 timmar utan att riktigt lyssna på den och jämför sen. För lyssnar man under tiden finns alltid risken att man helt enkelt vänjer sig vid ljudet och inte märker om det blir några stora förbättringar.

Jag brukar lyssna på lite musik direkt när jag får hem produkten, spelar in den utan att lyssna och lyssnar sen på den ordentligt. Då får man en bättre uppfattning om det blir nån förbättring.

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:53:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
De flesta apparater kräver inspelning och uppvärmning som extremexempel kan tas en Mark Levinson DAC som kräver tre dygns uppvärmning innan den låter optimalt, från normal standby ca. 30 min.

Det är svårt att veta, när de är nya kanske att strömen kontinuerligt flyter genom apparten och delarna så att säger smälter samman och börjar fungera mer samstämmigt, det händer ju en del när du släpper på ström. Uppvärmning i sig, vad vet jag, verkar förutom första 5-30 min. att ha med konstruktionen att göra.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:28:13  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det är precis som med oss människor...man vaknar som en halvsovande zombie, men efter ca 30 min är man rättså pigg och alert...om man inte druckit för mycket av det goda dagen innan vill säga!

mvh,
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:04:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vänta dig inga raka svar på den frågan. Att en förstärkare mår bra av att värmas upp en stund är nog alla överens om (inklusive läroböcker i analog elektronik) men vad som "spelas in" i en anläggning finns det många bud om.
Vad jag vet så finns det inga komponenter i en förstärkare som ändrar sina parametrar på något sätt av att användas i några hundra timmar (vissa komponenter, typ elektrolytkondensatorer, blir sämre med tiden men då talar vi månader och år). Men trots det så finns det många som upplevt samma sak som dig, det är naturligtvis möjligt att man helt enkelt bara vänjer sig vid ljudet.

Men så länge det låter bra så spelar det väl egentligen inte så stor roll?

Det här kan bli en lång tråd. Frågan har dock diskuterats tidigare, prova att söka.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/28 :  07:34:57  Show Profile Send Calle G a Private Message
Spelar volymen nån roll under inspelningen? Dvs går det snabbare om man spelar högt... eller kan man tom dra ner ljudet helt? Jag tänker förståss på inspelning av förstärkaren, inte högtalarna... ;)
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/08/28 :  07:37:23  Show Profile Send mrmix a Private Message
lånar tråden lite:
har du köpt det nya bio försteget?? va tycker du om det? är sugen på ett själv mest för att få fjärr & flera ingångar, men hur e' de i övrigt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000