Author |
Topic |
mje1
Member
500 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 01:13:20
|
Börjar bli lite väl mycket debatt-trådar på forumet. Det tjatas mer eller mindre om samma saker hela tiden, fast på olika sätt i olika trådar. IÖ hit och LTS dit. VEM BRYR SIG?? Sätt på en skiva istället...eller frun...vad vet jag. Gonatt. |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 01:19:02
|
Ska det mest snackas apparat#1 vs apparat#2?
Jag förstår din point men tror dock många får bättre insikt & förståelse av sånna här trådar. Det får iaf jag.. det är ju inte så att man besitter helt korrekt kunskap direkt. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/08/28 01:19:20 |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 01:41:52
|
"Sätt på en skiva istället...eller frun" say no more
Jag har en liten fråga (till nagref? kanske?). Jag skulle villja ha förklarat för mig vad som menas med 46graders lyssningsvinkel. Är det toe in eller är det vinkeln i förhållande till lyssningsplatsen? Jag skulle även villja ha förklarat för och nakdelarna med detta.
Jag är tacksam för svar. |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 02:38:36
|
Listan "Nagref", listan var finns den? Jag börjar bli riktigt nyfiken vad det hela handlar om. |
Bravo |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 05:35:18
|
Inte för att jag vet riktigt vad LTS förordat men tydligen nån billig produkt som var bra eller transparent.Trådarna här bär lite åt alla håll så det är svårt att avgöra.Men om det är som jag tror så vet då jag att en "billig" produkt kan vara bra efter min jämförelse med Krell v.s Zapsolute. Så är det bara. ///////////// Sven-Åke ///////////////// |
Skeptiker |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 08:30:51
|
Nagref:
God morgon och välkommen till sladdforum, den sista sovjetstaten. Eftersom du är så mån om de demokratiska principerna så antar jag att du äger forumet där du applåderade ovanstående.
Alla:
LTS är en extrem rörelse med bestämda åsikter om vad som är rätt eller fel. Sist jag var inne på hemsidan och läste "programförklaringen" så var det fel på det mesta i hifisverige. Tidningarna gör urusla tester, man är partisk och lierad med annonsörerna ("förljugenhet" tror jag var ett ord som användes) och människor luras av en förslagen branch.
Det enda halmstrået som står till buds är LTS.
LTS är också väldigt utåtriktat och "missionerande" som jag ibland kallat saken. Ingen vits att ha ett eget forum, då når man ju endast de egna leden.
Om testprocedurer etc vill jag inte fördjupa mig så mycket. Vi har hållt på med denna gröten i flera år nu känns det som och det är väl käckt att det finns ett hjul man kan cykla i, en procedur att följa, en lista att upprätta och en värld att erövra. Så mycket hifi på bättre nivå blir det inte. Det är en annan hobby helt enkelt.
Själv saknar jag ibland Sverkers soptunna.
Ordet pojkar, ordet, det är UPPLÖSNING. Då spelar det ingen roll att något är ofärgande eller "transparent". Finns ingen upplösning i början (en studio eller annan testrigg) så kan den inte uppfinnas senare heller. Nivån är satt från start och är den satt för lågt går den ej att höja i efterhand. Hur mäter man upplösning?
Om transparens finns det inte så mycket att säga, jag brukar säga
Det är som vanligt alltså, några är så indoktrinerade att de inte kan tänka själva längre (ett fel är väl ett fel) och ni andra har den oerhörda glädjen av att ha en levande hobby intakt, där själva resan är målet, där nya upplevelser väntar bakom knuten, ibland helt oväntade. Knäpp en bild, lägg upp här på forumet och berätta, vi vill se och höra!!
Nu blir jag i traktorn 3 dygn i sträck, man måste ju även fortsättnignsvis underhålla hörselskadorna
VA? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 09:03:44
|
quote: Det är som vanligt alltså, några är så indoktrinerade att de inte kan tänka själva längre och ni andra har den oerhörda glädjen av att ha en levande hobby intakt, där själva resan är målet, där nya upplevelser väntar bakom knuten, ibland helt oväntade. Knäpp en bild, lägg upp här på forumet och berätta, vi vill se och höra!!
Sladd: Ibland uttrycker du dig överraskande sympatiskt! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 09:29:32
|
Sladd, du är verkligen totalt oseriös.
Jag vet ju inte vilken skada LTS har åsamkat dig, men någon mycket öm tå måste det ju vara fråga om. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 09:38:50
|
quote: Sladd, du är verkligen totalt oseriös
Det är ju en syn på saken... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 09:47:03
|
Aha!
Men Nagref, är inte "rekommenderad lista" ett lite dåligt namn, eller kanske snarare för lite förklarande?!? "Rekommenderad lista över produkter som visat sig vara icke färgande enligt F/E-test och bla bla bla". Om nu överhuvudtaget "Rekommenderad" skall finnas med.
Det är LTS som rekommenderar dessa produkter, eller? Hur många LTS'are har varit med?
Måste bara avsluta med ett citat från sidan. När jag lästa texten blev jag först liiiiiite förbryllad! ...att vi lyckades detektera skillnader beror på att korppen kan detektera ljud på annat sätt. ;-)
Nyfiken i en strut är vad jag är...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 10:10:51
|
Sladd..
Det är Jag, hali, Ranefjord, Alexi, Nagref, fonzeck med hjälp av tex NNord, jesper och dec_alpha (dvs vi galna IRC:are) Som driver fiskafänge?/sladd
Och som det förklarats innan så var det en snubbe du bråkade med här som hade linnprylar som hade satt det i sin signatur efter att du slängt ut honom härifrån. När detta satt i hans signatur så var det något som iaf inte jag hade upptäckt. Sen så var det ju faktiskt så att siten/forumet inte var igång utan endast för ca20 betatestare.
Det är väldigt olyckligt att vi inte såg och hann ta bort allting innan våran adress kom ut till folk. Vi har ju faktiskt inte gått riktigt live ännu så jag fattar inte att du måste ta upp det helatiden. Det är inte LTS-forum och nätet är lätt stort nog för oss båda.
Om jag inte mins fel så hade du och jag lite PM ?
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2003/08/28 10:12:26 |
|
|
Karl Banan
Member
165 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 10:18:41
|
ja du to_apeiron...
Det där var väl ett synnerligen insiktsfull och nyanserad föklaring av vad "proffsen" på detta forum har för uppfattning, från allas våran moderator.
Jag undrar till vad Sverkers sopptunna skulle användas
|
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
|
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 11:01:29
|
"Ena sidan" i denna fråga brukar vara tämligen lugn och sansad. Vissa andra har väldigt svårt att lugna ner sig och hålla en viss nivå. Undrar vad det kan bero på? Hmmm... |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 11:09:26
|
Nu skall ni inte vara så griniga boys!
Hifi skall vara kul, inte en trist testprocedur.
Noob:
Du missar poängen. Jag pratade inte om den som lade in texten. Jag pratar om en av ditt forums ägare (se där ja!) som både applåderade texten samt nu i denna tråd berömmer sig av att vara en god och förnuftig demokrat....
Varför är han kvar på "mitt" forum tror du?
Varför FÅR han vara kvar tror du?
,
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 11:26:59
|
God morgon Sladd!
Jag har vid ett par tillfällen funderat på att skriva och be om ursäkt till dig för vad som stod på faktiskt.se och det bästa tillfället har dykt upp nu när jag kan göra det offentligt kanske?
Det var en olämplig sak att skriva på ett öppet forum (som förvisso inte var öppet då och är det inte helt än på ett tag). Jag ber om ursäkt att jag fällde en liten lustig kommentar om det där och att jag inte såg till att det togs bort så snart som det var möjligt.
Hoppas Jonas/besan/n00b har förklarat tillräckligt tydligt om hur det förhåller sig med faktiskt.se när det gäller vilka som håller i det. Det har inget med LTS att göra. Att det på senare tid har dykt upp en del inlägg som mer eller mindre kan hänföras till LTS kan kanske bero på att det finns ett uppdämt behov av det? Vad vet jag. Det är förhoppningsvis något som kommer att jämnas ut i det längre loppet. Åtminstone är det min förhoppning.
[qoute]Knäpp en bild, lägg upp här på forumet och berätta, vi vill se och höra!![/quote]
Som du säkert vet så finns ju denna tråd: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17837
Där syns en och annan medlem och styrelsemedlem i LTS och om de inte verka ha det avspänt och trevligt så vet inte jag ...
I övrigt så känner jag att jag inte har mer att tillföra denna tråd och kommer enbart svara på frågor via mail. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 11:38:03
|
Tack Nagref, vi lägger detta bakom oss.
mvh
, |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 11:58:05
|
Älska era fiender. /Dalai Lama |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
Edited by - gardd on 2003/08/28 12:03:54 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 12:45:52
|
|
|
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 14:39:56
|
Första gången jag hörde talas om Ingejör Öhman (IÖ, som i JaHVe ?) så blev jag verkligen intresserad eftersom så många verkade hata honom. Dessutom att de hatade honom eftersom han gjorde sina bedömningar med hjälp av experiment och mätningar istället för tycke och "tro" gjorde inte det hela mindre intressant.
Personligen tror jag att när man väl kan karakterisera vad folk menar med värme, analytisk, transparens, takt, etc med hjälp av distortion, frekvenskurva och spridning, då har man nog nått så långt att man faktiskt kan testa sig fram till sin egen favorit högtalare.
Det är testmetoderna som det är fel på, inte principen att mätning kan ge välljud. Folk borde köpa en digital EQ och försöka mixa om sina favoritplattor. Efterhand skulle de flesta nog upptäcka att mycket av de termer som man använder när man beskriver högtalare kan man nog karaktärisera som små dippar och toppar i frekvensspektrat.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 15:06:50
|
Just det, köp ett per redan perfekta högtalare, sedan kan man fixa "stampa takten känsla", "skimmer", "magiskt ljud", "upplösning" med hjälp av att EQ:a och förvränga ljudet!
en bra idé |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 15:26:02
|
Köp en digital delay och en kompressor till EQn så kan få till det riktigt bra. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 15:29:34
|
"Ingejör Öhman (IÖ, som i JaHVe"
lol =))))) |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 16:08:22
|
va det bara jag som inte fattade skämtet? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 16:21:29
|
nä |
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 16:29:52
|
nä |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Topic |
|